2024. május 3., péntek English version
Archívum  --  2008  --  11. szám - 2008. szeptember 29.  --  Fókusz
Értékőrző megújulás
Franciaországi kiküldetéséből hazatérve fel sem merült benne, hogy dékánkodásra adja a fejét, ám aztán úgy látta, olyan új utakra van szüksége a szegedi humán- és társadalomtudományi felsőoktatásnak, melyek megtalálásához személyével is hozzá tud járulni. 2008. július 1-jétől három évig Csernus Sándor történész, kultúrdiplomata, a Párizsi Magyar Intézet korábbi igazgatója irányítja az SZTE Bölcsészettudományi Karát. Az egyetemi docens egyik legfontosabb célkitűzésével kezdi a beszélgetést: újra meg kell teremteni a szegedi bölcsészkari identitást!
– A kari identitás erősítésének kérdésére dékáni pályázatában is komoly hangsúlyt fektetett. Nem gondolja, hogy mindez némiképp ellenkezik az integráció alapelvével, az egységes univerzitás gondolatával?
– Egyáltalán nem, a kari és az egyetemi azonosságtudat nagyon jól kiegészíthetik egymást. Véleményem szerint az SZTE-s identitás mint olyan még nem alakult ki, bár történtek biztató lépések ennek megteremtésére, illetve megerősítésére, ugyanakkor az értékközpontú integrációnak igenis részei a kari identitások is. Ezek egyébként a korábbi JATE-n belül is szépen artikulálódtak a különféle kari rendezvények mentén és a kialakuló kisebb közösségek révén. Mostanság a csoportkohézió létrehozására tett erőfeszítések sajnos kissé túlságosan is a buli irányába mozdulnak el...
– Abban – azt hiszem – megegyezhetünk, hogy a felsőoktatás eltömegesedése magával hozta az úgynevezett tömegkultúrát és a személytelenebb képzést is is. Mit lehet ez ellen dékánként tenni?
– Mindenképpen meg kívánom akadályozni, hogy tovább szoruljanak vissza a hallgatói-oktatói kapcsolatok; úgy érzem, hogy a hallgatói jogok dinamikus kodifikálásával szinte egy időben a párbeszéd gyakorlatilag megszűnt, azaz mintha a két réteg nem együtt, hanem egymás mellett élne. Csináljunk közös rendezvényeket, hozzunk létre együtt színvonalas kiadványokat! Annak idején az Aetas vagy a Gondolat-Jel megszületését is komoly hallgatói-oktatói beszélgetéssorozat előzte meg. Persze igazságtalan lennék, ha csak a hallgatókat tenném felelőssé a kialakult helyzetért, hiszen a tanárok hozzáállása is sokat változott: eltűnőben van a „bent élő” oktató típusa, akit bármikor, bármilyen problémával meg lehetett keresni.
 
 
Csernus Sándor szerint közelíteni kell egymáshoz a hallgatói és az oktatói réteget.
Fotók: Segesvári Csaba
 
