Az SZTE Bölcsészettudományi Kar Német Nyelvészeti Tanszék szervezésében tartott előadást Beck Hajnalka, a göttingeni egyetem oktatója az e-learning nyelvoktatásban betöltött szerepéről.
Beck Hajnalka, az online nyelvoktatás szakértője nemrégiben a SZAB-székházban beszélt az érdeklődő közönségnek az e-learningről. Előadásában kiemelte, milyen lehetőségek nyílnak az online oktatásban. Fontosnak tartotta elmondani, nem mindegy, milyen formában alkalmazzák ezt a módszert, azaz hogy oktatási segédeszközként, tanári segédlettel vagy pedig egyénileg használja tanulásra az ember ezeket a lehetőségeket.
Hozzátette, tévedés egyből arra gondolni, ha valaki online oktatásról hall, hogy egyedül, magányosan, csak valamilyen program segítségével tanul, hiszen az internet elterjedése, a különböző chatek, a skype és egyéb hasonló programok fejlődése kapcsán már lehetővé vált, hogy a tanár és a tanuló egyidejűleg, közösen tudjon dolgozni. Az egyéni és kiscsoportos online tanuláshoz és tanításhoz elegendő a jó internetkapcsolat, egy headset, valamint webkamera – egyéb anyagi befektetés nem szükséges.
Beck Hajnalka bemutatta a saját rendszerét is az előadás során, az úgynevezett Lingvicót, amit kifejezetten a nyelvoktatásra fejlesztettek ki. Magántanárok és egyetemi csoportok is könnyen kezelhetik a felületet, illetve használhatják is. Kitért a Facebook, a twitter és a blogok nyelvoktatásban betöltött szerepére is, s néhány gyakorlati példával illusztrálta, milyen jól lehet ott is csoportosan dolgozni, a nyelvtudást fejleszteni.
Az online nyelvoktatást ismerteti és szemlélteti a göttingeni egyetem alábbi videója:
A szakember hangsúlyozta, hogy a tanároknak természetesen az online nyelvoktatás során is segíteniük kell a csoportjaikat és a tanulókat, és ugyanúgy kell készülniük az órákra, mintha papíralapú oktatás folyna, de a neten sokkal egyszerűbb ez, hiszen egyszer megcsinálja az ember az anyagot, és utána már meg tudja találni a linket vagy az elmentett fájlokat, és nem kell napestig vagdosni, ragasztani és fénymásolni, mint korábban. Beck Hajnalka – aki a tanulóinak játékos feladatokat, magyarázó videókat is szokott csinálni – elmondta, hogy Németországban van olyan csoportja, ahol a közös nyelv a német lenne, amit viszont a hallgatók még nem beszélnek elég jól. Így lehetőséget kell kapniuk arra, hogy az órán átvett nehezebb nyelvtani témákat az online hozzáférhető magyarázatok segítségével újra át tudják ismételni, és ki tudják szótárazni a nehezebb szavakat.
Az „arctalanság” sok tanulónak segít abban, hogy leküzdje az idegennyelvi kommunikációval kapcsolatos gátlásait. Az előadó éppen ezért úgy gondolja, hogy ma már egy kis affinitással és energiabefektetéssel könnyen megtanulhatóak a rendszerek a tanároknak is, ami a jövőben remélhetőleg ahhoz vezet, hogy egyre többen használják majd az online oktatás különböző formáit.
Üllei Kovács László