Ma, ha ránézünk egy laptopra, eszünkbe sem jut, hogy őse egy szobányi nagyságú monstrum volt. Az is elképzelhetetlen, hogy informatikaórán ne használjunk számítógépet, pedig a kezdet kezdetén a programozó matematikusok valódi gép híján fiktív gépeken tanultak.
 |
Muszka Dániel, a digitális katica megalkotója. Fotó: Segesvári Csaba
|
Kalmár László nevéhez fűződik, hogy – először Szegeden – elkezdődött a programozómatematikus-képzés. Mivel nem volt számítógép, fiktív gépeket használtak, majd Pestre mentek gyakorlatot szerezni. Ennek 1965-ben véget vetett az Akadémiáról Szegedre kerülő M3 számítógép megérkezése. Üzembe helyezése előtt azonban ráfért a nagytakarítás. Mivel Pesten olyan hűtőberendezést használtak, amely beszívta kormot is, így 40 liter benzinre volt szükség, hogy kitisztítsák.
M3-at a MINSZK-22 követte, amely egy kiváló gép volt, de egyszerre csak egy hallgató fért hozzá, ezért olyan gépre volt szükség, amelyet több ember is használhat egyszerre. Erre a válasz az R40-es lett. Ahogyan fejlődött a technika, egyre kisebb térfogatú, de egyre nagyobb kapacitású gépek váltották egymást.
1975-ben Kovács Győzőnek, az akkori Neumann János Számítógép-tudományi Társaság frissen megválasztott főtitkárának támadt az az ötlete, hogy „csináljunk számítógép-múzeumot”. Addigra M3-at ugyan már szétszerelték, de így is jelentős gyűjteményre tett szert az intézet.
A múzeum ékességei közé tartozik a MINSZK-22, az R40 eredeti változata, a láncos sornyomtató. Ez utóbbi azért is érdekes, mert amikor betűket ír, jellegzetes hangot ad, amire zenét is írtak.
Emellett láthatunk még lengyel csoportos adatrögzítőt, különböző nyomtatókat, laptopokat, katonai hordozható telefonközpontot, szuperszámítógépet és egy katicabogarat.
Hogyan kerül ide egy katica? – merül fel a kérdés. 1956-ban Muszka Dániel készítette el ezt a sajátságos, ugyanakkor nagyon aranyos gépet. A katicabogár külsejét tekintve hasonlít élő párjára, vagyis piros hát és fekete pöttyek, de a funkciójuk más. A „kis állat” elindul a fényre, és követi azt. Ha sípolnak neki, a szemeit villogtatja, ha a két inger egyszerre éri, akkor a hangra is elindul, majd ezt elfelejti. Még egy bájos tulajdonsága, ha a szarvait megfricskázza valaki, akkor érdekes, morgó hangot hallat, de simogatással ki lehet engesztelni, és utána vidáman megy ismét a fény után.
A katicabogár mellett a múzeum több mint 10 000 eszköznek ad otthont, melyek súlya meghaladja a 200 tonnát. A gyűjteménynek az 1992-ben létrejött Informatika Történeti Múzeum Alapítvány ad intézményi keretet, melynek alapítói a Neumann János Számítógép-tudományi Társaság, az Országos Műszaki Múzeum és az Állami Számítógépes Szolgálat. A gyűjteményt 2002-ben – többszöri kényszerű költöztetés után – a Szegedi Tudományegyetem fogadta be, 2006-ban pedig társult tagként az egyetem mellett Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata is csatlakozott az alapítókhoz.
A gyűjteményt az egykori szovjet laktanya úgynevezett legénységi épületében három szinten helyezték el. A helyszín még most sem végleges, de úgy tűnik, hogy Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzata az Agóra PÓLUS program keretében a Szeged belvárosában felépítendő közművelődési intézményben biztosít helyet és korszerű körülményeket a leendő Informatikatörténeti Múzeum számára.
És hogy miért Szeged ad otthont az Informatikatörténeti Múzeumnak? Mert Szegeden voltak olyan eredmények, amelyek a várost predesztinálták arra, hogy itt legyen egy múzeum, másrészt itt lelkes, energiát nem kímélő támogatói vannak az ügynek, akik emellett kitartottak. Reméljük, hogy kitartásuknak köszönhetően hamarosan elfoglalhatja méltó helyét a gyűjtemény.
Tóth Boglárka