– Beszélgetésünk előtt nem sokkal Pap Ági, az ön egyik tanítványa megnyerte az idei OTDK-n „Az idegenforgalom földrajza” tagozatot. Mit jelent egy oktatónak, ha egy tanítványa ilyen szép sikert ér el?
– Nekem azért volt fontos ez, mert Ági az első hallgatóm, aki országos versenyt nyert. Sok oktatónak ez egész életében nem adatik meg. Ági nagyon kitartó volt, szorgalmas és kreatív is, szerintem megérdemelte az első helyet. Nem véletlen, hogy az eredményei felkeltették a turisztikai szakma jelen lévő képviselőinek az érdeklődését, és az illusztris zsűri tagjai a kutatás folytatására biztatták. A mi kutatási témánk egyébként nem paszszolt össze egészen, mert a világörökségek vizsgálata nekem nem szakterületem, de remélem, hogy tudtam azért segíteni a munkában. Ez egy átmeneti téma a területfejlesztés és a turizmus között, úgyhogy elég sok tippet, ötletet tudtam neki adni. Azokat a részeket pedig, amikben annyira nem voltam otthon, meg tudta konzultálni más szakértőkkel. Tehát egyfajta klasszikus háttérmunkát kellett végeznem a konzultációk során. Ági amúgy kiválóan ír, nagyon jó a stílusa, öröm volt már az első verziókat is olvasni. Jó látni, amikor egy hallgató így fejlődik, gyarapszik egy munka során.
– Hogyan lehet kiszúrni a tehetséges, érdeklődőbb diákokat, amikor elvileg százhetvenen járnak egy előadásra?
– Az előadásokon nehezebb, de ott is van erre két módszer. Az egyik az, hogy megnézem, ki marad ott. Az első alkalommal még mindenki eljön, oltári nagy a hangzavar, aztán szépen lassan elmaradnak a nem érdeklődő hallgatók. A másik pedig a csillogó szem. Lehet látni a tekinteteken, hogy ki az, akit megfog az adott téma. Valójában azonban a gyakorlatok, terepgyakorlatok, projektmunkák, évfolyam-dolgozati konzultációk, tanulmányi kirándulások segítenek ebben igazán. Ilyen szempontból szerencsés a földrajz és a geográfus szak, mert egyelőre szép számmal van lehetőség ilyesmire. Itt egy kicsit több esély nyílik arra, hogy megismerjem a diákok valódi hozzáállását, mert tanórai keretek között természetesen mindenki óvatosabban formál véleményt.
 |
Pál Viktor
1968-ban született Salgótarjánban. 1992-ben szerzett földrajz-történelem szakos diplomát a József Attila Tudományegyetemen. 2006-ban doktorált a Pécsi Tudományegyetem Természettudományi Karán. 1992 és 2001 között főiskolai tanársegéd a Juhász Gyula Tanárképző Főiskola Földrajz Tanszékén. 2001 és 2006 között egyetemi tanársegéd, 2006-tól egyetemi adjunktus az SZTE TTK Gazdaság- és Társadalomföldrajz Tanszékén. Szakterületei: egészségföldrajz, területfejlesztés, határ menti kutatások, társadalomföldrajz. Érdeklődési köre: filmek, autók, történelem, utazás, természet.
Fotó: Segesvári Csaba
|
Tanítás
– Az egyetem elvégzése után rögtön tanítani kezdett. Mindig tanár akart lenni?
