Harmadszor mérettette meg magát
Bea az OTDK-n, ahol most áprilisban az EU fejlesztési politikáját vizsgáló dolgozatával megnyerte a közgazdaság-tudományi szekciót. Korábban főiskolásként is szép eredményeket ért el, 2005-ben különdíjas lett, illetve első helyezett a gazdasági főiskolák 2006-os OTDK-ján. Ezúttal a Loméi egyezmények afrikai országokban elért eredményeit vizsgálta dolgozatában.
 |
Udvari Beáta
1983-ban született Hódmezővásárhelyen. 1998-ban kezdte meg középiskolai tanulmányait az Eötvös József Szakközépiskolában, ahol 2002-ben végzett. A Szolnoki Főiskola külgazdasági szakán európai integrációs ismeretek, illetve üzleti kommunikáció szakirányokon végzett 2006-ban, majd ugyanebben az évben tanulmányait a szegedi Gazdaságtudományi Karon folytatta. 2008 óta a kar doktori iskolájának hallgatója. 2009 áprilisában első helyezést ért el az Országos Tudományos Diákköri Konferencia közgazdaság-tudományi szekciójában.
Fotó: Gémes Sándor
|
Aranyérem
„Az OTDK-győzelem mellett megkaptam a Pro Scientia Aranyérmet is. Ezt azok az első helyezettek kapják, akik valamilyen pluszt is fel tudnak mutatni az első hely mellett, például kiváló tanulmányi eredményt, publikációs tevékenységet, vagy ahogyan én is, több alkalommal indultak. Az egyetemről elsőként én kaptam meg ezt a díjat a közgazdaság-tudományi szekcióban. Ezt nagyon komoly elismerésnek tartom én is és az egyetem is. A legfontosabb dolog a számomra az egészben mégis az, hogy lehetőségem nyílt találkozni olyan emberekkel, akik olyan témákban írtak, amik engem is érdekelnek. Tudtunk egymással beszélgetni, a dolgozatainkat ki tudtuk cserélni, és ez sokat lendít az emberen a kutatásban. Szerintem az OTDK-nak pontosan erről kell szólnia, hogy kicseréljük a tudásunkat, megosztjuk egymással, nem pedig arról, hogy feltétlenül nyerjen az ember” – meséli, amikor arról kérdezem, milyen haszna származott a győzelemből.
És hogy mi a siker titka? „Szerintem a legfontosabb, hogy olyan témát válassz, amit szeretsz, ami érdekel is. Ezenkívül nagy szorgalom kell hozzá, hogy képes légy leülni, és órákig olvasni, aztán pedig leülni, és megírni a dolgozatot. Természetesen jó előadói képesség is szükséges, de ezt lehet a legkönnyebben fejleszteni. Én is sokkal jobban adtam elő a második alkalommal már, mint előtte. Na és persze legyen megfelelő témavezetőd, akivel rendszeresen tudsz kommunikálni, aki segít a felmerülő problémákat megoldani. Nekem szerencsém volt, a témavezetőm, Lukovics Miklós nagyon sokat segített a témámban, és egyébként azon kívül is. Bármikor megkereshettem, és szinte pillanatok alatt tudott reagálni valamivel a problémámra, amivel tovább tudott lendíteni.”
NYELV |
Természetesen a kutatói munkában sem lehet csak magyar nyelven boldogulni, ezért Bea már az egyetemi évek alatt is tudatosan igyekezett fejleszteni nyelvtudását. „Angol mellett németből is van nyelvvizsgám, de igazán az angoltudásomra van szükségem a munkám során. Az volt a szerencsém, hogy a főiskolán két szakmai nyelvvizsga kellett, ez rákényszerített arra, hogy az első nyelvet minél hamarabb elkezdjem szakmai szinten elsajátítani. Folyamatosan jártam be angol nyelvű tárgyakra a főiskolán és az egyetemi évek alatt is. Illetve volt még a főiskolán egy English Club nevű összejövetel, ahol szintén gyakorolhattam. Mindig sokat olvastam is angolul, ami szintén nagyon hasznos.” |
Kutatás
Az elismeréseken kívül más hatása is lett a tudományos diákköri tevékenységnek Bea életére, részben ezek a sikerek inspirálták ugyanis arra, hogy kutatói pályára lépjen. Jelenleg másodéves PhD-hallgatóként a fejlődő országok gazdaságát kutatja, a kereskedelem és fejlődés kapcsolatát vizsgálja. Az elmúlt évben két nemzetközi konferencián is részt vett előadóként. „A konferenciákon le tudod tesztelni, hogy mennyire jó, amit csinálsz. Visszajelzést kapsz a résztvevőktől, akik a kérdéseikkel segítenek a továbbgondolkodásban. Mivel nem célszerű két konferenciára ugyanazzal az előadással vagy ugyanazzal a témával jelentkezni, jelenleg is öt-hat dologgal foglalkozom egyszerre. Szerintem az a járható út, ha az adott témát, amivel foglalkozol, megpróbálod minél többféle szempont szerint elemezni, minél több irányból megközelíteni. Én az EU fejlesztési politikáját három-négyféle szempontból vizsgálom, így elég sokfelé lehet haladni. Az eddigi konferenciákon egyrészt láthattam, hogy nemzetközi szinten hogy állja meg a helyét a dolog, másrészt mindig találkoztam olyanokkal, akik jobban értenek a témához, úgyhogy kapcsolatépítésre is nagyon jó alkalmat jelentenek ezek” – árulja el.
