|
Németh Dezső
(1975) 1999-ben az ELTE-n végzett pszichológusként, 2005-ben szerezte meg doktori (PhD) fokozatát az ELTE Pszichológia Doktori Iskolájában. 1999-től dolgozik az SZTE Pszichológia Intézetben, először mint egyetemi tanársegéd, 2006 óta egyetemi adjunktus. A Magyar Pszichológiai Társaság, a European Society for Cognitive Psychology és a Magyar Pszichiátriai Társaság tagja. Fő kutatási területe: az emlékezeti rendszerek és a nyelvi folyamatok kapcsolata, a kognitív neuropszichológia, a Huntington- és az Alzheimer-kór kognitív neuropszichológiai vizsgálata. Munkásságát 2007-ben Mérei Ferenc publikációs díjjal és Bolyai János kutatási ösztöndíjjal ismerték el. |
– Van valami különleges oka a fényképezőgép iránti érdeklődésének?
– Két-három hónapja vettem egy gépet, s azóta rengeteget fotózok, de a technikai részletek is nagyon érdekelnek. Szívesen utazom, igyekszem idegen helyeket és kultúrákat megismerni, s élményeimet fényképeken is megörökítem. Szerencsére az utóbbi időben sokszor össze tudtam kötni a kellemeset a hasznossal, hiszen Marseille-ben és Melbourne-ben vettem részt nemzetközi tudományos konferenciákon.
– Nagy filmrajongó hírében is áll...
– Való igaz, különösen a lélektani jellegű filmeket – mint például Jean-Luc Godard vagy Hal Hartley alkotásai – szeretem. Nem utolsósorban ezeken keresztül jutottam el annak idején a pszichológia szakra.
Irodalom-lélektan
– A családban senki sem foglalkozott korábban pszichológiával?
– Nem, bár szüleim bölcsészek – édesapám a szegedi BTK francia tanszékén oktatott, édesanyám pedig a központi könyvtárban dolgozik –, így a humán beállítottságot tőlük örököltem. A Ságvári-gimnáziumba jártam, s egészen a felvételiig az irodalom érdekelt a legjobban. Bár rajongtam Dosztojevszkij műveiért és a lélektani regényekért, rájöttem, a magyar szak kevésbé vonz. Érdekes, hogy pont a nyelvészettől tartottam leginkább, ma pedig pszicholingvisztikával foglalkozom.
Az ELTE pszichológia szakán tanultam, hiszen akkoriban még nem indult meg Szegeden ez a képzés. Kezdetben pszicho-terapeuta akartam lenni, közel állt hozzám a freudi felfogás, s még jungiánus terapeutaképzést is végeztem, ám az egyetem második felében egyre erősebbé vált a neuropszichológia, a kognitív pszichológia iránti érdeklődésem.
– Minek vagy kinek a hatására következett be ez a váltás?
– Negyed-ötödévben Pléh Csaba óráin keresztül kerültem közel a témakörhöz. Beszélt a mesterséges intelligenciáról, s a test-lélek kérdés modern megközelítése kapcsán filozófiai kérdéseket is feszegetett. A kognitív pszichológia nyelvezetét először nem értettem, ezért kezdett el különösen izgatni. Kónya Anikót (aki a „hivatalos” témavezetőm) és Pléh Csabát is mesteremnek vallhatom. Utóbbinak köszönhetem, hogy a diplomaszerzést követően Szegedre kerültem oktatni, s vele együtt, majd az ő munkáját is folytatva kezdhettem el kutatásaimat az általa létrehozott kognitív tudományi csoportban. ő vitt magával külföldi konferenciákra, tanítgatott, hogyan kell előadni, s megmutatta, mi a nemzetközi szintű pszichológia.
Mesterek és tanítványok
– Ennyire élésen elválik ebben a tudományban a magyar és a nemzetközi szint?
– Igen, mert az előző rendszerben nem volt divatos pszichológiával foglalkozni. Csak a 90-es évektől virágzik újra ez a tudomány, ám a természettudományosabb megközelítésű neuropszichológia, illetve a kognitív pszichológia még ma is eléggé gyerekcipőben jár. Míg a magyar matematika vagy fizika az elmúlt száz évben töretlenül fejlődött, mindig voltak mesterek és tanítványok, a pszichológiában a rendszerváltást követően teljesen az alapokról kellett kezdeni az építkezést. Mostanra nőtt fel az a generáció, mely nemzetközi szinten akar és tud publikálni, már van néhány világszerte ismert kognitív pszichológusunk is (például Csibra Gergely, Fiser József, Winkler István).
