– Professzor úr, két hónapnyi rektori tapasztalattal milyennek ítéli a Szegedi Tudományegyetemet?
– Az SZTE a legnépszerűbb, a legjobban elfogadott intézmények közé tartozik minden felmérés, valamint a hallgatói jelentkezések alapján. Köszönhető ez annak, hogy az egyetemünk már hosszú évek óta jól teljesít. Ha fennakadás lenne a hallgatói érdeklődésben, akkor komoly gondjaink lennének – ezért is tartom ezt nagyon fontos szempontnak. Nincs okunk panaszra, hála Istennek. A kilencezer fölötti felvételi létszám önmagáért beszél. Ami pedig az anyagi helyzetet illeti: az általános körülményekhez képest nem állunk roszszul, de az elindult nagyberuházásaink önrészigénye miatt épp most kell majd a pénztárhoz menni, és ez mindig jelenthet problémát. Országosan a legnagyobb gond az, hogy gyakorlatilag megszűnt az érdeklődés a természettudományos tanárképzés iránt, ami sajnos nálunk is jelentkezik.

|
Szabó Gábor: a pedagógus tekintélye, védelme társadalmi, nemzeti ügy. Fotó: Segesvári Csaba
|
– Mit lehet tenni?
– Az akcióknak két irányban kell elindulniuk. Egyrészt a társadalomnak, a politikának kell rendeznie az adósságát a pedagógusokkal, e fontos hivatást gyakorlókkal szemben, hiszen azt nem lehet elfogadni, hogy az OECD felmérése szerint a magyar tanár fizetése a legalacsonyabb, elmarad olyan országokétól, mint Mexikó. A pedagógus tekintélye, védelme társadalmi, nemzeti ügy. Az szerintem fel sem merülhet, hogy valaki megüsse a tanárt, vagy hogy hangosan beszéljen vele. Ha belegondolok, én már általános iskolás koromban ismertem a majdani középiskolai fizikatanáromat, mert szigorú, tekintélyes pedagógus hírében állt. Mi, hetedikesek tudtuk, hogy ott megy Gulyás tanár úr.
A pedagógus számára nagyon fontos a társadalmi elismertség, mert akkor azzal a tudattal dolgozhat, hogy ő mérvadó ember. Társadalmi összefogással újra fel kell építenünk a pedagóguspálya képét. Itt egyebek mellett profi marketingeszközökre is gondolok, például arra, hogy a tömegkommunikációban be kell mutatni a markáns személyiségeket, hogy példát mutassanak a fiataloknak. Emellett feltétlenül szükségesnek tartom, hogy az állam hozzon létre olyan ösztöndíjakat, amelyek üzenetét a pályát választó érettségiző diák is megérti. Szintén gyakorlati javaslat, hogy a pedagógus úgy, mint régen, juthasson szolgálati lakáshoz. Egy fiatal pár számára kulcsfontosságú, hogy milyen körülmények között fog bele a családalapításba. A szolgálati lakás az állam vagy az önkormányzat tulajdonában marad, a befektetés nem kidobott pénz. Érdemes ezen alaposan elgondolkodni különösen akkor, amikor ennyire alul van értékelve a pedagógus pályamodell.
– Ön szerint Bologna-függő ez a helyzet?
– A végeredmény igen, de nem a bolognai rendszer bevezetésével kezdődtek a problémák. Hazánkban van egy általános értékválság, aminek hatása az egész életre kiterjed. A rendszerváltást követő két évtizedben sűrítve zajlódott le mindaz, amit Angliában már két évszázada letudtak. A vadkapitalizmus összes terhét cipeljük, és ha nem rakunk gyorsan rendet az értékek között, akkor Magyarország a vesztesek oldalára kerül. A fiatalok egy része úgy tekint a felsőoktatásra, hogy ott miként tud a legkevesebb befektetett munkával diplomát szerezni. Egy csomó oklevelet meg lehet szerezni munkabefektetés nélkül. Orvos, mérnök, tanár vagy fizikus viszont nem lehet senki sem munka nélkül. A pedagógus oklevél tehát nincs ingyen, és ezt még azzal is tetézzük, hogy alacsony a pálya társadalmi presztízse. Így ne lepődjünk meg azon, hogy már senki sem jelentkezik fizika, biológia vagy kémia szakos tanárnak. Ami pedig a bolognai rendszert illeti: mi, magyarok képesek voltunk arra, hogy összegyűjtöttük e szisztéma összes negatív elemét. Ugyanakkor az Egyesült Államokban személyesen tapasztaltam meg, hogy milyen jól is működhet ez a rendszer. Azt például tudni kellene, hogy a munkaerőpiacon elfogadott-e a B-szinten megszerezhető tudás vagy csak az M-szinten abszolvált oklevélre van vevő. Mi egyelőre több szakon úgy bocsátunk ki B-szintű végzetteket, hogy már a képzés megtervezésekor tudjuk, hogy az adott diploma iránt nincs munkaerő-piaci kereslet.
– Mit javasol?
– Sürgősen át kell gondolnunk a bolognai rendszer eddigi tapasztalatai alapján azt, hogy mit ér az adott képzettség a munkaerőpiac felől nézve. A programozó matematikusoknál például tiszta a képlet. Az alapképzés után többen úgy dönthetnek, hogy szép fizetésért elmennek programozónak, mert ez megfelel a piac és a végzős diák igényeinek. Itt tehát a B-diploma – különösen, ha a hallgatók például egy szakirány keretében megfelelő gyakorlati képzésben is részesülnek – rendben van. Mások a mesterfokozatra váltanak, mert vonzza őket a tudományosabb igény, a magasabb szintű szakmai kihívás. Nekik a bachelor képzésen belül mélyebb elméleti alapokat kell kapniuk, és akkor mindenki megtalálja a számítását. És ebből akár megnyílhat egy kutatói életpálya is. A bolognai rendszer lényege, hogy egy piramist épít fel. Az alapot a B-szint jelenti, és a PhD-t jelentő csúcsig a piacképes mesterszinten keresztül lehet eljutni. Ma ebből a piramisból szinte semmit sem látni.

|
Szabó Gábor lézerfizikus
Tudományos fokozatok: egyetemi doktor (JATE, 1981), a fizikai tudomány doktora (JATE, 1993), az MTA levelező tagja (2004), az MTA rendes tagja (2010)
Munkahelyek, vezetői tevékenység: SZTE Fizika Doktori Iskola vezetője, 2007-, SZTE Műszaki és Anyagtudományi Intézet, igazgató, 2004-, OM kutatás-fejlesztési helyettes államtitkár, 2000-2002, tanszékcsoport-vezető, SZTE Fizikus Tanszékcsoport, 1996-2000, 2007-, egyetemi tanár, JATE (jelenleg SZTE) Optikai és Kvantumelektronikai Tanszék 1994-
Tudományos, szakmai szervezetekben végzett munka: MAB Doktori Bizottságának társelnöke, a MAB Egyetemi Tanári Bizottságának tagja 2010-, MTA Közoktatási Elnöki Bizottság tagja 2009-, a Magyar Innovációs Szövetség elnöke, 2007-, a szervezet alelnöke, 2003-2006, az Eötvös Loránd Fizikai Társulat főtitkára, 2003-2006, SZTE Egyetemi Tanács tagja, 2003-2006, Bolyai-díj Alapítvány kuratóriumának elnöke, 2006-, Gábor Dénes Alapítvány kuratóriumának tagja, 2006-
Szakmai díjak, elismerések: Szegedért Alapítvány Szőkefalvi-Nagy Béla-díja (2010), Pro Urbe Díj Szeged (2009), Magyar Köztársasági Érdemrend Tisztikeresztje (2009), Gábor Dénes Díj (2004), MTA Akadémiai Díj (2000), Széchenyi Ösztöndíj (1998).
|
– Rektor úr, szimbolikus erejűnek tartom, hogy az SZTE állapotára vonatkozó kérdéskörben szinte csak a pedagógusképzésről beszélünk.
