2020. november 24., kedd English version

Egyetemi tanrend

*Tanrendi kereső

Kérjük, írja be a keresett adat (kurzuskód címe, kódja, oktató, tanszék, szak vagy képzési program neve) első betűit.

Részletes keresési feltételek

Felfed / Elrejt

Tanterv

Kód:
SPA-M-N
Képzési forma:
Mesterképzés (MA/MSc)
Tagozat:
Nappali
Gazdatanszék:
Képző intézet:
Kredit:
120 kredit
Félév:
4
Speciális:
nem párosítható, nem tanári
Dátum:
2014.11.11. 11:11:22
Felvételi követelmények:
főiskola
Továbbtanulási lehetõségek:
PhD/DLA
Értékelési rendszer:
TT / KPR TE Megnevezés Szemeszter
01234
MK1 Alapozó tárgyak; Teljesítendő: min.16 kredit
kötelező tantárgy SPA-M-NA1 Bevezetés a történeti összehasonlító neolatin nyelvészetbe; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NA11 Bevezetés a történeti összehasonlító neolatin nyelvészetbe; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy SPA-M-NA2 A spanyol nyelvészet aktuális kérdései; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NA21 A spanyol nyelvészet aktuális kérdései előadás; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NA22 A spanyol nyelvészet aktuális kérdései szeminárium; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy SPA-M-NA3 Bevezetés az alkalmazott nyelvészetbe; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NA31 Bevezetés az alkalmazott nyelvészetbe; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy SPA-M-NA4 Bevezetés a hispán irodalomtudományba; Teljesítendő: min. 3 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NA41 Bevezetés a hispán irodalomtudományba; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy SPA-M-NA5 Spanyolország és Latin-Amerika története; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NA51 Spanyolország és Latin-Amerika története; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy SPA-M-NA6 Kutatásmódszertan; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NA61 Kutatásmódszertan; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
MK2 Szakmai törzstárgyak; Teljesítendő: min.24 kredit
kötelező tantárgy SPA-M-NTN Nyelvészet; Teljesítendő: min. 10 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTN1 Spanyol fonetika és fonológia előadás; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTN2 Spanyol fonetika és fonológia szeminárium; _Szeminárium, 1 óra, _Gyakorlati jegy 1
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTN3 Spanyol morfoszintaxis előadás; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTN4 Spanyol formoszintaxis szeminárium; _Szeminárium, 1 óra, _Gyakorlati jegy 1
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTN5 Spanyol történeti nyelvtan előadás; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTN6 Spanyol történeti nyelvtan szeminárium; _Szeminárium, 1 óra, _Gyakorlati jegy 1
kötelező tantárgy SPA-M-NTI Irodalom; Teljesítendő: min. 10 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTI1 A spanyol Középkor és Aranykor irodalma; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTI2 Spanyol irodalom a XIX-XX. században 1; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTI3 Spanyol irodalom a XIX-XX. században 2; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTI4 Spanyol-Amerika prózairodalma a XIX-XX. században; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy SPA-M-NTNY Nyelvfejlesztés; Teljesítendő: min. 4 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTNY1 Nyelvfejlesztés 1; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NTNY2 Nyelvfejlesztés 2; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
MK3 Spanyol irodalom és művelődéstörténet szakirány; Teljesítendő: min.40 kredit
kötelező tantárgy SPA-M-NSZI Irodalom; Teljesítendő: min. 20 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI1 Középkori szövegek filológiai elemzése; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI10 Magyar-hispán irodalmi kapcsolatok; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI2 A spanyol Aranykor irodalma; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI3 Hispán krónikairodalom a XVI-XVIII. században; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI4 Spanyol színháztörténet; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI5 XX. századi spanyol elbeszélők 1; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI6 XX. századi spanyol elbeszélők 2; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI7 Spanyol-Amerika prózairodalma a XX. században 1; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI8 Spanyol-Amerika prózairodalma a XX. században 2; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZI9 Hispán költészeti szeminárium; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy 2
kötelező tantárgy SPA-M-NSZM Művelődéstörténet; Teljesítendő: min. 20 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM1 A hispán világ eszmetörténete 1; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM2 A hispán világ eszmetörténete 2; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM3 A hispán világ művészettörténete 1; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM4 A hispán világ művészettörténete 2; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM5 A hispán világ művészettörténete 3; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM6 Magyarok Latin-Amerikában 1; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM7 Magyarok Latin-Amerikában 2; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM8 A mai hispán világ 1; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZM9 A mai hispán világ 2; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium 2
MK4 Szabadon választható kurzusok; Teljesítendő: min.20 kredit
kötelező tantárgy SPA-M-NVN Nyelvészet; Teljesítendő: min. 9 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NVN1 Szabadon választható nyelvészeti kurzus 1; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NVN2 Szabadon választható nyelvészeti kurzus 2; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy SPA-M-NVC Civlilizáció; Teljesítendő: min. 11 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NVC1 Szabadon választható civilizációs kurzus 1; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 3
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NVC2 Szabadon választható civilizációs kurzus 2; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy, ismételten felvehető 2
MK5 Szakdolgozati szeminárium; Teljesítendő: min.0 kredit
kötelező tantárgy SPA-M-NSZSZ Szakdolgozati szeminárium; Teljesítendő: min. 0 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZSZ1 Szakdolgozati szeminárium 1; _Konzultációs gyakorlat, 2 óra, _Gyakorlati jegy 0
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZSZ2 Szakdolgozati szeminárium 2; _Konzultációs gyakorlat, 2 óra, _Gyakorlati jegy 0
MK6 Szakdolgozat; Teljesítendő: min.20 kredit
kötelező tantárgy SPA-M-NSZD Szakdolgozat; Teljesítendő: min. 20 kredit
kötelező tantárgy kötelező tárgyeleme SPA-M-NSZD1 Szakdolgozat; BTK Szakdolgozat, 0 óra, Diplomamunka, szakdolgozat, párhuzamosan felveendőSPA-M-NSZSZ1, párhuzamosan felveendőSPA-M-NSZSZ2 20
MK7 Különbözeti tárgyak; Teljesítendő: max.16 kredit
kötelezően választható tantárgy SPA-M-NK1 Különbözeti tárgy-spanyol nyelv; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelezően választható tantárgy kötelezően választható tárgyeleme SPA-M-NK11 Különbözeti tárgy-spanyol nyelv; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy, ismételten felvehető 2
kötelezően választható tantárgy SPA-M-NK2 Különbözeti tárgy-nyelvészet; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelezően választható tantárgy kötelezően választható tárgyeleme SPA-M-NK21 Különbözeti tárgy-nyelvészet; _Előadás, 1 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelezően választható tantárgy SPA-M-NK3 Különbözeti tárgy-irodalom; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelezően választható tantárgy kötelezően választható tárgyeleme SPA-M-NK31 Különbözeti tárgy-irodalom; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy, ismételten felvehető 2
kötelezően választható tantárgy SPA-M-NK4 Különbözeti tárgy-civilizáció; Teljesítendő: min. 2 kredit
kötelezően választható tantárgy kötelezően választható tárgyeleme SPA-M-NK41 Különbözeti tárgy-civilizáció; _Szeminárium, 2 óra, _Gyakorlati jegy, ismételten felvehető 2
MK-LNY Központi szabadonválasztható; Teljesítendő: min.0 kredit
szabadon választható tantárgy XN0010 Lektorátusi nyelvórák (8x2); Teljesítendő: min. 0 kredit
szabadon választható tantárgy szabadon választható tárgyeleme XN0011 Lektorátusi nyelvórák (8x2); Practice, 2 óra, Signature, ismételten felvehető 0
szabadon választható tantárgy XM0010 Általánosan művelő tárgyak MA, MSc; Teljesítendő: min. 0 kredit
szabadon választható tantárgy szabadon választható tárgyeleme XM0011 Általánosan művelő tárgyak MA, MSc; _Előadás, 2 óra, _Kollokvium, ismételten felvehető 2
kötelező tantárgy XN0200 Lektorátusi nyelvórák 4 órás; Teljesítendő: min. 0 kredit
kötelező tantárgy szabadon választható tárgyeleme XN0201 Lektorátusi nyelvórák 4 órás; _Gyakorlat, 4 óra, _Aláírás 0
Jelmagyarázat: MK - mérföldko; TT/KPR - tantárgy vagy becsatolt képzési program; TE, Tantárgyelem - tantárgy tárgyeleme; - kötelező; - kötelezően választható, - szabadon választható; Tárgyelemeknél az ikon színe a tantárgy kötelezőségét jelzi, a beleírt betű pedig a tárgyelem tantárgyon belüli kötelezőségét; : ismételten felvehető; - kurzusfelvétel előfeltétele; - párhuzamosan felveendő; - vizsga előfeltétele; 0,1,... - ajánlott félév(ek) és kredit; k: kreditpontok

Mérföldkő-struktúra

Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 6
A mérföldkő tárgyaiból min.16 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 3
A mérföldkő tárgyaiból min.24 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 2
A mérföldkő tárgyaiból min.40 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 2
A mérföldkő tárgyaiból min.20 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 1
A mérföldkő tárgyaiból min.0 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
Kötelező tantárgyak száma 1
A mérföldkő tárgyaiból min.20 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
A mérföldkő tárgyaiból max.16 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.
Mérföldkő teljesítése kötelező.
Szabadon választható tantárgyak száma 3
A mérföldkő tárgyaiból min.0 kredit összegyüjtése.
A kötelező tantárgyak teljesítése.