– Ezen talán nem is kell csodálkozni, hiszen a hallgatói létszám felfutásával párhuzamosan jelentősen megnövekedtek az óratartási és az adminisztrációs kötelezettségek. Emellett pedig az oktatóknak is szükségük van magánéletre, pihenésre...
– Ez így van, ugyanakkor a legnagyobb bajt abban látom, hogy úgy engedtük be az elitképzési struktúrába a tömegképzést, hogy annak negatív következményeivel nem számoltunk. Már szinte közhelynek számít, de akkor sem kellett volna a bolognai folyamatot erőltetve, mindennemű kritika nélkül lenyomni a felsőoktatás torkán. Az előző rendszer elitista volt és szelektív, az egyetemeken olyan szintű oktatás folyt, mint Nyugat-Európában a mesterképzés, mára a szelekció átcsúszott az egyetemi lét időszakára. Ebből az is következik, hogy a hároméves alapképzést nem az ötéves rövidített, lebutított változatának kell tekintenünk, hanem átgondolt, finomított tartalommal kell megtöltenünk - úgy látom, ez nem mindenütt történt még meg.
– Mégis mennyire lesz akkor piacképes az a tudás, mellyel a jövőre végző alapképzéses hallgatók rendelkeznek?
– Az az igazság, hogy nem tudjuk, egészen pontosan mi lesz benne a piacképes, de ez a humán, a bölcsész szakterület sajátossága, itt elég nehéz egzakt módon számolni a munkaerő-piaci elvárásokkal. Csalóka tanár- vagy bölcsésztúlképzésről beszélni, mert a bölcsészkarokon végzettek klasszikus műveltségük és kompetenciáik révén millió más helyen vállalhatnak munkát. Nyugaton például előszeretettel alkalmaznak nyelveket tudó, klasszikus műveltségű és gondolkodású bölcsészeket a banki-pénzügyi szektorban is, s szerintem előbb-utóbb idehaza is érvényesül majd ez az irány. Az egyik út a klasszikus: a mesterképzések felé vezet. Ezzel szemben viszont továbbra is nagy hiányosság, hogy a magyar felsőoktatási rendszerben nincsenek jelen a gyakorlatorientált bölcsészeti vagy társadalomtudományi képzések!
– Úttörő szerepet képzel el ezen a téren a következő években a szegedi bölcsészkar számára?
– Szeretném, ha mesterszinten gyakorlatorientált képzéseket is gondoznánk, illetve hagyományos értékeink megőrzésével némiképp elmozdulnánk az alkalmazott bölcsészet felé is – például felsőfokú szakképzések indításával. Miért ne lenne például Magyarországon is elképzelhető, hogy aki végez a hároméves alapszakkal, nem a mesterszint vagy a munkaerőpiac felé orientálódik, hanem elvégez egy színvonalas felsőfokú szakképzést, ezáltal úgy növeli piacképességét, hogy az adott területen művelt és a gyakorlat iránt is fogékony emberré válik?
Csernus Sándor (1950)

történész, diplomata 1975-ben végzett a JATE történelem-francia szakán. 1979-től oktat a JATE (majd SZTE) Középkori Magyar, majd Középkori Egyetemes Történeti Tanszékén. 1997-ben szerzett PhD fokozatot, 1998-tól egyetemi docens, 2007 óta tanszékvezető. 1990-1994 között a Párizsi Magyar Intézet oktatási és kulturális titkára, majd 1999-től 2006-ig az intézet igazgatója, a Párizsi Magyar Nagykövetség első tanácsosa, a MAGYart (franciaországi magyar kulturális év) franciaországi szervezésének felelőse (2001-2002). Hazatérve 2006-2008-ban a Balassi Bálint Magyar Kulturális Intézet, illetve utódja, a Balassi Intézet nemzetközi kulturális és tudományos igazgatója, illetve nemzetközi igazgatója. A Magyar UNESCO Bizottság tagja. 2008. július 1-je óta az SZTE BTK dékánja.

