2024. április 26., péntek English version
Archívum  --  2009  --  11. szám - 2009. november 9.  --  Egytemi élet
K+F+I work­shopot ren­dez­tek az SZTE-n
Címkék: Egyetemi Élet

Az in­teg­rált Sze­ge­di Tu­do­mány­egye­tem tíz­éves fenn­ál­lá­sá­nak al­kal­má­ból az egye­te­mi élet leg­fon­to­sabb te­rü­le­te­i­nek té­ma­kö­re­i­ben tar­ta­nak work­shopokat az adott szak­te­rü­let né­hány ne­ves kép­vi­se­lő­jé­nek elő­adá­sa­i­val. Ok­tó­ber 30-án „K+F+I szem­lé­let és for­rá­sok a Sze­ge­di Tu­do­mány­egye­te­men” cí­men ren­dez­tek ta­nács­ko­zást.
A 2000-es évek ele­je óta lát­ha­tó­an na­gyobb hang­súlyt kap a „vál­lal­ko­zó egye­tem” szem­lé­le­te, az­az az al­kal­ma­zott ku­ta­tá­sok és az in­no­vá­ció. 2005-ben in­dul­tak el azok a ku­ta­tá­si pá­lyá­za­tok az SZTE-n, ame­lyek az egye­te­mi és a ver­seny­szfé­ra kö­zöt­ti tu­dás­meg­osz­tást, tu­dás­transz­fert cé­loz­ták, így a Dél-al­föl­di Élet- és Anyag­tu­do­má­nyi Ko­ope­rá­ci­ós Ku­ta­tá­si Köz­pont (DEAK), a Dél-al­föl­di Neu­ro­bi­oló­giai Re­gi­o­ná­lis Egye­te­mi Tu­dás­köz­pont (DNT), va­la­mint a Kör­nye­zet- és Nan­otech­noló­giai Re­gi­o­ná­lis Egye­te­mi Tu­dás­köz­pont (KNRET). Az el­kö­vet­ke­ző évek K+F+I pro­jekt­jei kö­zött a TÁMOP 4.2.1 cé­loz­za a tu­dás­hasz­no­su­lást, tu­dás­transz­fert se­gí­tő esz­köz- és fel­té­tel­rend­szer ki­ala­kí­tá­sát.
A work­shopot Sza­bó Gá­bor rek­tor nyi­tot­ta meg, majd olyan gya­kor­la­ti te­rü­le­tek­ről hang­zott el elő­adás, mint pél­dá­ul a nan­otech­noló­gia ipa­ri al­kal­ma­zá­sa, az egye­te­mi gyógy­szer­ku­ta­tás le­he­tő­sé­gei, a hul­ladék­fel­használás, a CT-képek mi­nő­sé­gé­nek ja­ví­tá­sa, il­let­ve a bőr­gyógy­ászat­hoz kap­cso­ló­dó in­no­va­tív ku­ta­tá­sok. A ta­nács­ko­zás ke­rek­asz­tal-be­szél­ge­tés­sel zá­rult, mely­ben töb­bek kö­zött ar­ra a kér­dés­re ke­res­tek vá­laszt a részt­ve­vők, hogy mi­ként kel­le­ne szol­gál­nia az egye­te­mi ad­mi­niszt­rá­ci­ó­nak a ku­ta­tás-fej­lesz­tést és in­no­vá­ci­ót. Eh­hez egy olyan in­téz­mény­rend­szer­re len­ne szük­ség, mely egyik ele­me az egye­tem egy­ko­ri köz­pon­ti épü­le­té­ben ki­ala­kí­tan­dó Re­gi­o­ná­lis Tu­dás­transz­fer és Szol­gál­ta­tó Köz­pont – tud­tuk meg a ta­nács­ko­zást ko­or­di­ná­ló Dom­bi And­rás­tól, az SZTE ku­ta­tá­si, fej­lesz­té­si és in­no­vá­ci­ós igaz­ga­tó­já­tól.
A work­shop egyik konk­lú­zi­ó­ja­ként meg­fo­gal­ma­zó­dott, hogy meg kell ta­lál­ni a kel­lő egyen­súlyt az alap­ku­ta­tás, az al­kal­ma­zott ku­ta­tás és a kí­sér­le­ti fej­lesz­tés kö­zött. Töb­bek kö­zött ugyan­is az ok­ta­tók elő­me­ne­tel­éhez el­en­ged­he­tet­le­nek az alap­ku­ta­tá­si ered­mé­nyek – ért­ve itt fő­ként a ter­mé­szet-, élet- és mű­sza­ki tu­do­má­nyo­kat. Az al­kal­ma­zott ku­ta­tá­sok egy ré­szét nem le­het pub­li­kál­ni, pél­dá­ul azért, mert ál­ta­lá­ban nem az­zal a tu­do­má­nyos igé­nyes­ség­gel ké­szül­nek, mint amit az aka­dé­mi­ai szín­vo­nal meg­kö­ve­tel­ne.
A bu­da­pes­ti Mű­egye­tem után az SZTE a má­so­dik he­lyen áll in­no­vá­ció szem­pont­já­ból. Nyit­ni kel­le­ne ab­ba az irány­ba, hogy a koc­ká­za­ti tő­ke­be­vo­nás he­lyét is meg le­hes­sen ta­lál­ni az in­no­va­tív fo­lya­ma­tok­ban – mond­ta az igaz­ga­tó.
Je­len­leg tíz­szer an­­nyi az al­kal­ma­zott ku­ta­tás­ra fel­hasz­nál­ha­tó for­rás, mint az alap­ku­ta­tás­ra, ugyan­ak­kor az al­kal­ma­zott te­rü­le­ten sok­kal ke­ve­seb­ben dol­goz­nak az egye­te­men be­lül. Az uni­ver­si­tas mint­egy 1500 tel­jes mun­ka­idős ok­ta­tó­já­ból 100-150 ku­ta­tó fog­lal­ko­zik mér­he­tő ak­ti­vi­tás­sal al­kal­ma­zott ku­ta­tás­sal.

A. M.

Bezár