– Az ön kutatási milyen irányban indultak el?
– A szakdolgozatomban a rövid távú memória, illetve a mondat- és történetmegértési képesség összefüggését elemeztem. Kiderült, hogy az a gyerek, akinek nagyobb a rövid távú emlékezeti kapacitása, jobban érti a meséket, s ezt fiatal korban játékos feladatokkal fejleszteni is tudjuk. A doktori dolgozatomban már a szemantikus és az implicit emlékezet szerepét is megnéztem a mindennapi nyelvi folyamatokban, valamint azt elemeztem, hogy a kétnyelvűséget miként segíti elő a munkamemória.
– A nyelv és az emlékezet összefüggéseit vizsgáló kutatásait a Magyar Pszichológiai Társaság és a Magyar Pszichológiai Szemle nemrégiben Mérei Ferenc publikációs díjjal, az MTA pedig a hároméves Bolyai János kutatási ösztöndíjjal ismerte el.
– A díjazott tanulmányban – melyet négy munkatársammal készítettem – a rövid távú memória és a magyar nyelv ragozott szavainak kapcsolatát vizsgáltuk. Tulajdonképpen az emlékezet és a nyelv kapcsolatához kötődő neuropszichológiai vizsgálatokat végzünk.
A kutatók egyébként az 1980-as években kezdték összekapcsolni a nyelvet és az emlékezetet. Korábban a pszicholingvisták foglalkoztak a nyelvvel, az emlékezetkutatók az emlékezettel. Ám a nyelv valójában a szavakra és a szabályokra való emlékezés, tehát szorosan kapcsolódik az emlékezethez! A nyelvi zavar mögött állhat emlékezeti zavar is, az emlékezeti zavar gyakran jár együtt nyelvi zavarral.
A ragozott szavak is azért érdekesek, mert feldolgozásuk és használatuk is bizonyos agyterületekhez köthető, s mi – a Neurológiai és a Pszichiátriai Klinikával szoros együttműködésben – olyan betegeket vizsgálunk, akiknek különböző agysérüléseik vannak. Tesztjeinkben például szavakat vagy számokat kell felidézniük a pácienseknek, s az úgynevezett kognitív funkciók felmérésével meg tudjuk határozni az agy különböző területeinek feladatait, működését.
Fogadókész partnerek
– Mennyiben segítik ezek a kutatások a mindennapi orvoslást?
– A Szegedi Megismeréstudományi Csoport megpróbál interfész lenni az orvostudomány, a nyelvészet és pszichológia között annak érdekében, hogy az agy és kogníció kapcsolatát jobban megértsük, illetve az eredmények a mindennapi orvosi praxisban is majd hasznosíthatóak legyenek.
Az agyműködés megismerésén túl kutatásaink segítségével diagnosztizálni lehet egyes neurológiai betegcsoportokat. Hoffmann Ildikó nyelvésszel és a Pszichiátriai Klinika munkatársaival, elsősorban Kálmán Jánossal például a betegek beszédmutatóiból (a beszéd gyorsasága, a szavak között tartott szünetek hosszúsága) próbáljuk meg minél hamarabb felismerni az Alzheimer-kórt. Racsmány Mihály kollégámmal együtt kognitív tesztjeinkkel a skizofrénia kognitív profilját igyekszünk feltérképezni a Pszichiátria Klinika szakértőivel (Janka Zoltán professzor, Szendi István, Horváth Szatmár) közösen.
A Neurológiai Klinikán Vécsei László akadémikussal, Klivényi Péterrel és Gárdián Gabriellával a neurodegeneratív betegségek (Huntington-kór, Parkinson-kór stb.) neuropszichológiájának elemzésében működünk együtt. A finom emlékezetvizsgáló módszereink, tesztjeink segítségével a kisagysérült páciensek betegségét érthetjük meg jobban. Ami a kutatást illeti, Sefcsik Tamás kollégámmal és a klinika munkatársaival közösen például azt vizsgáljuk, hogy mi a szerepe az agykéreg alatti struktúráknak és a kisagynak – melyekről korábban azt hittük, csak a mozgáskoordinációt irányítják – a nyelvi folyamatokban, az emlékezeti működésben és a tanulási képességekben. A ragozott szavakkal kapcsolatos nyelvi hibák is egyébként sokszor éppen az egyik kéreg alatti struktúra sérüléséhez kötődnek.