– Talán nem mindig, de már nagyon korán kereken megfogalmazódott bennem ez a cél. A szüleim is pedagógusok, de sohasem próbáltak meg orientálni semmilyen pályára. Lehet, hogy a szociális minta a felelős, ezt nem tudom. Mindenesetre azt már kristálytisztán láttam gimnazistaként, hogy a földrajz és a történelem lesz az a két tárgy, amivel foglalkozni akarok. Ez aztán nem is változott, noha az, hogy végül tanárként sikerült elhelyezkednem, a véletleneknek is köszönhető. 1992-ben végeztem az egyetemen, és az akkori idők munkaerő-piaci helyzete a mostanihoz képest még tragikusabb volt. Családi okok miatt mindenképpen szerettem volna Szegeden maradni, ezért amikor megüresedett egy állás a tanárképző főiskolán, nem haboztam, hogy megpályázzam-e. Mellette párhuzamosan tanítottam még egy évet egy általános iskolában, de aztán ez abbamaradt. Itt problémásabb gyerekekkel kellett volna foglalkoznom, s hamar kiderült, hogy a főiskolát jobban élvezem. Szabad kezet kaptam a tanításban, én alakíthattam ki a tematikát, úgyhogy ez nagyobb kihívást jelentett nekem. Szerencsém volt, mert nem gondoltam volna, hogy az akkori viszonyok között lesz esélyem ilyen állást kapni. Nyilván már egyetemista koromban kacérkodtam a gondolattal, hogy milyen jó lenne nekem ez a pálya, de úgy ítéltem meg akkor, hogy vannak nálam tehetségesebb emberek is, akik ugyanezt szeretnék. De amikor jött egy lehetőség, nem hezitáltam, hogy megragadjam. Szerintem az életben kellenek a véletlenek, a szerencse meg egy jó adag ambíció is.
– Mi az, ami kezdettől fogva ehhez a két tantárgyhoz vonzotta?
– Az említett szociális mintának biztos van ebben szerepe, mert az édesanyám történelmet tanított, édesapám pedig földrajz szakot végzett. Talán én is ezekben tudtam a legjobbat nyújtani a gimnáziumban. A földrajzban érdekes módon nem az érdekelt először, ami most. Eleinte a természetföldrajz tetszett, de az egyetemen sokat formálódott a szemléletem, és elkezdtek egyre inkább a társadalmi kérdések foglalkoztatni. Azt hiszem, hogy mindkét tudományban a rejtelmesség az, ami vonzott. A történelemben a múlt rejtélyei, a földrajzban pedig a kőzetek, hegyek vagy éppen a társadalom titkai mozgatják meg az ember fantáziáját. Mára már a történelem háttérbe szorult: próbálom belecsempészni az oktatásba azt a fajta szemléletet, de igazából csak hobbiként tekinthetek rá.
HOBBI
|
„Nem sok szabadidőm van, de olyankor igyekszem minél több filmet megnézni” – mondja Pál Viktor. „Az a szerencsém, hogy keveset alszom, már öt órával is elboldogulok, ez segít egy kis időt megspórolni. Általában az olyan filmeket szeretem, amik egyfajta hangulatot próbálnak visszaadni: vagy a történetükkel, vagy a képi világukkal különleges atmoszférát tudnak megteremteni. Ilyennek tartom például az Angyalszívet vagy Peter Greenaway filmjeit, amik szinte olyanok, mint egy-egy festmény. De Tarkovszkijt, Fassbindert, Szabó Istvánt vagy Orson Wellest is nagyon kedvelem. Ugyanakkor utazni is nagyon szeretek, és olyankor is valami hasonlót keresek. A feleségemmel nem vagyunk 'kipipálós' turisták, akik egy előre megírt lista szerint végigrobognak a főbb látványosságokon. Van olyan, hogy egyetlen attrakciót sem nézünk meg, hanem inkább csak leülünk valahova, és figyeljük az embereket.”
|
Főiskola
– Mi az oka annak, hogy Pécsen doktorált?
– Ennek „történelmi” oka van. A főiskolán 1995-ig nem volt kötelező kutatnunk. Csak a tanításra, illetve az adminisztrációs feladatok ellátására kellett koncentrálnunk. Akkor viszont új főnökünk lett, Tóth József professzor, a pécsi egyetem későbbi rektora személyében. ő szögezte le, hogy nem mehet úgy tovább, hogy nem publikálunk, és nincsenek kutatási témáink. Neki akkor egy éve működött doktori iskolája Pécsett, és én véletlenül pont olyan témát választottam, amit ő tudott vezetni. Így kezdtem el Pécsre járni levelezős doktoranduszként. Ez eléggé fárasztó volt munka mellett, de ugyanakkor kalandos is. Kiszakadtam abból a szellemi miliőből, ami Szegeden körülvett, és nagyon izgalmas volt megismerni egy másféle gondolkodást. Egy bizonyos tekintetben jó, ha az ember ugyanott csinálja végig az életpályáját, mert akkor egyetlen iskolához kötődik. Így viszont másfajta impulzusok, másfajta benyomások is érik. Ez pedig elengedhetetlen olyanok számára, akik társadalomkutatással foglalkoznak.
