„Egy fiatal hallgató, kutató számára nagyon fontos, hogy a neki megfelelő közegben dolgozzon” – vallja
Dani. „Olyanban, ahol megkapja az inspirációt, amely a jó irányba tereli, és amely ösztönzi a munkában. Nekem szerencsém volt – egy ilyen közegbe csöppentem részint
Boros Imre tanár úr laborjában, részint az Eötvös-kollégiumban, és ha őszinte akarok lenni, nem tudom, hogy mindezek nélkül vajon eljutottam volna-e oda, ahol most vagyok. Ez nem azt jelenti, hogy különleges vagyok, hanem azt, hogy egy megfelelő utódnevelési rendszerbe kerültem be.”
 |
Lakatos Dániel
Zalaegerszegen született 1983-ban. Általános iskolai tanulmányait a zalai megyeszékhelyen, míg a gimnáziumot Szentendrén végezte, 2004-2009 között az SZTE TTIK biológus szakán tanult. Harmadik lett az idei OTDK Molekuláris Biológia szekciójában.
Fotó: Gémes Sándor
|
A „diószüret” reményében
„Ha azt szeretnénk, hogy majdan legyen diószüret és enyhet adó lomb, ahhoz először valakinek el kell ültetni egy diófát, valakinek pedig folyamatosan gondozni kell azt.” Lakatos Dániel teljes egészében magáénak érzi a fenti idézetet, és úgy gondolja, tükrözi azt a szellemiséget, amit a kollégium képvisel.
„Van egy nagyon fontos dolog, ami jelen van az oktatásban éppúgy, mint a szakkollégiumi tevékenységben: amit mi létrehozunk, alapítunk, továbbadunk, amivel foglalkozunk, az nekünk is hoz hasznot, de igazán gyümöl-csöző majd az utókor számára lesz. Sőt, akkor éri el az egész a célját, ha a későbbi generációk tudnak élni azokkal a lehetőségekkel, ami a mi munkánk eredménye lesz, és kamatoztatni is tudják azt” – mondja.
A friss diplomás biológus maga is sok mindent megtett annak érdekében, hogy ezek ne csak szépen hangzó szavak maradjanak: Varga-Orvos Zoltán vezetői segítségével és néhány tudásra éhes társuk tagságával 2008 őszén létrehozták az Eötvös-kollégiumban a Biológiai Műhelyt, amelynek célja, hogy azokat a témákat, amelyekre a biológus- és orvostanhallgatók képzésében kis hangsúlyt fektetnek, de a kutatói életben fontos szerepet töltenek be, megvitassák. Ezek között olyan gyakorlati problémák is szerepelnek, mint az, hogy hogyan kell publikálni vagy épp eredményesen pályázati pénzeket szerezni. Gyakran a magyar tudományos élet jeles képviselői tartják a kerekasztal-beszélgetéseket, előre elküldött anyagokat vitatnak meg a diákokkal, ezáltal is ösztönözve őket abban, hogy egy-egy témában elmélyedjenek. Azt azonban, hogy valaki ezeken a foglalkozásokon részt vegyen, ki kell érdemelni: felvételi vizsga van, amely során a műhelytagok eldöntik, a jelentkező rendelkezik-e egyrészt azokkal a szakmai ismeretekkel és képességekkel, amelyek egy ilyen munkához elengedhetetlenek, másrészt komolyan gondolja-e a műhelyben való részvételt, mert ehhez bizony indíttatásra és nem utolsósorban időre és munkára is szükség van.
Lakatos Dániel úgy véli, ő maga épphogy megfelelt a feltételeknek, amikor bekerült ebbe a közösségbe, azóta viszont – a lehetőségeknek köszönhetően – nagyon sokat fejlődött. Ez nemcsak szakmai szempontból jelentős, hanem a mindennapi élet dolgaiban is: „Megtanultam például, hogy hogyan kell megszervezni egy kerekasztal-beszélgetést, vagy hogy milyen felelősséggel jár a közösségi szerepvállalás.”
A mérleg két oldala
A természettudományos szakmákban többek között az a szép, hogy – legalábbis a magyar egyetemi életben – az oktatás és a kutatás egyszerre van jelen. „Ezt sokszor hibaként szokták feltüntetni” – ismeri el az ifjú kutató. „Nem csoda, hiszen nagyon nehéz megtalálni az egyensúlyt a két tevékenység között. Az oktatást rendkívül nemes dolognak tartom, sőt, hasznosnak is, hiszen sehol máshol nem kap ilyen gyorsan visszajelzést az ember a munkájáról, mint ott. Két évig voltam demonstrátor” – emlékezik vissza. „Az elején nehezen ment, de utóbb belejöttem, és úgy gondolom, ez nagyon jó alkalom arra, hogy aki tanít, elmélyítse a tudását, hiszen fel kell készülnie az esetleges kérdésekre a hallgatóság részéről.”