Szakterületi tárgyak részletes felsorolása

SPA-M-N MA Spanyol irodalom és művelődéstörténet szakirány modul
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
Az előadás bemutatja az összehasonlító újlatin nyelvtudomány rövid történetét, kutatási módszereinek lényegét és eredményeit, átfogó képet nyújt a népi latin jellegzetességeiről, legfontosabb forrásairól és fejlődésének fő irányairól, az újlatin nyelvek kialakulására vonatkozó elméletekről, legfőbb jellemzőikről és a tudományos csoportosításukra tett kísérletekről. Az említett témákon belül megkülönböztetett figyelmet kap a népi latin kései időszakában végbement fonetikai és morfológiai változások, valamint a keleti és nyugati újlatin nyelvek alapvetően eltérő fejlődésének bemutatása a történeti-összehasonlító módszer konkrét példákon való alkalmazásával.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
Leírás:
Az előadás három fő témára épül. 1. A mai spanyol nyelv rendszerét különböző módszerekkel leíró nyelvészeti iskolák bemutatása; a strukturalista, a funckionális és a generatív grammatika megközelítési módszerei. 2. A mai spanyol nyelvváltozatokkal foglalkozó nyelvészeti irányzatok bemutatása, különös tekintettel a pragmatika és a szociolingvisztika eredményeire; a beszédaktusok és a társalgásanalízis alapjai; nyelvi változók a mai spanyol nyelvben. 3. A nyelvtudomány történeti módszereinek megismertetése, különös tekintettel a spanyol nyelvre való alkalmazhatóságukra; az idetartozó főbb témakörök: a hangtörvények, az analógia, a nyelvváltozások újgrammatikus és strukturalista magyarázatai, modern nyelvtörténeti elméletek, a nyelvi változatok és a nyelvi változás összefüggései; a nyelvi változások nyelven kívüli és a nyelvi rendszeren belüli motiváló tényezői.

A szeminárium célja bemutatni az elméleti nyelvészeti eredmények gyakorlati alkalmazhatóságának különböző lehetőségeit, különös tekintettel a spanyol idegen nyelvként való tanítására. A főbb témakörök: Nyelvészet és nyelvelsajátítás. Szinkrónia, diakrónia és nyelvoktatás. Kontrasztív nyelvészet. A pszicholingvisztika és a szociolingvisztika alapjai.

Irodalom:
Berta, T.: «Sincronía, diacronía y ensenanza de idiomas» en ACTA UNIV. SZEGEDIENSIS: ACTA HISPANICA, vol. III, Szeged, 1998, 73-81.
Berta, T.: «Norma y uso en la clase de E/LE. Análisis de la norma académica y los libros de texto» en Ma Antonia Martín Zorraquino-C. Díez Pelegrín et al. (eds.): ?Qué espanol ensenar? Norma y variación lingüísticas en la ensenanza del espanol a extranjeros. Actas del XI Congreso de ASELE, Zaragoza, Universidad de Zaragoza/ASELE, 2000, 201-207.
Scholz László-Julio Zavaleta (szerk.): Introducción a la lingüística, Budapest, Eötvös József Könyvkiadó, 1997.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A tantárgy a nyelvokatásra, nyelvhasználatra és fordításra vonatkozó ismereteket foglalja össze, és a modern oktatási-kutatási technológiák és elektronikus nyelvi tanagyagok, szövegtárak elkészítésének alapjait ismerteti meg, de kitér a nyelvpolitika, a nyelvi jogok, a jelnyelv, a lexikográfia és a nyelvi protokoll és etikett alapkérdéseire is.

Irodalom:
Kőnigné Fenyő Sarolta és Bodnár Ildikó (szerk.): Sokszínű nyelvészet. Mikolc, 2005.
Klaudy Kinga (és barátai): „Mindent fordítunk, és mindenki fordít”. Értékek teremtése és közvetítése a nyelvészetben. Bicske, 2005.
Buda István Károly - Porkoláb Judit: Számítógépes stilisztikai és szövegtani tanulmányok. Debrecen, 2001.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.3 kredit
Leírás:
A kurzus először a spanyol nyelvterülethez kapcsolható irodalomelméleti és történeti fogalmakat, korszakokat, műfajokat, kézikönyveket, bibliográfiákat, lexikonokat, folyóiratokat mutatja be gyakorlati foglalkozás keretében. Ezt követően megismertet a narratológia, mint műelemzési módszer kategóriáival és ezek gyakorlatban történő alkalmazásával, valamint áttekintést nyújt a modern irodalomtudomány főbb vonulatairól, a különböző kritikai iskolákról –formalizmus, strukturalizmus–, előtérbe helyezve elsősorban a spanyol nyelvterülethez kapcsolódó elméleti irányzatokat.

Irodalom:
Bal, Mieke: Teoría de la narrativa. Una introducción a la narrativa Madrid, 1987.
Garrido Dominguez, Antonio: El texto narrativo. Madrid, 1993.
Marchese, A.- Forradellas, J.: Diccionario de retórica, crítica y terminología literaria. Barcelona, 1998.
Reis, Carlos: Fundamentos y técnicas del análisis literario. Madrid, 1989.
Reyes, Graciela: Teorías literarias en la actualidad. Madrid, 1989
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A kurzus a BA szakasz előzményeire épít, ahol már a hallgatók áttekintést kaptak a hispán világ történetéről. E programban a művelődéstörténeti tanulmányok alapozása lenne a cél, a XVI-XX. századi periódusra koncentrálva, a spanyol-spanyo-amerikai kapcsolatokra koncentrálva – a gyarmati korszakban és az után, egy világos kronológiai, politikatörténeti keretet kialakítva.

Irodalom:
M. Lucena Salmoral: Historia de Iberoamérica. II-III. Madrid, 1992.
J. Á. García de Cortazar (szerk.): Historia de Espana. Madrid, 2004. Santillana
Anderle Ádám: Latin-Amerika története. Budapest, 1998. Pannonica
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
Leírás:
A tantárgy célja, hogy kronologikus, műfaji és tartalmi szempontból változatos forrástípusokon keresztül a forráselemzés és értelmezés valamint a forráskritika módszertanát elsajátíttassa, a szövegek jelentésének vizsgálatában, a szövegmagyarázatban és szövegkritikában való jártasságot kialakítsa.
A tantárgy a jól kiválasztott példák segítségével más kurzusok(történelmi, irodalmi, nyelvészeti) megalapozásában illetve ismereteinek elmélyítésében is segíthet.

Irodalom:
Blecua, Alberto: Manual de crítica textual. Madrid,1988, Castalia
Bob Stradling: A huszadik századi történelem tanítása. Budapest,
Majoros Pál: A kutatásmódszertan alapjai. Budapest, é.n. Perfekt
M.A.Pérez Priego: La edición de textos. Madrid,1997
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Szeminárium, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Előadás, nem kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Szeminárium, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.2 kredit
_Szeminárium, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
0
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.20 kredit
Leírás:
A szakdolgozat célja, hogy bizonyítsa, az egyetemi tanulmányait lezáró és záróvizsgára készülő jelölt jártas a tudományos kutatás módszertanában, képes önálló tudományos és kutatómunkára, ismeri annak tartalmi és technikai-formai követelményeit.

