– Pedagógus felmenői vannak, így lehet azt mondani, hogy a tanárság a vérében van. A kémia iránti érdeklődését is otthonról hozta?
– Mindig is a kémia, matematika, fizika érdekelt leginkább, de a családunkban senki nem volt jártas a kísérleti természettudományokban. Édesapám latin-görög-történelem szakos tanár volt, édesanyám történelem-földrajz szakos, ahogy nagyapám is. Másik nagyapám kántortanítóként dolgozott egy kis faluban, a pálya tehát szinte hagyomány volt. Talán ebből az örökségből adódik, hogy mindig is nagy hangsúlyt fektettem az oktatói tevékenységre, tulajdonképpen ezért is maradtam az egyetemen. A tudományos kutatás is fontos része a munkámnak, de a tanítást sose hanyagoltam el. Ez a kettő szorosan összefonódik, és mindig igyekeztem, hogy egyik se menjen a másik rovására.
Visy Csaba (1950) Szegedi születésű, 1974-ben végzett okleveles vegyészként a József Attila Tudományegyetemen. 1976-ban szerezte meg doktori fokozatát, 1994-ben lett a kémiai tudomány doktora. 1991-től 1996-ig a TTK oktatási dékánhelyettese, 2000-től 2003-ig az SZTE oktatási rektorhelyettese volt. Tagja volt az Országos Kredittanácsnak és a Nemzeti Bologna Bizottságnak. 1997-2000 között Széchenyi Professzori Ösztöndíjban részesült, 2004-ben megkapta a Magyar Köztársasági Érdemrend Lovagkeresztjét. 2010-ben Finnország tiszteletbeli konzuljának nevezik ki. Nős, két felnőtt gyermeke és két unokája van. A TTIK Fizikai Kémiai és Anyagtudományi Tanszék egyetemi tanára. Fotó: Segesvári Csaba |
---|
– Az ön tanítványa Endrődi Balázs, egyike annak az öt hallgatónak, aki idén elnyerte a Sófi-ösztöndíjat.
– Balázs igen tehetséges diák. Az első bolognai évfolyamon kezdett; ennek a korosztálynak van egy roppant lelkes és elhivatott magja, és ő is közéjük tartozik. Csak néhány hallgatóval szokott előfordulni, hogy megajánlott jegyet kapnak tőlem egy kurzus végén, mert ehhez komoly és minőségi munkára van szükség. Ez a fiatalember egyike volt annak a kevés diáknak, akik ezt kiérdemelték. Közvetlenül ezután megkeresett, hogy bekapcsolódhat-e a laboratórium munkájába, mert érdekelné a lehetőség, a következő félévben pedig felvett egy olyan kurzust, amely kifejezetten elektrokémiáról és az elektromosan vezető polimerekről szólt. Szabadidejének nagy részét innentől kezdve a laboratóriumban töltötte, és jól beilleszkedett az ott dolgozó csapatba. Azt hiszem, ezért is sikerült neki olyan alapossággal elkészítenie a dolgozatát az OTDK-ra – tavaly harmadik helyezést ért el vele a kémiai és vegyipari szekcióban. Ez egyrészt ritka dolog ilyen fiatalon, másrészt jelentős teljesítmény, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy az ELTE-ről és a BME-ről érkezett hagyományos képzésben haladó vegyész- és vegyészmérnök hallgatókkal együtt versenyzett.
– Más diákjai is igen eredményesek, tanulmányi versenyeken jól teljesítenek, különböző díjakat nyernek. Ezeket mennyire tartja a saját sikerének?
– Úgy gondolom, hogy egy egyetemi oktatónak nem csupán az a feladata, hogy ismeretanyagot adjon át a diákoknak, és ellenőrizze, hogy azt elsajátították-e. A munkánk – és egyben a tehetséggondozás – egyik legfontosabb része, hogy a hallgatókat az adott tudományterület sajátosságaiba is bevezessük. Ha valaki tehetséges, azt észre kell vennünk, és onnantól megadni neki minden segítséget, hogy ezt az illető kibontakoztathassa. Szerencsére többen is vannak ígéretes hallgatók, például Lukács Zsófia szintén harmadik helyezett lett a tavalyi OTDK-n. Úgy látszik, nekem szerencsém van, mert a diákok általában kedvvel jönnek ebbe a laboratóriumba, ahol az általam vezetett tudományos kutatások folynak. Nincs megkötve a kezük – a téma kijelölésével a tehetséges hallgatók egyre inkább önállóan dolgoznak; saját maguk tervezik meg a kivitelezést, és időről időre konzultálunk az eredményekről - így halad előre a kutatás.
– Középiskolás korában francia tagozatos volt a Ságvári Endre Gyakorló Gimnáziumban. Később mégis kémia szakra jelentkezett, azóta pedig a JATE, majd az SZTE berkeiben dolgozik.
