2005-ről 2006-ra Európában átlagosan 5,4%-kal emelkedtek a nemzetközi turisztikai bevételek. A labdarúgó-világbajnokságnak köszönhetően Németországban öszszesen 8,9% volt a növekedés. A labdarúgás 1,2 milliárd euró közvetlen bevétel növekményt biztosított a német nemzetgazdaságnak. A modernizált stadionok, a kapcsolódó infrastruktúra, a fejlesztett szállodák, éttermek és sörözők megmaradtak, miként maradandó emléknek bizonyult a külföldről érkezett százezrekben ez a német pedantériával megszervezett torna.
 |
Ma Magyarországon csak egy-két kiemelt meccs iránt igazán komoly a szurkolói érdeklődés. |
Egy-egy labdarúgó-világesemény logisztikai szempontból a jobb nemzeti bajnokságok és a nemzetközi kupák sűrítménye. Az 1974-es NSZK-beli világbajnokság lett a prototípusa a különböző szinergiákat jól hasznosító tornáknak. A 46 685-es átlag-nézőszámot hozó vb visszaigazolta a beutazó turizmussal szemben támasztott követelményeket. A hazai nagy tömeg mellett a holland, olasz, svéd, jugoszláv és skót csapat iránti érdeklődés jól kompenzálta azt, hogy a berlini fal mögül érkező NDK-ért, Lengyelországért és Bulgáriáért, valamint Haiti, Zaire vagy Ausztrália válogatottjáért nem túl sokan izgulhattak a helyszínen.
Mindenesetre ettől az eseménytől kezdődött a futball mint turisztikai világesemény karriere. Igaz, az 1976-os belgrádi Európa-bajnokságon még csak négy csapattal rendezték meg a döntőt, de innen már nem volt megállás a létszámok – és ezáltal a nézőszám – magas szinten tartásában.
A világon 265 millió ember futballozik szervezett keretek között, közülük 38 millió rendelkezik tagsági viszonnyal és versenyengedéllyel, azaz valamilyen szintű sportszövetség versenyrendszerében játszik. A mérkőzéseken 5 millió játékvezető, valamint ellenőr kap szerepet és javadalmazást. A játékosok mellett az edzők és vezetők 30 000 klubban tevékenykednek. A FIFA 4 000 licenccel rendelkező játékosügynököt tart nyilván.

A FIFA egy 2007-ben publikált felmérése szerint a szurkolók nélkül is a Föld lakosságának 8%-a foglalkozik labdarúgással játékosként, hivatalos személyként vagy a klubok rendszeres beszállítóiként. Ugyanez a felmérés rámutat arra is, hogy mely országokban regisztrálták a legnagyobb játékos tömegeket. A 400 000-nél több labdarúgót foglalkoztató országok: Kanada, Oroszország, Kína, Ukrajna, Csehország, Lengyelország, Spanyolország, Ausztria, Svédország, Chile és Irán. 1 milliónál több futballista: Franciaország, Olaszország, Anglia, Dél-Afrika, Hollandia és Japán. 2 milliónál több a labdarúgó Brazíliában, 4 milliónál több az Egyesült Államokban és 6 milliónál több Németországban.
Világosan látszik a játékosok és a nézők száma közötti összhang. A futball fogyasztói elsősorban természetesen maguk az egykori és aktív labdarúgók. A borász issza a legtöbb bort, a tejtermelő a legtöbb tejet, az almatermesztő eszi a legtöbb almát. Magyarországon azért kevés a néző, mert kiiktatták az emberek (az iskolák) mindennapjaiból a labdarúgást. Az ötvenes években nem volt ritka az ezres nézőszám egy-egy megyei I. osztályú rangadón, 2-3 ezer néző látogatta az NB III-as meccseket és 5-6 ezres tömegek mentek ki az NB II-ben olyan csapatokhoz, mint a Budapesti Építők, a Szekszárdi Dózsa vagy a Pécsi VSK.
 |
A könyv kapható a nagyobb újságárusító helyeken. |
Akkoriban a mintakövetés révén egyértelmű volt a gyerekek délutáni elfoglaltsága: kimentek a rétre, a térre, a grundra vagy beszöktek a sportpályára, és fociztak. Számtalan okból csökkent a futball presztízse, és a hetvenes évekig még létező, spontán szerveződésű, tömeges játék helyére még mindig nem lépett be egyetlen átfogó, koncepciózus erő sem. Legalább három évtizedet hagytunk veszni. Emiatt nincs elég ereje a magyar futballnak, és ezért hiányoznak a tartópillérek: az erős klubok, a gyerektömegek, a szurkolók hadai, a felfokozott érdeklődés és a pénz.
A magyar labdarúgás ugyanakkor sokkal jobb annál, mint amilyen képet rajzol róla a társadalom. De ez is az erőtlenség egyik jele. A mérnöki szakma a 20. század minden politikai rendszerében meg tudta őrizni a tekintélyét, mert a képzésben és a gyakorlatban is odafigyelt a hagyományaira. A labdarúgószakma képtelen volt megvédeni az értékeit. Ezért termel a szükségesnél kevesebb pénzt, és ezért foglalkoztat az elengedhetetlennél alacsonyabb létszámú és rosszabbul fizetett edzői, valamint klubvezetői gárdát.
2009. október 31-én Zalaegerszegen a ZTE – Haladás bajnokin egészen jó iramú, forró hangulatú meccsen szórakozhatott jól a nagyérdemű. Leszámítva azt, hogy a 3-0-s vereség nagyon fájhatott a mintegy 600 szombathelyinek, a másik hétezer joggal érezhette azt, hogy jó meccsre váltott belépőt. A Haladás szervezetten futballozott, de pechjére a hazaiaknak ezen a napon nem volt gyenge pontja, sőt egészen rendkívüli módon minden játékosuk átlagon fölülit produkált. Az ügyeket legitimáló Nemzeti Sport hármasra, azaz közepesre értékelte a meccset. A találkozó legjobbjának (8-as osztályzattal) a rengeteget dolgozó, és az ezen az estén jól is passzoló
Slukát emelte ki, de a szöveges értékelésben már a 7-es osztályzatot kiérdemlő
Rudnevs teljesítménye érdemelte ki a „mezőny legjobbja” minősítést (idézem: „a legjobb Artjom Rudnevs volt”). A balti fiú két gólt lőtt, kizárólag sprintben közlekedett, rendre az üres területekre berontva hozta helyzetbe magát, jól tartotta meg a labdát, technikásan, színesen, élvezettel futballozott, ráadásul a védekezésből is kivette a részét, sőt rendre ő kezdeményezte a letámadást – nemzetközileg is jegyzett teljesítményt nyújtott.

A tudósítás érdemi része arról szólt, hogy
Solymosi Péter játékvezető kétszer is besárgázta a szombathelyi középpályást,
Nagy Gábort, s mivel a második után nem állította ki, nagyot hibázott. Rendben, ez valóban ritka baki. De közben volt egy kiváló meccs, amin a klub működtetéséhez elegendő számú közönség szórakozott jól. A VIP-páholyban a brazil, portugál, szerb, román és orosz piacon jártas megfigyelők ültek, akik egytől egyig megjegyezték a két említett futballista mellett
Kamber, Bogunovics, Pavicsevics, Máté és
Miljatovics nevét. E helyütt célszerű hangsúlyozni, hogy a jó futballt a sokoldalúan képzett játékosok és a feladatra alkalmas edzők állítják elő, ezért egy-egy meccs kapcsán elsősorban az ő teljesítményükkel illene foglalkozni. Az osztrák vagy a szerb sportsajtó szabályosan sztárolja a jó teljesítményt nyújtó játékosokat, a miénk pedig ügyekbe köt bele.
AZ ÜZENET |
„Futballiskolákat alapítunk Iránban, Irakban, Peruban és Mozambikon, valamint a spanyol börtönökben. Mi az üzenet? Megértetni, hogy közös felelősségünk az integráció” – nyilatkozta Antonio Garcia Ferreiras, a Real Madrid kommunikációs igazgatója a Nouvel Observateurnek 2009 nyarán.
A klub hat év alatt 480 millió eurót költött a világ szegényebb országaiban olyan partnerekkel, mint a Siemens, a Fuji, az Audi és a Telefonica. A programot támogatta a Fehér Ház is.