A szakdolgozat egy, a hispanisztika tudományterületeinek egyik választott téma monografikus feldolgozása, amely a téma szakirodalmának kritikai áttekintésére támaszkodva a szükséges források elemzésével önálló következtetésekre jut, s mindezt az értekező próza szabályai szerint, a tudományos értekezés formai követelményeit alkalmazva (jegyzet, irodalomjegyzék, mellékletek, stb.) spanyol nyelvű monográfiában foglalja össze. A dolgozat terjedelme minimum 40 oldal (60.000 karakter). Az értekezés nyelve spanyol.
BTK Szakdolgozat, kötelező, 20 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
Diplomamunka, szakdolgozat
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.20 kredit
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A szeminárium célja az, hogy a hallgatókat a középkori spanyol nyelvű irodalmi és nem irodalmi szövegek, források olvasásához és értelmezéséhez szükséges legfontosabb ismeretek birtokába juttassa. A kurzus végeztével a hallgatóknak nemcsak az adott korszaknak megfelelő írásmód, hangtan, nyelvtan és szókincs sajátosságaival, hanem a nyelvtörténeti és kultúrtörténeti háttérismeretekkel is rendelkezniük kell.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus célja a magyar és hispán világ közötti és több évszázados múltra visszatekintő, ugyanakkor sok tekintetben még feltáratlan irodalmi kapcsolatok történetének áttekintése, bemutatva a legfontosabb forrásokat, bibliográfiákat, műfordításokat, külön figyelmet szentelve elsősorban a spanyol és latin-amerikai magyar emigrációs irodalomnak illetve a magyar származású de már spanyolul publikáló szerzők művei bemutatásának. Gyakorlati jellegénél fogva a kurzus lehetőséget teremt arra is, hogy egy-egy félév során maguk a hallgatók is végezzenek – műhelymunka keretében - önálló kutatásokat a témában (pl. sajtóanyagok feldolgozása, magyar származású írók, költők irodalmi munkásságának kutatása vagy recepció kutatás).

Irodalom:
-Bueno, Salvador: Cinco siglos de relaciones entre Hungría y América Latina. Budapest, Corvina, 1977.
-Anderle Ádám: A magyar-spanyol kapcsolatok ezer éve. Szeged, 2006.
-Torbágyi Péter: Magyarok Latin-Amerikában. Budapest, 2004.
-Kutatási Közlemények II. Magyarország és a hispán világ. (Szerk.: Anderle Ádám). Szeged, 2000.
-Némethy Kesserű Judit: Emigráció és szellemi élet. Magyar irodalom Dél-Amerikában. Nyelvünk és kultúránk, 2003/4. sz.
-Rákosi Marianna: Las ediciones húngaras del Quijote. Acta Hispanica X., Szeged, 2005.
-Géró Györgyi: Magyar irodalom spanyol nyelven. Hungarológiai Évkönyv, Pécs, 2002.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus célja a spanyol reneszánsz és barokk (Siglo de Oro) költészetének és színházának bemutatása, a korszakra vonatkozó költészeti és drámaelméleti ismeretek áttekintése. Világi és vallási témájú költészet (Garcilaso de la Vega, Juan Boscán, Diego Hurtado de Mendoza, Fray Luis de León, San Juan de la Cruz, Santa Teresa de Jesús, Fernando de Herrera munkássága). Barokk poétika (Luis de Góngora, Lope de Vega, Francisco de Quevedo). Az Aranykor színháza: Miguel de Cervantes, Lope de Vega, Guillén de Castro, Juan Ruiz de Alarcón, Luis Vélez de Guevara, Tirso de Molina, Calderón de la Barca drámái.

Irodalom:
Jones, R.O.: Historia de la literatura espanola 2. Siglo de Oro: prosa y poesía (Siglos XVI y XVII). Barcelona, Editorial Ariel, 1985.
López Estrada, Francisco: Historia y crítica de la literatura espanola 2. Siglos de Oro: Renacimiento. Barcelona, Editorial Crítica, 1980.
Wardropper, Bruce W.: Historia y crítica de la literatura espanola 3. Siglos de Oro: Barroco. Barcelona, Editorial Crítica, 1983.
Egido, Aurora: Historia y crítica de la literatura espanola 3/1. Siglos de Oro: Barroco. Primer suplemento. Barcelona, Editorial Crítica, 1992.
Díez Borque, José María: Los géneros dramáticos en el siglo XVI (El teatro hasta Lope de Vega). Madrid, Taurus, 1987.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A felfedezésekkel majd a gyarmatosításokkal egy időben megjelenő útleírások, levelek, naplók, amelyek jórészt az Újvilág meghódításában részt vevők személyes tapasztalataira épített, illetve a későbbi évtizedekben megjelenő és a már meglévő forrásokat is felhasználó krónikák fontos részét képezik a hispán irodalom- és művelődéstörténetnek. A szeminárium keretében, a krónika műfajának történeti áttekintését követően többek között az alábbi művek kerülnek bemutatásra: Cristóbal Colón: Diario de a bordo, Hernán Cortés: Cartas de relación, Bartolomé de las Casas: Brevísima relación de la destrucción de las Indias, Gonzalo Fernández de Oviedo: Sumario de la natural historia de las Indias, Bernal Díaz del Castillo: Historia verdadera de la conquista de la Nueva Espana, Pedro Cieza de León: La Crónica del Perú, Inca, Garcilaso de la Vega: Comentarios Reales

Irodalom:
Így látták: indián és spanyol krónikák. Vál. Salvador Bueno és Miguel León-Portilla. Szerk. Benyhe János. Budapest, Európa, 1992.
Crónicas de Indias. Edición de Mercedes Serna. Madrid, Cátedra, 2000.
Mignolo, Walter: Cartas, crónicas y relaciones del descubrimiento y la conquista. In: Ínigo Madrigal, Luis: Historia de la Lieratura Hispanoamericana. I. p. 57-116. Madrid, Cátedra, 1982.
Arciniegas, Germán: Eldorádó délibábja. Budapest, Nagyvilág, 2001.
Poma de Ayala, Felipe Guaman: Perui Képes Krónika. Gondolat, 1990.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus célja a spanyol drámairodalom átfogó bemutatása. A színház fejlődésének fontosabb korszakai, drámaelméletek áttekintése, különös tekintettel a XX. századi drámairodalomra. A színházi kultúra Spanyolországban. Színház a Franco korszak alatt és a demokráciában. Színház és cenzúra. García Lorca színháza és a la Barraca tevékenysége. Modern spanyol drámák (Buero Vallejo, Alejandro Casona, Alfonso Sastre, Miguel Mihura, Max Aub). Napjaink színháza (kortárs katalán drámák).

Irodalom:
Ruiz Ramón, Francisco: Historia del Teatro Espanol. (Desde sus orígenes hasta 1900). Madrid, Cátedra, 1988.
Ruiz Ramón, Francisco: Historia del teatro espanol : siglo XX . Madrid, Cátedra, 1997.
Neuschafer, Hans-Jörg: Adiós a la Espana eterna. La dialéctica de la censura. Novela, teatro y cine bajo el franquismo. Barcelona, Anthropos, 1994.
Ferreras, Juan Ignacio: El teatro en el siglo XX (desde 1939). Madrid, Taurus, 1988.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A XX. század spanyol novelláinak elemzése jó lehetőséget biztosít a korszak irodalmi sajátosságainak mélyebb és alaposabb bemutatására. Foglalkozik az elbeszélés mint irodalmi műfaj kritériumaival és hagyományaival, valamint megismertet a spanyol novellairodalom legjobb alkotásaival a 98-as nemzedék képviselőinek elbeszéléseitől az emigráns rövidprózán át napjaink meghatározó szerzőinek alkotásáig. Így például az elemzendő művek szerzői között megtalálható többek között, Azorín, Unamuno, Miró, Ramón Gómez de la Serna, Pérez de Ayala, Francisco Ayala, Vicente Soto, Max Aub, Cela, Carmen Laforet, Delibes, Ignacio Aldecoa, Ana María Matute, C. Martín Gaite, Jesús Fernández Santos, Juan Benet, Luis Mateo Díez, Juan José Millás, Javier Marías, Cristina Fernández Cubas, Antonio Munoz Molina.

