Nehezen indul
Kicsit meglepődtem, amikor csütörtök este, kezdés előtt néhány perccel beléptem az IH előcsarnokába. A kávézóból kis jóindulattal összeszedhettem volna két focicsapatnyi embert, de az érdeklődésről sokat elárul, hogy az egyikben kizárólag a sajtó képviselői lettek volna. A kezdés csúszott, ahhoz viszont kevesen voltunk, hogy elégedetlenségünkre felhívhassuk a figyelmet. Igaz, erre nem is volt szükség, az IH rendezőcsapata minden nézőt egy pohár csongrádi vörösborral kárpótolt a várakozásért. Így aztán oldott hangulatban teltek a percek. Az „Acéldobok” –
Vasvári Pál Steel Pans nevű nemzetközi együttese az igen szellősen beszékezett nagyteremben is csak laza félházzal nyitotta meg a fesztivált. Benzines hordón előadott zenét még sohasem hallottam, ám nem tudom, hogy lelkes rajongója leszek-e, mert amennyire érdekes volt a hangzású volt a szerintem méregdrága hordós cucc, annyira be is határolta a magasan jelzett nemzetközi csapat muzsikáját. Így aztán csak vártam másfél órán át, hová jut el az egyébként nagyon finoman adagolt zene, de nem jutott el sehová. Csak szépen szólt, néha talán ennyi is elég.
 |
Victor Bailey játékát nem elég hallani, látni is kell. Fotók: Segesvári Csaba
|
Na ez már blues…
Hogy miért maradt a fesztivál nevében a blues is benne, arra
Karen Caroll adott választ olyan egyértelmű módon, hogy azzal vitatkozni sem lehetett. Többen láthatták
Jeanne Carollt, Karen édesanyját Kishegyesen vagy éppen a szegedi alsó rakparton énekelni, de a nyughatatlan „öreg hölgy” egészen más műfajt képvisel. Karen autentikus énekes, ha lehunyod a szemed, miközben dalol, átmenet nélkül a Mississippi partján találod magad, rekkenő hőségben lassú gőzhajók tolják maguk előtt a „nagyfolyó” vizét. És ez nem kamu, én ezt tettem, előrecsörtettem a második sorba, és olykor tágra nyílt, de inkább lehunyt szemmel hallgattam ezt a csodálatos zenét. A magyar zenészekből álló Mississippi Grave Diggers zenekar nagy alázattal és odaadással kísérte Karen Carollt. Másnap egy ismerősöm, akivel a koncertről áradoztunk, azt mondta, több igényes zeneértő ismerőse elégedetlenkedett, hogy Caroll stílusa messze állt az igazi Mississippi környéki bluestól, de erre csak egyféle válaszom lehetett. Ez kit érdekel?
 |
Oláh Andor, a Mississippi Grave Diggers szájharmonikása. |
Mindenki Bailey miatt jön
A második nap egy furcsa péntek volt, mert szombaton dolgozni kellett az érthetetlen és követhetetlen munkanap-áthelyezések miatt, és akkor ez akár egy kicsit a csütörtöki szerény érdeklődésre is visszautalhat. A nagyteremben megszaporodtak a széksorok, ezt jó jelnek vettem. A kávézóban a szegediek által jól ismert Ráczoforte muzsikált, szabad helyet nehezen talált az érkező. A megszokott csúszást így könnyebben viselte a folyamatosan „izmosodó” nézősereg. Hogy mivel tölthették a beállás hosszú perceit, nem tudtuk meg. Csak azt láthattuk, hogy a Fusio Group a koncert másfél órájában nem jutott el odáig, hogy elégedett lehessen a színpadi hangsugárzók beállításával. Pedig
Szendrődi Péter zenekara így is nagyon jó zenét nyomott. A zenekarvezető, dobos, zeneszerző teljesítménye komolyan felvetette bennem a kérdést, hová fejlődhet még hangszere hangzásban és technikában. Szendrődi Péter teljesítménye számomra már az elérhető határon volt.
 |
Dean Brown meghatározó egyénisége a dzsessz világának. |
Az átszerelés alatt a Ráczoforte ismét a húrok közé csapott, de ez most nem igazán esett jól, ilyen sűrítményben már nem vagyok képes befogadni a dzsesszt. Inkább felültem a nagyterembe, és elmélkedtem a színpadról halkan zizegő háttérzene hangjaira. A terem szép lassan, szinte észrevétlenül telt meg, új arcok jöttek. A beszélgetésekből kiszűrődött, szinte mindenki
Victor Bailey kedvéért érkezett.



Karen Caroll autentikus énekes, ha lehunyod a szemed, miközben dalol...
Ha felsorolnám, hogy Bailey kikkel és hol lépett fel, könnyedén kitölthetném a rendelkezésre álló helyet. De nem teszem, mert akkor megtehetném ugyanezt zenésztársaival is, a gitáros
Dean Brown és a dobos
Poogie Bell szintén meghatározó egyénisége a dzsessz világának. A trió ezen a koncerten kiegészült a magyar származású, San Franciscóban élő
Horváth Péter billentyűssel. „Nem találok szavakat” – ennyit sikerült jegyzetelnem a sötétben. Mert Bailey játékát nem elég hallani, látni is kell. Ami Fusio Group koncertjén a dobolás lehetőségeiről az eszembe jutott, az most a virtuóz basszusjáték alatt csak hatványozódott bennem a gitárzene jövőjével kapcsolatban. Azokban a percekben, amikor zenekara a háttérbe húzódott, Bailey elkápráztatta hálás közönségét.



...átmenet nélkül a Mississippi partján találod magad.
Amikor elolvastam a IV. Blues és Jazz Fesztivál előzetesét, bizony kicsit visszasírtam a korábbi, tisztán blueszenére épülő fesztiválokat, hiszen Szegednek itt van az őszi Jazz Napok koncertsorozata is. De e hétvége alatt olyan művészek elégítették ki zeneéhségemet, akikre igazából csak csettinteni tudok. Az általam méltatlanul elhallgatott Steel Pans brazil ütőse,
Jorge Bezzera minden tárgyból, ami a kezébe akad, a legfinomabb ritmusokat csalta ki; az ifjú
Vasvári Márton pedig az új zenéket, új irányokat villantotta fel, pedig egyszerűen csak DJ-ként jelölték a műsorban. A péntek éjszakát szegedi zenészekkel kiegészülve a Ráczoforte örömzenélte át szombat hajnalba. Minden megvolt, ami egy jó fesztiválhoz kell, talán csak a közönség hiányzott úgy másfél napig.