„A szórakoztatóipar legdinamikusabban fejlődő szektora a futball. Ki gondolta volna az ezredforduló előtt, hogy 2002-ben a Bayer Leverkusen elleni BL-döntőnket 1,1 milliárd ember látja a televíziós közvetítésnek köszönhetően? A futball ugyanakkor törékeny piac. Oda kell figyelnünk minden kapcsolatunkra, és folyamatosan kell építenünk a jövőt. Ha reményt és kenyeret adunk a szegényeknek, akkor közelebb kerülünk a nagy céljainkhoz. Fűtött stadion lesz a Bernabeu. Olyan lesz, akár a mozi. Ilyen lépésekkel erősítjük a szurkolóink hűségét Madridban és a nagyvilágban” – mutatott rá a nagy összefüggésekre Florentino Perez klubelnök. |
A DVTK ügyvezetőjeként többször éltem át, hogy a fővárosból „lelátogató” szakírót jobban foglalkoztatta a klub anyagi helyzete, mint hogy mi van a játékosokkal. Igyekeztem felhívni a figyelmet arra, hogy
Búrány Zoltán, Takács Péter és
Balajti Ádám személyében korosztályos válogatott fiúk játszanak rendszeresen a kezdőben, de a média érdeklődését a Szeviép-csoport jövése-menése kötötte le. Közben utóbbi kettő világbajnoki bronzérmet hozott a hazának, de az országos médiában csak az Üllői úti botrány kapcsán szólalhattak meg.
Ez a szemlélet uralkodott a ZTE – Haladás mérkőzéssel kapcsolatosan is.
Igyekeztem a tulajdonos,
Nagy Ferenc szemével szemlélni a helyzetet. A főlelátóval szemközti oldal balesetveszélyes, le van zárva. De legalább onnan közvetít a televízió, így az egész ország nem a szürke, omladozó betonlépcsőket nézi háttérként. A hazai ultrák élőképekkel készültek, a vendégek fényeffektusokkal, nagy volt a hangzavar: igazi futballhangulat uralkodott, és nem volt balhé.
A főlelátó 2003 óta áll félkészen. Állítólag kifelejtették belőle a szurkolói büfét. A vendéglátók figyelmesek voltak, a metsző hidegben rendszeresen kínálták a teát és a forralt bort. Van ház bora is – az igényeknek megfelelő. A ZTE megteszi azt, amit megtehet. Ugyanakkor a klubház a régi, ezért egyelőre a hetvenes évek szocreál látványelemei között zajlik ott az élet. „Meg kell élni” – gondolhatta Nagy Ferenc.
Közben az Üllői úton a csőcselék minősíthetetlen magatartása miatt félbeszakadt a DVTK-elleni meccs, és azon az éjjelen Szombathelyen vandálok törték be a Haladás klubházának bejáratát.
Foglalkoztatás? Egyelőre a túlélés, a biztonság megteremtése a feladat. És talán az is, hogy az értékén kezeljük a teljesítményeket.
A FATF/OECD 2009 júliusi elemzése azt állítja, hogy az Európai Unióban a GDP 3,7%-t állítja elő a sportüzlet. „Nehéz pontosan meghatározni, hogy mi generálja a futballal kapcsolatos költekezést. De egy jó meccs a nagy stadionban felbecsülhetetlen értékkel bír a helyi gazdaságra. Ráadásul a sport lelki értelemben is komoly hatást gyakorol a társadalomra” – fogalmaz a tanulmány.
Az UEFA tagállamaiban a Deloitte 2008. chart 1,2-es jelzetű jelentése szerint az öt nagy a forgalom 68%-át képezi, az alábbiak szerint:
Hasonló a foglalkoztatási mutató is. A Manchester United közel ezer alkalmazottnak ad kenyeret. A meccsnapi bevétel már 2004-ben meghaladta szurkolónkként az 50 fontot. Ekkor büszkén jelentették ki, hogy nézőnkként 20 fontot rávertek a Real Madridra.
A futball sajátossága, hogy még a legnagyobb klubok sem tudják évente 35 alkalomnál többször megtölteni a stadionjukat. De ezeken a napokon 60-80 ezres tömegek számára kell szolgáltatni műsort, ételt, italt és biztonságot. Az MU stadionjában 120 boksz áll rendelkezésre az elit futballfogyasztók számára. Mindegyikhez külön személyzet jár. Egy ilyen szeparé éves bérleti díja 45 000 font.
A legdrágább helyekkel szemközt óriási Nike felirat látható. A sportszergyártó cég 13 évre bérelte ki a helyet. 300 millió fontot fizetnek érte.
Koncentrálták az erőket.
Dlusztus Imre