Fotó: Segesvári Csaba
 
A 90-es évek közepén a magyar felsőoktatást átvilágító OECD-tanulmány megállapításainak ismeretében kezdeményezője és gazdája voltam több oktatásmodernizálási és -fejlesztési Phare-programnak. A magyar-francia-dán-német-holland együttműködésből születő képzések más karokon, a JGYPK-n, a GTK és az ÁJTK-n kötöttek ki, de ezek egy részének gondozásában a BTK is részt vesz. Újítani és bővíteni kell tehát ezen a területen is, valamint a klasszikus nagy szakok mesterképzései mellett törekedni kell szakok, karok közötti interdiszciplináris mesterszakok megvalósítására.
– Az együttműködés csírái az alapszakok terén tehát már léteznek, de zajlanak-e tárgyalások a mesterszintű kooperációval kapcsolatban? S mit gondol, milyen fogadtatásuk lesz majd az új szakoknak?
– Természetesen folyamatosan keressük az együttműködés lehetőségét, hiszen ahogy például a nemzetközi tanulmányok vagy az Európa-tanulmányok sem működhet csak egy kar oktatóinak részvételével, úgy például a pszichológia szakon is szükségünk van az orvosi-klinikai tapasztalatokra. Húsz évvel ezelőtt a legutóbbi komoly diáklázongás egyik legfontosabb követelése éppen az áthallgatás lehetővé tétele, magyarán az interdiszciplináris szakok életre hívása volt, ezek iránt ma is óriási a hallgatói érdeklődés. Azt nem mondhatjuk, hogy bevezetésüket elkapkodtuk volna. A szakma, a kollégák részéről kezdetben nem mindig olyan egyértelmű a lelkesedés, például a kommunikáció szak meghirdetését is némiképp fagyos légkör fogadta annak idején. S tudja, hol nem kellett most pótfelvételit hirdetnünk? Éppen az interdiszciplináris szakokon: a régészeten, a pszichológián és a kommunikáción! A tudomány fejlődése elkerülhetetlenül a kooperáció és a gyakorlat felé visz bennünket. A közeljövőt tekintve pedig - bármilyen (rém)híreket is fújt fel a nyáron a média - biztosan ígérhetem, rajtunk nem múlik, hogy 2009 őszétől az SZTE BTK-n valamennyi fontos mesterszak elinduljon.
– Vezetői elképzeléseiben úgy fogalmaz, a kar meglévő értékei mellett szeretné meghonosítani a verseny fontosságának gondolatát is, hiszen a közlejövőben a hallgatókért folyó, egyre élesedő küzdelemre kell számítani az alapszakokon. Mik lehetnek ön szerint a szegedi bölcsészkar fő fegyverei?
– Egyrészt nagyon fontosnak tartom, hogy a képzés valamenynyi elemét biztosítani tudjuk a felsőfokú szakképzésektől a doktoriskolákig. Emellett fontos versenyelőnyünk lehet az itt oktatott bölcsészet alkalmazhatósága, gyakorlatorientáltsága, az interdiszciplináris szakok indítása, egyedi képzések – úgy mint a hungarológia, a vizuális kultúra, a kulturális és épített örökség, az interamerikai stúdiumok vagy a mediterrán tanulmányok mesterszak – akkreditálása, de végig kell gondolnunk az intenzívebb nyelvi képzés lehetőségeit is, hiszen a bölcsész műveltség egy vagy két nyelv alapos ismertének birtokában komolyabb esélyeket nyújthat a munkaerőpiacon. Szeretném felhasználni meglévő nemzetközi, diplomáciai kapcsolatrendszeremet is az oktatás és kutatás fejlesztése érdekében, hiszen a külföld felé történő erőteljesebb nyitásunkból is csak előnyök származhatnak.
– Azt írja, az ön által vezetett kar életét a felelősségteljes innováció és az egészséges konzervativizmus kettősének kell meghatároznia. Sokat hallhattunk öntől az innovatív szándékokról, de mit gondol, mennyire lesz fogékony, s mennyire érett a BTK - melyet az elmúlt időszakokban inkább az a bizonyos konzervativizmus jellemzett – az újításra, az irányváltásra?
– Őszintén szólva, mikor hazatértem Franciaországból, nem terveztem, hogy dékánkodásba vágok. Több ok miatt döntöttem mégis az indulás mellett: az egyik pedig éppen az, hogy változásra van szükség, a felsőoktatási modernizáció újabb fontos szakaszához ért. Örömmel mondhatom, az innovatív képzések tekintetében ma sokkal kedvezőbb a táptalaj a BTK-n, mint korábban volt. Az emberek, a kollégák nyitottabbak, fogékonyabbak az újra, ám természetesen az egészséges konzervativizmusra belső kontrolljára is szükség van a versenyképesség erősítéséhez. Hiszem, hogy színvonalas bölcsészet nélkül nincs élhető modern társadalom.
 
Pintér M. Lajos

P12501191_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023/2024-2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár