Kapolcs már csak emlék
A Dörögdi Fesztivál második napja kezdett emlékeztetni a régi „Völgyek” hangulatára. Az utcákon le-föl sétáltak hátizsákos fiatalok, az udvarokból, kocsmákból zeneszó szűrődött ki. Az „ősök házában” egy Mátraaljáról érkezett pékkel kóstolgattam a Tündér sört. Az asztalon szépen dagadt vagy húsz kiló kenyértészta. Az udvaron még a méhek is földre pottyantak a trópusi hőségben.
 |
A Ljud színházi csoport rózsaszín lényei ellepték Szegedet a Thealteren. Fotó: Gémes Sándor
|
A színpadon a Nem adom fel zenekar kis késéssel kezdett, néhány fa keskeny árnyékában szépen elfért a kevés várakozó. Talán ha a nézők fele tudta, hogy sérült emberekből álló csapatot fog hallani. Ennek ellenére kezdés után a nézők száma folyamatosan emelkedett, mindenkit elkapott a béke és a szeretet hangulata, ami a zenéből és a szövegekből áradt. Minden alkalommal, amikor a Down-kóros, értelmileg akadályozott emberekből verbuválódott csapatot látom, megélek egy aznapi csodát. Mert a tehetség utat tör magának, akinek van szeme és füle hozzá, nem mehet el mellette érzelmek nélkül. Az évek során a közkedvelt és ismert slágereket elhagyták, szövegeiket és zenéjüket is maguk írják. Egyszerűek és szépek. Bátran és leplezetlenül lép elénk a gyermek, aki mindnyájunkban ott van mélyen. Nem kérnek semmit, csak elfogadást és szeretetet. Szerintem nem olyan nagy kérés.
A koncert végén a technika ördöge előbújt, és elment az áram. Éppen a „nem adom fel” dalt énekelték. Nem hagyták abban, nem méltatlankodtak. Hiszen a dal róluk szólt. Egy szál gitár hangjára együtt énekelte a refrént az együttes és a mintegy száz néző.
Thealter-illúzió
Miközben fiatal barátom nagy sóhajjal tolta ki kerékpárját a régi zsinagóga udvaráról, „Jaj, megint egy ilyen nehéz nyitódarab” az én sóhajom boldogan-elégedetten szállt a még éjszaka is forró nyári ég felé, „Istenem, milyen szépen-gyönyörű, nehéz nyitódarab.”
Persze előtte volt megnyitó is, dinnye, bor és beszélgetés a fák alatt. Már ekkor érezhető volt a várakozás, ha másban nem, azok számában mindenképp mérhetően, akik nem jutottak jegyhez a Nagy József Regionális Kreatív Műhely: Sho-bo-gen-zo – Az igazlátás ösvényei című előadására. A darabot a 13. században élt zen mester,
Dógen főműve ihlette, mely az Igaz Harmónia utáni vágyról szól, az időt összesűrítő pillanat igazságának próbatételéről; a rögtönzés eszköztárával. Ez a könyv nemcsak a zen buddhizmus, hanem a keleti filozófia, kultúra lényegét is képviseli, legyen az akár indiai, kínai vagy japán; módszert nyújt a belső szabadság, a boldogság, az univerzális béke és az örök igazság megtalálására. Ennyit muszáj volt leírnom, hiszen titokban vagy bevallottan mindnyájan, akik beültünk egy órára a zsinagóga nézőterére, e belső szabadságra vágyunk.
Nagy József koreográfiája és a két időutazó zenész szuggesztív színpadi jelenléte megadta a lehetőséget azoknak, akik ki tudták kapcsolni magukban a gonosz manót, a mindenáron megértés kényszerét, és csak hagyták, hogy megtörténjen az előadás. Nem szégyellték, hogy a legváratlanabb pillanatban arcukon mosoly ragyog, ahogyan a táncosok arcán is felragyogott ez a „mosoly” a tánc végére. ők voltak azok a szerencsések, akik kábán, de boldog öntudatban sétáltak ki a zsinagóga udvarára, nem akartak senkinek okos és meggondolt mondatokat mondani. Mert a szabadság, a béke és a harmónia csak úgy megtörtént, beleolvadt a pillanatba. Mintha lassú ölelések emlékei kísértek volna át a belvároson a dohos JATE Klubba.
 |
A fesztiválnyár a szegedi Partfürdőn zárult. Fotó: Segesvári Csaba
|
Menszáror Héresz Attila zseni. Szeretem ezt az embert. Már a tavalyi Jászai-előadás után tudtam, az idén bármivel is jön, azt megnézem. A Hamlet-illúziók csak ráadás. Menszátor végig egymaga van a színpadon, a többi szereplő az előadást kísérő film szereplője, tárgyal, vitázik és ha kell, megvív velük. Hamlet, azért hogy elég együgyűnek tűnjön, a magyar válogatott labdarúgómezében álcázza magát. Hátán a mezszám: 1526. Labdáján halálfej, ennek ellenére ügyesen dekázik, és ha kell, bevágja azt a londoni hatodik gólt. Kell-e ennél súlyosabb hamleti magány és őrület? Mindeközben a közönség felszabadultan nevet a poénokon, mert ez a dán királyfi bizony esendő, szánalmasan emberi, nyugodtan ki lehet nevetni. Nincs értelme tagadnom, nagyon elégedett vagyok.