– A természettudományos érdeklődés, amely már általános iskolás koromban kialakult, középiskolás koromban sem szűnt meg, de mindenképpen el akartam sajátítani egy nyugati nyelvet, és nem bántam meg, hogy francia tagozatos lettem. Ami a vegyészetet illeti: miután befejeztem az egyetemet, először tudományos továbbképzési ösztöndíjas gyakornokként dolgoztam itt két évig, majd végigjártam az oktatói „ranglétra” lépcsőit, és megszereztem különböző tudományos fokozatokat. Tapasztalatokat persze máshol is szereztem, számos alkalommal jártam külföldön. 1988-ban a turkui egyetem ösztöndíjával kerültem Finnországba, ott találkoztam először azokkal az anyagokkal – az elektromosan vezető polimerekkel –, amelyeken alapszik az a kutatás, amellyel ma is foglalkozom. Ez egy féléves ösztöndíj volt, ez után szinte minden évben vissza-viszszajártam dolgozni Turkuba egészen 2000-ig. Abban az időben az itteni körülmények nem a legmodernebb technikát biztosították, így előfordult, hogy itthon egy év alatt haladtam annyit a kutatásaimmal – amire persze időt is kevesebbet tudtam szakítani egyéb kötelezettségeim miatt –, mint kint másfél hónap alatt. Ezek az eredmények, amik a turkui egyetemhez kötődnek, biztosították annak a hátterét, hogy 1993-94-től hazai pályázatokban is sikeres voltam, és mára itt is már kialakult egy olyan tudományos eszköztár, egy olyan felszerelt laboratórium, amit bárkinek büszkén mutatok meg. Azóta számos konferencián megfordultam már, és bár adódott volna olyan lehetőség, hogy máshol dolgozzam, azt sose tudtam volna elképzelni, hogy külföldön telepedjek le, és ez által esetleg lemondjak az oktatásról.
– A kapcsolat a turkui egyetemmel még fennáll?
– Természetesen. Az Erasmus program keretében például több hallgatóm is eljutott már Turkuba – Balázs és egy másik hallgató is ott fogja tölteni a következő szemesztert. A világ egyre nyitottabb, ahhoz képest, hogy az én időmben körülbelül háromévente lehetett kijutni külföldre, a fiataloknak ma már sokkal több lehetőségük van. Véleményem szerint a tudományos konferencia, mint olyan, nem csupán azért fontos, hogy újdonságokkal ismerkedjünk meg, mert annak utána lehet járni, el lehet olvasni a szakirodalomban. Sokkal fontosabb a személyes kapcsolat kialakítása, mert egy beszélgetés során fel lehet fedezni a közös érdeklődési pontokat. Az én feladatom most már az, hogy az általam kialakított kapcsolatokat a fiatal munkatársaim, tanítványaim számára igyekezzem hasznosítani, vagyis számukra biztosítsa ez egy másfajta szemlélet megismerésének lehetőségét. Ez nagyon fontos a tudományban, mert nem szabad bezárkózni, és szemellenzővel csak arra koncentrálni, amit az ember megszokott a saját laboratóriumában.
– Mennyire tudja átadni hallgatóinak ezt a fajta nyitottságot?
– Hosszú pedagóguspályám alatt az fogalmazódott meg bennem, hogy egy tanár – az oktatás bármely szintjén – tudásával, személyiségével, személyes példájával a legeredményesebb. Önmagában a tudás nem elég, tudás nélkül pedig a vonzó személyiség is kevés, mégis, a személyes példa nagyon fontos. Ha leegyszerűsítjük, azt is mondhatnám, hogy az oktatói tevékenység – és itt főleg a tanteremben eltöltött időre gondolok – egyfajta színészi tevékenységgel párosul, hiszen így lehet érdekessé tenni egy-egy, száraznak tűnő anyag ismertetését. Ezek azok a személyes attitűdök, amelyek jó esetben megfogannak a hallgatókban.
KONZUL |
---|
Visy Csaba, noha az egyetemi vezetésben már nem vállal szerepet, a közélettől nem vonul vissza: a közeljövőben ugyanis Finnország tiszteletbeli konzuljának fogják kinevezni. „A két nemzet közötti kapcsolatok ápolásának egyik jeleként igyekeznek bővíteni a magyarországi tiszteletbeli finn konzulátusok számát” – jegyezte meg Visy Csaba. Mint elmondta, feladata nemcsak az lesz, hogy a régióban (Csongrád, Bács-Kiskun és Jász-Nagykun-Szolnok megyékben) szükség esetén segítséget nyújtson az idelátogató finn állampolgároknak, hanem a tudományos kapcsolatok gazdasági irányban való kiterjesztése. A tiszteletbeli konzulátus – amelyhez már megvan a rektori befogadó nyilatkozat – az egyetem területén fog működni. |
– Kutatási-oktatási területe, mint említette, az elektromosan vezető polimerek világa.
