– Maximalista magával szemben?
– Én semmihez nem kezdek hozzá, ha csak kilencvenöt százalékot tudok nyújtani, mert az a belső értékrendemmel teljes mértékben ellentmondana. Nap mint nap látom az előnyét ennek, de persze akad hátránya is. Például az – bár ez sokszor hasznos is lehet –, hogy a környezetemtől is elvárom ezt a hozzáállást. Nagyon tudom értékelni azt, ha valaki „odateszi magát”, azt viszont, ha valaki nem dolgozik, vagy megpróbál átverni, nem szeretem. A hallgatóimnak is meg szoktam mondani, hogy egy dologgal tudnak csak nagyon megbántani: a puskázással.
– Ön sose puskázott?
– Megpróbáltam, de úgy éreztem, hogy nem éri meg. Egyébként is, én mindig meg akartam találni minden tárgyban azt, hogy miért fontos nekem, miért érdemes megtanulnom. Hiszen amit megtanulunk, azt nem vehetik el tőlünk.
 |
Lukovics Miklós
1978-ban született Békéscsabán. 1998-ban végzett külkereskedelmi ügyintéző szakon a békéscsabai Széchenyi István Közgazdasági és Külkereskedelmi Szakközépiskolában, majd 2003-ban az SZTE GTK közgazdász-gazdálkodási szakán. Ugyanebben az évben az OTDK közgazdaság-tudományi szekciójában első helyezett lett. Doktori diplomáját 2007-ben szerezte meg. Ugyanebben az évben a Közép-Európai Regionális Tudományos Társaság Young Scientist Award 2. helyezettje lett. Jelenleg a Gazdaságtudományi Kar Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézetének oktatója, a kari TDK Bizottság titkára.
Fotó: Gémes Sándor
|
A kulcsfogalom: időbeosztás
– Már általános iskola után eldöntötte, hogy gazdasági irányban fog tanulni?
– Érdekes módon nem ezt döntöttem el, hanem hogy abba az iskolába szeretnék járni. Ez a békéscsabai iskola – a gimnáziumokat is beleszámítva – az országban az első öt középfokú oktatási intézmény között volt. Ott indult egy olyan osztálytípus nem sokkal azelőtt, hogy én felvételiztem, amelyik egy ötéves képzési rendszerben működött. A nulladik évében heti tizenöt órában német nyelv oktatása folyt, más szinte nem is. Úgy döntöttem, hogy ide szeretnék járni, és ezt a döntést azóta sem bántam meg. Nagyon stimuláló volt a közeg, már akkor megtanultam, hogy egy teljesen egészséges versenyben hogyan lehet előrelépni, valamint azt, hogy a profi munkavégzés és a szórakozás közötti egyensúlyt meg lehet találni, és fenn is lehet tartani. A kulcsfogalom az időbeosztás. Ha valaki jól be tudja osztani az idejét, akkor a határ a csillagos ég.
– Ön jól be tudja osztani az idejét?
– Szerintem ez az egyik erősségem, hogy pontosan tudom, hogy melyik munkára mennyi időt kell szánnom. Mások szerint ugyan a tempóm gyilkos és utánozhatatlan, én viszont csak mostanában ismertem fel, hogy ez mekkora előny. Határidőt még soha nem késtem le.
HIVATÁS |
A tanárságban sok mindent lehet szeretni a fiatal oktató szerint, főleg azt, hogy ha a diákok fontosnak és hasznosnak ítélik meg, amit át akar adni nekik. „Az a legszebb az egészben, ha látom, hogy táptalajba hullik a mag” – vallja Lukovics Miklós. Ami még fontos számára, az a hallgatókkal való jó kapcsolat. Ennek kialakítására a karon megvannak a lehetőségek: tanárok és diákok közös farsangi bulit, kirándulásokat, összeismertető esteket szerveznek. „Igyekszünk a hallgatóknak az informális kapcsolatok fontosságát hangsúlyozni – mind a munkában, mind a mindennapi életben.” |
A siker titka
– Az idei OTDK-n tizenegy díjazott, ezen belül hat első dolgozat is lett a GTK-n, s evvel a kar a gazdasági felsőoktatási intézmények rangsorának élén végzett. Ez ön szerint minek tudható be?