– Hogyan emlékszik vissza a főiskolán eltöltött tíz évre?
– Összességében nagyon jó volt ott tanítani, különösen a kollektíva miatt. A mai napig mindenkivel tartom a kapcsolatot, összejárunk, megbeszéljük, amit tudunk. Ott az oktatás struktúrája hagyományosabb: arra képeztük a fiatalokat, hogy helyt tudjanak állni az általános iskolai oktatásban. Mivel kevesen voltunk – a Bokros-csomagot követően hét főre apadtunk –, sok órát kellett megtartanunk. Így alkalmam nyílt a földrajznak olyan területeibe is belepillantani, amikbe egyébként nem tettem volna. „Össze voltam zárva” például természetföldrajzosokkal, együtt jártunk terepgyakorlatokra, így azt a logikát is megismerhettem. Ez az, ami miatt ma is szorgalmazom, hogy az oktatásban a természet és társadalom közti kölcsönhatásra nagyobb hangsúlyt kellene fektetni. És azért is szerettem azt az időszakot, mert sokkal közvetlenebb kapcsolatot ápoltunk a hallgatókkal. Eleinte nagy létszámú évfolyamok zúdultak ránk, de aztán fokozatosan csökkent a létszám. Úgyhogy ott a tömegoktatásból mentem az individuális oktatás felé, míg itt az egyetemen fordítva.
– Miért váltott?
– Ebben már talán kisebb szerepe volt a véletleneknek. Nyugdíjba ment egy kolléganő itt a tanszéken, és Becsei József professzor, az akkori tanszékvezető engem hívott a helyére. Ismertem már régebbről, amikor egyszer csak áthívott az irodájába, és elém tett egy pályázatot azzal, hogy érdekel-e. Megkérdeztem, kaphatok-e gondolkodási időt, és azt mondta, igen, néhány percet. Az ember életében elérkeznek olyan periódusok, amikor szeretne valami mást csinálni, és mivel ez egy ilyen periódus volt számomra, igent mondtam. Szakmailag nagyobb kihívás volt ez, és nem is bántam meg. Sokat változtam az itt töltött idő alatt. Jóval nagyobb szerepet kapott például a tevékenységeim között a kutatás.
Kutatás
– Szakterülete az egészségföldrajz, ebből is doktorált. Pontosan mit takar ez a terület?
– Ez egy olyan szakág a társadalomföldrajzon belül, ami a 90-es években kezdett vitorlát bontani Magyarországon. Korábban minden társadalom-földrajzi folyamat kiindulópontjának a gazdaságot tartották. Aztán részben nyugati mintára, részben a hazai viszonyok liberalizálódása következtében itthon is kezdett megfogalmazódni az a szemlélet, miszerint a társadalmi folyamatok legalább olyan fontosak, mint a gazdaságiak. Ehhez kötődik az egészségföldrajz megjelenése is. Én először akkor hallottam arról, hogy egyáltalán létezik ilyen, amikor az említett Tóth József professzor megkért, hogy tartsak helyette néhány előadást hasonló témában. Akkor tudtam meg, hogy külföldön már foglalkoznak ezzel, de itthon még nem akadt senki, aki kidolgozta volna a rendszert. Ezért „javasoltam” ezt magamnak, amikor döntenem kellett a doktori témámról. És ma ez különösen aktuális, hiszen másról sem hallani a sajtóban, mint az egészségügyről, és igen sokat az egészségügy területi kérdéseirő.
– Ön konkrétan mit kutat?
– Én tulajdonképpen háromféle kérdéssel foglalkozok jelenleg az egészségföldrajz elvi problémái mellett. Egy budapesti kollégámmal arra keressük a választ, hogy milyen új módszerekkel lehetne mérni az egészségi állapot területi különbségeit. Arról készítünk térképeket, hogy mely települések, kistérségek lakói fordulnak többször orvoshoz, kerülnek kórházba, és milyen korrelációt mutat ez más hagyományos egészségiállapot-mutatókkal. A másik témám az, hogy kisebb területek lakói milyen egészségi állapottal rendelkeznek, hogyan lehet ezt felmérni kérdőíves módszerrel, hogyan lehet öszszehasonlítani az országos folyamatokkal, tehát összességében milyen tényezők befolyásolják az egészségi állapotot helyi szinten. A harmadik nagyobb irány pedig azt vizsgálja, hogy hogyan lehet ezeket az eredményeket beépíteni a területfejlesztés gyakorlatába.
