Az idei SZIN-en minden eddigi rekord megdőlt – több mint 45 ezren látogattak ki a Partfürdőre.
Fotó: Segesvári Csaba
A visszaigazolt faxokat elfelejtik, az elküldött sajtóanyagokat egyenesen a kukába landoltatják, s mindezt évről évre megtetőzik cinikus ajánlatukkal, dolgozhatunk a fesztiválon, ha veszünk hetijegyet. Nos, mi lemondtunk ezekről a fesztiválokról, nem versenyzünk a francia és német sajtóval, olvasóinknak elég, ha kinyitják a vízcsapot, abból egész nyáron más se folyt. Eljön az idő, hogy csak oda megyünk, ahová hívnak.
Egy igen Tokajnak
Nyolc évvel ezelőtt a DeltaFest a lehető legjobb helyet találta Kelet-Magyarországon. Tokaj és a rakamazi Tisza-part tökéletes fesztivál helyszín, nekem a sok közül még mindig a legemberibb. Rakamaz felől érkezek, a hídon át, az álomszerűen, lassan gördülő kamionok között. Olyan érzésem van, mintha a Tisza felett is nagy hajók szelnék az utat. A város egy gyöngyszem, s valahogy az egyetlen olyan hely, ahol nem tűnik zavarónak a tömeg.
A Monchichi Potenciál az első, amely átcsal a táborhoz. Zenéjük egyre jobban tetszik, lebegős, intellektuális zene, emlékeztet a korai Amorfra. Kíváncsi vagyok, melyik szervező meri őket elsőként hajnalra beosztani. A Naprának tartozok egy kishegyesi koncerttel, most megadom, és nem bánom meg. Ennyire kemény romazenét régen hallottam, Balogh Kálmán mindig jó csapatban zenél. Aki betéved, mert láthatóan kevesen érkeznek szándékosan, rögtön táncra perdül. A szünetben HS7, másik sátor, másik közönség, jó buli. De vissza „kedvenc” sátramba, ColorStar jön. Leülök, lehunyom a szemem. A hangosítás oldalról élvezhetetlen, bemászok középre, ott nagyon jól szól, s legalább láthatom Ritát is, hogyan pörög. A Kispál már levegőn, nagyszínpadon. Kevesebbnek tűnik a néző, mint az előző években, igaz debreceni ismerőseim is otthon maradtak, két hét múlva odaviszi nekik helybe az egészet az EFOTT. Éjfél után besétálok a városba, s csodálom az ifjúságot, mi mindent tudnak még ilyenkor is kajálni.
Színház közel… – Thealter
Az talán jelzésértékű lehet, hogy a nyitóelőadásnak beugró darab éppen Odüsszeusz vándorlásairól szól, Szeged, Gyula, Kapolcs és Zsámbék után talán nekem is megmutatják az istenek a hazafelé vezető utat.
Réti Anna: Lélek pulóver nélkül
Ezek az előadások, amik miatt érdemes 40 fokban beülni egy csarnokba. Réti Anna egészen fantasztikus, nem is tudom, miből van a teste, hogyan lehet a látszólag végső határát elért mozdulaton csavarni még egyet. A történet, a zene, a játék hossza, minden nagyon rendben volt. Fájdalmasan szép, fájdalmasan rövid.
Színház és Filmművészeti Egyetem IV. évfolyam: K. Mama
Anna Fierling ponyvás szekerével és három gyerekével a BTK udvarán. És talán hatvan néző, maximált nézőszám, negyven fok. Nehéz dolog a háború ilyen melegben.
Az előadás egészen addig, míg testközelben zajlott, az udvaron és a lépcsőházban, lázba hozott, izgalomban tartott. A gangon azonban léptékét vesztette. Hirtelen eltávolodott egymástól néző és színész, külső szemlélő lettem. Úgy éreztem, hogy Zsótér sokkal kisebb udvarra rendezte az eredeti előadást. A második óra számomra hosszú volt, akár a harmincéves háború. Ennek ellenére a rendezés zseniális, a játék figyelemreméltó volt.
És… Találtunk egy igazán jó játszóhelyet. Ezzel élni kell.
Volt fesztiválzáró, díjkiosztó, mindenki mindenkit szeret találkozó a Zsina udvarán. És a zsűri, mindenkit szeretett, adott is személyre szabott díjat mindenkinek, akinek jutott. De akkor ez így inkább seregszemle volt, megmutatkozás, és a díjak maguk csak valami álszent elvárás, hogy ezért jöttek a résztvevők. Csak néhány kritikus szóra vártam, a zsűritől mindenképpen, ezért mentem le. De ezt az évek során csak Jeles Andrástól kaptam meg.
Kapolcs sokadszor
Péntek:
Minden évben ugyanaz a nóta, mi nem megyünk a Művészetek Völgyébe. Teljesen természetes aztán, hogy tavasszal szállást keresünk, és májustól böngésszük a Kapolcs.hu-t, hátha van már valami program. Ezt az idén megtetéztük azzal, hogy plusz két lánnyal, vagyis hat fővel indultunk neki, s hét közben csatlakozik hozzánk még három lány. Jaj nekem...