– Ez egy több éve tartó, következetes munka eredménye. 2003-ban, amikor végeztem, engem kértek fel arra, hogy legyek a kari TDK Bizottság titkára, ami elég sok teendővel látott el. Az, hogy maga a TDK-mozgalom hogyan működjön egy intézményben, igazából a titkárnak a feladata. Ezt el lehetne intézni egy plakáttal is, mi ehhez képest már a szemeszter első hetében megkezdjük az informálást. A második héten TDK-tájékoztatót tartunk, amelyen megismertetjük a hallgatókat a követelményekkel, és minden olyan információt megadunk nekik, amelyek szükségesek ahhoz, hogy egyáltalán hozzá tudjanak kezdeni a munkához. Titkárként az én feladatom még a helyi döntő lebonyolítása. Mindeközben a „témavezetői süveget” is felveszem, ahogy azt tettem idén Udvari Bea és Hoczopán Orsolya esetében is.
Általánosságban szerintem elmondható, hogy itt a GTK-n az OTDK kiemelt prioritás – ha látjuk, hogy egy hallgató nyitott erre, akkor igyekszünk segíteni neki. Ez a közös munka és persze az adott hallgató tudása, szorgalma és kreativitása nagyon jó dolgokat tud eredményezni. Azt is fontos tudni, hogy kinek mire van szüksége a sikerhez, ezt általában jól meg szoktam érezni.
– Ezek szerint jó a pszichikai hadviselésben?
– Igen. Vozár Attila hosszútávfutó barátom mellett – aki igen sikeres, hiszen kétszer nyert Bécs-Budapest szupermaratont, és Európai-bajnoki 2. helyezett – kitolódott a toleranciaküszöböm, ugyanis ott szoktam kerékpározni mellette a versenyek alatt, amelyek hat és fél órásak. Sikerült kifejlesztenem, hogy megérezzem, hogy egy-egy embernek mire van szüksége ahhoz, hogy egy-egy holtponton át tudjon lépni. Amikor a diákjaimmal foglalkozom, akkor sem szoktam se fegyelmezni, se szigorú nem vagyok a vizsgákon, mert töretlenül hiszek abban, hogy a hallgatók szeretnének gondolkodni. Azt is vallom, hogy ha olyan mennyiségű anyagot adunk nekik, amit még megtanulhatónak találnak, és ráadásul ezt olyan tárgyból tesszük és olyan módszerekkel, amik érdeklik is őket, akkor azt befogadják.
Tipikusan csak olyan tárgyakat szeretek tanítani, amelyekben a hallgatók maguk veszik észre, hogy valóban úgy működnek a dolgok, ahogy azt tanítjuk. Ilyen a Területi tervezés című tárgy is, ahol olyan fogalmakkal ismerkedhetnek meg, amelyek a csapból is folynak, például hogy „ez a projekt az Európai Unió támogatásával valósul meg”. És amint látják, hogy milyen közgazdasági tartalom van e mögött, milyen logika mentén lehet az EU-s pályázatokat átgondolni, és ebből hovatovább pénzt is lehet majd keresni, akkor az érdeklődés maximálisan megvan. Úgy gondolom, hogy nem olyan embereket kell képezni, akik a bemagolt anyagot visszaadják – ez a közgazdaság területén egyébként sem működik.
– Hogy érzi, mennyire tudja megvalósítani, hogy gondolkodó emberek kerüljenek ki a „szárnyai alól”?
