A Természettudományi és Informatikai Karon jellemző, hogy aki keresi, annak megadatik ez a lehetőség. Jól mutatja ezt a tény, miszerint a tavaszi OTDK-n a TTIK hallgatói érték el a legtöbb dobogós helyezést és első díjat. Ehhez a sikerhez hozzájárult Boros Imre, a Biokémiai és Molekuláris Biológiai tanszék vezetője is, aki többek között Lakatos Dánielnek, Iskolapad rovatunk eheti főszereplőjének munkáját is segítette.
– Eddigi szakmai sikereit olvasva életrajzában felmerül az emberben, valószínűleg nem volt rossz döntés erre a pályára lépnie. Mikor dőlt el, hogy a biológus lesz önből?
– Már gimnazista koromban is biológus akartam lenni. Egy kis vidéki gimnáziumból jöttem Szegedre. Megnyertem egy tanulmányi versenyt, és ennek köszönhetően felvételi nélkül kerültem be az egyetemre. Akkoriban még jóval kevesebb biológust képeztek, mint manapság. Ha jól emlékszem, huszonvalahányan voltunk egy évfolyamon. Ennek a versenyeredménynek köszönhetően mertem arra vetemedni, hogy ide jöjjek. Egy ideig gondolkodtam, hogy az orvosi vagy a biológusi pályát válaszszam-e. De aztán eldőlt ez a dilemma, mert rájöttem, hogy inkább kutatni szeretnék, ezért álltam biológusnak.
– Mesélne a kutatási területéről?
– A DNS és az örökítő anyag összefüggéseit kutattam eddigi pályafutásom során tulajdonképpen háromféle területen. A pályám kezdetén először baktériumokban vizsgáltam, hogyan lehet ezeket arra használni, hogy számunkra hasznos fehérjéket termeljenek. Aztán az Egyesült Államokban eltöltött évek alatt azzal foglalkoztam, hogy rákos megbetegedéseket, illetve az AIDS-et okozó vírusokban hogyan működnek a gének. Ez szorosan kapcsolódott a korábbi területemhez, mert az egyik fehérjét, ami ezeket okozza, baktériumokban vizsgáltuk. Az amerikai útjaim után újra váltottam, azóta azt kutatom, hogy magasabb rendű sejtekben hogyan csomagolódik be a sejt méretéhez képest sokkal nagyobb DNS. Ennek fel kell tekerednie a sejtben, és nagyon érdekes, hogy ez a csomagolódás miként biztosítja a sejt normális működését, vagy hogyan vezet nem normális működéshez.
– Mennyire jellemző az a biológus kutatókra, hogy több területet is kutatnak?
– Általában az a jellemző, hogy egy biológus egy adott területen kutat. De persze van lehetőség a váltásra a kutatási terület tekintetében. Annak például, hogy én magam három különböző területen kutattam az eddigi pályafutásom során, több oka is volt. Részben, hogy amikor hazajöttem az USA-ból, szembesültem vele, hogy itthon csak sokkal nehezebb körülmények között lehet azzal foglalkozni, amit kint csináltam. Ezenkívül pedig a tudomány is halad előre, ami szintén más kérdések felé fordíthatja az ember figyelmét. Az utóbbi időben például komolyan foglalkoztat az ős-sejtkutatás, egyelőre vizsgálom, hogy mit lehetne majd kezdeni esetleg ezen a területen.
– Egy kutató egyetemi tanár munkája két területre osztható tulajdonképpen. Melyiket látja fontosabbnak, inkább kutatónak vagy tanárnak tartja magát?