– Ha már szóba került a klinikákkal való kapcsolat, megszokott ma Magyarországon a kognitív neuropszichológia segítségül hívása?
– Egyáltalán nem az, egyedül Szegeden vált ez bevett gyakorlattá, elsősorban annak köszönhetően, hogy az újra, a modernre a betegek érdekében maximálisan nyitott, fogadókész partnereket találtunk a Pszichiátriai és a Neurológiai Klinikán, valamint a II. Belgyógyászati Klinika és Kardiológiai Központban. Felismerték, hogy mivel kognitív tudományi csoportunk fő profilját a neupszichológiai kutatások jelentik, azaz egészséges és beteg emberekkel is foglalkozunk, több ponton is kapcsolódunk a klinikák munkájához, s kölcsönösen segíthetjük egymást. A kardiológia külön érdekes, ott Sághy László doktorral állunk kapcsolatban – Csábi Eszter hallgatónkkal és Sefcsik Tamással együtt azt vizsgáljuk, a szív oxigénhiányos állapotai okoznak-e idegrendszeri elváltozásokat.
INTUÍCIÓ
|
A rövid távú memória mellett a hosszú távú emlékezet és az ehhez kapcsolódó implicit, tudattalan tanulás, valamint az intuíció, a tudattalan bejóslás is izgalmas és érdekes területek – mondja Németh Dezső. Ez utóbbi az a jelenség, amikor a teniszezi – legyen mondjuk a kedvence, Marat Szafin – nagyjából érzi, merre jön a labda, vagy az edzője már a labda feldobásakor kilencven százalékos biztossággal megmondja, jó lesz-e a szerva. Az agyunk mintegy százötvenezer számítógép működésének felel meg: a korábban történtek alapján be tud jósolni bizonyos dolgokat, ami szintén a kéreg alatti struktúrákhoz kötődik. Az intuíció sokak számára misztikusnak tűnhet, holott természettudományos alapja van, amelynek megfejtésére törekszik a fiatal kutató.
|
Nem okoz dilemmát
– 1999-ben került a szegedi Pszichológiai Intézetbe, s azóta oktatja mind a pszichológia, mind a tanár szakos hallgatókat. Mennyiben tér el a két különböző típusú órára történő felkészülés?
– A tanárképző órák látványosabbak, populárisabbak, s a céljuk, hogy a hallgatók megszeressék a pszichológiát. Számomra ugyanakkor abból a szempontból hasznosak, hogy új kérdésekkel találom magam szemben, másfajta impulzusokat kapok, így segítenek abban, hogy közelítsek egy profi tudóshoz, aki a kezdővel szemben már mindenki számára érthetően el tudja magyarázni, mivel foglalkozik.
A pszichológusoknak tartott kurzusokon sokkal alaposabban át kell rágnunk a szakmai kérdéseket, a betegekkel való közös munka kereteit, részleteit. A tanár szakos órákra történő felkészülésben sokat segített, hogy már egyetemistaként is tartottam felvételi előkészítőket Pesten, a pszichológusoknál viszont – be kell valljam – az első két évben picit aggódtam, megfelelően próbálom-e átadni a tudást.
– Huszonnegyedik születésnapja már az egyetemi katedrán, érdeklődő vagy kevésbé lelkes hallgatókkal szemben találta. Hogyan tudta kezelni a kis korkülönbséget?