– Ezek szerint ezek a kutatások elég erőteljes gyakorlati haszonnal is bírnak. Figyelembe veszi az eredményeket az egészségpolitika?
– Természetesen van kapcsolatunk ebben az irányban, de ez nem egy kizárólagos kapcsolat. Előfordul, hogy kikérik a véleményünket, de elsősorban nem alkalmazott kutatásokat folytatunk. Általában nem jellemzo még, hogy a minisztériumok a földrajzosokhoz fordulnának ezekben a kérdésekben, inkább közgazdászokat kérdeznek meg. Kis időnek még el kell telnie ahhoz, hogy a politikával el tudjuk fogadtatni az eredményeinket. Más kérdés, hogy mennyire akarjuk ezt. Fölvetődik ugyanis a kutató függetlenségének a problémája.
Egészségügy
– A kutatásai alapján hogyan ítéli meg az egészségügy mostani átalakítási kísérleteit?
– A helyzet az, hogy az egészségügyi szakma nagyon régóta tudja, hogy változtatásokra van szükség. A mostani rendszer ezer sebből vérzik. Ahogy Moldova György is írja találóan A tékozló koldus című szociográfiájában; ez az egyik oldalon pazarló, a másik oldalon pedig forráshiányokkal küszködő terület. A szakma tehát tisztában van azzal, hogy miket kellene tenni, és azzal is, hogy ez nem lehet fájdalommentes – csak eddig senki nem merte vállalni ezeket a népszerűtlen lépéseket. Azok a modellek ugyanis, amik előttünk állnak, szintén problémákkal küzdenek. Az egészségügyi ellátás finanszírozhatatlansága a fejlett országokban mindenütt jellemző. Az orvosi eszközök, vizsgálatok egyre drágábbak, a kutatás sok pénzbe kerül, egyre több az idős ember, és egyre kevesebben fizetnek be az egészségügyi kaszszákba. Tökéletes megoldás nem lehetséges, csak ésszerű kompromisszum. A legrosszabb, ha minden a régiben marad. Az alapvető konfliktus az esélyegyenlőség és a gazdaságosság között húzódik. Én személy szerint nem azt a rendszert támogatnám, amelyik kizárólagosan a magántőke bevonására épül, hanem azt, amelyik megpróbálja fenntartani az esélyegyenlőséget, amennyire lehetséges. Ez nemcsak közgazdasági, hanem morális kérdés is, amit a társadalomnak kellene eldöntenie. Jó lenne, ha erről valódi vita folyhatna.
– Nemigen lehet erről politikamentesen fogalmazni. A kutatásaiban ezt hogy tudja elkerülni?
– Nem könnyű. Különösen a helyi kutatásoknál fordul elő, hogy a politika bele akar szólni a kutató véleményalkotásába. Én a magam részéről megpróbálok ezeknek ellenállni, és élni a kutató függetlenségével. Ez eddig szerencsére sikerült.
Munka
– Az egyetemen egyszerre körülbelül tizenötféle tantárgyat tanít, ha jól számoltam. Tudatos döntés ez annak érdekében, hogy ne csak néhány területen legyen otthon?
– Ez egy kényszerhelyzet inkább, aminek van pozitív oldala is. A hallgatóknak rengeteg tárgyat kell tanulniuk, és ezeket fel kellett osztanunk magunk között a kollégákkal. A most induló három plusz kettes rendszerben talán csökkenni fog a tantárgyak száma, de ez még korántsem biztos. Ha az ember minden területen jót akar nyújtani, az valóban rengeteg energiát felemészt. Volt olyan, hogy egyetlen nyár alatt kellett felkészülnöm egy számomra teljesen új tantárgy oktatására. A pozitív következménye ennek a rendszernek viszont az, hogy az ember látóköre szélesedik. Igaz, hogy sokáig vagyunk bent mindannyian, sokat dolgozunk, de szeretjük.
Németh Ágnes Lilla