Diákszemmel kell megírnom, milyen a diákélet, s épp ezért nehéz a dolgom. Hol a kívülállás, a távolság, ami enged írni?
Kulcsszavakat használok, amelyek az én diákéletem szervezik: rövid, velős, drága (igen, értékes is, amellett, hogy pénzbe is kerül), konzerv, sör, könyvtár (ha ez nincs is ott mint realitás, mint szörny állandóan ott honol a lelkiismeretemben – ijesztő), kocsma, kávézó, kocsma, tér (nálunk Matyi, Pesten Moszkva), hajnali (rá)ébredések itt-ott. Szóval, gondolom ugyanaz, mint máshol, mint a világ bármely sarkában. Egyetemistának lenni jó, néha nem jó, néha meg nagyon-nagyon nem jó. Mégis azok vagyunk.
A miértre, hogy mit keresünk itt, lassan nem kell válaszolnunk. Természetesen itt vagyunk, természetesen tanulnunk kell, mert anyuka azt mondta, hogy a diploma kell. Azért, mert az jól mutat. Akár a falra is ki lehet pakolni mondjuk az A3-as formátumú esküvői képünk mellé. Vagy azért, mert az unokáknak is kell majd valamit mesélni, lehetőleg izgalmas egyetemista sztorikat. Persze közben élveznénk a nyugdíjas éveket, amelyeket mobil menedzserként, elárusítóként vagy gyári munkásként megalapoztunk (volt rá időnk, hiszen szakképesítéssel és diplomával sikerült ledolgoznunk a fél életünket úgy, hogy közben nem is csináltuk azt, amire képesítve voltunk).
Nem vesszük észre, hogy az egyetemista élet miről szól. Igen, a fent említett kulcsszavakról. De azontúl még szólnia kell másról is. Mondjuk arról, amiért a tanáraink egyetemre mentek, amiért ott maradtak, s arról is, amit valahogyan át akarnak adni nekünk. Amiért könyveket, tankönyveket, tanulmányokat írnak, amiért a Bulgakov Caféban irodalmi kör van (úgy-e mindenki tudja, hogy van?). Ez a miért, nos igen, ez az a lelkesedés, az a szakmai profizmus, amit át akarnak mindenáron adni nekünk, diákoknak. Miközben érdeklődés hiányában elmaradnak könyvbemutatók. Olyan könyveké, melyek nagyrészt a diákokat hivatottak segíteni a vizsgára való felkészülésben. Érdeklődés hiányában kudarcba fulladt mesterképzős tantervismertetőkről. Szemináriumokról, melyek előadások lesznek, mert nincsenek kérdések, észrevételek, épületes hozzászólások. Többes szám kihangsúlyozva: könyvbemutatóK, ismertetőK, szemináriumoK. Mert ezek nem adják fel egykönnyen. A kérdés az, hogy hol van az a határ, amikor ki merik mondani, hogy már bizony a diák, ha tanulni akar, akkor ő tegye meg a kérdezés/érdeklődés lépését a tanár felé.
Itt, az egyetemen, ahová azért jövünk, mert profik akarunk lenni egy szakterületen, azért, mert érdekel az, amit csinálunk. S akkor most idejönnek a zárójelbe tett kérdőjelek. (???)
Aczél Dóra
Babes-Bolyai Tudományegyetem, Kolozsvár