Mindezek ellenére úgy érzi, csak úgy lenne szívesen oktató, ha közben kutathatna is. Ez persze még a jövő zenéje, de Dani fontosnak érzi megemlíteni azokat a kezdeményezéseket, amelyek kapcsán ő ezt megvalósíthatná. Elkezdődött egy együttműködés a Sófi József Alapítvánnyal, amely célja, hogy egyrészt az Eötvös-kollégium, másrészt az SZTE tehetséges hallgatóinak utánpótlását biztosítsa. Létrehozták a „Szegedi Tehetség-HÍD Programot”, amely keretein belül az ország kiemelkedő középiskolásait próbálják meg idecsábítani. Az arra késztetést érző hallgatóknak pedig lehetőségük volna szakköröket, bemutatókat tartani az érdeklődő fiataloknak.
Akinek ilyen fontos az elkövetkező generációk oktatása, talán nem is gondolkodik abban, hogy külföldön keresse a boldogulást – gondolhatnánk. „Épp ellenkezőleg, fontolóra vettem, hogy esetleg máshol próbáljak szerencsét. Semmi sem biztos, de az valószínű, hogy még ha el is mennék innen egy időre, utána vissza szeretnék jönni, mert a tehetséggondozást nagyon fontosnak tartom.” Itthon jobban „benne van” a tudományos életben, ezt elismeri, de hangsúlyozza azt is, hogy kétségkívül vannak előnyei a külföldi tapasztalatszerzésnek is. „A magyar tudományos élet nehéz helyzetben van, például sajnos a módszerek és az eszközök tekintetében is kissé le vagyunk maradva” – magyarázza. Mint mondja, az itthoni körülmények között sokszor „a szürkeállományra kell alapozni”.
Ez bizony nem egyszerű feladat, sokszor az is hosszú évek munkája, hogy egy elismert szaklapban jelenhessen meg egy-egy cikk. Büszkén mondja, hogy Zsindely Nórának a NAR-ban (Nucleic Acids Research) megjelent cikkéhez ő maga is hozzájárulhatott. Zsindely Nóra PhD-hallgató volt Dani közvetlen témavezetője, az „összekötő kapocs” közte és Boros Imre professzor között. ő is segített a szakdolgozatában, illetve az OTDK-dolgozatában is. A külföldi szerencsepróbálás szempontjából egyébként Dani témaválasztása – az eukarióta transzkripciószabályozás – szerencsésnek mondható: a rákos megbetegedésekkel összefüggésben is intenzíven kutatják ezt a területet.
Régészkedés és kiscsizma
Danit azonban nem mindig csak a laboratóriumok és DNS-kutatások világa vonzotta: 2000 és 2006 között nyaranta nagybátyja mellett dolgozott az MTA Régészeti Intézet Magyar-Szlovén Vasútfejlesztés előzetes leletmentő ásatásán. „Szlovénia felé egy jó minőségű vasútvonalat terveztek. Ilyen esetekben fel kell mérni a terepet, hogy az régészeti szempontból érdekes-e, hiszen az építési munkálatok után valószínűleg hosszú évtizedekre nem lesz lehetőség feltárni az esetleges leleteket.”
Az előzetes felmérés nem hiába történt: megtaláltak Zalalövő római kori elődjének, „Salla” településének déli peremét. Ennek feltárását vezette Dani nagybátyja, s ő – bár elsősorban a fotódokumentáció volt a feladata – időnként felszín- és metszetrajzolást is végezhetett. „Igazán nagy élmény volt számomra, és nagyon hasznos tapasztalat” – emlékszik vissza. „Azt addig is tudtam, hogy az irodai munka nem nekem való, de az, hogy a dolgok felfedezése, a kutatás ekkora örömet szerez nekem, ott vált világossá számomra.” Még akkor is így van ez, ha későbbi tanulmányai nem a régmúlt, hanem a jövő feltárására vonatkoztak.
Nem csak a kutatást szerette meg ezek a nyarak alatt a Zala megyei fiú. ”Sajnos nincs annyi időm a fényképezésre, amennyit szeretném” – sajnálkozik. „A szakdolgozat írása mellett végképp hanyagolnom kellett, pedig nagyon szeretek például a családi összejövetelek alkalmával a rokonokról portrékat készíteni. Ha sikerül valakinek a jellegzetes mozdulatát, testtartását elkapni, akkor találó képek születhetnek, és azokat később is jó érzés elővenni.”
A szívéhez közel azonban ennél is közelebb áll a természetfotózás – hiába, egy biológus nem tagadhatja meg önmagát. „Ehhez persze az kell, hogy időnként kijussak terepre. A barátaimmal régebben sokat túráztunk, azok megfelelő alkalmak voltak. Mostanában az ismerőseim meg is szoktak keresni azzal, hogy készítsek képeket” – árulja el Dani. Minden újdonságra nyitott egyébként. „Az egyik barátom anyukája például mézeskalács-készítéssel is foglalkozik, és én készítettem el a honlapra a bemutató fotókat. Igazán csodálatos szerintem, ahogy a mézeskalács-készítő keze alatt szépen lassan kialakul és felismerhetővé válik egy kiscsizma” – mondja mosolyogva.
Tóth Ilona