Igen, annyi év után visszatértünk Kapolcsra, és ezt most szó szerint, a fesztiválfaluban találtunk szállást. A támaszpontunk egy húsz négyzetméteres garázs, szoba-konyha egy légtérben. Lakható, csak a zuhanyt és a vécét kell megosztanunk a sátrazókkal. De egy percre vagyunk a falu központjától, ennyi kompromiszszumot megér.
Kezdődjék hát, lemegyünk a Királykő kocsmába, mert ez hagyomány. Közben nézünk egy kis vásári komédiát, csak úgy az utcán, útközben. A kocsma tényleg „király”, a korsó sör idén is csak kettőszázötven, a menü ötszázkilencven… Este kilencre összefut a csapat, két részletben átmegyünk Öcsre. A színpad előtt néhány lány és kevés fiú nagyon jól érzi magát, féktelen táncukkal felrúgva a port. A Kőfejtő színpada új helyre került, a katlanra érdekes motívumokat vetítenek. Dögös az egész, de tényleg, ez a jó szó rá. Éjfél előtt kezd a Nomada, Mókus szépen énekel – egy kis szegedi kötödés. Hallgatjuk félórányit, de nagyon fáradtak vagyunk. Vissza Kapolcsra, ennyi volt az első nap.
Szombat:
Korán ébredek, kiülök az udvarra, nézem a tábor életét. Gyorsan letusolok, mert úgy látszik, korán kelő népek lakják ezt a hegyoldalt. Lesétálok, persze hogy a Királykő kocsmába. Az udvaron ott ül Tanár Úr, egy szétcsúszott szegedi fazon, rövid hajában legalább húsz hajgumi, érdekes figura. Reggel nyolc óra van, és Tanár Úr nem tűnik józannak...
Ma van az Irodalmi jelen napja, szállásunktól alig száz méterre a Kávéházban. A délelőtti kezdést kicsit korainak tartom, lesétálok, s meglepődöm. Az udvaron már legalább harmincan várakoznak. A megszokott kettős Weiner Sennyey Tibor és Kocsi Lajos kiegészül Gál Emesével, „kisházas” versek, Szegeden már jó néhányszor végignéztem, de ez most más. Látszik, hogy dolgoztak, elpróbálták, egészen jó és formabontó irodalmi felolvasás. Szépen gyűlik a nézősereg, aki tud, az árnyékba húzódik. Tibor olvasás közben fekvőtámaszokat nyom a színpadon, lám, nem könnyű dolog az irodalom, Emese francia nyelven ismételgeti a sorokat. Nem sok esélyt hagynak az utánuk következőknek.
Este a Fabula Rasa nyit, igen Szeged, és ismét Szirtes Edina Mókus, aki nagy formában van, az összekötő szövegei külön műsorszámot alkotnak. A sátorból látjuk, hogy beborul az ég, aki tud, bemenekül. Az Etnoromra zsúfolt ház, kavargó, őrületes romazene, tánc a színpadon, tánc a sátor minden talpalatnyi pontján. Kapolcson az éjjel-nappali boltban kapunk légycsapót, ez jó, bejártuk érte egész Tapolcát.
És színház távol – Zsámbék és Gyula
Zsámbék maga a csoda. Ha letérsz az autópályáról, néhány kilométer, és mintha egészen más tájon járnál. Ebben a mikrorégióban a rakétabázis szinte észrevétlenül emelkedik a táj fölé. Évekkel ezelőtt, amikor első alkalommal jöttem ide, sokáig azt hittem, eltévedtem. De nem. S a mai napig sem lepődnék meg, ha éjfél után a hegyoldalon bóklászva marslakókkal találkoznék. Nekik legalább annyira ott a helyük, mint nekem.
Frank Wedekind nyomán: A tavasz ébredése (fizikai színház)
A Debreceni Csokonai Színház előadása
Horváth Csaba zseni. Wedekind darabjából kijelölte azt, ami a darabon végig átívelő feszültséget biztosítja, a szigorú, kötött értékrendek alapján nevelő szülőket s a lázadó, a világ megismerésére törekvő gyermekeket. A lemeztelenített szöveget átemelte az elmúlt száz éven, a darab érzelmi formabontását az előadás fizikai formabontásával váltotta fel. Gyönyörű időutazás. Mindaz, ami számunkra már nem jelenthet akkora lelki gátat, mint a mű keletkezésekor, az előadás befogadhatóságának határait feszegetve hozza vissza a színpadra. A színészek elképesztő teljesítménye, komoly fizikai munka mellett szólalnak meg, nyugodt, rezzenéstelen hangon, a zene, a kilenc kék Ibanez gitár hangja, a minimális díszlet, a rakétasiló, mindez végig feszültségben tart, figyelmed nem lankad. Három óra, szünet nélkül, próbára teszi a színészt és a nézőt is. Ha teheted, és elég erős vagy, feltétlenül nézd meg.