Irodalom:
Cien anos de cuentos, 1898-1998. Antología del cuento espanol en castellano (Selección y prólogo de José María Merino). Madrid, 1998.
Díaz-Navarro, Epicteto-Ramón González, José: El cuento espanol en el siglo XX. Madrid, 2002.
Cuento espanol contemporáneo (Ed.: Encinar, Ángeles y Percival Anthony). Madrid,1997.
Cuento espanol de Posguerra (Ed.: Fraile, Medardo). Madrid, 2000.
Son cuentos. Antología del relato breve espanol, 1975-1993. (Ed.: Fernando Valls). Madrid, 1993.
A narancs a tél gyümölcse. Modern spanyol elbeszélések. Budapest, Nagyvilág, 2001.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A XX. század spanyol novelláinak elemzése jó lehetőséget biztosít a korszak irodalmi sajátosságainak mélyebb és alaposabb bemutatására. Foglalkozik az elbeszélés mint irodalmi műfaj kritériumaival és hagyományaival, valamint megismertet a spanyol novellairodalom legjobb alkotásaival a 98-as nemzedék képviselőinek elbeszéléseitől az emigráns rövidprózán át napjaink meghatározó szerzőinek alkotásáig. Így például az elemzendő művek szerzői között megtalálható többek között, Azorín, Unamuno, Miró, Ramón Gómez de la Serna, Pérez de Ayala, Francisco Ayala, Vicente Soto, Max Aub, Cela, Carmen Laforet, Delibes, Ignacio Aldecoa, Ana María Matute, C. Martín Gaite, Jesús Fernández Santos, Juan Benet, Luis Mateo Díez, Juan José Millás, Javier Marías, Cristina Fernández Cubas, Antonio Munoz Molina.

Irodalom:
Cien anos de cuentos, 1898-1998. Antología del cuento espanol en castellano (Selección y prólogo de José María Merino). Madrid, 1998.
Díaz-Navarro, Epicteto-Ramón González, José: El cuento espanol en el siglo XX. Madrid, 2002.
Cuento espanol contemporáneo (Ed.: Encinar, Ángeles y Percival Anthony). Madrid,1997.
Cuento espanol de Posguerra (Ed.: Fraile, Medardo). Madrid, 2000.
Son cuentos. Antología del relato breve espanol, 1975-1993. (Ed.: Fernando Valls). Madrid, 1993.
A narancs a tél gyümölcse. Modern spanyol elbeszélések. Budapest, Nagyvilág, 2001.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A szeminárium a XX. század kiemelkedő spanyol-amerikai íróinak novellisztikáját tárgyalja: többek között Alejo Carpentier, Asturias, Roa Bastos, José María Argüedas, Borges, Rulfo, Carlos Fuentes, Onetti, Márquez, Vargas Llosa és nem utolsó sorban Julio Cortázar elbeszélései és kisregényei kerülnek bemutatásra. Az óra tematikája jó lehetőséget teremt a narratológiai szempontú műelemzés gyakorlatban történő bemutatásához.

Irodalom:
Antología del cuento hispanoamericano del siglo XX (Selección y redacción: László Scholz). Budapest, Eötvös, 1996.
Antología crítica del cuento hispanoamericano del siglo XX (1920-1980). I-II. (Selección: José Miguel Oviedo). Madrid, 1992.
Pupo-Walker, Enrique: El cuento hispanoamericano ante la crítica. Madrid, 1995.
Mora, Gabriela: En torno al cuento: de la teoría general y de su práctica en Hispanoamérica. Madrid, 1985.
A folyó harmadik partja. Latin Amerikai elbeszélők. (Szerkesztés és utószó: Csuday Csaba). Budapest, Szépirodalmi, 1983.
Análisis narratológico I-II. (Editora: Katalin Kulin) Szeged, Hispania, 1996-1999.
Análisis narratológico III. (Editores: Katalin Kulin y László Scholz) Budapest, Eötvös, 2002.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A szeminárium a XX. század kiemelkedő spanyol-amerikai íróinak novellisztikáját tárgyalja: többek között Alejo Carpentier, Asturias, Roa Bastos, José María Argüedas, Borges, Rulfo, Carlos Fuentes, Onetti, Márquez, Vargas Llosa és nem utolsó sorban Julio Cortázar elbeszélései és kisregényei kerülnek bemutatásra. Az óra tematikája jó lehetőséget teremt a narratológiai szempontú műelemzés gyakorlatban történő bemutatásához.

Irodalom:
Antología del cuento hispanoamericano del siglo XX (Selección y redacción: László Scholz). Budapest, Eötvös, 1996.
Antología crítica del cuento hispanoamericano del siglo XX (1920-1980). I-II. (Selección: José Miguel Oviedo). Madrid, 1992.
Pupo-Walker, Enrique: El cuento hispanoamericano ante la crítica. Madrid, 1995.
Mora, Gabriela: En torno al cuento: de la teoría general y de su práctica en Hispanoamérica. Madrid, 1985.
A folyó harmadik partja. Latin Amerikai elbeszélők. (Szerkesztés és utószó: Csuday Csaba). Budapest, Szépirodalmi, 1983.
Análisis narratológico I-II. (Editora: Katalin Kulin) Szeged, Hispania, 1996-1999.
Análisis narratológico III. (Editores: Katalin Kulin y László Scholz) Budapest, Eötvös, 2002.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus a XX. századi hispán költészet kiemelkedő alakjait mutatja be. A spanyol-amerikai országokban megjelenő különböző avantgard irányzatok képviselőinek -Vicente Huidobro (creacionismo), Jorge Luis Borges (ultraismo) -, és az afrokubai költészet kiválóságának, Nicolás Guillén-nek, valamint a modern költészet legkiválóbb alakjainak - Cesar Vallejo, Lezama Lima, Pablo Neruda, Ernesto Cardenal, Octavio Paz, , Gabriela Mistral – költeményei kerülnek elemzésre. Spanyol viszonylatban a polgárháború utáni évtizedek költészetének meghatározó személyiségei közül elsősorban Blas de Otero, Gabriel Celaya, Carlos Edmundo de Ory, Carlos Barral és Jaime Gil de Biedma versei és az általuk képviselt poétikai irányzatok kerülnek bemutatásra.

Irodalom:
Hispán-amerikai költők tára. (Válogatta: Simor András). Budapest, Eötvös, 2002.
12 spanyol és latin-amerikai költő (kétnyelvű kiadvány). (Szerk.: Simor András). Budapest, Eötvös, 1995.
Spanyol költők tára. (Válogatta: Simor András). Budapest, Eötvös, 2000.
García de la Concha, V.: La poesía espanola de 1939 a 1975. Madrid, 1987.
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.20 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
E program előadás formájában a spanyol és a spanyol-amerikai eszmetörténet kölcsönhatásban történő fejlődését szándékozik bemutatni, súlypontozva a közös, a fejlődésben jelentős korszakokra. A téma tárgyalása alapozásként a középkori gondolkodókkal kezdődik. Majd a XVI-XVIII. század során az Újvilág felvetette, szélesebb dimenziójú új problémák, az abszolutizmus-rendiség konfliktus, az arbitristák, az utópiák, mint a modern gondolkodás előzményei jelennek meg. A XIX-XX. században többek között a napóleoni, a spanyol-amerikai függetlenségi háborúk, 1898, illetve a világháborúk hatására a különböző eszmetörténeti vonulatok központi gondolatai: az elmaradottság, a nemzeti identitás és a modernizáció lehetőségei és útjai, illetve ennek spanyol-amerikai etnikai vonatkozásai (indigenismo, negrismo). Külön témakört jelent a kisnemzetek (baszk, katalán, gallego) identitástudatának és törekvéseiknek a bemutatása. A jelenkori, 1960 utáni periódusban a társadalomkritikai irányzatok, a radikális gondolkodók, az új utakat kereső gondolatmenetek, illetve a diktatúrákat legitimáló eszmék jelentenek önálló fejezetet.

Irodalom:
Scholz László: Ariel és Kalibán. A latin-amerikai esszé klasszikusai. Budapest, 1984.
José Luis Abellán: Historia crítica del pensamiento espańol.T.1- 2. Madrid, 1979
Anderle Ádám: Modernización e identidad en América Latina. Szeged, 2005. SZTE, Egyetemi Kiadó
Anderle Ádám: Nemzettudat és kontinentalizmus Latin-Amerikában a XIX. és a XX. században. Budapest, 1989.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
E program előadás formájában a spanyol és a spanyol-amerikai eszmetörténet kölcsönhatásban történő fejlődését szándékozik bemutatni, súlypontozva a közös, a fejlődésben jelentős korszakokra. A téma tárgyalása alapozásként a középkori gondolkodókkal kezdődik. Majd a XVI-XVIII. század során az Újvilág felvetette, szélesebb dimenziójú új problémák, az abszolutizmus-rendiség konfliktus, az arbitristák, az utópiák, mint a modern gondolkodás előzményei jelennek meg. A XIX-XX. században többek között a napóleoni, a spanyol-amerikai függetlenségi háborúk, 1898, illetve a világháborúk hatására a különböző eszmetörténeti vonulatok központi gondolatai: az elmaradottság, a nemzeti identitás és a modernizáció lehetőségei és útjai, illetve ennek spanyol-amerikai etnikai vonatkozásai (indigenismo, negrismo). Külön témakört jelent a kisnemzetek (baszk, katalán, gallego) identitástudatának és törekvéseiknek a bemutatása. A jelenkori, 1960 utáni periódusban a társadalomkritikai irányzatok, a radikális gondolkodók, az új utakat kereső gondolatmenetek, illetve a diktatúrákat legitimáló eszmék jelentenek önálló fejezetet.

Irodalom:
Scholz László: Ariel és Kalibán. A latin-amerikai esszé klasszikusai. Budapest, 1984.
José Luis Abellán: Historia crítica del pensamiento espańol.T.1- 2. Madrid, 1979
Anderle Ádám: Modernización e identidad en América Latina. Szeged, 2005. SZTE, Egyetemi Kiadó
Anderle Ádám: Nemzettudat és kontinentalizmus Latin-Amerikában a XIX. és a XX. században. Budapest, 1989.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus célja a spanyol és a spanyol-amerikai kultúrák művészetének bemutatása. A kurzus átfogó képet nyújt a különböző népek kultúrájáról a kezdeti korszakoktól a XX. századig, összpontosítva a legfontosabb korszakokra, a korszakok legkiemelkedőbb alkotóira, illetve a művészeti ágak -elsősorban építészet, festészet, szobrászat- az egyetemesen belüli sajátosságaira, a különböző kultúrák kölcsönhatására (pl. keltibér, maja, aszték, inka művészet, mudéjar, plateresco, churrigueresco, barroco colonial, modernismo, muralismo mexicano, stb.). A kurzus kitekintést ad a népművészetben továbbélő hagyományokra .
A hispán világ művészetének más területei (film-, fotóművészet) a szabadon választható programokban kapnak helyet.

Irodalom:
Quesada Marco, Sebastián: Historia del arte en Espańa e Hispanoamérica. Madrid, 2005, Edelsa
Borall, Valeriano: Historia del Arte en Espańa. T.I – II,. Madrid, 1987,1991
Calvo Castellón, A: Historia del Arte espańol. Madrid, l987
M. Vicen t- R.A.Stradling: A spanyol és a portugál világ atlasza. Helikon, 1997.
M.Coe-D.Snow-E.Benson: Az ősi Amerika atlasza. Bp. 1997.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus célja a spanyol és a spanyol-amerikai kultúrák művészetének bemutatása. A kurzus átfogó képet nyújt a különböző népek kultúrájáról a kezdeti korszakoktól a XX. századig, összpontosítva a legfontosabb korszakokra, a korszakok legkiemelkedőbb alkotóira, illetve a művészeti ágak -elsősorban építészet, festészet, szobrászat- az egyetemesen belüli sajátosságaira, a különböző kultúrák kölcsönhatására (pl. keltibér, maja, aszték, inka művészet, mudéjar, plateresco, churrigueresco, barroco colonial, modernismo, muralismo mexicano, stb.). A kurzus kitekintést ad a népművészetben továbbélő hagyományokra .
A hispán világ művészetének más területei (film-, fotóművészet) a szabadon választható programokban kapnak helyet.

Irodalom:
Quesada Marco, Sebastián: Historia del arte en Espańa e Hispanoamérica. Madrid, 2005, Edelsa
Borall, Valeriano: Historia del Arte en Espańa. T.I – II,. Madrid, 1987,1991
Calvo Castellón, A: Historia del Arte espańol. Madrid, l987
M. Vicen t- R.A.Stradling: A spanyol és a portugál világ atlasza. Helikon, 1997.
M.Coe-D.Snow-E.Benson: Az ősi Amerika atlasza. Bp. 1997.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus célja a spanyol és a spanyol-amerikai kultúrák művészetének bemutatása. A kurzus átfogó képet nyújt a különböző népek kultúrájáról a kezdeti korszakoktól a XX. századig, összpontosítva a legfontosabb korszakokra, a korszakok legkiemelkedőbb alkotóira, illetve a művészeti ágak -elsősorban építészet, festészet, szobrászat- az egyetemesen belüli sajátosságaira, a különböző kultúrák kölcsönhatására (pl. keltibér, maja, aszték, inka művészet, mudéjar, plateresco, churrigueresco, barroco colonial, modernismo, muralismo mexicano, stb.). A kurzus kitekintést ad a népművészetben továbbélő hagyományokra .
A hispán világ művészetének más területei (film-, fotóművészet) a szabadon választható programokban kapnak helyet.

Irodalom:
Quesada Marco, Sebastián: Historia del arte en Espańa e Hispanoamérica. Madrid, 2005, Edelsa
Borall, Valeriano: Historia del Arte en Espańa. T.I – II,. Madrid, 1987,1991
Calvo Castellón, A: Historia del Arte espańol. Madrid, l987
M. Vicen t- R.A.Stradling: A spanyol és a portugál világ atlasza. Helikon, 1997.
M.Coe-D.Snow-E.Benson: Az ősi Amerika atlasza. Bp. 1997.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A tantárgya célja, hogy az európai bevándorlás történetébe ágyazottan átfogó képet adjon a Spanyol (Latin-)-Amerikába kivándorolt magyarok történetéről, a befogadó országokban történő integrációjukról, ennek problémáiról. A XVIII. századi magyar jezsuiták jelentik az első korszakot, ezt az 1848/49-es honvédemigráció követte, harmadik szakaszt az Osztrák-Magyar Monarchiából való kivándorlás jelentette.
E problémakör és történet fő fejezete a két világháború közötti időszak, amikor mind létszámában, mind motivációjában és szerveződését tekintve a legsokszínűbb a magyar emigráció.
Az 1945 utáni kivándorlás Spanyol-Amerikába az utolsó kronológiai egység, melyben az 1956-os magyar forradalom visszhangja kap nagy hangsúlyt. A kurzus bemutatja a magyar közösségek életét, szervezeteit, újságjait, de sor kerül az anyaországgal való kapcsolatoknak és a magyar kormányok emigrációs politikájának tárgyalására is.

Irodalom:
Torbágyi Péter: Magyarok Latin-Amerikában. Budapest, 2004,.
Kurucz László: Los húngaros en Argentina. Buenos Aires, 1999
Anderle Ádám (ed.) Europa Central y América Latina. Szeged, l993. JATE
Borbándi Gyula: A magyar emigráció életrajza. 1945-1985. 2.köt. Budapest,1989
Salvador Bueno: Cinco siglos de relaciones entre Hungría y América Latina Budapest, 1977, Corvina
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A tantárgya célja, hogy az európai bevándorlás történetébe ágyazottan átfogó képet adjon a Spanyol (Latin-)-Amerikába kivándorolt magyarok történetéről, a befogadó országokban történő integrációjukról, ennek problémáiról. A XVIII. századi magyar jezsuiták jelentik az első korszakot, ezt az 1848/49-es honvédemigráció követte, harmadik szakaszt az Osztrák-Magyar Monarchiából való kivándorlás jelentette.
E problémakör és történet fő fejezete a két világháború közötti időszak, amikor mind létszámában, mind motivációjában és szerveződését tekintve a legsokszínűbb a magyar emigráció.
Az 1945 utáni kivándorlás Spanyol-Amerikába az utolsó kronológiai egység, melyben az 1956-os magyar forradalom visszhangja kap nagy hangsúlyt. A kurzus bemutatja a magyar közösségek életét, szervezeteit, újságjait, de sor kerül az anyaországgal való kapcsolatoknak és a magyar kormányok emigrációs politikájának tárgyalására is.

