 |
Janacsek Karolina
1985-ben született Zentán. Középiskolai tanulmányait a Zentai Gimnáziumban végezte, 2004-ben érettségizett. A 2006/2007 és a 2007/2008-as tanévben elnyerte a Szegedi Városi Ösztöndíjat, idén a Pro Renovanda Culturae Hungariae Diákok a Tudományért Alapítvány ösztöndíjasa, illetve köztársasági ösztöndíjas.
|
Karolina nagyszerűen szerepelt a 2007-es XXVIII. OTDK-n. Az Általános pszichológia I. tagozaton Mészáros Tündével és Tánczos Tímeával különdíjat kaptak a Hallási mondatterjedelem teszt: Lépések a sztenderdizálás felé című dolgozatukkal. Emellett egy másik kategóriában egyedül is remekelt: az Általános pszichológia II. tagozatot megnyerte A számok párosságának reprezentációja című munkájával.
Mondatterjedelem
Pontosan mi is egy ilyen hallási mondatterjedelem teszt? „Ez egy emlékezeti teszt, amely angol nyelvterületen nagyon népszerű, ezért arra gondoltunk, hogy elkészítjük a magyar nyelvű változatát. Kétéves munkafolyamatnak értünk a végére, és most készül belőle a cikk. A sztenderdizálásban egészséges személyekkel vettük fel a tesztet, négyéves kortól egészen idős korig. Emellett különböző betegcsoportokkal is folyamatban van az adatfelvétel. Az angol nyelvű szakirodalom szerint a teszt segíthet például az Alzheimer-kór, a skizofrénia, valamint a nyelvi zavarok, például a diszlexia korai felismerésében” – magyarázza Karolina.
A teszt úgy néz ki, hogy a kísérletvezető mondatokat olvas fel, a kísérleti személynek pedig el kell döntenie, hogy a mondat igaz vagy hamis, és meg kell jegyeznie az utolsó szót. Bizonyos számú mondat elhangzása után az utolsó szavakat kell a hallott sorrendben visszamondani. Két mondattal szokták kezdeni, és a teszt maximum nyolcig terjed – a kísérleti alanyok általában hat helyesen megjegyzett szótól tovább nem jutnak el – tudjuk meg szakértőnktől.
Csapatban
Karolina szívesen dolgozik együtt „kutatótársakkal” egy-egy témán, hiszen tudja, hogy ebben a tudományban elengedhetetlen a másokkal való együttműködés. „Nagyon fontosnak tartom a csapatmunkát, mert úgy érzem, az embernek szüksége van a többiek támogatására, ezért is örülök, hogy az emlékezeti vizsgálatot csapatban kezdtük el, nagyon sokat tanultam belőle. Ha elfáradunk, tudjuk bátorítani egymást, és gyorsabban haladunk, mert el vannak osztva a feladatok. Például különböző cikkeket olvasunk, és meg tudjuk egymással osztani az információkat. Emellett mindenkinek megvan a maga kedvenc területe a kutatásban, amivel szívesebben foglalkozik – nekem például az adatfeldolgozás és a statisztika tetszik legjobban.”
„Párosan szép…”
Rátérve az egyéni témájára, a számok párosságának reprezentációjára, arról kérdezem pszichológusunkat, hogy menynyire játszik szerepet a matematikatudás az ilyen témákban. „Nem olyan szempontból van szükség a matematikára, hogy sokat kellene számolnunk, azt legtöbbször számítógéppel oldjuk meg, inkább a logikát kell használni, és meg kell találni a legjobb módszert az adatelemzéshez.” Karolina tagja a Matematikai Megismerés Kutatócsoportnak, ahol Igács Jánossal dolgozik együtt, mivel összekapcsolódnak a témáik: mindketten a mennyiséggel és a párossággal kapcsolatos jelenségeket vizsgáló alapkutatásokat végeznek, de Karolina inkább a párossággal foglalkozik hangsúlyosabban. Az eddigi eredmények azt mutatják, hogy e két tulajdonság szigorúan elkülönülve tárolódik az agyban.
„Azt, hogy hogyan tároljuk a párosságot az agyban, biztosan még nem tudjuk, de a szakirodalmi adatok és az eredményeim is azt támasztják alá, hogy ez a tulajdonság valószínűleg számsorozatként reprezentálódik. Vagyis van egy lista a fejünkben a páros számoknak: 2, 4, 6, 8 stb., valamint egy a páratlanoknak” – fejtegeti Karolina. A kísérlet reakcióidő-vizsgálattal zajlik: számítógépen számpárokat mutatnak, egyszerre két darab egyjegyű számot. A kísérleti alanynak azt kell megmondania, hogy a párosság szempontjából megegyezik-e a két szám – tehát ha mindkettő páros vagy páratlan, akkor megegyeznek; ha az egyik páros, másik páratlan, akkor nem. Karolina az úgynevezett távolsághatás alapján elemezte az adatokat. „Megnéztük az átlagos reakcióidőket a mutatott két szám közötti távolság alapján, és diagramot készítettünk. A számsorozat-reprezentáció következtetéséhez úgy jutottunk, hogy minél rövidebb volt a távolság a két szám között, annál rövidebb volt az alanyok reakcióideje is” – magyarázza.
Témavezetők
Karolina nagyon szeret konferenciákra járni, az emlékezettel kapcsolatos munkájukat bemutatta például a Magyar Pszichiátriai Társaság idei vándorgyűlésén, az egyéni kutatásával pedig szerepelt a X. Európai Pszichológiai Konferencián, amelyet ebben az évben Prágában rendeztek meg. Október 5-6-án a VI. Szegedi Pszichológus Napok keretében Párosság és távolsághatás címmel tart előadást. Emellett, mint mondja, szívesen megy a Vajdasági Magyar TDK-ra, illetve a Partiumi TDK-ra is.
Karolina remek előadó hírében áll, ilyen téren is – mint mondja – nagyon sokat tanult témavezetőitől. A csapatmunkát másodév elejétől Németh Dezső irányításával végezték. „Nagyon lelkesítő és támogató tanár, aki rendkívül jó és érdekes előadásokat tart. Akkoriban tanultunk épp az emberi emlékezetről, így könnyű volt ezen a területen témát választani, és ő készséggel segített nekünk” – mondja. Az egyéni témánál pedig Krajcsi Attila készítette fel. „ő a másik nagyszerű előadó, és már régóta foglalkozik a témával. Többek között a módszertankurzust is ő tartotta. Nagyon sokat tanultam tőle; de nemcsak az órákon, hanem a kutatócsoportban is. Krajcsi Attila itt rendszeresen megosztja velünk tapasztalatait az adatelemzéssel és a kutatás egyéb részeivel kapcsolatban, mindezzel remek lehetőséget nyújt az előrehaladásra” – árulja el OTDK-győztesünk.
Egy kutató
Hogyan lesz valakiből pszichológus? „Eredetileg programtervező matematikus szakra szerettem volna jelentkezni – meséli Karolina – de egy ismerősöm ráébresztett arra, hogy inkább a pszichológia lenne a nekem megfelelő irány, hiszen mindig is érdekelt az emberi elme működése. Nem is tudom, hogy én miért nem gondoltam erre a lehetőségre.” A saját szakterülete mellett nyitott sok minden más felé is: szeret nyelveket tanulni, az angol és német mellett egy kurzuson megkedvelte a bolgárt is, szeretne megtanulni csehül és esetleg finnül. Szabadidejében szívesen olvas, főleg szépirodalmat, vagy barátaival filmeket néz.
„A jövő? Mondhatnék terveket, de igazából ezek akármikor változhatnak, mert nem tudhatom még, hogy hogyan alakulnak a dolgok egy vagy két év múlva. Annyi azonban biztos, hogy PhD-zni mindenképpen szeretnék – mivel Szegeden még nincs ilyen képzés, talán Pesten vagy külföldön. Az eddigi kutatási témáim mellett más területen is szeretném kipróbálni magam. Azonban minél többet fektet az ember egy területbe, utána annál nehezebb kilépni. Én is így vagyok ezzel, egészen a szívemhez nőttek az OTDK-munkáim. A kutatást is annyira megszerettem, hogy azt hiszem, nem tudnék meglenni nélküle” – vallja be mosolyogva Karolina, mi pedig sok sikert és mosolygós, szép jövőt kívánunk neki.
Arany Mihály