W. Shakespeare: Othello – A litván Meno Fortas előadása – Gyula
Elmuntas Nekrošiusról nem tudok csak elfogultan írni, mint ahogyan tettem ezt éppen egy évvel ezelőtt is. A színház a legnagyobb csoda. Hogyan lehetséges az, hogy elvándorolsz száz kilométerekre, s megnézel valamit, aminek történetét ismered, az élethelyzetet is ismered. Nem bonyolult, nem igazán érdekes, naponta lejátszódik akár a szomszédban is. De Nekrošius valami egészen mást játszik neked. Nem könnyű feladat ezt a több mint négyórás előadást megemészteni, végig ott lenni, megélni a saját Othellódat. Mert Nekrošius erre ad lehetőséget, ha képes vagy rá, hogy a zenével, mozgással, játékkal felduzzasztott darab üzeneteit befogadd, úgy, ahogyan te gondolod, éld meg magad, éld át magad. És ha tetszik, ne engedd, bárki szakavatott ítész is legyen az, hogy eltökéltségedben megingasson: megnézted idén is az év legjobb előadását. A Hamlet és az Othello már megvolt. Jövőre csak a Macbeth maradt, bízol benne, hogy elhozzák Gyulára. De ha nem, tudod, már bárhová képes vagy elutazni ezek után.
Kishegyestől Szegedig
Dombos Fest
Nehezen találni fesztiválnak jobb helyet, mint a kishegyesi Hegyalja utca. Az apró házakkal és magas löszfallal határolt rét mint helyszín gyermekkorom romlatlan vásárait idézte.
Kishegyes Szegedtől délre, mintegy 100 kilométerre, a Vajdaságban van. Az idei, immár a 7. Dombos Fest, „a hetedik te magad légy...”, ez a fesztivál mottója. Már az érkezés is annyira esetleges, hogy az jólesik. Az utca végében ácsorgó rendező fiú (aki éjszaka mint egy szélmalom táncolt a Besh o droM zenéjére), kijelöli parkolóhelyem: álljon ide nyugodtan, valahová az árok szélére. A belépő 150 dinár, mintegy 500 forint, odabent a sör 200, a lángos tejföllel, sajttal 130 forint körül. A kemencénél friss kalácscsal, pogácsával fogadnak. Királyság. A gyerekeket (akikből van a fesztiválon szép számmal) gólyalábas komédiások szórakoztatják, kiállításmegnyitó, fesztiválmegnyitó. Kimondottan az értékek megőrzése a cél. Sötétedik, vajdasági népzenészek gálaműsora. Egészen magas színvonalú, pörgő előadás. Aki szereti a népzenét, annak nem kell elmondani, mennyire hátborzongató, amikor tíz hegedű és három bőgő egyszerre szólal meg. Azt még elmesélem, hogy a zenekarok jó előre beálltak, szinte nincs szünet. A Besh o droM is összerakja a színpadot negyed óra alatt, csúszás szinte alig van. Azt már az első percekben látni lehet, hogy a szerb tévétársaság nem tudja tartani álláshelyeit. S amikor az első szám után a zenészek táncra hívják a nézőket, minden elszabadul. A tévéstáb összekapja, ami mozdítható, de a főnök egy operatőrt már be is zavar a tánc sűrűjébe. Nem maradhatnak le semmiről. Közben a rét közepén meggyújtják a hatalmas máglyát, burek és kolbász sül. Az egész nagyon, nagyon rendben van.
SZIN
Az „újkori” ifjúsági napok legszínesebbje. Minden csúcs megdőlt, nézőszám és elfogyasztott sör, Badár-dumacsúcs. A nulladik napi bejutási káoszt kivéve a SZIN jól sikerült, igaz, jómagam egyik napon sem „tudtam” végignézni a sztárzenekart. Ám az utolsó nap hajnalig élveztem a forró dél áldásait. Egy kiváló Korai Öröm-koncert után, a JATE Klub-sátorban mintha a Balkán délkeleti csücskébe csöppentem volna. Legalább ötven fok, őrjöngve ugráló, táncoló, izzadt népek, színpadon a Besh o droM. De ez semmi. Utána a macedón Superhiks, nagyon ütős punk-ska, a legjobb fajtából. A Napra progresszív romazenéje már csak hajnali ráadás.
Tanulság:
Egyre kevésbé izgatnak a nagyok, a mamutok. A nyáron megértettem, vissza kell térnem a gyökerekhez. A kisebb, személyesebb fesztiválokhoz. A Sziget-féle multinacionális pofámba tülekedése a fogyasztás kényszerének megzabálta a lelkemet. Bort akarok inni Tokajban, egy kiskocsmában akarok ücsörögni Dörögdön, jövőre is újra „SZINezem”, és a kishegyesi Hegyalja utca is vár rám.
A szétszórt keleti fesztiválok miatt sajnos csak egy napra maradt energiám, Nyírbátort így is törölnöm kellett, egy beregszászi előadással, a szívem szakadt meg. De ez a péntek 13. jó nap volt.
Petró János