Az SZTE a vidék egyik legnagyobb tudásközpontja. Fotók: Nagy László
– Hogyan jött létre és milyen hagyományokkal rendelkezik a Szegedi Tudományegyetem?
– 1921 óta működik felsőoktatási intézmény Szegeden. Jogelődünk a Kolozsvári Egyetem, amely Klebersberg Kunó kultuszminiszter álhatatos tevékenysége nyomán költözött át Szegedre. Hosszú ideig önállóan működött a József Attila Tudományegyetem, négy – jogi, természet-, bölcsész- és gazdaságtudományi – karával. Az évtizedek során, hol az egyetemhez kapcsolódva, hol önállóan folyt a városban az orvos-, fogorvos- és a gyógyszerészképzés. Az egységes Universitas létrejötte előtt önálló intézményként működött a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola és a Szegedi Élelmiszeripari Főiskola. Az integráció nyomán 2000-ben megszületett a több mint 30 ezres hallgatói létszámú SZTE, a vidék egyik legnagyobb tudásközpontja, amely hétezer közalkalmazottnak ad munkát.
– Milyen helyet foglal el az SZTE a magyar felsőoktatási intézmények között?
– Sokféle rangsor létezik hazánkban és a világon. A magyarországi rangsorok viszonylagosak, mert nem létezik még kiforrott állandósult mérési metodika. Úgy gondoljuk azonban, hogy az első három magyarországi egyetem egyike vagyunk. Ez köszönhető elsősorban a tudományos kapacitásunknak, az iskolateremtő egyéniségeinknek, a városnak és annak, hogy a régiónkban nagyon sok kiváló teljesítményt nyújtó középiskola van.
A nemzetközi rangsorok közül természetesen a Sanghaji Jiao Tong Egyetemnek a világ felsőoktatási intézményeiről készített felmérését említem legszívesebben. Ezen az SZTE szerepelt a magyar egyetemek közül a legjobban, tavaly és az azt megelőző évben is a 200. hely közelében, míg a százas európai listán egyedüliként képviselte a hazai felsőoktatást.
– Milyen képzéseket kínál az egyetem?
– Az SZTE tizenegy kara lefedi szinte az összes tudományterületet, sok szak és szakirány közül választhatnak a leendő hallgatók.
Egyetemünk élen jár a Bologna-folyamat megvalósításában, vagyis a lineáris képzési rendszer bevezetésében. Már az idei évben is indulnak az európai rendszernek megfelelő bachelor szakok, és egészen biztos vagyok benne, hogy minden általunk gondozott szakon 2006-tól felmenő rendszerben beindul a lineáris képzés. A jelentkezők biztosak lehetnek abban, hogy Szegeden az európai normáknak megfelelő oktatást kapnak. Az egyetemen működő tanácsadó-szolgáltatásnak és az informatikai segítségnek köszönhetően még ebben a viszonylag bonyolult kreditrendszerben minden hallgató ki tudja választani azokat a képzéseket, melyek számára a legmegfelelőbbek. Úgy nem fog menni, mint régen, hogy a diák beiratkozáskor megkapja évekre előre az órarendjét. Ez egy kreatív alkotó munka, melyben a hallgatóknak is részt kell venni. A tanulás mellett menedzselnie is kell önmagát, hogy a számtalan lehetőség közül ki tudja választani a számára legjobbat.
Az SZTE-n a teljes lineáris képzést megtalálják a jelentkezők, a felsőfokú szakképzéstől kezdve, az alap- és mester szintű képzésen át, a tizenhét doktori iskolákig. Ehhez a humánerőforrások mellett rendelkezésre áll a megfelelő infrastruktúra is. Akik most beiratkoznak vagy felújított kollégiumokba kerülnek, vagy olyan szállókba, melyeket folyamatosan korszerűsítünk. Két éven belül közel hétszáz diáklakás férőhellyel bővül az egyetemi kapacitás.
– A szakmai ismeretek oktatásán túl milyen szolgáltatásokat nyújt még az egyetem?
– A felmérések azt mutatják, hogy a szigorúan vett szakmai ismeretek mellett a munkaerő piacon egyre nagyobb jelentősége lesz a megfelelő nyelvtudásnak és az informatikai ismeretek elsajátításának. Arra biztatom a jelentkezőket, hogy már eleve biztos nyelvtudással jöjjenek Szegedre, ha ezzel rendelkeznek ezt itt tovább tudják fejleszteni. Ha ez nincs meg, a központi nyelvi lektorátuson el tudják sajátítani az idegen nyelvű kommunikációhoz szükséges ismereteket.
Az SZTE innovatív egyetem, a hagyományos ismeretek mellett a hallgatók elsajátítják itt a csapatmunkához, a kommunikációhoz és a kapcsolatteremtéshez szükséges készségeket is. Nem egy adott szakban és karban kell gondolkoznia a hallgatónak, hanem élnie kell a szabad tantárgyfelvétel nyújtotta lehetőségekkel, így a diák a boldoguláshoz szükséges kiegészítő ismereteket is megtudja szerezni.
– Az oktatás mellett az egyetem feladata a kutatás is.
– A Szegeden folyó tudományos munka világhírű. Az újságolvasó, tájékozott diákok maguktól is könnyen feltudnak sorolni egyetemünkről számos kiváló kutatót, akik mind-mind a saját szakterületük elismert művelői. Az egyetemen 17 akadémikus és közel 200 professzor oktat, nemcsak magyar, hanem idegen nyelven is. Az egyetem stratégiai tervei között szerepel a Műszaki-anyagtudományi Kar és a Fogorvos-tudományi Kar megalapítása.
A tudományos diákköri munka minden karon nagyon sikeres és eredményes. Az itt végzett munka jelenti az első lépcsőjét egy tudományos karriernek.