Irodalom:
Torbágyi Péter: Magyarok Latin-Amerikában. Budapest, 2004,.
Kurucz László: Los húngaros en Argentina. Buenos Aires, 1999
Anderle Ádám (ed.) Europa Central y América Latina. Szeged, l993. JATE
Borbándi Gyula: A magyar emigráció életrajza. 1945-1985. 2.köt. Budapest,1989
Salvador Bueno: Cinco siglos de relaciones entre Hungría y América Latina Budapest, 1977, Corvina
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A tantárgy célja, hogy a jelenkortörténet és a politikatudomány módszereivel és látásmódjával mutassa be Spanyolország és a szubkontinens elmúlt fél évszázadát. Tekintettel arra, hogy a BA szakaszban a hallgatók már elvégezték a Mai Spanyolország című kurzust, a programban a hangsúly Spanyol-Amerikára kerül.
Történeti megközelítésben: az 1959-1964/65 közötti forradalmi ciklust és a gerillaháborúkat, a katonai diktatúrákat majd a demokratikus átmenet kérdéseit és a jelen periódus fő jellegzetességeit kell bemutatni.
Tematikus szempontból: a demográfiai és az ún. faji kérdések (bevándorlás, keveredés, demográfiai robbanás, stb.) tárgyalására kerül sor, külön figyelve az indiánkérdés új jelenségeire, a katolikus egyház tevékenységére (CELAM, bázisközösségek, felszabadulás teológiája) valamint a protestáns kisegyházak jelenlétére. A társadalom feszítő gondjai (szegénység, drog, terrorizmus, erőszak) és Spanyol-Amerikának a világgazdaságban és a nemzetközi politikában elfoglalt helyzete valamint a politikai stratégiák új sajátosságai jelentik az utolsó tematikus egységet.
A mai spanyolországi témák közül az új problémákra koncentrál a program: az illegális bevándorlás, a regionalizmusok-kisnemzetek problémái, a spanyol külpolitika főirányaira.

Irodalom:
José Girón(ed.): Estudios sobre las transiciones democráticas en América Latina. Oviedo, 1997.
Anderle Ádám: Diktatúra és demokrácia között. Tanulmányok a latin-amerikai demokratikus politikai átmenetről. Szeged, 1997. Hispánia.
Balogh András (szerk.): Nemzet és nacionalizmus. Ázsia, Afrika, Latin-Amerika. Budapest, 2002, Korona
Patricia Galeana: Cronología Iberoamericana. 1803 – 1992. Mexico,1993, Fondo de Cultura Económica
Fernando Mas: Espana, la década decisiva (1990-2000). Madrid, 2002
John Hooper: Los espanoles de hoy. Madrid, 1987.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A tantárgy célja, hogy a jelenkortörténet és a politikatudomány módszereivel és látásmódjával mutassa be Spanyolország és a szubkontinens elmúlt fél évszázadát. Tekintettel arra, hogy a BA szakaszban a hallgatók már elvégezték a Mai Spanyolország című kurzust, a programban a hangsúly Spanyol-Amerikára kerül.
Történeti megközelítésben: az 1959-1964/65 közötti forradalmi ciklust és a gerillaháborúkat, a katonai diktatúrákat majd a demokratikus átmenet kérdéseit és a jelen periódus fő jellegzetességeit kell bemutatni.
Tematikus szempontból: a demográfiai és az ún. faji kérdések (bevándorlás, keveredés, demográfiai robbanás, stb.) tárgyalására kerül sor, külön figyelve az indiánkérdés új jelenségeire, a katolikus egyház tevékenységére (CELAM, bázisközösségek, felszabadulás teológiája) valamint a protestáns kisegyházak jelenlétére. A társadalom feszítő gondjai (szegénység, drog, terrorizmus, erőszak) és Spanyol-Amerikának a világgazdaságban és a nemzetközi politikában elfoglalt helyzete valamint a politikai stratégiák új sajátosságai jelentik az utolsó tematikus egységet.
A mai spanyolországi témák közül az új problémákra koncentrál a program: az illegális bevándorlás, a regionalizmusok-kisnemzetek problémái, a spanyol külpolitika főirányaira.

Irodalom:
José Girón(ed.): Estudios sobre las transiciones democráticas en América Latina. Oviedo, 1997.
Anderle Ádám: Diktatúra és demokrácia között. Tanulmányok a latin-amerikai demokratikus politikai átmenetről. Szeged, 1997. Hispánia.
Balogh András (szerk.): Nemzet és nacionalizmus. Ázsia, Afrika, Latin-Amerika. Budapest, 2002, Korona
Patricia Galeana: Cronología Iberoamericana. 1803 – 1992. Mexico,1993, Fondo de Cultura Económica
Fernando Mas: Espana, la década decisiva (1990-2000). Madrid, 2002
John Hooper: Los espanoles de hoy. Madrid, 1987.
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A szemináriumnak meg kell alapoznia ill. ki kell alakítania a választott téma feldolgozásához szükséges forrás- és szövegelemzés, a forrás- és szakirodalmi kritika készségeit és módszereit, a rendszeres konzultációk során felmerülő kérdéseket együttes munkával segíti megoldani. A szelektálás, a szerkesztés módszertanát a szakdolgozatkészítés időszakában a gyakorlatban is segíteni kell kialakítani, figyelve a munka etikai mozzanataira (pl. plágium) is.

Irodalom:
Umberto Eco: Hogyan írjunk szakdolgozatot? Budapest, 2003, Kairosz Kiadó
Majoros Pál: A kutatásmódszertan alapjai. Budapest, é.n. Perfekt
_Konzultációs gyakorlat, kötelező, 2 óra
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
_Konzultációs gyakorlat, kötelező, 2 óra
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 4. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.10 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
Az előadás a spanyol irodalom fejlődését tekinti át a kezdetektől a XVII. század végéig, komplex módon beépítve a törzsanyagba a történelmi és nyelvtörténeti vonatkozásokat is. Az arab kultúra hatása a korai lírában (jarchas); a reconquista korában kialakuló nemzeti eposz (Poema de Mio Cid); Bölcs Alfonz és történetíróinak historiográfiai, irodalmi tevékenysége; a vallási tárgyú művek –exemplumok, és Gonzalo de Berceo irodalmi munkásssága; a XIV. századi költészet – románcok, Libro de buen amor - illetve prózairodalom - Don Juan Manuel munkássága -; valamint a XV. századi költészet prominens képviselői – Santillana márki, Juan de Mena, Jorge Manrique – és az első lovagregények megjelenése jelzik a középkori spanyol irodalom főbb állomásait. A La Celestina című regény már reneszánsz próza felé mutat és átvezet az Aranykor prózájának klasszikusaihoz, Cervanteshez és a pikareszk regény képviselőihez. A kurzus tárgyalja továbbá a XVI-XVII. századi színházi élet, valamint a vallási és világi költészet klasszikusainak irodalmi munkásságát is.

Irodalom:
Deyermond, A. D.: Historia de la literatura espanola. 1. La Edad Media. (Ed.: Rico, Francisco). Barcelona, 1987.
Deyermond, A. D.: Historia de la literatura espanola. 1/1. Primer suplemento (Ed.: Rico, Francisco). Barcelona, 1991.
Kulin Katalin: Sobre la literatura romance medieval. Szeged, Hispánia, 1997.
Antología de la literatura medieval espanola. (Szerk.: Vasas László). Budapest, Eötvös,
López Estrada, Francisco: Historia y crítica de la literatura espanola 2. Siglos de Oro: Renacimiento. Barcelona, Editorial Crítica, 1980.
Wardropper, Bruce W.: Historia y crítica de la literatura espanola 3. Siglos de Oro: Barroco. Barcelona, Editorial Crítica, 1983.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus a XIX. század végétől napjainkig tekinti át a spanyol irodalom történetét., megkülönböztetett figyelmet fordítva az egyes írói nemzedékek tevékenységének a bemutatására. Az 1898-as év fordulópont Spanyolország politikai és társadalmi életében: lezárult a spanyol világbirodalom kora, szertefoszlott a dicső múlt ábrándja. A 98-as nemzedék íróinak, költőinek műveire a nemzeti identitás keresése, a múlttal való leszámolás, a nemzeti újjászületés előmozdítása nyomja rá bélyegét. A 98-asok megvalósítják a regényírás új technikáit, esszéikben megfogalmazzák programjukat, azt az új világszemléletet, amely elvezethet a nemzeti megújhodáshoz. A kurzus e nemzedék jeles képviselőinek (Miguel de Unamuno, Pío Baroja, Azorín) regényeit elemzi.
A 27-es nemzedék kiemelkedő egyénisége, Federico García Lorca. Drámaírói munkásságával a spanyol színház megújulását valósította meg.
A spanyol polgárháború utáni időszak főbb kulturális-irodalmi irányzataiból tárgyalja a 40 -es évek individualista prózáját, az ötvenes években uralkodó társadalmi regény sajátosságait, a 60-as, 70-es években jelentkező un. strukturalista, kísérleti próza és az ehhez szorosan kapcsolódó identitáskeresés problematikáját, valamint a Franco-korszak (1975) utáni sokszínű és többirányú prózairodalmat. Külön foglalkozik az emigrációba kényszerült írók alkotásaival, és monografikus figyelmet szentel néhány, regényeivel az egész korszakot átfogó és meghatározó író munkásságának (Camilo José Cela, Miguel Delibes, Juan Goytisolo).

