2024. május 18., szombat English version
Archívum  --  2008  --  5. szám - 2008. március 17.  --  Egyetemi élet
Individuálpszichológiai vándorgyűlés
AMagyar Individuálpszichológiai Egyesület (MIPE) az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógusképző Intézetével és a Pest Megyei Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat és Intézményeivel (TEGYESZI) közösen szervezte meg Szegeden XIII. vándorgyűlését.
A március 7-8-án tartott rendezvényen a hazai szaktekintélyek mellett francia és német szakemberek is tartottak előadásokat. A széles rétegnek célzott konferencián az egész országból több mint kétszáz érdeklődő vett részt az iskolai oktatás, az iskolai szociális munka, a gyermekvédelem és a gyógypedagógia területeiről. A hallgatók közül is voltak érdeklődők, ami annak is köszönhető, hogy a konferenciát egy, az egész egyetemen meghirdetett két féléves elődás-sorozat előzte meg, ami egyfajta rátekintést adott az individuálpszichológiára.
„A célunk az volt, hogy a különböző szakterületek között párbeszéd alakulhasson ki, és közös gondolkodás irányába mozdulhassunk el. A kar vezetésének maximális támogatását élvezhettük, ami nagymértékben hozzájárult a rendezvény sikeréhez” – fogalmazott a rendezvény főszervezője, Petróczi Erzsébet pszichológus, a JGYPK Gyógypedagógusképző Intézetének főiskolai tanára, akinek munkáját Major Zsolt, a Pest Megyei TEGYESZI pszichológusa, a MIPE részéről pedig Kárpáti Gyöngyvér ideggyógyász-pszichoterapeuta főorvos segítette.
„Szerettünk volna szemléletváltozást elindítani a pedagógusoknál. A tanítvány, a gyermek viselkedésének megváltoztatását célzó hagyományos, porosz utas, autokratikus gondolkodásmóddal szemben azt kívánjuk megvalósítani, hogy inkább mi, pedagógusok változzunk, és ennek hatására egy idő után a másik személy is fokozatosan alakulni fog. Ezáltal rájövünk arra is, milyen nehéz dolgot kérünk a másiktól; és ha mi megváltoztatjuk a viselkedésünket, hozzáállásunkat az adott helyzethez, akkor a másik sem tudja a régi viselkedésmintákat alkalmazni, ő is kénytelen lesz igazodni az új helyzethez” – magyarázta a pszichológus, aki több, pedagógusoknak tartott tréning során is azt tapasztalta, hogy a tanárok tehetetlenül állnak a viselkedéses problémák előtt.
Az individuálpszichológia dinamikus terápiás személete alapján a tudattalan magatartásra gyakorolt szerepének elismerése mellett az ember társadalmi lény voltát, egészlegességét, megbonthatatlanságát, cél- és feladatorientáltságát hangsúlyozza. A pszichológia ezen ága elkötelezett a gyermek személyiségének kibontakoztatása, a gyermek szüntelen önteremtő és öngyógyító törekvése, a közösségérzés kialakítása mellett. „Reméljük, hogy az individuálpszichológia az oktatásban, de akár a szociális szférában is nagyon jól alkalmazható elvei és szemlélete egyre inkább, egyre szélesebb körben ismertté válnak” – mondta Petróczi Erzsébet.
Arany Mihály
Bezár