A szakma mára befogadta a szegedi közgazdászokat, a patinásabb régi intézmények, mint például a pécsi vagy a budapesti is egyenrangú félként tekintenek rá. Az alábbiakban lássunk a kar „közelmúltbeli" születésének lépcsőit, a három intézetet és a legfrissebb rangsorokat.
A leendő elsős GTK-sok már a felújított, Kálvária sugárúti épületben tanulhatnak majd.
Fotó: Segesvári Csaba
A közgazdászok képzése a legtöbb karhoz képest jóval később, 1994-ben indult Szegeden. Az ezt követő sikeres akkreditációs eljárás után 1999. július 1-jén alakult meg az SZTE Gazdaságtudományi Kara. Igaz, előtte már 1963-tól működött a budapesti egyetem kihelyezett levelező tagozata Szegeden, de a JATE önálló közgazdász szakának indítására tett kezdeményezések még megyei szinten sem kaptak kellő támogatást. A kihelyezett tagozat kis megszakítással 1988-ig működött. 1990 után felerősödött a szegedi közgazdász szak alapításának igénye. Az érdeklődés tehát megnőtt, és a szak beindításának előkészületeit felgyorsította az is, hogy az Állam- és Jogtudományi Kar, a Természettudományi Kar és a Szegedi Élelmiszeripari Főiskola közösen sikeresen pályázott nappali tagozatos közgazdász- képzés finanszírozására.
A kari tudományos műhelymunka fejlesztésében komoly szerepe volt annak, hogy két éve intézetekké szervezték át korábbi tanszékeiket. Három intézetet hoztak létre: az Üzleti Tudományok Intézetét Veres Zoltán igazgatja, a Pénzügyek és Nemzetközi Gazdasági Kapcsolatok Intézetét megbízottként Farkas Beáta vezeti, a Közgazdaságtani és Gazdaságfejlesztési Intézetet pedig Lengyel Imre irányítja. A karon jelenleg többféle képzési rendszer él egymás mellett. A bolognai rendszer keretén belül, nappali tagozaton 2006 szeptemberétől három alapszakot indítottak: gazdálkodási és menedzsment, kereskedelem és marketing, pénzügy és számvitel. „Ezeket a képzéseket a régió munkaerő-piaci igényeinek maximális figyelembevételével alakítottuk ki, ezért is érdemes ide jelentkezni" – hangsúlyozza Hetesi Erzsébet, a GTK dékánja. Emellett elmondta, hogy a bolognai rendszer e félévi megkezdése a szegedi GTK-nak is jót tett, még úgy is, hogy az átalakulás folyamata még hoszszan elnyúlhat.
ADATTÁR
|
Szegeden 1994 óta van közgazdászképzés, a GTK 1999-ben alakult. 2006 őszén összesen 2011 hallgató járt a karra. Közülük nappali tagozaton 947-en, esti tagozaton 36-an, levelezőn 435-en, távoktatásos képzésben 593-an tanultak. A teljes munkaidős oktatók száma 2006-ban 31. A képzés 3 intézetben és egy, az ÁJTK-val közös tanszéken zajlik. A karon Közgazdaságtani Doktori Iskola is működik, négy kutatási műhellyel.
|
A lendületes fejlődés során elért szakmai eredményeket a legkülönbözőbb adatok, rangsorok bizonyítják. Hallgatói felmérések igazolják, hogy sok szempont alapján az összes magyar egyetemi kar közül kiemelkedő a GTK. Ilyen szempontok például az intézményi légkör, a kollégiumok színvonala, a hallgatói önkormányzat működése. Egyetemisták körében országosan végeztek felmérést arról, hogy ha most kellene újra beadniuk a jelentkezést, melyik intézményt választanák. A szegedi GTK lett a nyertes kar!
A tanulmányi menedzselés kategóriájában is az első helyen állnak; ehhez többek között az alábbi szempontok tartoznak: egyéni szakmai érdeklődés kielégítése, oktatók segítőkészsége, kutatásokba való bekapcsolódások segítése stb. Az abszolút kari rangsor szerint a tizenötödik helyen áll a szegedi Gazdaságtudományi Kar (Forrás: HVG, Diploma 2007). Ugyanebben a felmérésben a második helyet csípte el a hallgatók-oktatók kiválósága és a legkedveltebb karok tekintetében; a hallgatók kiválóságát nézve pedig a harmadik. Hetesi Erzsébet elmondta, hogy mindemellett arra is büszke, hogy remek a hallgató-oktató viszony. Bár az elmúlt évben nőtt a hallgatói létszám, a dékán szerint a kar továbbra is „kis karnak" minősül, ahol nem tömegképzés folyik, és a hangulat is családiasnak mondható. A megfelelő szakmai képzés, a széles körű elhelyezkedési lehetőséget nyújtó diploma mellett a szegedi GTK óriási előnye, hogy itt a személyesebb kapcsolatok, a közvetlenebb oktatási forma révén sokkal többet meg lehet tanulni, jobban ki lehet bontakozni.
Németh Attila Gergő