Irodalom:
Mainer, José Carlos: Modernismo y 98. in: Francisco Rico: Historia y crítica de la literatura espanola. Editorial Crítica, Barcelona, 1982.
Csejtei Dezső–Laczkó Sándor–Scholz László: El 98 a la luz de la literatura y la filosofía. (Coloquio Internacional, Szeged, 16-17 de octubre de 1998). Szeged, 1998.
Ruiz Ramón, Francisco: Historia del teatro espanol siglo XX. Madrid, Cátedra, 1998.
Asís Garrote, María Dolores de: Última hora de la novela en Espana. Madrid, 1996.
Villanueva, Santos Sanz: Historia de la literatura espanola. 6/2. Literatura actual. Barcelona, 1988.
Yndurain, Domingo: Historia y crítica de la literatura espanola. 8. Época contemporánea, 1939-1980. (Ed.: Ric, Francisco). Barcelona, 1981.
Holloway, Vance R.: El postmodernismo y otras tendencias de la novela espanola (1967-1995). Madrid, 1999.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus a XIX. század végétől napjainkig tekinti át a spanyol irodalom történetét., megkülönböztetett figyelmet fordítva az egyes írói nemzedékek tevékenységének a bemutatására. Az 1898-as év fordulópont Spanyolország politikai és társadalmi életében: lezárult a spanyol világbirodalom kora, szertefoszlott a dicső múlt ábrándja. A 98-as nemzedék íróinak, költőinek műveire a nemzeti identitás keresése, a múlttal való leszámolás, a nemzeti újjászületés előmozdítása nyomja rá bélyegét. A 98-asok megvalósítják a regényírás új technikáit, esszéikben megfogalmazzák programjukat, azt az új világszemléletet, amely elvezethet a nemzeti megújhodáshoz. A kurzus e nemzedék jeles képviselőinek (Miguel de Unamuno, Pío Baroja, Azorín) regényeit elemzi.
A 27-es nemzedék kiemelkedő egyénisége, Federico García Lorca. Drámaírói munkásságával a spanyol színház megújulását valósította meg.
A spanyol polgárháború utáni időszak főbb kulturális-irodalmi irányzataiból tárgyalja a 40 -es évek individualista prózáját, az ötvenes években uralkodó társadalmi regény sajátosságait, a 60-as, 70-es években jelentkező un. strukturalista, kísérleti próza és az ehhez szorosan kapcsolódó identitáskeresés problematikáját, valamint a Franco-korszak (1975) utáni sokszínű és többirányú prózairodalmat. Külön foglalkozik az emigrációba kényszerült írók alkotásaival, és monografikus figyelmet szentel néhány, regényeivel az egész korszakot átfogó és meghatározó író munkásságának (Camilo José Cela, Miguel Delibes, Juan Goytisolo).

Irodalom:
Mainer, José Carlos: Modernismo y 98. in: Francisco Rico: Historia y crítica de la literatura espanola. Editorial Crítica, Barcelona, 1982.
Csejtei Dezső–Laczkó Sándor–Scholz László: El 98 a la luz de la literatura y la filosofía. (Coloquio Internacional, Szeged, 16-17 de octubre de 1998). Szeged, 1998.
Ruiz Ramón, Francisco: Historia del teatro espanol siglo XX. Madrid, Cátedra, 1998.
Asís Garrote, María Dolores de: Última hora de la novela en Espana. Madrid, 1996.
Villanueva, Santos Sanz: Historia de la literatura espanola. 6/2. Literatura actual. Barcelona, 1988.
Yndurain, Domingo: Historia y crítica de la literatura espanola. 8. Época contemporánea, 1939-1980. (Ed.: Ric, Francisco). Barcelona, 1981.
Holloway, Vance R.: El postmodernismo y otras tendencias de la novela espanola (1967-1995). Madrid, 1999.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 3. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A kurzus először a XIX. század második felétől megjelenő önálló spanyol-amerikai regény fejlődését mutatja be a romantikus, realista kezdetektől a gaucho irodalmon (Facundo) át a tájregény (Dona Bárbara) és az indigenista tendenciák megjelenéséig (Jorge Icaza, Argüedas). Külön fejezetet szentel a modernista és az avantgarde költészet jelentős alakjainak (Rubén Darío, Nicolás Guillén)
A 20. század negyvenes éveitől kezdve a latin-amerikai prózairodalom megújulásáról beszélhetünk. Az írók továbbra nem mellőzik a kontinens társadalmi-politikai valóságának ábrázolását, kérdés felvetéseikben azonban már megjelenik egy második sík: az emberiség történelmének, létének problémái. A kontinens sajátos viszonyait szélesebb kontextusba ágyazva vizsgálják. A korszak nagy íróegyéniségei (Miguel Ángel Arguedas, Augusto Roa Bastos, Alejo Carpentier, Eustasio Rivera) egyéni regényírási technikákat alkalmaznak, amelyekkel beírták nevüket a világirodalom klasszikusainak sorába.
A kurzus továbbá latin-amerikai újpróza és a „boom” nemzedékének előfutárai és legismertebb képviselői –Jorge Luis Borges, Juan Rulfo, Carlos Fuentes, Ernesto Sábato, Juan Carlos Onetti, Julio Cortázar, G. García Márquez, Mario Varga Llosa, José Donoso, Manuel Puig, Salvador Elizondo, Cabrera Infante - valamint az általuk képviselt irányzatok – pl. fantasztikus próza, egzisztencialista regény, mágikus realizmus, vagy éppen a regényírás problematikája – mellett az újregény utáni sokszínű irodalom - többek között Antonio Skármeta, A. Bryce Echenique, Reinaldo Arenas, Sergio Pitol – prózáját mutatja be.

Irodalom:
Scholz László: A spanyol-amerikai irodalom rövid története. Gondolat,2005.
Latinoamérica: Pensamiento y literatura en el siglo XIX. Budapest, 2000.
Franco, Jean: Historia de la literatura hispanoamericana. Barcelona, Ariel, 1990.
Kulin Katalin: Esszék latin-amerikai regényírókról. Szeged, 1993.
Bellini: Giuseppe: Historia de la literatura hispanoamericana. Madrid, 1996.
Oviedo, José Miguel: Historia de la literatura hispanoamericana, t. III-IV. Madrid, 1997.
Sáinz de Medrano, Luis: Historia de la literatura hispanoamericana desde el Modernismo. Madrid, 1996.
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.10 kredit
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A tantárgy elméleti részében sor kerül a spanyol hangrendszerrel kapcsolatos elméletek áttekintésére, különös tekintettel a bináris és nem bináris fonológiai jegyeket alkalmazó modellekre, valamint az autoszegmentális fonológiára. A tantárgy gyakorlati része a mai spanyol nyelvváltozatokban megjelenő különböző hangtani jelenségek fonológiai elemzésére koncentrál. A félszigeti standardot érintő kérdések mellett helyet kapnak az észak-nyugati és dél-spanyolországi jelenségek is.

Irodalom: Alarcos Llorach, E.: Gramática de la lengua espanola. Madrid, 1994.
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A tantárgy elméleti részében sor kerül a spanyol hangrendszerrel kapcsolatos elméletek áttekintésére, különös tekintettel a bináris és nem bináris fonológiai jegyeket alkalmazó modellekre, valamint az autoszegmentális fonológiára. A tantárgy gyakorlati része a mai spanyol nyelvváltozatokban megjelenő különböző hangtani jelenségek fonológiai elemzésére koncentrál. A félszigeti standardot érintő kérdések mellett helyet kapnak az észak-nyugati és dél-spanyolországi jelenségek is.

Irodalom: Alarcos Llorach, E.: Gramática de la lengua espanola. Madrid, 1994.
_Előadás, kötelező, 1 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A tantárgy elméleti részében sor kerül egyrészt a mai spanyol morfológiával kapcsolatos elméletek, másrészt a mai spanyolra jellemző szórendi kérdéseket elemző teóriák áttekintésére. A tantárgy gyakorlati részben nagy hangsúlyt kap a spanyolban alkalmazott morfológiai eljárások és a mondatszórend elemzése.