– Remélem, nem látszok majd rögeszmésnek, de ezt és a tehetséggondozást tartom a legfontosabb kérdésnek. Amerikában létezik olyan egyedi, egyénre szabott tehetséggondozó rendszer, amelyben a kiemelkedő képességű fiatalember már a középiskolában gyűjtheti az egyetemi krediteket. Ezzel elérheti, hogy a felsőfokon már jobban tudjon koncentrálni az őt érdeklő területekre. Nálunk is rugalmasabbá kell tenni a rendszert a valódi tehetségek kibontakozása számára. És ha már itt tartunk, felhívnám a figyelmet egy jelenségre: a diákjaink túlzottan internetfüggők, és – tisztelet a kivételnek – nagyon rossz hatékonysággal használják a könyveket. Az én generációm számára áldás az internet, mert egy korábban megszerzett tudásanyagra építve kereshetek rá újabb ismeretekre. De akinek nincs megfelelő tudása, az könynyen magáévá tehet tudománytalan, buta és káros nézeteket a világhálón keresztül. Ez a jelenség is arra irányítja a figyelmet, hogy rendbe kell tennünk a közoktatást. Mert ha az egyetem arra kényszerül vállalkozni, hogy kijavítsa a közoktatás hibáit, akkor nem egyetemszerűen működik.
– Az egyetem is része a nagy rendszernek, ami nincs túl jó állapotban.
– Egyetértek. Hosszú távon csak egy működő, prosperáló országnak lehetnek nemzetközi szinten is jó egyetemei. A mindenkori kormányra is igaz az a népi bölcsesség, hogy üres kamrának bolond a gazdaasszonya. Azaz a hiányt nem lehet sikeresen elosztani. Ha nem indul el az ország a fejlődés útján, akkor nagyon nagy baj lesz néhány éven belül. És ehhez a fejlődési pályához elengedhetetlen, hogy rendbe tegyük az oktatásügyet. Az oktatásügy rendbetételéhez pedig pedagógusok kellenek. Innen kezdődik a történet. Én most az egyetem tízéves jövőjéről beszélek.
– Most zajlik az átadás-átvétel. Vannak-e sürgős teendők?
– Egy jól működő egyetem életében az átadás-átvétel valójában hosszabb folyamat. A Szegedi Tudományegyetem jó állapotban van, a karok és egységek költségvetése többnyire egyensúlyt mutat. Ott, ahol komoly gondokkal találkozunk, és ez köztudottan a klinikum, ott általános, országos problémákkal kell megküzdeni. Államigazgatási tapasztalatból tudom, hogy a hiányt nem tudjuk azzal a megközelítéssel kezelni, hogy a pénzügy a bajaink orvosolására legyen kedves benyúlni a közös kasszába. A pénzügyminiszter ilyen kérést sohasem fog akceptálni. De ha kidolgozunk egy válságkezelő mechanizmust, aminek része a normális működés modellje, akkor esélyünk van arra, hogy szóba álljanak velünk a pénzügyesek.
– Az egyetem jövőképéhez hozzátartozik, hogy a hallgatók és a dolgozók tudjanak valahol sportolni. Különösen aktuális lesz a probléma azzal, hogy rövidesen bevezetik mindenütt a mindennapos testnevelést, és remélhetőleg olyan diáktömegek érkeznek majd ide, amelyeknek életmódjává vált a testedzés.
– És nekünk még egy uszodánk sincs. Amerikában dolgoztam olyan, magas tandíjat követelő, jól jegyzett magánegyetemen, ahol két évig kötelező volt a testnevelés. Ezt azért húzom alá, mert idehaza gyakran kerül elő liberális szabadságjogként a kötelező testnevelés eltörlésének igénye. Másként kell megközelíteni a dolgot: a sportra szükség van, és nem lesz kényszer, ha vonzó, széles ajánlatot kell tudnunk megfogalmazni a hallgatóink számára. És ez is fontos feladat. Amire meg kell találnunk a megoldást. Én abban bízom, hogy az eddigi gyakorlattól eltérően immár születnek sportpályák fejlesztését finanszírozó pályázatok is.
Dlusztus Imre