– Akadtak nehéz pillanatok, hiszen az első bevezetés órán a kurzuslapjukkal az asztal körül várakozók nem akartak beengedni a terembe, hiszen azt hitték, én is hallgató vagyok, s előre akarok tolakodni... A tréfát félretéve, a pszichológusoknál az a szokás, hogy valóban munkatársnak tekintjük a hallgatót. Ebben a tudományban a csapatmunka a jellemző, három-négy ember közösen végez egy kutatást – egyik az adatfelvételben, a kísérleti személyekkel való kapcsolattartásban profi, a másik az adatelemzés, a statisztika szakértője, a harmadik pedig a szakirodalom összegyűjtésében, a cikkírásban jeleskedik –, s már Pléh Csabánál is azt tanultam, hogy az igazi munkakapcsolat nem alapulhat magázódáson. Annak ellenére, hogy tegeződünk, a hallgatók a munkánk alapján fogadnak el minket, hiszen látják, hogy kompetensek vagyunk a szakmában. Hiszek benne, hogy a tisztelet nem lehet erőltetett, tekintélyalapú, hanem belülről kell jönnie.
Itt Szegeden – szemben például az ELTE hidegebb, kevésbé hallgatóbarát képzésével – minden pillanatban nyitottak vagyunk a diákokkal való kapcsolatra. Éppen ezért nekem sem okoz dilemmát, ha a városban összefutok hallgatókkal, s odaülnek hozzám beszélgetni. Szívesen csocsózom is velük, már ha ki mernek állni ellenem...
– Mennyire lehet a hallgatókat bevonni egy-egy kutatási projektbe?
– Már elsős koruktól kezdve arra igyekszünk ösztönözni őket, hogy minél hamarabb kezdjék meg a tudományos diákköri munkát, mert sok kutatási téma (például egy ritka kisagyi degenerációban szenvedő betegcsoport vizsgálata) kibontásához két-három év szükséges. Szerencsére nagy számban jelentkeznek is – évente húsz-huszonöt ember TDK-zik – mert látják, hogy a befektetett többletmunka megtérül: a diákkörös hallgató jobban beépül a szakmába, nyer külföldi vagy PhD-ösztöndíjat (nekem is sokat segített az OTDK-második helyem), nagyobb eséllyel szerez majd szívének kedves állást.
Irány Washington!
– Számon tudja tartani, hány OTDK-helyezettje volt eddig?
– Hú! Két éve első díjat nyert Ivády Rozália Eszter, s volt egy második helyezettem, idén pedig két második és egy különdíjat hozott el öt tanítványom. Közülük is kiemelkedik Janacsek Karolina, aki Krajcsi Attila kollégám témavezetésével a számok összehasonlításának pszichológiája témában első, velem pedig egy Magyarországon még nem használt munkamemória-teszt kidolgozásával különdíjas lett. Ráadásul mindezt harmadévesen érte el!
– Mi emeli őt az átlag fölé?
– Remekül érti a statisztikát, hobbijának tekinti az adatelemzést, gyakran a többi hallgatót is hozzá küldjük segítségért a kísérleteknél. A cikkírásban is kitűnik, s külön erénye, hogy tanul a hibáiból. Élete első előadása után Krajcsi Attilával megbeszéltük vele, mi volt a rossz, s munkái a kritikák hatására mindig jelentősen javultak.
– Emlékszik még, mit kifogásolt Karolina első előadásában?
– Nem tudta megfelelően kiemelni a lényeget, s határozatlanul is viselkedett. A második-harmadik előadásán már szenzációs volt, az OTDK-n pedig lenyűgözte a zsűrit. Hogy mi lesz vele a későbbiekben? Ha a kognitív pszichológiát választja, akár Nyugaton is PhD-zhet. Az lenne a legszerencsésebb, ha egy rangos külföldi egyetemen képezné magát három évig, aztán visszajönne, s itthon kamatoztatná tudását.
– Önben sem merült fel, hogy külföldön helyezkedik el?
– Nem, viszont folyamatosan keresem a külföldi kapcsolatokat. Most szeptembertől négy hónapot Washingtonban, a Georgetown Egyetem orvosi karán töltök el, s Michael Ullman professzorral együtt azt fogom vizsgálni, hogyan tárolódnak az agyunkban a különböző szavak, illetve hol helyezkedik el a nyelvtan, s mi ennek az idegrendszeri háttere. Ezeket a kutatásokat aztán a magyar nyelvre is szeretném alkalmazni, illetve terveim szerint Washingtonban megismerem a legmodernebb neuropszichológiai diagnosztikát, melyet itthon a neurológián és a pszichiátrián használhatunk majd. De ígérem, a fényképezőgépet sem hagyom majd sokat pihenni a tokjában... Pintér M. Lajos