2024. április 24., szerda English version
Archívum  --  2005  --  21. szám - 2005. november 28.  --  Egyetemi élet
Stratégia és informáltság
Miért éppen a Szegedi Tudományegyetem? A legtöbb akadémiai tagot felmutatni tudó felsőoktatási intézmény, amely holtversenyben a „Sanghaji lista” 203-adik helyét birtokolja, dinamikusan változó, gyakorlatorientált, világszínvonalú oktatás. A papírforma szerint. A papír azonban sokszor nem elég meggyőző, ezért a csütörtökön idelátogató középiskolásoknak egy egész napjuk volt eldönteni, hogy ebből mi lehet igaz.
November 24-én a Szegedi Tudományegyetem Összevont Nyílt Napot rendezett a továbbtanulni kívánó fiataloknak az intézmény Tanulmányi és Információs Központjában. A hazai felsőoktatás meghatározó szereplőjeként az SZTE is segítséget kívánt nyújtani a továbbtanulási döntés meghozatala előtt álló középiskolásnak, a felkészítő tanároknak, az intézményvezetőknek és a szülőknek. Az egész napos programokon az egyetem mind a tizenegy kara képviseltette magát, fontos segítséget jelentve ezzel a pályaválasztási döntéshozatalban, hiszen az esetleges leendő hallgatók így közvetlenül az egyetem és a karok képviselőitől szerezhették be a legfrissebb információkat.
 
Eleve nyert ügy
 
Az óriási érdeklődés várható volt, mégis meglepetést okozott a Tanulmányi és Információs Központban tébláboló tömeg. Kilenc és négy óra között a diákok és kísérőik a képzési kiállítás standjainál a karokat képviselő egyetemi oktatóknak és a hallgatói önkormányzatok képviselőinek tehették fel a tanulmányokkal, az egyetemi élettel és az elhelyezkedési lehetőségekkel kapcsolatos kérdéseiket. Színes prospektusok, segítőkész és türelmes egyetemi hallgatók, minden túl tökéletes ahhoz, hogy mégse legyen az. Dél környékén, a különböző egyetemi előadások, az egyetemi és a könyvtári büfé meglátogatása után többen feladták és hazamentek, így lemaradtak a délutáni előadásokról. A karok képviselői egy-egy órás kari tájékoztató előadást is tartottak a kari jelentkezés specifikumairól. A 106 alapszak adott, csupán azt nem tudni még, hogy ha a diákok elvégeznek egy bachelor szakot, akkor merre léphetnek tovább, de ez a legtöbb érdeklődőt nem zavarta. Az Összevont Egyetemi Nyílt Napot a TIK-ben tartani, a legjobb PR-fogás volt, amit kitaláltak a szervezők. Prospektus ide, műmosoly oda, a monumentalitás mindig lenyűgöző. Arra a kérdésre, hogy mi tetszett eddig a legjobban, a legtöbben a korszerű épületben lévő könyvtárat jelölték meg. Háromszáz darab számítógép, ingyenes internet, pezsgés felsőfokon.
 
Az óriási érdeklődés várható volt, mégis meglepetést okozott a Tanulmányi és Információs Központban tébláboló tömeg.
 
„Itt szívesen eltölteném a vizsgaidőszakomat” – mondta egy naiv lány mellettünk.
 Az egyetemi előadásoktól nem sokat vártak és nem sokat kaptak, a tájékoztatókat kötelességszerűen végigülték, ezért a nap folyamán az Egyetemi Könyvtárban óránként szervezett bemutatók vitték el a pálmát. A körséta alatt a leendő hallgatók az Egyetemi Könyvtár és a hallgatói szolgáltató egységek megismerésére kínáltak lehetőséget, bízván abban, hogy az SZTE Tanulmányi és Információs Központ egyedülálló komplexuma elnyeri a látogatók tetszését. Eleve nyert ügy.
 
Stratégia
 
Az egyetem vezetése és a kari vezetők déltől, az összevont felvételi tájékoztató keretében az Országos Felvételi Iroda munkatársaival közös fórumon adtak tájékoztatást a középiskolai igazgatóknak, osztályfőnököknek, szaktanároknak, illetve pályaválasztási tanácsadóknak az egyetem által kínált lehetőségekről és az SZTE 2006/2007-es tanévének felvételi sajátosságairól. Így előadást tartott Szabó Gábor, az egyetem rektora, Pukánszky Béla rektorhelyettes, Dobi János, az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium igazgatója és Roberts Éva, az OFFI kommunikációs igazgatója, és a hallgatóság a kari vezetőket is megkérdezhette. Szabó Gábor köszöntése után Pukánszky Béla előadása az SZTE és a bolognai folyamat kapcsolatát mutatta be. A bolognai folyamat a magyar felsőoktatás eddigi történetének legnagyobb volumenű reformja. Ahogy a rektorhelyettes elmondta, célszerű stratégiát kidolgozni a bejutáshoz, hiszen nem elsősorban azok kerülnek be, akik négy év alatt kiválóan teljesítettek a középiskolában. A kurrens szakokra felvételizőknek törekedniük kell az emelt szintű érettségi megszerzésére, ezért a felvételizők informálódjanak, és dolgozzanak ki többféle stratégiát.
Az új érettségi rendszer bevezetése után meglepő volt, hogy a felsőoktatási intézmények többsége megelégedett a középszintű érettségivel is. Ezért a diákok jó része értetlenül fogadta, hogy a képzés anyaga nem onnan indul, ahol a középszintű tanítás befejeződött. A középszintű oktatás anyaga nem mindig ismert az egyetemi oktatók előtt, a kétszintű érettségi rendszer azért jelent óriási segítséget, mert alapelvárásként az emelt szintű érettségi rendszer követelményét határozza meg, így megkönnyíti az egyetemi oktatást.
 
Rohangáló kisgólyák
 
Persze a diákok többségét nem ezek a dolgok érdekelték. A leendő hallgatóknak a Tavaszi és az Őszi Kulturális Fesztivál még semmit nem mondott. A hagyományos JATE és SZOTE klubos bulikról viszont legendákat hallottak, és már előre megjegyezték, hogy hajnaltájban nem illik zavarni a püspök úr nyugalmát. A szökőkutakban rohangáló kisgólyás történetek mindenkit érdekeltek, ahogy az is, hogy a rektor úr éppen milyen órát tart majd az egyetemi hallgatóknak. A vizsgaidőszakkal még nem ijesztgették őket, csak azt hallották, hogy Szegeden süt legtöbbet a nap, és a jóképű fiúk itt találják meg a legszebb lányokat. A Szabó Gábor megjegyezte, már csak ezért is érdemes ide jönni.
A komoly dolgokkal természetesen a tanárok foglalkoztak, bár megítélni azt, hogy a megszerzett diploma mire és hová elég, nem tudták eldönteni, hiszen a közvélemény és a munkaadók nagy része még nincs tisztában azzal, hogy mi történik a magyar felsőoktatási rendszerben.
Németh Tímea

DSC_2758_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár