Ági három magyar világörökségi helyszínnek – Hollókő, Pannonhalma és Hortobágy – a település és a környék turizmusára gyakorolt hatását vizsgálta. A dolgozat alapjai már régóta foglalkoztatták. „A téma már harmadévben felvetődött, mert akkor kellett egy évfolyamdolgozatot írnunk. Ekkor találtam ki, hogy Pannonhalmával szeretnék foglalkozni, ugyanis mindig érdekeltek a világörökség-helyszínek: nem tudom igazán, miért, de régóta megvan ez a kötődés. A turizmusban ezek kiemelkedő helyet foglalnak el, ezért is szerettem volna kicsit többet megtudni róluk. Azután adta magát ez a tématerület: negyedévben ebből egy projektmunkát kellett készíteni, majd ezután jött a TDK-dolgozat, azzal a különbséggel, hogy akkor már nemcsak Pannonhalmát, hanem több örökséget is vizsgáltam, és több szempontból – így kerekedett ki a téma” – meséli.
 |
Pap Ági
1981-ben született Szabadkán. Középiskolai tanulmányait a Svetozav Markovic Gimnáziumban kezdte Szabadkán, majd a szegedi Deák Ferenc Gimnáziumban folytatta. Jelenleg az SZTE V. éves angol-geográfus szakos hallgatója. A 2004/2005-ös évet Erasmus-ösztöndíjjal a velencei Universita Ca' Foscari egyetemen töltötte. 2007-ben győztes OTDK-dolgozatának címe: „Világörökség és turizmus. A világörökségi helyszínek hatása a település és a környék turizmusára magyarországi esettanulmány alapján”. Témavezetője: Pál Viktor.
Fotó: Segesvári Csaba
|
A dolgozat
Az egyik legérdekesebb kérdés – különösen a „nemgeográfusoknak” –, hogy hogyan készül el egy ilyen dolgozat, és milyen módszerekkel dolgozik egy diákkörös hallgató. A három helyszínt Ági személyes érdeklődésén túl más is indokolta. „Még a dolgozat elején három kritériumot állítottunk fel: mindenképpen fontos volt egyrészről az, hogy a világörökségi helyszínek ne nyúljanak át a határon. Vannak ugyanis olyan területek, amelyeket Ausztriával és Szlovákiával közösen terjesztettünk fel az UNESCO Világörökségi Listájára, de ilyet nem akartam választani, mert nemcsak azokat a településeket vizsgálom meg, ahol ezek a világörökségi helyszínek vannak, hanem a környezetükben húsz kilométeres sugárban lévőket is. A határ túloldaláról pedig valószínűleg nehezebb lett volna adatokhoz jutni, vagy nem ugyanazon típusú informáciőókat gyűjtik, mint az itteni Központi Statisztikai Hivatal, és ezeket éppen ezért kizártuk.
Kiestek továbbá azok a helyszínek is, amelyek 2000 után kerültek fel a világörökségi listára, mert úgy gondoltuk, hogy a hatások ezeknél sem érzékelhetők még annyira, hogy ez a statisztikai adatokban megnyilvánuljon. Volt még egy harmadik, technikai kritérium is – mivel konkrétan a világörökségi helyszínek környezetre gyakorolt hatását vizsgálom, ezért az olyan települések sem voltak megfelelőek az elemzéshez, mint például Budapest vagy Pécs városa, ahol több turisztikai objektum is van, mert akkor így nem tudnánk elkülöníteni azt, hogy ki miért érkezik, vagyis a turisták hány százaléka látogat oda azért, hogy megnézze ezeket a világörökségeket” – magyarázza Ági. „A szakon foglalkozunk a térképes ábrázolással, ahol megismertetnek minket egy programmal. Ezzel lehet térképeket rajzolni, vagy tematikus térképeket készíteni – ezt használtam fel én is, hogy az eredményeim ne csak szóban legyenek világosak, hanem így ábrázolva még könynyebben érthetové váljanak” – teszi hozzá.
A „túra” kezdete
Miután látunk egy olyan elért célt, mint amilyen egy OTDK is lehet, talán az a legkézenfekvőbb kérdés, hogy milyen út vezetett a pályáig.
„A szüleim rám hagyták a pályaválasztást, nem akartak befolyásolni. Örültek mindkét szakomnak, és mindig támogattak, anyagilag is meg erkölcsileg is. Tényleg nagyon sokat köszönhetek nekik” – kezdett mesélni Ági a kezdetekről. Már szabadkai gimnáziumi évei alatt is úgy érezte, hogy egyetemre mindenféleképpen Magyarországra szeretne jönni, már csak a nyelv miatt is, mint mondta, mert szeretett volna az anyanyelvén tanulni.
„Két évig földrajz szakos voltam, majd harmadévben átmentem geográfusnak, mert úgy éreztem, hogy nem tanítani, hanem inkább kutatni szeretnék a témában. A turizmus érdekelt a legjobban, így erre szakosodtam. A másik szakom az angol. Mindig jó voltam angolból, szerettem az angolórákat és magát a nyelvet is, mindig is a szívügyemnek tekintettem ezt. Aztán rájöttem, hogy mind a kettőből nagyon jó nem lehet az ember, és én inkább a földrajzban találtam meg azokat a dolgokat, amik engem éltetnek. Így a geográfus vonalat szeretném továbbvinni” – beszél szakjairól Ági. S hogy az alapérdeklődés honnan jött, talán azt is a gyökereknél lehet keresni. „Kiskoromtól kezdve sokat utazott a család, és bizonyára innen is ered, hogy érdeklődésem fennmaradt más országok vagy kultúrák iránt. Inkább a társadalom-földrajzi része érdekel a földrajznak, a természeti folyamatok – mint például a hegységképződés – annyira nem kötnek le, hanem inkább az, ami az emberekhez köthető – hogy hogyan élnek.”
Amikor pedig kicsit pihenni hagyja Ági a világörökségeket és a társadalomföldrajzot, szívesen olvas, főleg filozofikus könyveket, illetve az életvitelről szólókat, társadalomleírásokat, életvezetési tanácsadásokat – most kicsit az ezoterikus irány is érdekli. Szabadidejében, amikor csak teheti, hazamegy szüleihez és az otthoni barátaihoz. És ha módja van rá – szívesen utazik.
A következő lépés
„Az OTDK nagyon nagy munka volt, és nagyon kifárasztja az embert, maga a tudat is, hogy készülni kell; de sok jó tapasztalatot lehetett szerezni a konferencián. Amikor ott voltunk a helyszínen, azt láttam, hogy nem elég az, hogy az ember egy jó dolgozatot ír, azt tényleg jól át is kell adni a közönségnek. Jó példa volt arra is, hogy sokat készültünk rá, de végül is a munkának meglett a gyümölcse. Rengeteget gyakoroltunk, többször átnéztük a Power Point-előadást, hogy hogyan nézzen ki, ebben is nagyon sokat segített a témavezetőm” – gondol vissza élményeire Ági. És ahol van egy tehetséges hallgató, ott mindig kell lennie egy kiváló tanárnak, témavezetőnek is – Ági felkészítője Pál Viktor volt. „A tanszék egyik legrendesebb tanárának tartom: nagyon közvetlen a diákokkal. Örültem, hogy vele dolgozhattam, mert éreztem azt, hogy az idejét és az energiáját nem sajnálja arra, hogy velem foglalkozzon. Bármikor fordulhattam hozzá, és mindig segítőkésznek bizonyult, azonnal válaszolt az e-mailekre. Nagyon jó a kapcsolatunk, bármilyen kérdésem is volt, nyugodtan előállhattam vele, mindig ösztönzőleg hatott rám. Többen dolgoztunk nála, és mindenki nagyon elégedett vele.”
Végül a távolabbi kilátásokról kérdeztem végzős hallgatónkat. Ági mindeddig úgy gondolta, hogy munkát szeretne találni, és a szakmában szeretett volna elhelyezkedni – ami persze ezen a szakon sem könnyű, noha – mint mondja – minden, turizmussal foglalkozó tankönyvben azt lehet olvasni, hogy nőni fog az idegenforgalom.
Egyre többen utaznak, mert nő a szabad felhasználású jövedelem és az idő, és az emberek ezt szeretik utazással el-, illetve kitölteni, amit sokan egyfajta nyugodt tanulási folyamatként fognak fel, hiszen pihenés közben megismerkedhetnek a hely nevezetességeivel is. Ági pontosan ennek az aktív tanulásos, honismeretre is koncentráló üdülésnek az erősödésében lát jövőt.
„De most, egy ilyen sikeres visszajelzés után, megfordult a fejemben, hogy esetleg PhD-zom. Lehet, hogy nem most szeptembertől, hanem egy kicsit később, ezt még nem tudom. Mindenképpen szeretnék lehetőség szerint valamilyen kutatóintézetben dolgozni” – mondta az OTDK-győztes.
A későbbiekben, ha nem is a világörökség-, de mindenképpen valamilyen kulturális és örökségturizmus keretein belül szeretne maradni Ági a kutatásban. A mostani dolgozatnak egy lehetséges továbbfejlesztése lehet a turisták érdeklődésének, motivációjának vizsgálata, vagyis az, hogy pontosan milyen objektum vonzza őket a világörökségeken belül; de ehhez a helyszínen kell kérdőíveket vagy interjúkat készíteni. Ez lenne a következő lépés.
Arany Mihály