2018. április 25., szerda English version
Archívum  --  2005  --  21. szám - 2005. november 28.  --  Egyetemi élet
"T"-vel vezetni Szegeden
Sok autóvezetői jogosítvánnyal nem rendelkező ismerősöm mondta már, hogy nagyon szeretne minél előbb megtanulni vezetni, ám egyelőre mégsem teszi, mert rendkívül pénz-, idő- és energiaigényes. Sajnos ez így igaz, de azt sem szabad elfelejteni, hogy célszerűbb minél fiatalabban hozzálátni – hisz ekkor még az ember agya is jobban fog –, a gimnazisták, egyetemisták számára mindmáig léteznek kedvezmények, állandó munka mellett pedig még kevesebb ideje és energiája lesz a leendő sofőrnek. Félretéve a tanuló képességeit, az autóvezetés sikeres elsajátítása sok lényeges szempont együttes működésétől függ. Ilyen például az oktató személye, a tanulóautó, az autósiskola, a rutinpálya, és maga a város, ahol az illető készül a jogosítványszerzésre. A szegedi gépjárművezetői oktatás jelenlegi helyzetéről Dobrossi Csaba, KRESZ- és gyakorlati oktató mesélt. Az autósiskolák között lényegében nincs számottevő különbség, régen extra szolgáltatásnak számított például a kocsiba beszerelt légzsák, légkondi vagy a szervokormány, de ezek ma már alapkövetelménynek számítanak. A költségek közel azonosak minden autósiskolában, például egy gyakorlati óra manapság 2300-2500 forint között mozog. Közel mindegyik törekszik a már régóta életbe léptetett akkreditációra, miszerint a jogosítvány teljes költségének a 30 százaléka visszaigényelhető az év végi adó-visszatérítésnél. Ami mégis különbségnek számít az egyes autósiskolák között, az a cégek által mozgatott személyek (oktatók, tanulók) száma. Akár egy oktató is indíthatna saját autósiskolát, de persze ahhoz nagy reklám vagy ismertség kellene. Szegeden inkább az ellenkezője igaz; egy oktató dolgozhat akár több autósiskola számára is az esetleges tanulóhiány miatt. Azért esetleges, mert a véletlenszerű tanulóhiány mellett bizonyos szezonokban (például télen) mindig kevesebb a tanuló. A nagyobb szegedi autósiskolák saját oktatókkal, tanteremmel, komolyabb költségvetéssel működnek.
Bár Szegeden nehezebb letenni a forgalmi vizsgát, mint egy kisebb városban, hosszú távon mégis célszerű itt próbálkozni, mert a tanuló a lehető legtöbb forgalmi szituációval szembesül a minimális húsz óra alatt, szemben egy kisebb várossal, ahol még párhuzamos közlekedésre alkalmas utak is alig vannak. Szegeden a harmincas övezettől a hatsávos forgalmi utakon át, a villamosig mindennel találkozhat a tanuló, ám Budapesthez viszonyítva még sincs akkora forgalom. Következésképpen Szegeden több mindenre oda kell figyelni mind az oktatónak, mind a tanulónak, de vezetés elsajátítása is hatékonyabb és gyorsabb. Negatívum, hogy forgalomban a szegedi autóvezetők toleranciájára sok esetben nem lehet számítani, és a két helyi rutinpálya is hagy némi kívánnivalót maga után. Radnay István szakoktató szerint mégis inkább érdemes Szegeden tanulni, mert például a budapesti tanulók a hatalmas forgalomban szinte araszolnak és néhány kilométer megtétele után vége is az órának. Vidék viszonylatában kismértékű a mozgás, de Budapestről sokan lejönnek Szegedre tanulni.
A komplex jogosítvány, melynek a feltétele a tizenhetedik életév betöltése, az orvosi alkalmassági és a négy sikeres vizsga (KRESZ, elsősegély, járműkezelői és forgalmi) manapság minimum 110-120 ezer forintba kerül. Nem oly régi rendelet szerint már a nyolc általános elvégzése sem előfeltétele a jogsinak. Abban a (gyakori) esetben, ha a tanulónak nem elegendő a minimális tíz járműkezelői, illetve a húsz forgalmi óra, akkor természetesen a költségek is magasabbra szöknek. Ha valakinek nem sikerül elsőre valamelyik vizsgája, akkor az szintén több ezer forint többletet jelent. Amelyik autósiskola még nem kínál 30 százalékos adó-visszatérítést, általában kevesebbet kér, és fordítva, de az egyik nagyobb szegedi autósiskola például abban kedvez, hogy az orvosi alkalmassági költségeit fedezi. Sokaknak problémát jelent, hogy a KRESZ-tanfolyam kötelező (szemben az elsősegéllyel), holott a tiszta elméletet elegendő lenne könyvből, tesztekből megtanulni. Ennek ellenére fontos az elméleti oktató jelenléte, hogy felmérje a hiányosságokat, és hogy megnézze, mely témakörök szorulnak hosszabb magyarázatra. Szintén gyakran felmerülő probléma, hogy a tanuló általában nem ismeri az iskola gyakorlati oktatóit, és csupán autó alapján tud választani. Sajnos ez ellen nem lehet mit tenni, azok vannak előnyben, akik már ismerik a leendő oktatójukat, vagy egy ismerőse ajánlotta az illetőt.
Visszatérve a szegedi autóvezetők toleranciájára, ha egy jogosítvánnyal rendelkező autóvezető lassan haladó tanulóautót lát maga előtt, először a sebességkorlátozó táblát keresse, ne a dudát a kocsijában!
N. A. G.
Bezár