– Úgy érzem, teljesen. Ezért is van az, hogy általában szóban vizsgáztatok. Persze ez elég sok energia, de pont azt akarom, hogy a hallgatóim érzékeljék, hogy mennyire fontos a jó szóbeli kommunikáció, hiszen anélkül manapság nem lehet érvényesülni. Igyekszem azt is tudatosítani bennük, hogy felsőfokú végzettsége nagyon sok embernek van, közgazdasági diplomája szintén, ezért mindig valamilyen pluszra van szükség. Ezt a pluszt mi igyekszünk nekik meg is adni. Például a már említett területi tervezés című tárgyból november elején zárjuk a félévet zh-val. Utána mindenkinek felkínáljuk a részvételi lehetőséget egy workshopon. Ezen a workshopon három héten keresztül egy térségnek a teljes fejlesztési koncepcióját dolgozzuk ki, úgy, hogy abban mindenki részt vesz.
– Mi volt a témája ennek a workshopnak?
– A tárgyaim mindig regionális típusúak. Nappali tagozaton a következő félévben fogjuk először elindítani a regionális és környezeti gazdaságtan mesterszakot. Ez a mesterszak a jelenleg is működő roppant népszerű vállalkozás-fejlesztési szakiránynak lesz a méltó utódja. A jelenlegi alapszakos tárgyak közül nyolc szemináriumnak – köztük a fent említettnek is – a célja az, hogy a mesterszakra felkészítse a hallgatókat. Az a tapasztalatom mind a gyakorlati munkában, amit az egyetemen kívül végzek, mind pedig a visszajelzések alapján, hogy a munkaerőpiac egyre inkább azt várja el, hogy az innen kikerülő hallgatók valóban tudják használni és alkalmazni azt a tudást, amit az egyetemen megszereznek. Ezt a workshopot azért találtuk ki Tóth Róbert kollégámmal, aki a Dél-alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökségen dolgozik, hogy azokat az ismereteket, amiket ezen a bizonyos nyolc szemináriumon elsajátítottak a diákok, valóban tudják használni. Mert ugye megismernek olyan fogalmakat, mint az Új Magyarország Fejlesztési Terv, operatív program, látják, hogy egy-egy területi dokumentum hogyan néz ki, stb. De szeretnénk, ha abba is bepillantást nyernének, hogy ezek hogyan készülnek.
A workshopon először a következő érdekcsoportokra bontjuk őket: önkormányzat, egészségügyi és oktatási intézmények, gazdasági és civil szervezetek. Mindenki beazonosul a szerepébe, valamint kapnak egy öt oldalas helyzetelemzést is az adott térségről. Az egyes érdekcsoportok képviselőinek fel kell tudni vázolni, hogy miket tartanak a saját erősségeiknek, gyengeségeiknek, fenyegetettségeiknek, lehetőségeiknek. Innentől kezdve három héten keresztül nem szabad, hogy kiessenek a szerepükből, és természetesen a saját érdekeiket kell, hogy védjék. A megfogalmazott erősségekből, gyengeségekből létrehozunk stratégiákat, ezekből célpiramist, majd prioritásokat, és eljutunk egészen a pályázati kiírásokig. Mindennek hihetetlen nagy gyakorlati haszna van számukra.
– Hallgatói visszajelzéseket kapnak?
– Persze, hiszen mindig megkérdezzük őket, de már önmagában visszajelzés az is, hogy mindig telt házasak ezek a workshopok. Pedig cserébe „csak” a tudást kapják. Ha a fiatalok valamiről tényleg azt látják, hogy ezt nem azért kell csinálni, mert kötelező, akkor biztos, hogy sokan ott lesznek. Egyszerűen fel kell kelteni az érdeklődést, a hasznosságát meg kell mutatni a dolgoknak, és akkor gőzerővel fognak menni a dolgok. Ez egyrészt a saját oktatói tapasztalatom, de persze abból is építkezem, hogy hét éve még én is az iskolapadban ültem, ezért pontosan emlékszem arra, hogy mi az az oktatói viselkedés és stílus, amely számomra szimpatikus volt, és mi az, ami nem. Igyekszem a számomra követendőeket beépíteni a gondolkodásmódomba. Nem mellesleg a tárgyaim végén mindig megkérdezek néhány hallgatót, hogy mi a véleménye az adott kurzusról.
