A legtöbben – valljuk be őszintén – félünk a fogorvosoktól. Hiszen ki szereti, ha a szájában turkálnak, s fájdalmat okoznak neki? Ám akkor persze már megkönynyebbülve sóhajtunk fel, ha újra rendeltetésének megfelelően használhatjuk „rágóberendezésünket". Most itt a lehetőség, hogy a műszerek másik oldalára kerülj! Ha érdeklődsz a biológia és a természettudományok iránt, szereted a betegeket, megfelelő kapcsolatot tudnál kialakítani velük, és sok energiát érzel magadban ahhoz, hogy öt év alatt kemény munkával kész, használható diplomát szerezz, akkor jelentkezz a szegedi fogorvos szakra! Nem fogod megbánni. Hogy miért? Megalapozott elméleti és gyakorlati tudást szerezhetsz, külföldi részképzési lehetőségek és tanulmányutak várnak rád, remek kis közösségben töltheted el a következő öt évet, s végül, de nem utolsósorban értékes diplomát kapsz a kezedbe. „Munkanélküli fogorvos nincs!" – állítja Nagy Katalin megbízott dékán, a Fogászati és Szájsebészeti Klinika igazgatója. „A mi szakmánk egyik nagy előnye, hogy a graduális képzés öt éve után azonnal magánrendelőt is lehet nyitni, s a fogorvosi munka rendkívül jó megélhetést biztosít" – teszi hozzá.
A negyedik évtől kezdve – még felügyelet mellett – már valódi betegeket is ellátnak a fogorvoshallgatók. Fotó: Segesvári Csaba
A betegellátás és a graduális, valamint a posztgraduális oktatás különbözősége mellett ez utóbbi körülmény – már hogy az ötéves képzés végén kész szakembereket bocsátanak ki – a magyarázata annak, miért volt szükség az általános orvosképzéstől való különválásra, az önálló karalapításra, mely több évtizedes előkészítő munka eredményeként történt most meg. A fogorvosok ugyanis általános orvos kollégáikkal szemben – akiknél a hatéves képzést a több évig tartó szakorvosképzés követi – a diploma megszerzését követő napon teljes körű fogászati ellátásra jogosultak, ehhez megfelelő tudással és képességekkel rendelkeznek. Nem is csoda, hiszen az első két év általános orvostudományi és alapozó fogorvos-tudományi tárgyait követően a harmadik esztendőben, a preklinikai tárgyak szakaszában a hallgatók már olyan gyakorlatokat végeznek a betegellátás szituációját szimuláló fantomokon, melyeket a negyedik évtől kezdve – még felügyelet mellett – már valódi betegeken hajtanak végre...
Az 1960-ban indult szegedi fogorvosképzés története során mindvégig kiváló szakemberekkel látta el az országot, eddig közel ezer hallgató szerzett itt diplomát. A szakképzőhelyek is szívesen látják az itteni diákokat, s a fiataloknak remek az elhelyezkedési lehetősége mind itthon, mind külföldön. A szegedi iskola előnye a többi hazai képzőhellyel szemben – a semmihez sem hasonlító szegedi egyetemi élet mellett – a viszonylag kis hallgatói létszám, illetve az ebből eredő közvetlen oktató-hallgató kapcsolat. Ennek egy ilyen, alapvetően manuális szakma esetében mind az elméleti, mind a gyakorlati oktatás szempontjából nagy jelentősége van, hiszen így igazán elmélyült tudásra tehetnek szert a hallgatók. A közvetlenebb munkakapcsolatból következik a hallgatóbarátság is. „Sok harcot folytattunk azért, hogy az ideiglenes működési rendünk a kari tanácsunkban minél nagyobb teret engedjen a hallgatói képviseletnek. Eddig is remekül tudtunk együtt dolgozni, hiszen a kiváló légkört a közös munka mellett a klinikán kívüli sportnapok, bowlingpartik és egyéb közös mulatságok is megalapozták" – így Nagy Katalin.
Szintén fontos, hogy a szegedi iskola nemzetközi kapcsolatrendszerének köszönhetően a legtehetségesebb diákok akár a graduális, akár a posztgraduális szakaszban részt vehetnek külföldi részképzéseken is. De külföldi hallgatókkal természetesen már idehaza is találkozhatnak, hiszen a költségtérítéses angol nyelvű fogorvosképzésben több mint negyvenen vesznek részt...
Pintér M. Lajos