A pannonhalmi apátság az első magyarországi bencés monostor, egyben az első jelentős egyházi intézmény is. Géza fejedelem alapította, valószínűleg 996-ban. Az apátság védőszentje Szent Márton lett. Érdekes kérdés, hogy vajon miért pont őt választották az első magyar monostor patrónusául. Több elképzelés is született erről. A 11. századi bencés hagyomány szerint azért választották Mártont, mert szülőhelyét a pannonhalmi várhegy alatti településsel azonosították. A másik nézet szerint Márton patrocíniuma a mainzi érsekség magyarországi felügyelő szerepére megy vissza. Koszta László szerint azonban más a magyarázat.
 |
Koszta László a katedrán. |
Szent Márton a lovagok, bencések és püspökök védőszentje, a kora középkori kultuszában azonban máshol volt a hangsúly. A 6. századtól Márton a Meroving-dinasztia védőszentje, és köpenye a frank királyok legfontosabb ereklyéje, ennek őrzésére hozták létre a királyi kápolnát. Maga a kápolna szó is Márton köpenyéből származik – derült ki az előadáson. A 7-8. század folyamán a Karoling-dinasztia vette át a hatalmat és Márton tiszteletét is, így már nem csupán egy királyi család, hanem a királyi hatalom védőszentjévé vált.
Géza fejedelem uralkodásának utolsó esztendeiben tudatosan törekedett arra, hogy önálló, független királyságot szervezzen, hogy
István számára megnyerje a királyi címet. Szent Mártont is azért választotta a monostor védőszentjéül, mert ki akarta fejezni, hogy az Árpádok a királyi cím megszerzésére törekszenek. Így ez a választás egyfajta politikai programnyilatkozatot foglal magába. Ezt az első templom kialakítása is alátámasztja, mivel Pannonhalmán nem háromhajós, bazilikás templomot építettek, hanem kétkórusút. Ez a templomtípus a Németországban uralkodó dinasztia, az Ottók szakrális trékialakítását követte, ahol kétapszisos templomokat építettek. A szokásos keleti szentély a helyi papi közösség liturgikus tere volt, de ahol az uralkodó megfordult, ott nem volt elég egy szakrális tér, így létrehozták a nyugati kórust, ami a király és az udvari papság számára adott helyet.
Géza és István nagyon tudatosan alakította ki a kétapszisos templomot, mely ugyanolyan irányba mutat, mint Szent Márton patrocíniuma: Márton a királyok védőszentje, a Pannonhalmán kialakított templom a királyok temploma, mellyel szimbolizálták az Árpádok célját, a királyi hatalom elnyerését.
Az Árpádok és Szent Márton kapcsolatában még egy eseményt érdemes kiemelni,
Koppány lázadását 997-ben. Ekkor István a német lovagok segítségét kérte, és fogadalmat tett Szent Márton számára: ha legyőzi az ellenséget, akkor Koppány területét (somogyi részek) Mártonnak, a pannonhalmi apátságnak adományozza. Az Árpád-házi királyok a Koppány felett aratott győzelemtől kezdve az Árpádok védőszentjének, a magyar királyok patrónusának tekintik Mártont.
Szent Márton szerepe több helyen is felbukkan a magyar történelemben, például
Szent László a mogyoródi csata előtt neki tett fogadalmat; a 11. századi zsinaton pedig Szent Márton napját, november 11-ét az egyik legfontosabb ünnepként jegyezték.
Márton kultusza az egész középkor folyamán megmaradt, ő a magyar királyok védőszentje, Magyarország patrónusa. A pannonhalmi apátság védőszentjeként pedig őrzi Géza uralkodásának politikai küzdelmét, az Árpádok királyi címért végzett tevékenységét.
T. B.