2024. április 25., csütörtök English version
Archívum  --  2005  --  22. szám - 2005. december 5.  --  Felsőfok
Hátrányos helyzeteink
A magyar tankönyvek több nevet, évszámot és eseményt vonultatnak fel Anglia II. világháborús történetéből, mint az angolok – derült ki nemrég egy EU-s felmérésből. Ez igen! A mi tankönyveink tényleg alapos tudással vértezik fel a fiatalságot – vághatják rá a minőségi biflázás hívei. Kár, hogy a diákok fele egy szót sem ért belőlük – élcelődhetnek a rosszmájúak.
Az idei tanévben 140 iskola és 20 óvoda teszteli azokat az oktatási programcsomagokat, amelyek 2006. szeptembertől a Sulinet Digitális Tudásbázisán keresztül valamennyi iskola számára elérhetők lesznek – közölte Sipos János közoktatási helyettes államtitkár kedden Budapesten. A programtól fejlesztői azt remélik, hogy segít felszámolni a magyar oktatásban uralkodó esélyegyenlőtlenséget.
Az általános iskolába belépő gyerekek már hatévesen a magyar oktatás kasztrendszerében találják magunkat. Egy az Európai Unió és az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium megbízásából készült, 2005 szeptemberében lezárult vizsgálat szerint hazánkban legalább 3000 roma többségű osztály, ezen belül 1253 homogén roma osztály létezik az alsó fokú oktatásban. Az iskolák közötti szegregációra utal az az adat is, mely szerint minimum 178 olyan iskola van az országban, ahol többségében roma diákokat oktatnak. Ezeknek az intézményeknek sajátos pedagógiai programra lenne szükségük. Ezt a hiányt igyekszik pótolni az OM tulajdonában lévő suliNova Kht., mely (önmeghatározása szerint) a magyar közoktatás megújításának egyik legfontosabb szereplőjeként segítséget és támogatást kínál a modernizáció híveinek.
A kht. épp tesztelés alatt álló 2.1-A jelű programja azt a célt tűzte maga elé, hogy legalább 270 iskolát tesz alkalmassá hátrányos helyzetű gyerekek együttnevelésére. A program főbb elemei: pedagógustovábbképző-programok, szakértői képzések, módszertani adatbank létrehozása, és az iskolaelhagyás megelőzése.
 
 
Tankönyveink tényleg alapos tudással vértezik fel a fiatalságot kérdés, erre van-e szükség. Fotó: Segesvári Csaba
 
Problémák merültek fel a sajátos nevelési igényű tanulók jogainak érvényesülése terén is. Az Oktatási Jogok Biztosának Hivatala által indított vizsgálat szerint az érintett tanulók különleges gondozáshoz való joga sok esetben sérül. Többnyire a családjuktól távol, bentlakásos, elkülönített intézményekben tanulhatnak. Az iskolák többségének személyi és tárgyi feltételei nem kielégítőek. A suliNova Kht. 2.1-B jelű programja ezeket a bajokat próbálja orvosolni. A program keretében várhatóan 180 intézmény válik majd alkalmassá a sajátos nevelési igényű gyerekek befogadására és együttnevelésére. A két programra 10 milliárd forint áll rendelkezésre – mondta Sipos János a suliNova Kht. sajtótájékoztatóján.
A kht. harmadik, 3.1-es programja PISA-felmérések lesújtó eredményein próbál javítani.
A sokat emlegetett PISA ugyanis nem azért született meg, hogy kielégítse a pedagógiai szakemberek kíváncsiságát. A felmérést a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) hívta életre, abból a célból, hogy az eredményeiből a gazdaság résztvevői képet kapjanak az országok munkaerőpiacainak felkészültségéről. Magyarán a 2000-es lebőgésünk a 2010-2020-ban munkába álló fiataljaink esélyeit vetíti előre.
A Nemzeti fejlesztési terv keretében többek között a szövegértés-szövegalkotás, matematika, idegen nyelvi, informatikai területen támogatják programcsomagok létrehozását. E célra összesen 18 milliárd forintot fordítanak.
Az abszurditás határát súrolja, hogy miközben az Egyesült Királyságból évente 3000 matematikatanár érkezik Magyarországra, hogy itt lesse el a tanítás módszertanát, addig a mi diákjaink rosszabbul teljesítenek a felméréseken, mint az angolok – mondta Pála Károly, a Sulinova Kht. szakmai igazgatója, aki a programcsomagok újdonságát többek között a módszertani kínálatban jelölte meg. Nem tankönyvfejlesztésről van szó – emelte ki, hozzátéve: olyan eljárásokat, segédleteket kínálnak, amelyek szabadon bővíthetők, kiegészíthetők. Kitért arra, hogy öt év a különbség az iskolába kerülő gyerekek szellemi teljesítménye között, amely 15 éves korukra 10 évre nő. Riasztó adatként említette még, utalva a PISA-felmérésekre, hogy a 15 éves korosztály 48 százalékának komoly gondjai vannak a szövegértéssel.
Csécsi László

hegedus_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár