2009-et Magyarország Haydn-évvé nyilvánította, de idén más zeneszerző is évfordulós: Purcell, Händel és Mendelssohn. Ehhez kapcsolódva az előadás központi témául a 18. századi Londonhoz kapcsolódó német szerzők, Händel, Johann Christian Bach és Haydn munkásságának elemzését tűzte ki célul. Két kérdés merült fel művészetükkel kapcsolatban: mit tanultak a német zeneszerzők az angoloktól, a világváros szellemiségétől; és hogy tudott-e a 18. századi London nyújtani valami kézzelfoghatót az összeurópai zenére nézve.
 |
Illés Mária szerint London mintákat adott az összeurópai zenetörténetnek. Fotó: szegy
|
Anglia zenetörténete együtt halad a kontinensével, több nagy nevet is meg lehet említeni, például:
Tallis, Byrd, Purcell. A 18. századhoz érve azonban nehezen lehet mondani ilyen kiemelkedő tehetségeket, ezért a 19-20. század folyamán az a vélemény alakult ki Angliáról, hogy ez az egyetlen civilizált ország, melynek nincsen saját zenéje. Vajon mi állhat ennek a képnek a hátterében?
Az 18. századi Londonban megerősödött a gazdag középréteg, akik minden szempontból utánozták a nemességet, így kulturális, zenei téren is. Megvolt az igény és a pénz is ahhoz, hogy a kontinensről zenészeket hívjanak.
Händel 25 éves korában érkezett Londonba mint a király zenésze. Első operája a Rinaldo, mely olyan nagy siker volt, hogy az áriákat külön ki is adták, hogy otthon is énekelhessék őket. Amikor az opera ideje leáldozott, kialakult egy új műfaj, az angol oratórium, amely nagyon színes, érdekes zenei fordulatokat tartalmazó műfaj. 1732-ben szerezte Händel Esther című oratóriumát angol nyelven, és innentől kezdve folyamatosan születtek ilyen művei. 1743-ban adták elő a Messiást, de csak 1750-től lett sikeres a mű, mikor a Lelencház kápolnájában jótékony céllal bemutatták. Händel az oratóriumoknak köszönheti különleges helyét a zeneirodalomban, hiszen ő az egyetlen, akit halála után is folyamatosan játszottak, és a sikere töretlen.
Johann Christian Bach operáival aratott nagy sikert a 18. századi Londonban. 1763-ban az Orione című művével, 1774-ben pedig a Lucio Sillával, amelyet bár sokan kritizáltak is, de Mozart a védelmére kelt. Christian Bach a hangszeres zenében is otthon volt,
Charlotte királyné szolgálatában állt: tanított, vezényelt, zongorakoncerteket adott. ő volt az első, aki nyilvánosan játszott a pianofortén. 1768-1781 között koncerteket adott és szervezett
Karl Friedrich Abellel. Közös vállalkozást hoztak létre, de ez sajnos nem lett sikeres.
A következő zeneszerző Haydn, aki 1791-ben „vidéki karmesterként érkezett Londonba, és nemzetközi sztárként távozott” – írta róla a korabeli sajtó. Ekkoriban nagy divatja volt a daljátéknak, Haydn skót népdalokat zenésített meg, sőt saját vállalkozása is volt. Emellett két londoni szonátát írt, ezek közül az Esz-dúr szonátát élőben is meghallgathattuk az előadáson. Az első nagy, anyanyelvi oratóriuma a Teremtés, amelyen érződik a naivitás, az idillikus kép, amely olyannyira sajátja.
Az előadás mindkét kérdésre megadta a választ. E német szerzők Londonban azt tanulták, hogy a már használt műfajokat hogyan módosítsák a közönség igényeinek megfelelően, és emellett mindannyian vállalkozásban is dolgoztak. London mintákat adott az összeurópai zenetörténetnek. A romantika zsenikultuszának megfelelő nagy angol tehetségek ugyan nem voltak, de olyan pezsgő, színes élet igen, amely kimutatható hatása van az európai zenetörténetre.
KÖVETKEZŐ |
A Szabadegyetem – Szeged következő rendezvényére április 29-én kerül sor. Balog Iván docens (SZTE BTK Szociológia Tanszék) előadásának címe: Bibó István a politikai hisztériákról. Május 6-án Kovács Lajos tudományos főmunkatárs (SZTE ÁOK Orvosi Vegytani Intézet) Színes, illatos… vagy büdös? – A kémiai szintézisek, ahogyan nem ismerjük azokat címmel ad elő. |
Tóth Boglárka