Az első három magyarországi egyetem egyike vagyunk.
– Milyen gyakorlati képzéseket kínál az SZTE?
– Bármilyen szakot is választ a hallgató, az előbb vagy utóbb gyakorlat orientált képzés lesz. Ami a gyakorlati képzések infrastrukturális hátterét illeti, az egyetem az elmúlt év végén csaknem 1 milliárd forintot nyert műszerbeszerzésre, és számos más pályázati siker is segíti az oktatáshoz és a kutatáshoz szükséges infrastruktúra megteremtését.
A tanárszakok esetében a helyi általános és középiskolákban megvan a gyakorlati oktatási háttér. Ha valaki mérnökképzésre jelentkezik, az élelmiszeripari és a mezőgazdasági kar az oktatáshoz kapcsolódóan helyben és a régió cégeivel együttműködve kitűnő lehetőségeket kínál a gyakorlati ismeretek elsajátítására. A jogi képzés gyakorlati képzési háttere is adott, hiszen ítélőtábla, megyei és városi bíróság, valamint sok ügyvédi iroda működik Szegeden.
Az orvos- és egészségügyi főiskolai képzés biztos hátterét adja az ország egyik legjobb betegellátó intézménye. Nem kis büszkeség, hogy az ország legnagyobb gyermek-egészségügyi intézménye Szegeden jött létre az önkormányzati gyermekkórház és az egyetemi Gyermekklinika összeolvadásával. A gyógyszerészképzés laborháttere az egyik legkorszerűbb az országban.
A Gazdaságtudományi Kar külső előadóin keresztül biztosít nagyon lendületes oktatási háttért az ott tanuló hallgatóknak. Az informatikai képzés hazánkban az egyik legnagyobb létszámú. Az iparág vezető cégeivel – a Videoton Holdinggal, a Hewlett Packard Magyarország Kft.-vel és a KFKI Rt.-vel – megkötött együttműködési megállapodásoknak köszönhetően valóban naprakész ismeretekhez juthatnak az itt tanuló diákok.
A Zeneművészeti Főiskolai Kar tavaly szeptemberben szakközépiskolai képzést is indított, bizonyos szakokon pedig egyetemi diplomát is lehet szerezni. A művészeti képzésekről egyébként is elmondható, hogy ez az egyetem egyik dinamikusabban fejlődő területe.
– Az élet fontos területe a sport, milyen lehetőségei vannak egy szegedi hallgatónak a testmozgásra?
– A néhány éve hoztuk létre a sportközpontot, amelyben szinte minden sportolási lehetőséget megtalálnak a diákok. A városban több kiváló sportegyesület is működik. Egyetemünk hallgatója például a kétszeres olimpiai bajnok Janics Natasa, de nálunk tanulnak többen a Pick Szeged kézilabdázói, vagy a Szeviép kosarasai közül. A városban több uszoda és egy fedett jégpálya is várja a sportolni vágyókat.
Nem kevésbé fontos a kultúra, Szeged a vidék talán legfontosabb kulturális központja, s a kulturális rendezvények szervezéséből az egyetem is kiveszi a részét. Több színházi- és más öntevékeny csoport működik az SZTE-n, míg az Egyetemi Tavasz és az Őszi Kulturális Fesztivál rendszeresen meghatározó eseményei a város életének.
Decemberben adtuk át az ország legkorszerűbb könyvtárát, amely egymillió kötete közül több mint 300 ezer szabadon levehető a polcokról. A Tanulmányi és Információs Központ nevet viselő épületben 300 számítógép, gyors internet – ami egyébként az egész egyetemre jellemző – és hatalmas tanulóterek várják a diákokat. Ugyanebben a házban megtalálhatók a legfontosabb hallgatói szolgáltatások is.
– Milyenek a munkaerőpiac visszajelzései az SZTE-n végzett diákokkal kapcsolatban?
– Vannak olyan szakmák, amelyekben túlképzés folyik a magyar felsőoktatásban, erről bőséggel lehet információkat találni a sajtóban. Az oktatással kapcsolatban alapvető követelmény, hogy a diplomát szerző hallgató minél jobb esélyekkel tudjon elhelyezkedni a munkaerőpiacon. Tudomásul kell venni, hogy hatalmas a verseny a piacon, de az is igaz, hogy a most felvételiző diplomája megszerzése után már nemcsak itthon, de az unióban bárhol állást találhat. Ezért nem lehet eleget hangsúlyozni a nyelvtudás jelentőségét. Ha ezt valaki komolyan veszi, nem lehet problémája még azon szakmák esetében sem, ahol most túlképzés van. Okosan kell gazdálkodni az egyetem nyújtotta lehetőségekkel, és nem szabad félni a változtatástól, akár menetközben sem.
– Milyenek az egyetem nemzetközi kapcsolatai?
– A Szegedi Tudományegyetem szoros kapcsolatokat ápol nemcsak az európai oktatási térség, hanem Észak- és Dél-Amerika felsőoktatási intézményeivel is. Hallgatóink a jó nyelvtudás birtokában nagyon sok ösztöndíj közül választhatnak, amelyek megpályázásához a Külügyi Igazgatóság nyújt segítséget. Az Erasmus és a Socrates programokban igen nagy létszámban vehetnek részt szegedi diákok. A külföldön eltöltött rövidebb, hosszabb idő alatt nemcsak nyelvtudásukat fejleszthetik, hanem szakmai ismereteik is bővülnek és megismerhetnek egy másik kultúrát. Ráadásul ez a lehetőség rugalmas, nem okoz fennakadást az itthoni tanulmányokban. Persze ez se automatikus, nem működik magától, a hallgatónak tennie kell azért, hogy külföldön is tanulhasson, de a lehetőségeket az egyetem biztosítja.
F. J.