Arról van szó, hogy hosszú ideig csak riogatják az embert a több liter művérrel, és hogy ilyen meg olyan brutalitás és stb. Ezzel ellentétben szerintem annyira nem is. Persze ez nyilvánvalóan befogadó kérdése. Ami igazából fontos, hogy végre túlléphetünk a szenvedésen, a koncentrációs táborok kegyetlenségein, végre egy film, ahol felszabadultan és bűntudat nélkül nevethetünk, ha úgy adódik, és nem kell újra és újra emlékeztetnünk önmagunkat, hogy mennyivel jobb a helyzetünk, mint például a II. világháború idején élt embertársainknak. Persze ez nem azt jelenti, hogy nem kell komolyan venni mindazt, ami akkor történt, de már annyian és olyan sokszor próbálták a nézőket elborzasztva, megríkatva feldolgozni a nácizmus s a zsidók üldöztetésének témáját, hogy az embernek már csömöre van tőle. Igenis itt volt már az ideje, hogy Tarantino mindezt felülírja egy saját képére formált háborús történettel. Különben is ki más tehetné meg rajta kívül, hogy átírja a világtörténelmet? Mindezt persze a tőle megszokott stílusban, központban a mozival, a filmkészítéssel, zseniális zeneválasztással és természetesen a „shakespeare-i királydrámák is megirigyelhetnék” mennyiségű hullával, szóval egyszerűen csak úgy, ahogy ezt megszoktuk.
Érdemes még szót ejteni a remekül megválogatott multinacionális színészgárdáról, akikről szinte egyesével fel lehetne sorolni, hogy ki s miért volt jó, de most elég csak két embert kiemelni, elsősorban a négy nyelven megszólaló, a vászonról mindenkit, még a nagy Brad Pittet is lesöprő Christoph Waltzot, aki Hans Landa, a „zsidóvadász” zseniális megformálásáért haza is vihette a legjobb férfi főszereplőnek járó díjat Cannes-ban. Természetesen a már említett Brad Pitt is igencsak emlékezetes, mondhatni lubickol Aldo Raine hadnagy szerepében, aki nem más, mint a Brigantyk néven elhíresült amerikai zsidókból verbuválódott, náci ölésre specializálódott csapat vezetője.
Becstelen Brigantyk: színes feliratos amerikai-német háborús filmdráma, 153 perc, 2009. Rendező: Quentin Tarantino.
Petró Julianna