Szegedi Tudományegyetem Ahol tudás és szándék találkozik

Tudásportál  --  Tudásportál  --  Hírek  --  2014

Mentor(h)áló 2.0: projekt a pedagógusképzés megújításáért

MentorPro_Dr_Kaposi_Jozsef_kiemelt

A pedagógusképzés tartalmi és módszertani megújítása a célja a Mentor(h)áló projekt második felvonásának. A 2014. április 29-én az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Karán tartott konferencián az alprojektek is bemutatkoztak.

A Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképző Kar dísztermében nagy érdeklődés övezte a TÁMOP-4.1.2.B.2-13/1-2013-0008 számú, „Mentor(h)áló 2.0 program” projekt megnyitó konferenciáját 2014. április 29-én. A kezdeményezés fő célja a tudásalapú gazdaság, a tudástársadalom elvárásaihoz innovatívan alkalmazkodó, annak fejlődését elősegítő pedagógusképzés kialakítása és továbbfejlesztése a dél-alföldi régióban. A projekt keretében a Dél-alföldi Régió valamennyi pedagógusképző intézményének együttműködésével megvalósuló szakmai-tartalmi fejlesztések lehetőséget kínálnak a pedagógusképzés tartalmi és módszertani megújítására.
A megnyitón beszédet mondott Homoki-Nagy Mária professzor, az SZTE oktatási rektorhelyettese, aki hangsúlyozta a tanárképzés fontosságát. – A köznevelésben résztvevő szakembereket fel kell készíteni a 21. század kihívásaira – mondta a rektorhelyettes asszony, kiemelve a jelenlegi elképzelések hatásait. Bár elismerte, hogy a hosszú távú hatásokról még nincsenek tapasztalatok, de hozzátette, hogy mindig szükség lesz jól képzett és elhivatott óvodapedagógusokra és oktatókra, akik a gyerekekért dolgoznak. – Ehhez azonban arra van szükség, hogy a szakemberek ne elégedjenek meg a diplomával megszerzett tudással, hanem folyamatosan képezzék magukat – jelentette ki Homoki-Nagy Mária, utalva arra, hogy a pályázatnak valójában ilyen eredményeket kell elérnie.
Pukánszky Béla professzor, a projekt szakmai vezetője rövid áttekintést adott a Mentor(h)áló második fejezetéről. Azt mondta, a pedagógusképzés fejlesztését és megújítását tartják szem előtt, amely nemcsak a tanárokra, de az oktatás más területein dolgozó pedagógusokra (például gyógypedagógusokra) is kiterjed. - Minden tanár pedagógus, de nem minden pedagógus tanár – elevenített fel egy jól ismert mondást Pukánszky Béla. Előadásában hangsúlyozta, hogy a fő szempont a hálózatépítés és a tartalmi megújulás. – A siker érdekében folyamatos érdekegyeztetésre és a pedagógusképzésen belüli párbeszédekre van szükség – zárta a gondolatait a szakmai vezető.


Mentorhalo_galeria
Mentor(h)áló 2.0: projekt a pedagógusképzés megújításáért - GALÉRIA


Rádli Katalin, az EMMI Felsőoktatási Államtitkárság főosztályvezető-helyettese a projektben megvalósuló oktatáspolitikai koncepcióról beszélt. Először röviden áttekintette a megelőző projektet, majd pedig rátért az aktuális kérdéskörökre. Ezek közt szerepelt, hogy a megújítás a továbbképzést végzőkre egyaránt vonatkozik, továbbá pedig alkalmazkodni kell a köznevelési környezet változásaihoz is. – Egy pedagógusnak számolnia kell azzal, hogy bizonyos időközönként számot kell adnia a tudásáról – jelentette ki.
Mivel Kaposi József, az Oktatáskutató- és Fejlesztő Intézet főigazgatója sajnos nem tudott megjelenni, Baráth Tibor, az SZTE KÖVI igazgatója vette át a szót, ismertetve a projekt filozófiáját. A tapasztalatfejlesztés és tanuló szervezetek kapcsán elmondta, hogy egy ország versenyképességét nagyon erősen meghatározza, hogy miként tudja a tudásgazdaságot megvalósítani. Azt mondta, ma már nincs fal az oktatás és a munka világa között, hiszen a munka alapú tanulás is legalább olyan fontossá vált. – Elkerülhetetlen, hogy az iskola egy olyan jövőre is felkészítse az embereket, amelyeknek problémáit ma még nem is ismerjük – utalt arra, hogy az olyan újdonságok, mint a Facebook vagy az okostelefonok milyen gyökeres változást tudnak eredményezni a társadalomban néhány év leforgása alatt. Baráth Tibor a magas szintű tanulást és tanítást szorgalmazta, amely a tanuló szervezeteken keresztül érhető el. Itt ugyanis a tanulók egymástól is tanulhatnak. – Mára fontossá vált, hogy az egyének és csoportok egy kiépült hálózatban tudják segíteni egymást – zárta gondolatait az előadó.
A konferencián az alprojektek vezetői ismertették a különböző részterületeket. Ezek közt szerepelt az újonnan megalapozott SZTE Tanárképző Központ és Térségi Pedagógia Központ, valamint a pedagógiai fejlesztési szolgáltatások bemutatása is.


Szöveg: Őszi Tamás
Fotók hamarosan

 uszt_logo_rgb Infoblokk3_ESZA_egyes

P12501191_230x154.png

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.