Irodalom: Alarcos Llorach, E.: Fonología espanola. Madrid, 1986.
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
A tantárgy elméleti részében sor kerül egyrészt a mai spanyol morfológiával kapcsolatos elméletek, másrészt a mai spanyolra jellemző szórendi kérdéseket elemző teóriák áttekintésére. A tantárgy gyakorlati részben nagy hangsúlyt kap a spanyolban alkalmazott morfológiai eljárások és a mondatszórend elemzése.

Irodalom: Alarcos Llorach, E.: Fonología espanola. Madrid, 1986.
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
Az előadás és a szeminárium rendszerezett formában áttekinti és bemutatja azokat a latin hangrendszerben, alaktanban, mondattanban és szókincsben végbement változásokat, amelyek eredményeképpen létrejött a középkori, majd a mai spanyol nyelv. A főbb témakörök: A klasszikus és a vulgáris latin. A középkori, a klasszikus és a mai spanyol magánhangzó- és mássalhangzórendszere. A latin névszó- és igerendszer átalakulásának főbb irányai. A latin, valamint a középkori és a mai spanyol szórend. Az alaktani és mondattani változások összefüggései.
Irodalom:
Menéndez Pidal, R.: Manual gramática histórica espanola, Madrid, Espasa-Calpe, 1986 20 .
Penny, R.: Gramática histórica del espanol, Barcelona, Ariel, 1993.
_Szeminárium, kötelező, 1 óra / 1 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Leírás:
Az előadás és a szeminárium rendszerezett formában áttekinti és bemutatja azokat a latin hangrendszerben, alaktanban, mondattanban és szókincsben végbement változásokat, amelyek eredményeképpen létrejött a középkori, majd a mai spanyol nyelv. A főbb témakörök: A klasszikus és a vulgáris latin. A középkori, a klasszikus és a mai spanyol magánhangzó- és mássalhangzórendszere. A latin névszó- és igerendszer átalakulásának főbb irányai. A latin, valamint a középkori és a mai spanyol szórend. Az alaktani és mondattani változások összefüggései.
Irodalom:
Menéndez Pidal, R.: Manual gramática histórica espanola, Madrid, Espasa-Calpe, 1986 20 .
Penny, R.: Gramática histórica del espanol, Barcelona, Ariel, 1993.
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.4 kredit
Leírás:
A két féléves tantárgy célja, hogy a diákok nyelvi szintje elérje az Európai Tanács által meghatározott nyelvi tudásszintek legmagasabb fokozatát, a mesterfokú nyelvhasználó, azaz a C2 szintet. A diák a kurzus elvégzése után képes megérteni mindent, amit olvas, vagy hall, képes különböző források alapján összegezni információkat; könnyedséggel, folyékonyan és pontosan fejezi ki magát. A kurzus mind a négy nyelvi készséget fejleszti, széleskörű szókinccsel dolgozik a célból, hogy a diák választékos nyelvezete segítségével bonyolult helyzetekben is képes legyen nyelvi, tartalmi, stílusbeli árnyalatokat kifejezni. A kurzus tartalma megfelel a Diploma del Espanol como Lengua Extranjera nyelvvizsga legfelsőbb, superior szintjének.

Irodalom:
Gálvez, Dolores – Gálvez, Natividad – Infante, Teresa – López, Isabel – Montiel, Amelia: Diploma superior. Preparación para el Diploma Superior de Espanol Lengua Extranjera, Edelsa, Madrid, 1994
Blanco, Ana Isabel – Pérez, Rosa María – Prymak, Sergio – Sánchez, Nicolás – Tarrés, Inaki: El Cronómetro. Nivel Superior. Manual de preparación del D.E.L.E., Edinumen, Madrid, 2006.
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 1. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem nem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Javasolt felvétele:
a képzés 2. félévében.
Meghirdetése:
az őszi félévben
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.11 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
0
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Felelős tanszék:
Hispanisztika Tanszék
Teljesítendő:
min.9 kredit
_Előadás, kötelező, 2 óra / 3 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
_Szeminárium, kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Gyakorlati jegy
0
Kurzushirdető tanszék:
Hispanisztika Tanszék
XANPT Általános művelő, Nyelv, Pedagógia, Testnevelés modul
Felelős tanszék:
Kreditáló Tanszék
_Előadás, nem kötelező, 2 óra / 2 kredit
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Kollokvium
Kurzushirdető tanszék:
Kreditáló Tanszék
Felelős tanszék:
Idegennyelvi Kommunikációs Intézet
Felelős oktató:
Demeter Éva Dr. (DEEJAAO.SZE)
Practice, nem kötelező, 2 óra
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
Signature
Kurzushirdető tanszék:
Idegennyelvi Kommunikációs Intézet
Felelős tanszék:
Idegennyelvi Kommunikációs Intézet
Felelős oktató:
Lévai Judit (LEJHAFS.SZE)
_Gyakorlat, nem kötelező, 4 óra
Ismétlés:
A tárgyelem ismételhető.
Teljesítés módja:
_Aláírás
Kurzushirdető tanszék:
Idegennyelvi Kommunikációs Intézet
Utolsó frissítés dátuma: 2017.04.07. 12:52

Súgó

 
Ezen az oldalon az egyetem ETR tanulmányi rendszerében meghirdetett kurzusok közt kereshet és böngészhet. Az ETR-ből az adatok időszakosan kerülnek áttöltésre, ennek időpontját az „Utolsó frissítés dátuma” szövegnél ellenőrizheti. Fontos, hogy csak azok a képzések, szakok, oktatók stb. jelennek meg itt, amelyekhez (akikhez) az adott félévben már történt az ETR-ben kurzushirdetés. A teljes egyetemi szakkínálatról a felvi.hu oldalain, vagy az egyes karok honlapján tájékozódhat.
 
Először az egyetemi félévet kell kiválasztania, ez az oldal tetején a „… félév ETR-tanrend” felirat melletti balra <<<, ill. jobbra >>> mutató hármas nyílhegyekkel lépegetve lehetséges. Magán a feliraton való kattintás az oldalt alapállapotba állítja.
 
A „Tanrendi kereső” mezőbe írt szöveggel általános keresést végezhet egy lépésben a képzési programok, kurzuskódok, oktatók, szakok és tanszékek közt.
 
Ha a „Részletes keresési feltételek” dobozt a jobbra mutató kettős >> nyílheggyel kinyitja, akkor több szempontú keresést indíthat, ha a megfelelő mezőkre való kattintás után megjelenő listákból a kívánt tételeket (feltételenként egyet) kiválasztja. A lekérdezéshez kijelölt szempontokat a „Kiválasztott keresési feltételek” rész után ellenőrizheti.
 
A „Tanrendi böngésző” részben keresés nélkül, rendezett listákat áttekintve tájékozódhat a féléves tanrendben. A böngészést több kiinduló szempont szerint lehet elkezdeni (oktatók, szakok, képzési programok, tanszékek, ill. karok).
 
A böngésző és a kereső többoszlopos eredménylistái általában a különböző oszlopok szerint átrendezhetők: ehhez a megfelelő oszlopnévre kell kattintania (egyszer az emelkedő, kétszer a csökkenő sorrendhez). Az aktuális rendezettséget a fel- vagy lefelé mutató kettős nyílhegy mutatja az oszlopnévben.
 
A listák sorainak a végén található jobbra mutató kettős >> nyílhegyek rendszerint a megfelelő adat ETR-beli nyilvános adatlapját mutatják meg. Az ezen való továbblépés esetén előfordulhat, hogy egy link már védett, nem nyilvános oldalra vezet, ilyenkor az ETR-es bejelentkező képernyő jelenik meg. Ekkor vagy lépjen vissza a böngészője megfelelő gombjával, vagy jelentkezzen be az ETR-be, ahol az adatlekérést a védett oldalakon is folytathatja.
 
A „Képzési programok szerinti kurzuskódlista” képernyőn két adat rövidítetten kerül megjelenítésre. Ezek feloldása:
Képzési forma (szint)
 
Tagozat
0
Nem releváns
 
E
Esti
A
Alapképzés
 
K
Képzőhelyen kívüli
B
Bachelorképzés
 
L
Levelező
E
Egységes osztatlan képzés
 
N
Nappali
F
Felsőfokú szakképzés
 
T
Távoktatás
K
Kiegészítő alapképzés
 
 
 
M
Mesterképzés
 
 
 
P
Doktori képzés
 
 
 
S
Szakirányú továbbképzés
 
 
 
X
Egyéb képzés
 
 
 
 
Bezár