Kommunikálj!
Emellett a PhD-hallgató lány nagyon fontosnak tartja, hogy hetente több órát is tarthat szintén világgazdasági témakörökben. Tanárként igyekszik minél közvetlenebb kapcsolatot kialakítani a hallgatókkal, mivel úgy érzi, ő maga is rengeteget köszönhet saját tanárainak.
„Szerintem baj, hogy a hallgatók nem mernek kérdezni a tanároktól. Ezt most tanárként is tapasztalom, és hallgatóként is így láttam. Én mindig, ha volt valami problémám, odamentem az illető tanárhoz, és tényleg mindig nagyon szívesen segítettek. Nem tudom, miért, de az egyetemisták többségére ez nem jellemző. Talán félnek attól, hogy rosszat gondolnak róluk. Pedig szerintem nagyon is érdemes kapcsolatba kerülni a tanárokkal. Az órákon is meg kell szólalni bátran, hiszen nincs rossz válasz, azért vagyunk ott, hogy megtárgyaljuk a témát. A diáknak is sokkal hasznosabb, ha interaktívabb az óra, könnyebben tanul, és a tanárnak is jobb, ha kap visszajelzést. Engem azért ismertek meg sokan a tanáraim közül, azért tudtak segíteni, ösztönözni a pályámon, mert aktív voltam az órákon. Kerestem a kapcsolatot, és mindig meg is találtam azt, aki segíteni tudott. A főiskolán és az egyetemen is volt olyan tanárom, akiben jobban tudtam bízni, akihez tudtam fordulni, és sokat köszönhetek a segítségüknek. Úgyhogy mindenkit csak biztatni tudok, hogy igyekezzen minél többet kommunikálni a tanáraival” – fejti ki.
Jövőkép
Végignézve Bea eddig elért eredményeit, azt hinné az ember, ez a lány mindig tudta, mit akar. Ezért is lep meg válasza, amikor erről kérdezem. „Nem volt előttem mindig jövőkép. A főiskola utolsó félévében például, amikor a gyakorlatomat töltöttem, egyáltalán nem tudtam még, hogy mi lesz velem február után, ha leállamvizsgáztam. Aztán jött az ötlet, hogy jelentkezem az egyetemre. Utána viszont volt még egy fél év, amikor nem csináltam semmit, csak vártam, hogy elkezdődjön az egyetem. Később itt az egyetemen kialakult egy képem azért arról, hogy nem szeretnék a versenyszférában elhelyezkedni, de azt nem tudtam eldönteni nagyon sokáig, hogy jöjjek-e doktori iskolába vagy sem. Kissé lassan alakult ki bennem ez a dolog, ötödév második felében döntöttem csak el, hogy PhD-zni szeretnék. Mások azért hamarabb döntésre szoktak jutni ebben a dologban. Szóval nem mondhatnám, hogy mindig jellemző lett volna rám, hogy pontosan látom a céljaimat.”
A pénz nem boldogít
Most azonban úgy tűnik, a doktori iskola hallgatójaként megtalálta az útját, és jelenleg nagyon is pontos tervei vannak jövőjét illetően. „Szeretnék itt az egyetemen bent maradni, hogyha lehet. Ha nem, akkor pedig valamilyen kutatóintézetnél helyezkednék el. Például az MTA Világgazdasági Kutatóintézetére gondolok, ahol a főiskolai kötelező gyakorlatomat is töltöttem. Ha valaki megcsinálta a PhD-t, könnyebben kerül be egy ilyen helyre, annak ellenére, hogy ezen a területen lassan cserélődnek az emberek. De az első számú tervem az egyetem. Nagyon jól érzem itt magam. Jó légkörben dolgozhatok, a munkatársaim inspirálnak, és mindig van kihez fordulnom, ha valamilyen problémám adódik, az idősebb, tapasztaltabb kollégák is rendkívül segítőkészek. Igaz sok a munka, de az nem baj. Persze a versenyszférában többet kereshetnék már most, de sosem voltam anyagias, nem az hajt, hogy gazdag ember legyek” – foglalja össze elképzeléseit.
Keresztes Judit