A képregény egymást követő képek sorozata, amelyek történetet mesélnek el. A rajzokat rendszerint elbeszélő vagy párbeszédes szöveg egészíti ki, melyek szóbuborékokban helyezkednek el. A történetek értelmezésében nagy szerepük van a kihagyásoknak, átmeneteknek.
A fővároshoz hasonló szegedi rendezvény nem titkoltan hagyományt kíván indítani, hogy vidéken elsőként évente megrendezhessék a fesztivált. A programok összeállítása során arra törekedtek, hogy gyerekektől az idősebbekig mindenki megtalálja az érdeklődésére számot tartót. Így, akit ez vonzott, megtekinthette a könyvtár képregényállományát, mások rajzolhattak, vetélkedőkön vehettek részt; a kiállításon pedig nehezen megvásárolható darabokat értékesítettek.
Képregényfesztivált rendeztek a Somogyi-könyvtárban. Fotó: szegy |
A képregény Európában heti vagy havi magazinokban jelent meg a 19-20. század fordulóján, általában több figura történeteit is bemutatták, több oldalon keresztül. A popkultúra tipikus műfajának is nevezhető képregény az Egyesült Államokból terjedt el szerte a világon. Az USA-ban két fajtája alakult ki, a comic strip (képsor) három-öt képből álló csattanó történet napilapok rovataiban (ilyenek találhatóak a Metropol újságban). A comic book (képregénykönyv) önálló történet, húsz-harminc oldalon, könyvformátumban jelenik meg; az ötvenes évektől kezdve Európában is egyre nagyobb népszerűségnek örvendett ez a forma. A harmadik típus a manga (japán, szeszélyes képek), mely a középkori japán festészet és a nyugati karikatúrák kereszteződéséből alakult ki.
Magyarországon az elsők között jelent meg 1895-ben a német Fliegende Blätterben található Max és Móric magyarított változata Marci és Miska címen, Cziklay Lajos fordításában. A német könyv nagy sikert aratott a Monarchiában, így Jókai Mór is színesítette vele Üstökös című lapját, nemegyszer saját maga írta hozzá a szövegeket (1861). Ennek sikerét látva egyre-másra terjedtek el a különböző lapokban (Borsszem Jankó, Mátyás diák, Kakas Márton) további vicces történetek. A képtörténeteket közlő újságok a későbbiekben külföldről vettek át történeteket, mígnem Dániából importáltuk az első magyar képregényújság formáját. Hamar háttérbe szorultak a külföldi karakterek, Benedek Kata Lekvár Peti nevű figurája közel húsz évig szórakoztatta a közönséget; összegyűjtött kötetben 1931-ben jelent meg.
A különböző nemzetek elnevezései specifikusan az adott ország képregényeire vonatkoznak. Az angolok comicsnak hívják, a vicces elnevezés arra utal, hogy a korai amerikai történetek a humorra építettek. A franciák bande dessinée (BD, rajzolt csík), a hollandok stripverhaal (csíktörténet), az olaszok fumetti (füstöcske), a spanyolok tebeo vagy historieta (utóbbi: történetecske) néven nevezik. Latin-Amerikában több elnevezése is létezik: monitos, muñeqitos, quadrinhos.
Sokáig az újvidéki Fórum képregényei jelentették a Nyugatot. |
A már említett amerikai aranykorszakot (1930-as évek elejétől az ötvenes évekig) a szuperhősök egyeduralma jellemezte, ekkor indult hódító útjára Batman és Robin, a Zöld Lámpás, a Csodakapitány vagy a Wonder Woman. A világháború csak növelte a műfaj népszerűségét azzal, hogy a jó győzedelmeskedhetett a rossz felett. Bár e korszakban elsősorban a szuperhősök megjelenése a fontos, további alműfajok is létrejöttek, így a humoros, western, romantikus és dzsungeles képregények. Ebben az időszakban adta ki a Dell Comics kiadó a Walt Disney-től megvásárolt karaktereket: Miki egeret, Donald kacsát és Tarzant.