A szerencse fia
– Az oktatói munkában mi az, ami motiválja?
– Nem is tudom. Én azt szeretem, ha azért jönnek az órámra, mert érdekli őket, mert szeretnek itt lenni. Ekkor van csend, ekkor látom a szemekben azt a csillogást, ami nekem fontos ahhoz, hogy úgy tudjam a szerepemet végezni, hogy abból aztán ki is jöjjön valami hasznos. Nem szeretek úgy tanítani, ha látom, hogy nincs igazából értelme, mert mindenki már azt várja, hogy vége legyen. Az elég nagy motivációs erő, hogy látom, hogy van értelme annak, amit csinálok.
– Egyszer azt nyilatkozta, hogy azért tudta viszonylag hamar befejezni a PhD-t, mert volt önben kitartás, szerencséje volt, és inspirálóan hatott a környezet.
– Nekem tényleg szokott szerencsém lenni. A véletlen komoly szerepet játszott abban, hogy most EU-s projektekkel foglalkozom, abban a véletlennek is szerepe volt. 2005 decemberében felhívott Buzás Norbert, aki akkor az SZTE innovációs igazgatója volt, hogy az egyetemen van egy egészségügyi fejlesztéssel kapcsolatos projekt, és a munkacsoportban szükség van egy olyan közgazdászra, aki a projekt regionális hatásait meg fogja tudni mondani. Így kerültem bele Mikó Tivadar professzor munkacsoportjába – neki azóta is hálás vagyok, hogy akkor bizalmat helyezett belém. Akkor Magyarországon a projekttervezés még olyan stádiumban volt, hogy még a hatóságok se tudták pontosan, milyen tervdokumentumokat várnak a pályázóktól.
Ennek az volt az előnye, hogy szinte együtt tanultunk bele ebbe az egészbe magukkal a kiírókkal. Akkoriban formálódtak a követelmények, és a követelmények formálódásával én is mindig egy magasabb lépcsőfokra tudtam lépni ennek a gondolkodásmódnak az elsajátításában. Így amikor azok a projektek befejeződtek, akkor azok a sikerek generálták azt, hogy utána mások is megkerestek. Ez tényleg szerencse volt. Az inspiráló közeg is valóban sokat számít: tanítjuk is és érezzük is, hogy az úgynevezett „knowledge-spillover”-nek (tudás-túlcsordulás) milyen fontos.
Például amikor én 2003-ban OTDK-t nyertem, egészen biztos vagyok abban, hogy ebben nagy szerepe volt annak, hogy másik két demonstrátor társammal egy irodában ültünk az órák után, együtt írtuk a dolgozatokat, de úgy, hogy mindenki írta a sajátját, és ha volt egy kérdés, ami valakiben felmerült, akkor megálltunk, elkezdtünk beszélgetni, mindenki hozzátett egy kicsit a másikéhoz, olyan értelemben persze, hogy serkentettük egymás munkáját. Ezen a karon ez a tudás-túlcsordulás teljes mértékben jelen van. Itt szakcsoportokban folyik a munka – jómagam a Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézetben vagyok a regionális gazdaságfejlesztési szakcsoportban. Lengyel Imre professzor úr egy kutatóműhelyt hozott létre, és ebben a kutatóműhelyben mindenféle regionális kutatással, és annak mindenféle aspektusával – például versenyképességével, környezeti hatásaival, innovációval – tudunk foglalkozni.
– Mik a távlati tervei?
– Oktatóként szeretném, ha az összes tárgyam hasznos lenne, naprakész és érdekelné a hallgatókat. Ami a kutatást illeti, később szeretnék a nemzetközi tudományos köztudatba bekerülni, de hosszabb ideig nem tudnék távol lenni attól a környezettől, amit szeretek.
Tóth Ilona