„Szeged Megyei Jogú Város Közgyűlése (…) az alábbi határozatot hozza. A közterületek nevét a Közgyűlés 2009. december 15-i hatállyal az alábbiak szerint állapítja meg: Szeged-Felső-városon a Felső-Tisza partról nyíló Szeged II. ker. 10005/2 hrsz-ú közterületet Lippai Imre utcának nevezi el” – döntöttek tavaly decemberben a szegedi városatyák.
1919 tavaszán a Belvárosi Mozi Részvénytársaság megalakulására ezerkétszáz ezerkoronás részvényt bocsátottak áruba, melyet százhatvanhárman le is jegyeztek, a vállalkozás elnökének Lippai Imrét választották meg. Még ugyanebben az évben tőkét emeltek, majd 1920. szeptember 8-án megnyílt a filmszínház, szeptember 20-án tartották az első vetítést. Fári Irén történész-muzeológus idén szeptember 8-án a mozi relikviáiból megrendezett történeti kiállítás megnyitásának alkalmából mondott beszédében hangsúlyozta a vállalkozás merészségét: „Pénzüket kockáztatták, remélték, jó helyen lesz, és valamit létrehoznak itt. Történészként azt kérdezném: reális ez? De szerencsére ők üzletemberek voltak, nem történészek, és ez a mozi felépült.”
|
Látványos kiállítás mutatta be a filmszínház történetét. Fotó: Segesvári Csaba |
A mozizás a századelőn a társasági és kulturális élet központjaiban, a kávéházakban indult el. A mai Port Royal helyén álló Kossuth kávéház termének közepén leengedett vászonra már 1906-tól vetítettek némafilmeket, melyeket zongorán kísértek, nyáron pedig a kerthelyiség szolgált „vetítőteremül”. Így tehát a mai Belvárosi mozi területén, mondhatni, több mint száz éve peregnek a filmek. „Az, hogy egy ilyen nagy múltú intézmény létezik a városban, már tényleg ritka. Ez egy gyönyörű épület és nagy érték, amire figyelnünk kell, és azt szeretném, ha a szegediek is tisztában lennének ezzel” – mondta Szabó Éva Andrea, a mozi művészeti vezetője.
Lippai Imre 1876-ban született Szegeden. „Alkatilag rendkívül zömök, nagyon jó kondícióban lévő ember volt. Akik fiatalabb korában ismerték, azt mondták róla, hogy igazi sűrű magyar” – mondta Segesváry László, Lippai Imre unokája. Hajóácsnak tanult, első üzemében, amely a Tabán utca – Felső Tisza part sarkán állt, zsindelyeket készített, amelyeket tutajon Bulgáriába szállított. „1908-ban megépítette a családi székhelyet a Felső Tisza part 31. szám alatt, ekkor került ide a fakereskedés. 1919-ben megvette a Felső Tisza part 33-at és 35-öt, előbbiben létesült a mészégető, utóbbiban a Lippai Imre és Fiai Gőzfűrész Rt. Ez volt a szegedi ipari kötődés Felső Tisza parti vonulata” – meséli az unoka. „Kiépítette a villamosvágányt a Tisza-parton a 2-es villamossal párhuzamosan a Molnár utcáig, ezen a területen vasúti kocsik közlekedtek éjszaka, vitték a fűrészárut feldolgozásra. Nagyapám fával kapcsolatos szegedi tevékenységét követte a szolnoki fűrészgyár létesítése, majd a hódmezővásárhelyi, itt malmot is vásárolt.”
Bár a Belvárosi mozi megalakuló közgyűlése egyhangúlag elfogadta „a Szivessy Tibor budapesti műépítész által készített szép kivitelű terveket”, a palotát mégsem ő, hanem Sebestyén Endre építette fel. „Ez a gyönyörű, majdnem százéves palota, egyedülálló az országban abból szempontból, hogy eleve mozinak épült. Azóta egy napra sem zárt be” – mondta Szabó Éva Andrea.
|
Az évforduló alkalmából Lippai-produkcióban készült filmeket is vetítettek. |
A magyar némafilmgyártás őshazája Kolozsvár volt, az ottani színház igazgatója, Janovics Jenő keze alatt nőtt fel az a kiváló generáció – a Foxot alapító Fried Vilmos, Czukor György rendező-producer, a Drakula Lugossy Béla vagy az első tudatosan megtervezett életű sztár, Bánky Vilma –, amely kisvártatva elhagyta az országot. „Nyugodtan merem mondani a nagyapámról, hogy ő az a zseni, aki itthon maradt és bebizonyította, hogy itthon is lehet ismert és elismert emberré válni” – állította Segesváry László. „Kapcsolata a filmmel szinte élete végéig megmaradt. Ameddig tehette, nagyon komoly pénzeket ölt a magyar filmgyártásba. 1939-ben az Est október 25-i száma szegedi aranyembernek nevezi, hiszen Pesten rengetegen beszélték akkoriban, hogyha valamelyik magyar filmnek pénzre van szüksége, el kell menni Lippai Imréhez Szegedre, és az öregúr – így nevezi az újságíró – húsz-negyvenezer pengőt, lehetősége szerint, befektet a magyar filmekbe.” Egy filmszaklapban még olyan írás is megjelent, amelyben leírta, hogy Lippai egy üzletkötés kapcsán százezer pengőt tett a magyar filmgyártás egy meghatározott filmcsoportjának elkészítésére.
Fári Irén a megnyitón így értékelte a mozi elmúlt éveit: „20. századi történelmünkben szinte egyedi, hiszen itt folytonosságról van szó és folytonos megújulásról. Ennek képessége tette lehetővé a Belvárosi mozinak, hogy ma is és minden nap itt vetítések folyjanak.” 1943-ban a magyar filmgyártás ötvenhárom előállított filmje közül huszonkettőt a Belvárosi moziban is bemutattak, köztük ötöt elsőként. A hangosfilmet vidéken először szintén Szegeden vetítették le. Már ez sokat elárul a mindig is fővárosi központú magyar kultúráról, és ez a tendencia azóta sem változott. A mai napig rengeteg premier látható itt elsőként, legalábbis az elsők között. A folytonosan megújuló Belvárosiban 2009. január 16-án megnyílt a 3D-sé alakított ötszáznegyven fős Zsigmond Vilmos-terem, Magyarországon harmadikként, vidéken elsőként. Az új lehetőségeket kihasználva már ebben az évben elindult a Metropolitan Opera előadásainak közvetítése. „Az a fantasztikus, hogy nem egyedül ülsz egy gép előtt, hanem több emberrel, egy elsötétített teremben egy hatalmas vászon előtt, és egyszerre éltek át bizonyos érzelmeket. Hatalmas csendek és nevetések tudnak lenni, annak van egy plusz élménye, ez máshol nem teremthető meg. Hiszek abban, hogy megmarad a mozi, teljesen átalakuló formában, ahogy most is, de mindig lesz” – értékelte Szabó Éva Andrea.
|
A Belvárosi mozi épülete az 1930-as években. |
Szekeres Nikoletta
Riport ,