– A kémiai doktori iskolában én vezetem az elektrokémiai és reakciókinetikai programot. Ezen belül a kutatási területem az idők során folyamatosan változott, mert azt vallom – ahogy már mondtam is –, hogy nem szabad leragadni egy adott területnél. A turkui kapcsolat döntő jelentőségű volt számomra, mert ott ismerkedtem meg azokkal a polimerekkel – köznyelvben műanyagokkal –, amelyek ellentétben az összes eddigi, szigetelésre használttal, képesek arra, hogy vezessék az elektromos áramot. Ez áll 1988-tól az én kutatásaim középpontjában is, majd körülbelül nyolc éve elkezdtük összekombinálni ezeket az elektromosan vezető szerves anyagokat különböző egyéb tulajdonságú részecskékkel, például fémionokkal, fémekkel, nanorészecskékkel és biológiailag fontos anyagokkal. Így készítettünk mágneses, fotokatalitikus, termoelektromos vagy épp biotechnológiai célra alkalmas elektródot. Ez mind azt jelenti, hogy az elektromos vezetés alaptulajdonságát kombinálni lehet egy másfajta tulajdonsággal. Ennek a területnek nagy a hasznosítása lehetősége: a napenergia és a geotermikus energia hasznosításától kezdve olyan elektronikus eszközök gyártásáig, amelyek nem igénylik azt a szilícium alapú technológiát, amely köztudottan nehézkes és drága. De hogy egzotikus alkalmazási lehetőséget mondjak, a lopakodó repülőgép bevonata is ilyen anyagból készül, így elnyeli a radarsugárzást, hogy az ne verődjön vissza. Tehát vannak már megvalósult alkalmazások, és olyanok is, amelyek fejlesztési stádiumban vannak. Világszerte nagy erőkkel folynak a kutatások ezek hatékonyabb működésének kifejlesztése érdekében. Évente számos világkonferencia foglalkozik ezzel a témával, néhány jelentősebbet mi is látogatunk, jómagam például meghívott előadó leszek ősszel a Nemzetközi Elektrokémiai Társaság éves konferenciáján.
– Az említett kutatásokhoz kapcsolódnak az ön nevéhez köthető szabadalmak is.
– Két szabadalom született ennek a laboratóriumnak a részvételével: az egyik egy speciális érzékelő, amely az emberi szervezetben, a vérben a vércukorszinthez hasonlóan a húgysav-szintet képes mérni. A másik egy elektro-biotechnológiai eszköz, ahol egy speciális vezető polimer elektródba olyan adalékanyagot ültettünk be, amely segítségével hidrogenáz-enzimek hidrogén előállítására ösztönözhetők, és ez azért fontos, mert a hidrogén a legtisztább energiahordozó, elégetésével az energia mellett csak víz keletkezik.
– Korábban az egyetemi vezetésben is vállalt feladatokat.
– Hat évig voltam az – akkor még – TTK oktatási dékánhelyettese, másfél évig a Kémiai Tanszékcsoport vezetője, 2000-2003 között a frissen egyesült SZTE oktatási rektorhelyettese, 2000-2008 között a Fizikai Kémia Tanszéket vezettem, megalakulásától kezdve nyolc évig dolgoztam az Országos Kredittanácsban, tagja voltam a Nemzeti Bologna Bizottságnak, ott is a tanárképzési albizottságnak, legutóbb pedig a Magyar Akkreditációs Bizottság Kémiai és Vegyészmérnöki Bizottságának voltam társelnöke. Úgy gondolom, hogy eleget tettem közszolgálati feladatköreimnek, amelyek sok esetben fáradságos, idegrendszert nem kímélő, sőt, fizikailag is megterhelő feladatok voltak. Rektorhelyettesi időszakom volt talán legfárasztóbb, mert mellette tanszékvezető és oktató is voltam, ráadásul épp abban az időszakban nagy volumenű feladatokat kellett megoldani: akkor tértünk át a kreditrendszerre, egységesíteni kellett az egyetem tanulmányi- és vizsgaszabályzatát, ekkor indult el az ETR. Abban az időben, amikor kérdezték, hogy lehet ezt győzni idővel és energiával, akkor mindig Alfonzót idéztem, aki azt mondta, hogy az ember akár napi huszonöt órát is tud dolgozni, csak rendszeresen egy órával hamarabb kell felkelni.
– A családja mennyire támogatta ebben?
– Maximálisan mellettem álltak. Feleségem is pedagógus, ismeri az oktatási intézményekben folyó életet, és mindig biztosította a hátteret ahhoz, hogy a pályám előre haladhasson. Két nagy lányom van és két unokám. Egyik gyerekem se lett vegyész, bár a nagyobbik lányom matematika-angol szakos tanár, jelenleg tanárként dolgozik is. A kisebbik magyar-angol szakos, de ő nem vállalta fel a tanári munkakört.
– Mindemellett jut ideje hobbira?
– Szabadidővel annyival rendelkezik az ember, amennyit kiszorít magának. Amellett, hogy családommal, unokáimmal találkozom, két kedvenc tevékenységem van: az egyik az operák világa, a másik pedig a tarokk – ennek feleségemmel mindketten nagy rajongói vagyunk.
Tóth Ilona
Katedra ,