„Ez a felfogás valószínűleg a matematikai gondolkodásból vándorolt át a mindennapokhoz való hozzáállásomba” – vallja. „A bizonyítások tanulmányozásából automatikusan ezt lehet leszűrni, úgyhogy valóban igyekszem ezt a tudatosságot a legtöbb téren beépíteni az életembe” – teszi hozzá.
 |
Kulcsár Nárcisz
1986-ban született Győrben. 2005-ben érettségizett a Győri Tánc- és Képzőművészeti Iskolában. 2006-ban alkalmazott grafikusi végzettséget szerzett. Jelenleg a Szegedi Tudományegyetem harmadéves matematika-rajz szakos hallgatója, idén szerzi meg alapdiplomáját. Szabadidejében sportol, túrázik, színházba és kiállításokra jár.
Fotó: Segesvári Csaba
|
Szükség is van rá – szabadideje például nem sok van, de – mint mondja – egy kis odafigyeléssel sort lehet rá keríteni. Ezért is tartja szem előtt, hogy ezek az órák tartalmasan és hasznosan teljenek el. Igyekszik sok időt tölteni otthon, úgy gondolja, ha a mesterképzést befejezte Szegeden, akkor valószínűleg visszatér Győrbe.
„Azt biztosan tudom, hogy nem külföldön képzelem el az életemet. Nyitott vagyok a másfajta kultúrák iránt, de az itthoni tudásbázist szeretném gyarapítani” – mondja. Hogy máshol hogyan élnek, azzal pedig már jó párszor volt alkalma megismerkedni: európai nagyvárosokba is többször utazott, de más földrészeket is bejárt már. Három évvel ezelőtt misszionáriusként Amerikában járt – egy gyermektáborban hasonló korú fiatalokkal különböző foglalkozásokat, játékokat vezettek.
Kulcsár Nárcisznak kapóra jött kézügyessége, és kézműves-kedést oktatott a gyerekeknek. Ázsia sem ismeretlen számára: gyülekezetével végigjárta a bibliai helyszíneket Izraelben; több mint két hetet töltött ott. Édesanyja biztatta, hogy ha van lehetősége, soha ne hagyjon ki egy ilyen külföldi utat.
A fiatal lány megfogadja a jó tanácsot: amikor a győri örmény kisebbség Ki mit tud?-ot szervezett, jelentkezett, és megnyerte a versenyt – így tölthetett Örményországban két hetet. Ekkorra azonban már voltak örmény ismerősei: az egyik fiatal tehetség győri kiállításán ismerkedett meg velük.
„Nagyon vonz az a kultúra, egészen más. Európaiként amikor megjelentem abban az országban, elég furcsán néztek rám. Szerencsére mivel voltak örmény barátaim, betekintést nyerhettem abba, hogyan élnek ott az emberek a mindennapokban. Kiállításokon, múzeumokban voltam, sőt, egy színházi előadást is megnéztem” – meséli.
Ez az a hely, ahová – már csak a művészet tanulmányozása miatt is – szívesen visszatérne: „Hihetetlen, de ott nagyon sokan a tehetségükből élnek meg. Persze rengeteg olyan fiatal van, akiket jobban is fel lehetne és kellene karolni, de ott teljesen természetes, hogy minden családban akad zenész, festő, író-költő. Számomra ez roppant szimpatikus.”
Festészet és matematika...
...ez akár Nárcisz mottója is lehetne – nem véletlen, hogy szakdolgozatának is ez a címe. „Azt a két területet kapcsolom össze benne, amivel foglalkozom. Így hasznosítani tudom az egyik szakomon megszerzett tudásomat a másikban” – árulja el. A dolgozatban a perspektíva művészetben való kialakulását és gyakorlati alkalmazását járja körbe. Bemutatja, hogy a 15. században milyen módszereket fejlesztettek ki a térnek a síkban való ábrázolására, és összehasonlítja azokkal a módszerekkel, amelyeket ma tanítanak a rajzoktatásban. Felteszi azokat a kérdéseket is, hogy vajon manapság, 600 évvel később mennyivel lehet többet tudni erről az ábrázolási formáról. Kitér az anamorfózisokra is, amely képek csak akkor nem tűnnek torznak, ha megfelelő szemszögből nézzük őket.