A színház világában Ágens az egyik nagy szerelmem. Lassan eljutok odáig, hogy nem tud olyat mondani, amit ne hinnék el neki. Ira (düh) című előadása nehéz próba elé állított a zsinagógában, mert Tamás apostol intelme* úgy éreztem, nekem szól. Ágens sárarcú ősanya, kit lányával hosszú köldökzsinór köt össze. De ez a béke csak addig tartható, míg az anya a színpadra festett mandala központjában ül. Amikor a szerzetes, a szolga, a férfi elvágja e zsinórt, minden megváltozik. A köldökzsinórból önsanyargató ostor lesz, a sárarc lassan lemállik, a látható helyét átveszi a láthatatlan, a belső sár. Az ősanya gyötrelmes mélységéből kiszabadulva előtör a düh, a két nő dominanciaharca veszi át az irányítást. Talán megoldást adhatna a Vidám Vasárnapra emlékeztető boldog dalolás, de ez is csak időleges, mert a három szereplőből mindent lezáró, vad fémzene tör fel. A düh a felszínre jutott, de csak a színpadon és a közönség csendben, elgondolkozva távozott.
Ivo Dimcsev 2005-ben mutatkozott be a Thealteren, és rögtön kiharcolta, hogy Szegeden mindig nagy érdeklődéssel várják. Most is hamar elfogytak a helyek a pótszékekkel telezsúfolt régi zsinagógában. Dimcsev a Néhány kedvencben kevesebbet mutatott a táncművészből, ám annál többet az énekesből és színészből. Folyamatosan beszélt vagy énekelt, akár egy popsztár, Bob Dylan vagy country, egyre ment ezen az estén, de ha kellett, akár egy cyborg hangján is megszólalt. Szuggesztív személyisége állandóan biztosította számára a közönség érdeklődését, még azokét is, akik egy árva kukkot sem értettek angolul. Gyorsan elszállt az egy óra, a végén fényképeket rakott arca elé volt és mostani barátjáról, aztán az „Ez vagyok én tíz év múlva, néhány órával a halálom előtt” című fotót, és legvégül egyet csontvázáról, amit már most felajánlott a tudománynak. A testével azonban még ő rendelkezik, ezt bizonyítva arcát több helyen megvágta, s az előadást már a szemébe s a szájába csorgó vér látványával kísérve fejezte be. Ahogy ő énekelte, nincs semmi baj vele. Valóban nincs, fantasztikus este volt.
SZIN-es Woodstock?
Úgy lehet, számomra már a nulladik napon, a legkisebb kisszínpadon megvolt az idei SZIN csúcsbulija. Miközben a hangzatos nevű Woodstock Remember Stage még hangzatosabb Hairline Hajorgia programjáról kifordultam, mert szegény öreg hippik forognak sírjaikban, nem gondoltam, hogy este még eszembe jut Woodstock, pontosabban Jimi Hendrix. Both Miklós prímás és a Napra zenekar szédületes bulit varázsolt a Tisza partjára, ezt megerősítheti az a pár száz fesztiválpartizán, aki végigugrálta a szűk egyórás koncertet. Both Miklós zenéje meghatározhatatlan, hegedűre hangolt gitárjával a magyar és a cigány autentikus zenéből építkezve napjaink talán legprogresszívebb világzenéjét játsszák. Külön öröm, hogy egyre többen szeretik és ismerik. „Nagyszínpad, nagyszínpad”, skandálta a hálás közönség a koncert végén. Úgy lehet, az is eljöhet még.
„Élek, és ez is valami. De arra azért nem gondoltam, hogy szétrúgjátok a sarkamat és kétezer kilogramm élőhús biztonsági emberrel dacolva az első sort kordonostól, mindenestül egy méterrel toljátok közelebb a színpadhoz. Hogy elrepesztettétek a bordámat, az csak ráadás.”
Éppen egy éve írtam ezeket a sorokat Russkaja-koncert után. A helyzet nem sokat változott egy év alatt, bár az idén nem kellett a kordont visszatolni, de a hangulat egy kicsit se volt visszafogottabb. Georgij Makazaria az idén is megtáncoltatta Szeged népét, ráadásul egy önkéntest kijelölve a feltételezett középpontban, körbetraktoroztatta két-háromezer emberrel.
Nem mondom, hogy a Russkaja napjaink legigényesebb zenéje a fesztiválpalettán, de az biztos, hogy az egyik legfelszabadultabb bulit nyomták a SZIN kisebbik nagyszínpadán. Hogy hányan lehettek a nagyszínpadon, fogalmam sincs, de koncert után a távozó tömeget látva úgy tűnt, nem túl sokan.
Azért ennél sokkal több történt, ha csak a szűk régióban eltöltött estékre visszagondolok. Gyulán és Szentesen színház, Csongrádon népzene, és számtalan városban, faluban gasztronómia. Valójában a bőség zavarában szenvedtem idén nyáron is. Ám mit tehetek, ha a korábban említett válság bizony a pénztárcámat is szűkebbre szabta. Mert a sátrazás néha már nem igazán esett jól.
* „Hogyha nem hozod ki magadból, azt, ami benned lakozik, az, ami benned marad, tönkre fog téged tenni.” (Tamás apostol apokrif evangéliuma)
Petró János