2024. április 20., szombat English version
Archívum  --  2006  --  2. szám - 2006. februás 13.  --  Kapcsolatok
"Jó szóval oktat, játszani is enged"
A szentesi Horváth Mihály Gimnázium 147 éves fennállásával Csongrád megye egyik legpatinásabb oktatási intézményének mondható. A másfél évszázados múltra visszatekintő iskola szellemisége igen haladó szemléletű, a diákok személyiségének tiszteletben tartása és a magas fokú empátia kulcsfontosságú a gyermekek tanításában és nevelésében. „Jó szóval oktat, játszani is enged” – a Horváth Mihály Gimnázium jelmondata önmagáért beszél.
Szentesen már 1714 óta működött a református egyház által fenntartott elemi iskola mellett úgynevezett „latin iskola”, ahol többnyire a debreceni nagykollégiumban teológiát végzett diákok töltöttek el két-három évet oktatóként, de csak 1859-ben, a Bach-korszak végén határozta el a református egyháztanács egy négyosztályos gimnázium felállítását. Az első osztály ekkor kezdte a munkát 21 tanulóval. A gimnázium 1922-ben vette föl a város híres szülöttje, Horváth Mihály nevét. Az intézmény létrejötte óta csak a II. világháború idején zárta be kapuit egy esztendőre. Az első nyelvi tagozat az 1964-65-ös tanévben kezdte meg működését, 1978-ban pedig elindult a „legendás” irodalmi-drámai tagozat.
Ma a Horváth Mihály Gimnáziumban a speciális nyelv tagozatokon – angol, német, francia-, matematika-, kémia-biológia-, dráma- és általános tagozatokon tanulhatnak az arra érdemes diákok, továbbá hatosztályos képzés is folyik.
 
Személyiségfejlesztés
 
Az évtizedek óta vallott demokratikus szellemre épül az a – más középiskolákban nem vagy kevésbé alkalmazott – képzés, amelyet a gimnázium 1978-ban vezetett be az irodalmi-drámai osztályoknál. A drámapedagógia eszközeivel történik itt személyiségfejlesztés. Ma már a többi tagozat tanrendjében is benne van ez a módszer, melynek legfőbb célja, hogy a különböző általános iskolákból a Horváth Mihály Gimnáziumba kerülő, egymás számára ismeretlen diákokból mihamarabb közösség kovácsolódjon. Ez nagyban segíti a diákok pozitív önbecsülésének kialakulását, megerősítését, és az önismeretben is segít. Az első félévben szituációs gyakorlatok, a második félévben pedig tánctanítás útján történik a személyiségfejlesztés.
 
A szentesi Horváth Mihály Gimnázium egyik erőssége a drámatagozat. Fotó: Segesvári Csaba
 
Az iskola jó hírnevét mi sem bizonyítja jobban, mint a sokszoros túljelentkezés és az, hogy a drámatagozatra az ország minden pontjából érkeznek diákok. „A Horváth Mihály Gimnázium nem színészképző, ezt mindig hangsúlyozzuk. Az iskola hírneve talán a drámatagozatnak köszönhető, hiszen nincs olyan színház, ahol ne volna egykori Horváth Mihály-os diák, de a nyelvtagozatokra és a természettudományos tagozatra is erősségként lehet tekinteni. Az idegen nyelvek tanításában lassan harminc éve vesznek részt anyanyelvi lektorok, diákjaink a tanulmányi versenyeken, és az egyetemi felvételiken tisztességgel megállják helyüket” –  mondta el lapunknak Bácskainé Fazekas Mária, a gimnázium igazgatója.
 
Kapcsolat
 
A gimnázium minden évben megrendezi a Horváth Mihály Emlékversenyt, melyen szentesi és környékbeli általános iskolások vehetnek részt. A verseny 16 éves története alatt több mint 1000 indulóval büszkélkedhet. A megmérettetésen idegen nyelvekből, történelemből, matematikából, magyarból és természettudományos ismeretekből mérhetik össze tudásukat a diákok. A felvételiköteles tárgyak esetében a verseny legjobbjainak megajánlják a felvételi vizsga alóli mentességet.
Az iskola igazgatójának elmondása szerint a gimnázium igen jó kapcsolatokat ápol a Szegedi Tudományegyetemmel. A gimnáziumban végzettek jó része a megyeszékhelyen kíván továbbtanulni, legnépszerűbbek a nyelv szakok, a jogász-, orvos- és gyógyszerészképzés, de TTK-n is szép számmal találhatunk egykori Horváth Mihály-osokat. „Iskolánk a legszorosabb viszonyt talán az egyetem kémia szakjával ápolja, diákjaink rendszeresen részt vesznek a kémia szak által középiskolásoknak meghirdetett versenyeken, de a tanárképző főiskola francia szakjával is rendszeresen működünk együtt. Az egyetemen számos egykori diákunk tanít, így a személyes ismeretségek kapcsán is örömmel vállalnánk még aktívabb közös munkát a Szegedi Tudományegyetemmel” – fogalmazott Bácskainé Fazekas Mária.
 
Tudás
 
A Horváth Mihály Gimnázium célja, hogy olyan tudással vértezzék fel a diákokat, amelyekkel az élet különböző területein, így a felsőoktatásban is megállják helyüket. Az iskola végzős tanulóinak kilencven százaléka adja be valamely felsőoktatási intézménybe jelentkezését, és legtöbbjük sikeres felvételit is tesz. Természetszerűen többen kacsintgatnak a világot jelentő deszkák vagy a televíziózás felé is, hiszen már a gimnáziumi évek alatt találkozhatnak a diákok a színjátszással vagy a filmezéssel. „Diákjaink derekasan helytállnak a színjátszó versenyeken és fesztiválokon legyenek azok itthon vagy külföldön, legyen szó magyar, francia, angol vagy német nyelvű színpadi produkcióról. Büszkék lehetünk rájuk csakúgy, mint az OKTV-s döntőseinkre, sportolóinkra vagy azokra az öregdiákjainkra, akik iskolánk hagyományai szerint útravalóval látják el a szalagavatózó végzősöket. Az elmúlt években Hevesi Tamás énekes, Holman Endre urológus főorvos, Gáspár Sándor színművész, Gera József, a NASA repülési kutatómérnöke, az idei évben pedig Badó Attila, egykori drámais diákunk, a Szegedi Tudományegyetem rektorhelyettese tisztelték meg üzeneteikkel végzőseinket” – mesélte az intézmény vezetője.
Bodacz Péter

tik_045_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár