Szegedi Tudományegyetem Ahol tudás és szándék találkozik

Tudásportál  --  Tudásportál  --  Hírek  --  2013

A felsőoktatás felkarolná az élethosszig tartó tanulást

felnottkepzes_kiemelt

A „lifelong learning” területén hazánk a sereghajtók között kullog. A felsőoktatás tudja, mi a teendője, de feladatai megvalósításához humán erőforrásra, infrastruktúrára, pénzre van szüksége – hangzott el a szegedi konferencián.

Megkezdődött a Szegedi Tudományegyetemen a 9. Magyar Nemzeti és Nemzetközi Lifelong Learning Konferencia. A „lifelong learning”, azaz az élethosszig tartó tanulás mára egész Európában az egyetemes oktatás- és gazdaságpolitika szerves részét képezi. Ennek jegyében rendezi meg április 18-án és 19-én immár hagyományos szakmai fórumát a MELLearn – Felsőoktatási Hálózat az életen át tartó tanulásért Egyesület.

 

Az esemény megnyitóját és plenáris ülését az SZTE Dugonics téri Rektori Hivatalában tartották. Szabó Gábor, a házigazda Szegedi Tudományegyetem rektora, a konferencia elnöke köszöntőjében azt mondta, személyes meggyőződése, hogy a magyar felsőoktatásban az élethosszig tartó tanulás nem kapja meg az őt megillető szerepet. – Magyarország sajnos sereghajtónak számít ebben a témában, a nemzetközi összehasonlításban nem éri el azt a színvonalat, amit valamit is magára adó országnak el kellene érnie. A felsőoktatás pedig különösen halmozottan hátrányos helyzetben van ebben a tevékenységben, ezért tartom kiemelten fontosnak a kétnapos szakmai fórumot, mely a felsőoktatás perspektíváira mutat rá, hívja fel a figyelmet. Büszke vagyok rá, hogy a szegedi egyetem is kiveszi a részét ebből a folyamatból – fogalmazott az akadémikus, aki a MELLearn – Felsőoktatási Hálózat az életen át tartó tanulásért Egyesület következő elnöke lesz.

 

A szegedi önkormányzat, illetve a rendezvény fővédnöke, Botka László polgármester nevében Kardos János, az oktatási ügyekért felelős irodavezető-helyettes szólt az egybegyűltekhez. Kiemelte az önkormányzat és az universitas partnerségét, gyümölcsöző kapcsolatát, melynek eredményeként többek között uniós forrásokból újult meg az egyetem épületállománya, infrastruktúrája, illetve környezete.

 

IMG_3945_szteA konferenciát szervező és befogadó SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző kar dékánja, Galambos Gábor azokat a változásokat ismertette, melyeken a fakultás az utóbbi bő évtizedben a magyar felsőoktatás irányváltozásai miatt keresztülment. Kiemelte, a karon önálló Felnőttképzési Intézet működik. Szabó Gábor rektorral szemben optimizmusának adott hangot, mondván: a felsőoktatás tudja, mi a teendője az élethosszig tartó tanulás témakörében, amire szüksége lenne, az a humán erőforrás, az infrastruktúra és a pénz. – A „lifelong learning” felkarolása, a felnőttképzés bevezetése, megerősítése a felsőoktatás egyik fontos kihívása. Komoly kérdés viszont, lesz-e rá fizetőképes kereslet. Valószínű, hogy Magyarországon elsősorban azok vennének ebben részt, akiknek problémájuk van a szakmájukban vagy egyéb téren, így feltehetően nem fogják tudni finanszírozni tanulmányaikat. Az államra vár a feladat, hogy megsegítse az egyetemeket – szögezte le a professzor, hozzáfűzve, az SZTE JGYPK szakirányú továbbképzésekkel, felsőoktatási szakképzésekkel és OKJ-s képzésekkel várja azokat, akik bekapcsolódnak az élethosszig tartó tanulásba.

 

A MELLearnt Kálmán Anikó ügyvezető elnök mutatta be a konferencia résztvevőinek. Megtudtuk, a szervezet 2002-ben alakult a Debreceni Egyetemen egy európai projekthez kapcsolódva, s az utóbbi több mint tíz évben szoros szakmai együttműködést, kooperációt, stratégiai partnerséget alakítottak ki a „lifelong learningben” érintett szereplőkkel. Számos szakmai workshopot, nagyszabású konferenciát hoztak tető alá, mindemellett 34 kötetet jelentettek meg magyar és angol nyelven.

 

Klinghammer István felsőoktatásért felelős államtitkár a felsőoktatás átalakításával kapcsolatos kormányzati szándékokat, célokat és elképzeléseket vázolta. Mint mondta, elkötelezettek a minőségi átalakulás mellett. Úgy fogalmazott, a mennyiségfejlesztés problematikájával már megbirkóztak a magyar egyetemek, most a minőségfejlesztés a következő komoly, embert próbáló feladatuk. Kitért arra is, hogy az egyetemeknek elsősorban az által kell nevelniük, hogy tudományos műhelyek. Hibás az az érvelés – hangoztatta –, mely szerint a tudományosság akadályozza az oktató- és nevelőmunkát, hiszen más a tudományra és a tudományon keresztül történő nevelés. Ez utóbbit tartja az intézmények küldetésének. Felhívta a figyelmet az oktatás- és a gazdaságpolitika összefüggéseire, egymásra utaltságára is.

 

IMG_3956_szteA kétnapos szegedi szakmai rendezvény hazai és nemzetközi előadói a felsőoktatás és a felnőttkori tanulás témakörét veszik górcső alá a minőség, a finanszírozás és a nyitottság szempontjából. Az előadók között mások mellett Bihall Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatási és képzési alelnöke, Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia főtitkárhelyettese, Polónyi István, a Debreceni Egyetem és Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem professzora szerepel, illetve Németországból érkezett Dieter Dohmen, az FiBS – Institute for Education and Socio-Economic Research elnöke, valamint Anna Spexard a Humboldt Egyetem képviseletében.

 

Az április 19-i tanácskozásokra, szekcióülésekre az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Karon (Szeged, Boldogasszony sugárút 6.) kerül sor. A konferenciáról további információ és a részletes program a www.mellearn.hu honlapon található.

 

SZTEinfo


Felnottkepzes galéira
További képek itt megtekinthetők


Videointerjú Klinghammer Istvánnal

 uszt_logo_rgb Infoblokk3_ESZA_egyes

DSC_2781_230x154.png

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.