– A kutatás és a tanítás öszszefügg szerintem. Egy ideig dolgoztam úgy a Szegedi Biológiai Központban, hogy nem tanítottam, és azt kell mondjam, hiányzott. A kutatást is megkönnyíti bizonyos szinten a tanítás. Például előfordul az emberrel, hogy elakad, felteszi magának a kérdést, hogy mi értelme is van ennek tulajdonképpen. Ilyenkor az oktatás tud értelmet adni a dolognak. A tudás átadása, a fiatalokkal való párbeszéd mind inspirálja az embert a kutatásban is. Ezért én mindig ragaszkodom a tanításhoz is, még akkor is, ha rengeteg időt elvesz a kutatástól. Főleg az a bosszantó, hogy együtt jár a dolog olyan időigényes kötelezettségekkel, mint például a vizsgáztatás és az ezzel járó adminisztráció.
 |
Boros Imre Miklós
1953-ban született Taktaharkányban. Biológus diplomáját 1978-ban szerezte a JATE Természettudományi Karán. Egyetemi doktori fokozata megszerzése után Akadémia doktora fokozatot is szerzett 2000-ben, habilitált 2001-ben. 1978 óta az MTA Szegedi Biológiai Központ Biokémiai Intézetének munkatársa, 2000 óta tudományos tanácsadóként részmunkaidőben dolgozik az intézménynél. Emellett 1998 óta az SZTE TTIK Genetikai és Molekuláris Biológiai Tanszékének vezetője. Pályafutása során számos ösztöndíjban és szakmai elismerésben is részesült, legutóbb 2002-ban, amikor megkapta a Straub-plakettet.
Fotó: Gémes Sándor
|
Mint egy reneszánsz festőműhely
– Hogyan tudja az előadásain kívül segíteni hallgatóit abban, hogy ők is tudományos pályára léphessenek?
– Ha egy biológushallgató érdeklődő és elhivatott, másod- vagy harmadéves korában választhat egy területet, amelyen szakdolgozik. Ilyenkor bekapcsolódik valamelyik tanszék munkájába, és kutathatja az adott területet, valamelyik oktatónk irányítása alatt áshatja egyre mélyebbre magát benne. Azokkal a hallgatókkal, akik nálunk szakdolgoznak, én magam is napi kapcsolatban vagyok. A tudományos fejlődésüket jól tudom egyengetni. Ez nem azt jelenti, hogy a kapcsolataimat felhasználva például telefonálgatok ide-oda az érdekükben. Az ilyenfajta segítségnek nem is nagyon vagyok a híve. De bármikor írok nekik ajánlólevelet például. Tulajdonképpen kétféle módon tudjuk mi itt hozzásegíteni a hallgatókat ahhoz, hogy komolyabb szinten kutathassanak. Az egyik, hogy úgymond látszatkutatásokat indítunk számukra, a másik, hogy a tanszéken már folyó komolyabb munkákba bevonjuk őket. Én ennek vagyok a híve, a látszatmunkának kevés értelmét látom. Úgy működik ez a dolog, mint egy reneszánsz festőműhely. Mindenki kap egy részt, amivel ő foglalkozik, és ezzel járul hozzá az egész munkához. A szakdolgozóknak lehetőségük nyílik a kutatásaikat publikálni, sokan részesülnek különböző elismerésekben, ösztöndíjakban közülük, úgyhogy igen sikeresnek mondhatók ezek a hallgatók. Ezért is van, hogy sokan közülük külföldön is kötnek ki sajnos.
– Ezek alapján úgy tűnik, igen jó lehetőségei vannak a pályán egy szegedi biológushallgatónak…
– A szegedi biológusképzés igen színvonalasnak számít Magyarországon, és nemzetközi szinten is elismert. Ez részben annak köszönhető, hogy együtt tudunk működni az MTA Szegedi Biológiai Központjával, ami nagyon jó lehetőségeket ad arra, hogy komoly kutatásokat tudjunk végezni. A képzés színvonalát és népszerűségét jól mutatja például az, hogy sok olyan hallgatónk van ennek köszönhetően, aki ide jön Szegedre tanulni, holott a lakóhelyéhez jóval közelebb is lenne lehetősége biológusnak tanulni. Aki itt végez és megfelelő a hozzáállása, szorgalma, annak nagyon jók az esélyei a pályán.