Az ezüstkor általánosságban a hetvenes évekig tartott, jelentősége a szuperhős-képregények újjáéledésében mutatható ki, de bemutatási és ábrázolási módjuk jelentősen fejlődött. A tudományos fantasztikum és a földönkívüliek átvették a szerepet a korábbi mágia és az isteni alakok helyett. A felnőtteknek szóló underground kiadványok is ekkoriban kezdtek szélesebb körben elterjedni. Az ezüstkor végét legtöbben egyértelműen annak a radikális változásnak tudják be, amely következtében 1973-ban a The Amazing Spider-Man hasábjain a Zöld Manó meggyilkolta Pókember barátnőjét, Gwen Stacy-t. Mások a Zöld Lámpás sorozat szemléletváltásához kötik a korszakvéget, amikor a korábban túláradó optimizmussal bíró Hal Jordan, a főszereplő lelkesedése fakulni kezdett.
Az amerikai bronz képregénykorszak kezdete a korai hetvenes évekre tehető, és nagyjából tizenöt évet ölelt fel. A leginkább még mindig a szuperhős-történetek voltak eladhatóak, ezzel egy időben megjelentek a horrorok is. A komorabb hangvételű és témájú rajzsorozatokon helyet kaptak a kor szociális és társadalmi problémái is, köztük a kábítószer-fogyasztás kérdése. Ez a korszak hozta el az 1954-ben meghozott Comics Code Authority törvényeinek enyhítését. A szabályozás eredetileg azért vált szükségessé, mert a fiatalkori bűnözés eredetének a képregények negatív hatásait vélték.
A hazai újságok közül 1935-től 1950-ig voltaképpen szinte csak a Friss Újság vasárnapi melléklete közölt rendszeresen képregényeket. A második világháború végétől elsőként a gyermekújságok kezdtek képaláírásos történeteket közölni. Rákosi Mátyás 1950-ben betiltotta a „nyugati kultúrmocskot”, mivel többen is felléptek káros hatásai ellen. Csak négy évvel később jelentkezhetett Zórád Ernő a Pajtás újságba, képregénye orosz regény adaptációja volt. Az Északi-sarkról a Föld belsejébe című munkát Zórád 1981-ben újrarajzolta a Füles újság számára, majd könyv formában is megjelent.
Egy feltörekvő tehetség: Pilcz Roland, Kalyber Joe rajzolója. |
Két ifjú reménység
Gróf Balázs 1976-ban született Pécsett, és rajz-vizuális nevelés szakos diplomája megszerzését (2004) megelőzően is már találkozhattunk képregényivel az Est lapokban (1996-tól), a Wanted magazinban (1999-2001), valamint további kiadványokban: Stripburger Magazin (Szlovénia, 2002), Enigma művészetelméleti folyóirat (2004), Fekete-fehér képantológia (2006) és Roham magazin (2008). A több könyvet, videoklipet és animációs filmet is jegyző Gróf jellegzetes figurái és fanyar humora a képregények egyik fő szerepét jelenítik meg: a társadalmi szokások, politika karikatúráját, a hétköznapi helyzetek humoros oldalát.
A Kalyber Joe szülőatyja, Pilcz Roland 1984-ben született. A fantasztikus történetek lenyűgözöttjeként hamarosan ő is mesélni szeretett volna. Kalyber figurája 1994-1995-ben született meg, eredetileg egy westerntörténet seriffjeként. Kisvártatva főszereplővé avanzsálódott, és a korábbi mellékszereplő állatokat is emberekké módosította Pilcz. A végleges figura történetei húsz füzetet töltöttek meg, de mielőtt Pilcz a nyilvánosság elé tárta volna Kalybert, 2005 elején Angyali béke címmel jelentette meg első képregényét az Új-Galaxi antológiában. Kalyber Joe kalandjai azóta trilógiává bővültek, sorba A Kezdet, Eső és végül a 2008 márciusi Álmodozók kötetekkel.
Szekeres Nikoletta
Riport ,