2024. április 19., péntek English version
Archívum  --  2005  --  16. szám - 2005 október 10.  --  Hangsúly
Magyarországon jelenleg közel 2 millió darab diákigazolvány van használatban, melyek utazási kedvezményekre is jogosítják a tulajdonosukat. Ebből a felsőoktatási intézmények hallgatói körülbelül négyszázezer darab intelligens, chippel ellátott kártyával, „B" típusú biztonsági okmánnyal rendelkeznek – tudtuk meg Szőke Pétertől, a Diák-Bónusz Kht. ügyvezetőjétől.
A Diák-Bónusz Kht. feladata a diákigazolványokhoz kötődő kedvezményrendszer fejlesztése és a chipkártyás alkalmazások felsőoktatásban történő bevezetése. Ennek keretein belül Szegeden a 2003/2004-es tanévben kísérleti (pilot) programok indultak, mely során 2003 októberétől a diákok a Szeged-Székesfehérvár-Győr vonalon a Tisza Volán által üzemeltetett távolsági buszjáratokon készpénz helyett fizethettek a diákigazolványuk segítségével (az ehhez szükséges pénzfeltöltésre az egyetemen volt lehetőségük). A kísérlet célja a lehetséges technikai megoldások feltérképezése volt. A tapasztalatokat felhasználva a Gazdasági és Közlekedési Minisztériumot és a közlekedési társaságokat bevonva jelenleg is folyik egy olyan rendszer kialakítása, ahol az új, korszerűbb, chippel ellátott diákigazolvány esetében bérletalkalmazások feltöltése is megoldható.
Szőke Péter elmondta: a felsőoktatásban tanulók számára kiadott chipkártyás diákigazolványt a legtöbb nagyváros egyetemén és főiskoláján (Budapest, Szeged, Debrecen, Miskolc, Eger, Sopron, Pécs, Szombathely) használják. A korszerűbb, chippel ellátott diákigazolványokat felmenő rendszerben vezetik be, azaz az új szerződés megkötését követően rendelt diákigazolványok már valóban újak lesznek, de a régiek a lejártukig forgalomban maradnak. Az új, 2006-ban bevezetendő kártya megjelenését követően várhatóan még többen használják majd a diákigazolványt, elektronikus azonosításra éppúgy, mint a kártya nyújtotta kereskedelmi kedvezmények érvényesítésére. Jövőre ugyanis a tervek szerint az 1998-ashoz képest lényegesen korszerűbb, a jelenkor technológiai-informatikai környezetének megfelelő chipkártyás diákigazolvány kerülhet forgalomba, mely képes lehet csatlakozni a rohamosan fejlődő kormányzati, illetve európai uniós alkalmazásokhoz. A kártyáért fizetett térítés tehát az ígéretek szerint sokszorosan megtérül majd, s a jövőben még inkább meg fog, hiszen egyre több piaci szereplő nyújt lehetőséget az elektronikus azonosító használatára, s az új chipkártya biztosította elektronikus aláírásra is egyre szélesebb az igény. Az elképzelések szerint az elektronikus aláíráson kívül közlekedési alkalmazás is fut majd rajta, így a diákoknak nem kell külön bérletkártyát kiváltaniuk, továbbá fontos, hogy az elektronikus érvényesítés miatt a vizuális ellenőrzésen túl lehetőség adódik a biztonságosabb, elektronikus azonosításra is – fűzte hozzá a Diák-Bónusz Kht. ügyvezetője.
Vizuális érvényesítésre azonban továbbra is szükség van, hiszen még nem épült ki valamennyi elfogadóhelyen az elektronikus leolvasás lehetősége (mint például a bankkártyák esetében). A Diák-Bónusz Kht. arra törekszik, hogy az elektronikus érvényesítés és ellenőrzés mindinkább kiszorítsa a kevésbé biztonságos vizuális módszereket, ennek érdekében a jövő év első felében minden intézményben megteremtik az elektronikus érvényesítés lehetőségét. Vizuális érvényesítésre a matricás rendszeren kívül egyébként más műszaki megoldás is elképzelhető, a módszer kiválasztása a közbeszerzési eljárás tárgyalási szakaszában történik a biztonsági, gazdaságossági és hatékonysági szempontok együttes figyelembe vételével.
Az új kártyák előállításának költsége legnagyobbrészt a műszaki tartalomtól függ majd, ami azonban a közbeszerzési eljárás jelenlegi szakaszában még nem ismert, az ajánlattételi és tárgyalásos szakaszok végén válik véglegessé. A lehetséges műszaki tartalmak (ajánlati változatok) ismeretében lehet majd eldönteni, hogy hányféle kártya kerül forgalomba, és azt a diákok mely köre választhatja. A diákok által fizetendő térítési díjat pedig kormányrendelet szabályozza. A közlekedési tárca olyan megoldást igyekszik találni, amely optimális egyensúlyt teremt a diákigazolványok ára és a kártyával igénybe vehető szolgáltatások között. Éppen ezért a Diák-Bónusz Kht. az egyéb kormányzati (például közlekedési) alkalmazásokkal történő harmonizációra törekszik, amely hosszú távon mind a diákoknak, mind az államháztartásnak megtakarítást jelent majd.
 
Bezár