Az elmélet kidolgozása egy kutatáshoz kapcsolódik, melynek témája a rendszerváltás előtti és utáni kistérségi lokális elit vizsgálata volt. A problémát a kutatás során az élettörténet megértése jelentette, mivel ez a szociológiában marginális helyet foglal el, mindemellett vizsgálata túlmutat a szociológia szűkebb értelemben vett határain.
|
Történet és történelem Pászka Imre előadásában. Fotó: S. Cs.
|
Az elméleti keretet a vizsgálathoz a fenomenológiai hermeneutika adja. A fenomenológia a közvetlenül észlelhető sajátosságokra vonatkozik, a hermeneutika (értelmezés, magyarázás) pedig segít tisztázni az írás és olvasás problematikáját. „Az írással módosul az a tudományos szituáció, amit láttam. Amit szóban az adatközlő elmond, azt átírom, de ez nem adja vissza azt, hogy ő mosolyog, nevet, esetleg ideges” – magyarázza Pászka Imre. A nyelv egyfajta cselekvés is, mellyel Austin beszédaktus-elmélete foglalkozik. Már az is egyfajta értelmezés, amit az alany elmond, vagyis ez egy interpretatív fordulat.
A másik probléma a mindennapi élet interszubjektivitása, a közös tér-idő, amiben élünk. Schütz viszi be az „eidetikus” perspektívát a szociológiába, amely nemcsak az észlelt, valós dolgokra vonatkozik, hanem a képzeletbeliekre, a potenciálisra (ami lehetséges, de nem feltétlenül valóságos) is.
Mindezek alkalmazása: „Az egyének értelem-megnyilvánulásait, a beszéd-cselekvést motivációszerű, szubjektív szándékolt értelemben használjuk, amelyben egyaránt megjelenik az észlelt valóság s az arról alkotott képzetek, gondolatok” – mondja Pászka Imre.
A narratív történeti formák tárgyát az írásban rögzített beszéd-cselekvés életmegnyilvánulások képezik, de megértése, értelmezése és magyarázata alapvetően genetikus, longitudinális, szinkronikus, összehasonlító, kontextualizáló eljárást igényel.
Az előadás mindezek bemutatása után sorra vette az elmélet fogalmi hátterét. A narratíva és a történet fogalmát egymást kiegészítő értelemegyüttesként használja. Az élettörténet jelentést közöl és fogad be, ebből származik a formája. A történet fogalma a tartamra utal, a történelem fogalma pedig a nagyobb embercsoportokra.
A narratíva (elbeszélés, tudás-elmondás) mint a beszédcselekvés formája társas viselkedésre utal. A narratíva és a történet egymást feltételezik, mivel az ember történetmesélő lény. Az elbeszélt történet a képzelet és tapasztalat együttese.
A történet és a történelem közötti nagy különbség, hogy a történész nem élte meg a múltat, a történet elbeszélője viszont közvetlen tapasztalatait mondja el. A narratív élettörténetben közvetlen tapasztalatról van szó. Mindkettő szándékolt valamennyire, de az élettörténetnél ez annyira mégsem jellemző, mert beszélgetés közben építi fel az életét.
Könnyen össze lehet keverni az önéletírás-önéletrajz-életrajz fogalmát, noha nagy különbség van közöttük. Az önéletírás olyan szöveg, amelyet a főszereplője ír meg, tehát „rólam szól”. Az önéletrajz leginkább személyes adatokat foglal magában; az életrajzot pedig „úgy, ahogy volt” más írja meg, például a történész. Az önéletírás szubjektív igazságot közöl, ezért nem teszünk fel kérdéseket az igazság értékéről.
Összegzőbb értelemben a narratív történeti formák a társadalmi valóság interszubjektív konstrukciói. Az élet maga a totalitás, vagyis nem lehet egy-egy szeletét külön-külön vizsgálni. A narratív történeti forma vizsgálata tárgyának az írásban rögzített és olvasásra alkalmas szövegeket tekinti.
A továbbiakban még hallhattunk a téma definiációs és szerkezeti kérdéseiről. Az előadás igazolta, hogy ez egy interdiszciplináris terület, amely roppant tágas kutatási teret ad, és még egyáltalán nem lezárt.
Tóth Boglárka