A témában Klukovits Lajos van segítségére. „Előző félévben tartott nekünk egy matematika-kultúrtörténeti kurzust. Az egyik előadáson azzal foglalkozott, hogy hogyan alakult ki a művészetből a projektív geometria. Nagyon megfogott ez a terület, ezért rögtön oda is mentem hozzá óra után, hogy van-e lehetőségem arra, hogy nála ilyen témában írjak szakdolgozatot, és örömmel igent mondott” – emlékszik vissza. Annyira lelkesek lettek mindketten, hogy nem sajnáltak sem időt, sem fáradságot, hogy a lehető legjobb szakirodalmakat felkutassák a témában. Ékes példája ennek, hogy a Pécsi Tudományegyetem könyvtárából is kölcsönöztek – méghozzá egy gót betűkkel írt Dürer-könyvet, mert épp abban voltak olyan szerkesztések, amelyekre Nárcisznak szüksége volt.
„Ha jellemeznem kéne Klukovits tanár urat, ez a hihetetlen lelkesedés az első, ami eszembe jut róla” – árulja el a lány.
A könyv-illusztrátor
Rajz szakosként zárófeladatot is kell készítenie, amiben szintén ötvözi a különböző területeken megszerzett tudását. A síküvegből készülő munkáján a matematikai fraktálokat használja fel. „Később is szeretném összekapcsolni a matematikát és a képzőművészetet, méghozzá a tanításban. El sem tudnám képzelni úgy az életemet, hogy ne tanár legyek. De persze a művészi érvényesülésem is nagyon fontos számomra” – teszi hozzá mosolyogva.
Mert Nárcisz már valóban büszkélkedhet sikerekkel: idén jelenik meg két könyv is, amelyet illusztrált, az Emberfia és A próféta címmel. De nem ez az első ilyen munkája: immár négy éve az ő rajzai láthatók a Győri Antológiában. „A Szavak Szigete című irodalmi folyóiratban jelentek meg munkáim, az alapján kértek fel a versek illusztrálására. Ezek kortárs, többségében érzelmes versek, ezért főleg elvont képek illenek hozzájuk szerintem” – meséli. Mint mondja, még sosem érezte azt utólag, hogy más kép illett volna valamelyik alkotáshoz; ha elolvassa a verset, megpróbálja beleélni magát, és kreativitását és művészi kifejezőerejét felhasználva papírra veti, amit a mű kiváltott belőle. „Mindig az első benyomásra hagyatkozom” – magyarázza Nárcisz.
Valahogy így lehetett ez akkor is, amikor képének tervével megnyerte a győri önkormányzat Mit hoz a jövő? című pályázatát. Ez épp az unióhoz való csatlakozás évében volt, és szinte az összes jelentkező ezzel kapcsolatos alkotást készített. Nárcisz viszont azzal pályázott, ami éppen a legjobban foglalkoztatta: vajon van-e élet a Marson? Húsz négyzetméteres képét, amelyen a vörös bolygóról a Föld felé száll egy galamb, csőrében egy olajággal, a győri megyeháza homlokzatára feszítették ki.
Irány Quimper
Tudatossága abban is megnyilvánul, hogy már most a mesterképzésben esedékes Erasmus-pályázatra készül. „Mivel a célom a franciaországi Quimper, ezért két félévvel ezelőtt elkezdtem franciául tanulni. Mégiscsak a művészet központjának lehet tekinteni Párizst, de ha már oda nem lehet egyik szakommal sem eljutni, akkor úgy gondoltam, egy vidéki város is megfelelő lesz számomra” – így ő.
Mindent megtesz azért, hogy nyelvtudását fejlessze: ezért is örült meg a lehetőségnek, hogy a
www.matek.hu oldal fordítására kerestek vállalkozó szellemű hallgatókat. „A mi oktatóink dolgozták ki a szoftvert, és jelentkezni lehetett a honlap franciára való lefordítására” – meséli. Mivel eddig inkább a rajz területén tudott érvényesülni, nagyon megörült a lehetőségnek, hogy lehetősége van a „matematikai énje” megcsillogtatására is, ráadásul úgy, hogy közben egy nyelvet is gyakorol: „Először nagy falatnak tűnt, de láttam benne a kihívást, és tudtam, hogy sokat fogok belőle tanulni, úgyhogy szívesen elvállaltam a munkát.”
Mostanában már nincs ideje ilyesmire – szakdolgozatára és záróvizsgájára koncentrál, hiszen a közeljövőben az a célja, hogy felvegyék a tanári mesterképzésre. Már általános iskolában ő magyarázta el az osztálytársainak, ha nem értettek valamit, ráérzett a szakma szépségére, és mindent megtett azért, hogy álmát valóra váltsa. Azonban nemcsak rajta múlik minden, a rajztanári szakot ugyanis még nem akkreditálták. Ezért szeptembertől az andragógiát szeretné felvenni, mert az élethosszig tartó tanulás gondolata közel áll hozzá. Mosolyogva avat be egy titokba: „Ezzel a szakkal még nincs konkrét tervem. De csak idő kérdése.”
Tóth Ilona