Külföldi karrier vagy babgulyás
– Többször is volt az Egyesült Államokban és Japánban tanulmányúton. Nem gondolt rá, hogy végleg külföldön maradjon?
– Igen, sokszor voltam kint külföldi tanulmányutakon. Legtöbbször egy-két hónapig, de volt két hosszabb ideig tartó utam is, amikor két és fél, illetve három évet töltöttem az Egyesült Államokban. És igen, természetesen akadt olyan pont mindkét alkalommal, amikor el kellett gondolkozni arról, hogyan tovább, maradjunk kint, vagy jöjjünk haza. Ez persze nem csak szakmai döntés, hiszen van egy másik, családi oldala is a kérdésnek. Ezenkívül – habár nem szeretek olyan nagy szavakat használni, mint például a hazaszeretet – azért az érzelmek is hazahúzzák az embert. Én végül a családommal egyetértésben, mindent mérlegelve a hazajövetel mellett döntöttem. Bonyolult lenne megmondani, hogy jól tettem-e. Persze külföldön sokkal jobbak a lehetőségei egy kutatónak. Összehasonlíthatatlanul jobbak az anyagi körülmények, mint itthon, ez pedig természetesen alapjaiban határozza meg a kutatói munka színvonalát. De az is sokatmondó, hogy amikor beszélgetek a kint maradás mellett döntött kollégákkal, azért előbb vagy utóbb mindig felmerül a pörkölt vagy a babgulyás.
– Miben jobbak külföldön egy biológus kutató lehetőségei?
– Igaz, hogy külföldön sokkal jobbak egy kutató lehetőségei, ugyanakkor főleg az USA-ban nagyon versenyképesnek is kell lenni. A kutatók elismertségét ott is, ahogyan itthon is, a publikálások száma mellett abban mérik, hogy hányan hivatkoznak rájuk más cikkekben. Ezért a több ezer nemzetközi tudományos szaklap közül olyanban kell publikálni, amely olvasottabb. Ezzel rengeteg feladat van. Egy publikációt nem elég csak beküldeni, a szaklap számára összeállított anyagok általában egy igen vaskos dossziét töltenek ki. Az egész dolog átfutási ideje pedig körülbelül egy év szokott lenni. Mindehhez persze kutatási eredmények kellenek, ahhoz pedig pénz, amit pályázatok útján lehet megszerezni. Nagyon keményen kell dolgozni tehát kint ahhoz, hogy az ember valódi eredményeket érjen el. Ugyanakkor Amerikában sokkal átláthatóbb, tisztább, profibb módon működnek a dolgok. Sokkal inkább a tudományos érték számít, és kevésbé kerülnek előtérbe a szakmai kapcsolatok egy pályázat elbírálásánál például. Mivel nagy az ország, könnyebben megoldható, hogy ismeretlen emberek bírálják el a pályázatokat, míg egy ilyen kis országban, mint a miénk, ez nehezen kivitelezhető. Hiszen kevesebb a szakember, és belterjesebb is a pálya, mindenki ismer mindenkit.
– Ha a tanítványai önhöz fordulnak a kérdésben, mit tanácsol nekik: menjenek vagy maradjanak?
