2025. május 12., hétfő English version
SZTE website  --  Információk  --  Leendő hallgatóinknak  --  Fontos tudni
Statisztikák
A felsőoktatási felvételi számokban
Az elmúlt években a Szegedi Tudományegyetem az első három hely valamelyikét foglalta el, akár a jelentkezők, akár a felvettek száma alapján összeállított rangsort vesszük alapul. Bár 2004 óta országosan csökken a felsőoktatási intézményekbe jelentkezők száma, egyetemünk továbbra is népszerű a jelentkezők körében, a túljelentkezés 2007-ben is magas, 2,5-szeres volt. Ami az oktatói létszámot illeti: az egy oktatóra jutó hallgatói létszám az SZTE-n 2006-ban 13,1 fő, ami oktatónként 5,8 hallgatóval kisebb terhelést jelent az országos adatokhoz képest. Az alábbi összeállításban további érdekes és fontos adatokat olvashatsz, és diagramokat tekinthetsz meg.
 
A Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak száma 2000 óta 23.199 főről (2005) 31.565 főre nőtt, majd 2006/2007-ben 30.808 főre mérséklődött (1. ábra). 2005-ről 2006-ra mutatkozó csökkenésre az országos hallgatói létszám csökkenése adhat magyarázatot. Az országos hallgatói létszám 1,9%-kal lett kevesebb 2006-ra.
 
1. ábra SZTE hallgatóinak száma 2000-2007
 Forrás: OM Oktatási-Statisztika alapján saját szerkesztés, 2007
 
 
A felsőoktatási intézmények által nyújtott képzés, tudás szintjére abból is következtethetünk, hogy hányan jelentkeznek az adott intézménybe. A Szegedi Tudományegyetemre jelentkezők számának alakulását elemezve elmondható, hogy a változás mértéke közel az országos adatokhoz hasonló (2004-ig növekedett, 2004 óta csökken), figyelemreméltó ugyanakkor, hogy az elmúlt három évben az országos csökkenés mértékétől kisebb mértékben csökkent az SZTE-re jelentkezők száma. A Szegedi Tudományegyetem részesedése a jelentkezők létszámából 2001-óta trendjét tekintve fokozatosan növekszik. 2007-ben a Szegedi Tudományegyetemre 16.224 fő (tavaly 18.527 fő) jelentkezett, ezzel a 3. legnépszerűbb intézmény vagyunk a felsőoktatási intézmények között. Az elmúlt években Magyarországon a felvett hallgatók létszáma jelentősen csökkent. Ez alól az SZTE sem kivétel. A 2. ábra mutatja, hogy hogyan változott a jelentkezők, valamint a felvettek száma Egyetemünkön 2001 és 2007 között.
 
2. ábra. SZTE-re jelentkezők és felvettek 2001-2007
 Forrás: Országos Felsőoktatási Információs Központ alapján saját szerkesztés, 2007
 

3. ábra SZTE hallgatóinak megoszlása tagozatok szerint, 2006
                    Forrás: OM Oktatás-Statisztika alapján saját szerkesztés, 2006
 
 
A Szegedi Tudományegyetem hallgatóinak (2006) tagozatok közötti megoszlása (3. ábra) alapján elmondható, hogy nappali (62,9%), levelező (34,6%) és távoktatás (2,3%) tagozaton tanulók aránya magasabb, mint az országos átlag, míg az esti (0,2%) tagozaton tanulók aránya kisebb. Az SZTE hallgatóinak megoszlása tagozatok között az elmúlt 4 évben minimális mértékben változott: a nappali tagozatra járók aránya kissé nőtt, míg a többi tagozaton tanulók száma csökkent.
Fontos információkat hordoz, hogy a Szegedi Tudományegyetemen melyik szakterületen hány hallgatót képeznek. 2006-ban 7.691 hallgató tanult a tanárképzés területen, majd ezt követően az üzleti élet és irányítás (4.650 fő), valamint a humán tudományok (4.488 fő) területein tanultak a legtöbben. Legkevesebben pedig a matematika és statisztika, a művészeti és a környezetvédelem területeken tanultak. Arányait tekintve a hallgatók 74%-a tanul tanárképzés (23%), humán tudományok (13%), üzleti élet és irányítás (14%), egészségügy (10%), jog (9%) és újságírás (5%) szakterületeken (4. ábra).
 
4. ábra SZTE hallgatóinak megoszlása szakterületenként, 2006
 Forrás: OM adatszolgáltatás
 
Áttekintve a Szegedi Tudományegyetem egyes karaira jelentkezők és felvettek számának alakulását, az előző évekhez képest szembetűnő változást jelent, hogy a Juhász Gyula Tanárképző Főiskolai Karra (2007-től Juhász Gyula Pedagógusképző Karra) jelentkezők aránya nagymértékben csökkent, és ennek következtében az első helyről (2005) a harmadik helyre (2007) szorult vissza. Ennek hátterében az áll, hogy a kar képzési szerkezete megváltozott: a főiskolai szakok száma kevés, nagyobb viszont a választék felsőfokú szakképzésekből. 2007-ben csökkent a Bölcsésztudományi Karra jelentkezők száma, ami összhangban van a bölcsész képzési terület országos népszerűségvesztésével. A Természettudományi Karra jelentkezők száma fokozatosan növekszik, szemben a terület országos stagnálásával. A karonként felvett hallgatók létszámának alakulása követhető az 5. ábrán.
 
5. ábra  A Szegedi Tudományegyetemre felvett hallgatók létszámának alakulása karonként, 2001 és 2007 között
 Forrás: Országos Felsőoktatási Információs Központ adatai alapján saját szerkesztés
 
 
Az utolsó ábrán (6. ábra) látható egyetemünk hallgatóinak megoszlása szakterületek szerint. Az ISCED (International Standard Classification of Education) az oktatás egységes nemzetközi osztályozásának rendszerét jelenti. Az SZTE részesedése az élő természettudományok, a fizika tudományok, valamint az egészségügy területén a legmagasabb. Építészet, állategészségügy és védelmi szolgáltatások szakterületen nem képzünk hallgatókat.

6. ábra Az SZTE részesedése az ISCED tanulmányi területekből, 2006
 Forrás: OM Oktatási Statisztika 2006 alapján saját szerkesztés
 

Forrás: Felsőoktatási intézményekbe történő felvételi és képzési adatok elemzése különös tekintettel a Szegedi Tudományegyetemre
Készítette: Szegedi Tudományegyetem Stratégiai Igazgatóság, 2007. szeptember
Bezár