– Véleményem szerint mindenképpen szükség van arra, hogy egy biológus kutató valamennyi időre kijusson külföldre, az ott szerzett tapasztalatok szinte nélkülözhetetlenek az itthoni színvonalas munkához. Azt viszont már nem állítanám, hogy mindenképpen kint is kell maradni, ahhoz, hogy valaki szép karriert futhasson be. Ezért én azt az utat tartom jónak, azt szoktam tanácsolni, hogy itthon PhD-zzanak, dolgozzanak itthon egy ideig az egyetem elvégzése után. Ezalatt kiépíthetnek egy bázist, ahonnan aztán kimehetnek külföldre tanulmányutakra. Aztán azok végeztével ráérnek eldönteni, hogy hazajönnek-e. Ha pedig hazahúzza őket a szívük, lesz hova visszajönniük. Európában főleg Hollandiában, Franciaországban, Németországban és Angliában folynak nagyon magas színvonalú kutatások. Így ezekbe az országokba szoktak kimenni magyar biológusok is. Európán kívül Japánban és természetesen az Egyesült Államokban. Nekem erről a két országról vannak személyes tapasztalataim. Miután mindenhol nemzetközi kutatások folynak, a laborban az angol nyelv tökéletes ismeretére van szükség a szakmai boldoguláshoz. Persze a mindennapi életben azért nem árt az adott ország nyelvét is ismerni.
CSALÁD |
„A feleségem tanítónő, az egyetem gyakorló iskolájában tanít. Eredetileg biológia szakos ő is, de miután visszatértünk külföldről, angolt kezdett tanítani, illetve napközis tanító. A lányom orvos, itt tanult Szegeden. Az egyetem elvégzése után rögtön kiment Angliába. Szóval ő nem az általam preferált változatot követte, nem épített ki magának bázist, hanem rögtön kiment külföldre. A nagyobb fiam szintén Szegeden végzett, informatikus, és Pesten dolgozik. A legkisebb fiam pedig most végzős a Ságváriban, és úgy tűnik, lehet, hogy 'nem tudjuk megmenteni' attól, hogy ő is a biológusi pályára lépjen. Soha nem erőltettem ezt a dolgot a családon belül, hogy ők is erre a pályára lépjenek, de úgy látszik, mégis így alakul” – mondja Boros Imre. |
Üvegfestészet és család
– Ha jól tudom, ön nagycsaládos ember, három gyermeke van. Meg lehetett oldani egy ekkora család esetében, hogy önnel tartsanak külföldre is?
– Igen, amikor hosszabb ideig kint voltam külföldön, velem volt a családom is. Az egy-két hónapig tartó útjaimra nem vittem őket magammal. És azt kell mondanom, nem jó a család nélkül kint lenni, az a tapasztalatom. Ebből nekik is lett rengeteg hasznuk, hiszen a gyermekeim tökéletesen megtanultak angolul. Mondjuk ez főleg a két nagyobbra igaz, akik az általános iskolából összesen hat évet töltöttek Amerikában. Amikor arra került a sor, hogy el kellett gondolkozni, hogy hazajöjjünk-e vagy maradjunk, ők azt mondták, nem szólnak bele, szívesen maradnak kint is, de haza is jönnének már. Persze a lényeg az volt, hogy nyilván egy tinédzsernek, aki éppen kezdi építeni az önálló emberi kapcsolatait, nem annyira jó, ha ide-oda kell költöznie.
– Mivel tud kikapcsolódni, ha van egy kis szabadideje?
– Nincs kimondottan hobbim. Azt kell mondanom, semmi érdekességről nem tudok beszámolni ilyen téren. Persze nincs túl sok szabadidőm sem, ez is lehet az oka a dolognak. De nagyon szeretek például ház körüli munkákat végezni. Az ilyesmi mindig nagyon jól kikapcsol. Úgy általánosságban szeretek kézügyességet igénylő munkákkal bíbelődni. Amikor az Egyesült Államokban éltünk, jártam üvegfestészeti tanfolyamra is, de itthon aztán ennek sajnos nem lett folytatása. Egyébként tulajdonképpen nem is bánom annyira, hogy kevés a szabadidő, mert szerencsére elmondhatom magamról, hogy nagyon élvezem a munkámat. Pedig természetesen nem minden részletében szórakoztató, hiszen a kutatások eredményeit el kell fogadtatni, bizonyítani kell, hogy eredményes, hasznos munkát végeztünk. De én még az ilyen fárasztóbb részeit is nagyon szeretem.
Keresztes Judit