2024. április 19., péntek English version
Archívum  --  2007  --  12. szám - 2007. szeptember 24.  --  Egyetemi élet
Az EARLI kon­fe­ren­ci­á­ja Bu­da­pes­ten
A pe­da­gó­gus szak­má­ban pél­da nél­kü­li mé­re­tű­nek és je­len­tő­sé­gű­nek ér­té­kel­te Csa­pó Be­nő, a BTK Ne­ve­lés­tu­do­má­nyi In­té­zet in­té­zet­ve­ze­tő egye­te­mi ta­ná­ra az EARLI (European Asso­ci­a­tion for Research on Learn­ing and Instruc­tion) tu­do­má­nyos tár­sa­ság ti­zen­ket­te­dik bi­en­ná­lé­ját. Ma­ga a tár­sa­ság 1985-ben ala­kult, Ame­ri­kán kí­vül a szak­ma leg­na­gyobb tu­do­má­nyos tár­sa­sá­ga, s az ala­ku­lás óta két­éven­te tart­ják meg kon­fe­ren­ci­á­ju­kat. Idén au­gusz­tus 28. és szep­tem­ber 1. kö­zött Bu­da­pest adott ott­hont a ren­dez­vény­nek, ame­lyet két év konk­rét szer­ve­zé­si mun­ka elő­zött meg – tud­tuk meg a kon­fe­ren­cia el­nö­ki tiszt­jét be­töl­tő pro­fes­­szor­tól. A mint­egy 1.500 elő­adás­ból ös­­sze­ál­ló kon­fe­ren­ci­á­ra öt­ven or­szág­ból ér­ke­zett 1.800 részt­ve­vő – nem vé­let­le­nül nagy vo­lu­me­nű te­hát. Azon­ban nem­csak men­­nyi­sé­gi, de mi­nő­sé­gi szem­pont­ok alap­ján is ki­vé­te­les­nek mond­ha­tó a ren­dez­vény. A ti­zen­két meg­tar­tott kon­fe­ren­cia kö­zül ugyan­is ez al­ka­lom­mal volt leg­na­gyobb a szű­rés. A tár­sa­ság bí­rá­ló­bi­zott­sá­ga szi­go­rú pont­rend­szer alap­ján vá­laszt­ja ki a részt­ve­vő­ket, több ros­tán kell si­ke­re­sen át­jut­nia egy elő­adás­nak, hogy el­fo­gad­ják a kon­fe­ren­ci­á­ra. A rész­le­tes szak­mai anyag alap­ján dön­tő bi­zott­ság vé­gül több mint 1.300 elő­adást fo­ga­dott el, s eze­ken kí­vül meg­hí­vott ku­ta­tók is sze­re­pel­tek. Kö­zü­lük Csépe Va­lé­ria kép­vi­sel­te Ma­gyar­or­szá­got.
Mi­vel a kon­fe­ren­cia an­gol nyel­ven zaj­lott, konk­rét nyel­vi aka­dá­lyok nem adód­hat­tak, azon­ban, aho­gyan Csa­pó Be­nő el­mond­ta, a kö­zép-ke­let-eu­ró­pai tér­ség ku­ta­tó­i­ra jel­lem­ző, hogy hát­rány­ból in­dul­nak e té­ren. A tár­sa­da­lom­tu­do­mány­ok kép­vi­se­lői Ma­gyar­or­szág­ról ne­he­zeb­ben in­teg­rá­lód­tak a nyu­ga­ti tu­do­má­nyos együtt­mű­kö­dés­be, mint a ter­mé­szet­tu­do­mány­okéi. Azon­ban ezen a té­ren fej­lő­dés ta­pasz­tal­ha­tó, az el­múlt ti­zen­öt-húsz év mun­ká­ja meg­hoz­ta az ered­mé­nyét: egy­re több ma­gyar-nyu­ga­ti kö­zös ku­ta­tás fo­lyik, tu­do­má­nyos kap­cso­lat lé­te­sül, il­let­ve ke­ve­sebb aka­dály­ba üt­kö­zik a lét­re­ho­zá­suk. Ezek is in­kább anya­gi, mint más­fé­le aka­dá­lyok – mond­ja Csa­pó Be­nő. Eb­ből a szem­pont­ból Sze­ged és a sze­ge­di Ne­ve­lés­tu­do­má­nyi In­té­zet ku­ta­tói jó hely­zet­ben van­nak, ezt mu­tat­ja ma­gas rész­vé­te­li ará­nyuk is az EARLI idei kon­fe­ren­ci­á­ján. A har­minc ma­gyar elő­adás­ból ugyan­is több mint húsz Sze­ged­hez kö­tő­dik. Az in­té­zet ok­ta­tói kö­zül Ko­rom Er­zsé­bet, Mol­nár Gyöngy­vér, Józsa Krisz­ti­án, Mol­nár Edit Ka­ta­lin, Csí­kos Csa­ba és Mol­nár Éva is részt vet­tek a kon­fe­ren­ci­án, csak­úgy több PhD-hallgató is. Kö­zü­lük so­kan már ko­ráb­ban ne­vet sze­rez­tek ma­guk­nak kül­föld­ön kü­lön­bö­ző ku­ta­tá­si prog­ra­mok­ban.
Egy ek­ko­ra kon­fe­ren­cia meg­szer­ve­zé­se pe­dig igen gyü­möl­csö­ző volt a tan­szék szá­má­ra. Egy­részt a szer­ve­zés, fo­lya­ma­tos kap­cso­lat­tar­tás so­rán „hi­va­tal­ból” kö­ze­lebb­ről is meg­is­mer­ték igen sok ne­ves szak­em­ber mun­kás­sá­gát. Más­részt pe­dig új kül­föl­di szak­mai kap­cso­la­to­kat si­ke­rült lé­te­sí­te­ni­ük. En­nek pe­dig sze­ren­csés ho­za­dé­ka a tu­do­má­nyos élet fel­pezs­dü­lé­se a Ne­ve­lés­tu­do­má­nyi In­té­zet­ben.
Ahogy mon­da­ni szo­kás, nem csak az elő­adá­sok, a szü­ne­tek is na­gyon fon­to­sak egy kon­fe­ren­ci­án. S mi­vel a sze­mé­lyes meg­be­szé­lést a ku­ta­tók is több­re ér­té­ke­lik az e-mai­len ke­resz­tül zaj­ló egyez­te­tés­nél, ezen a ren­dez­vé­nyen is a be­szél­ge­té­sek­ből újabb ku­ta­tá­si prog­ra­mok ter­vei ala­kul­hat­tak ki. A kö­vet­ke­ző évek egyik leg­na­gyobb ilyen prog­ram­ja lesz az úgy­ne­ve­zett szá­mí­tó­gé­pes adap­tív tesz­te­lés ma­gyar­or­szá­gi meg­ho­no­sí­tá­sa, a sze­ge­di­ek ak­tív rész­vé­te­lé­vel, s eb­ben a té­má­ban mű­hely­meg­be­szé­lés is zaj­lott a kon­fe­ren­cia ke­re­te­in be­lül. Szin­tén je­len­tős a ma­te­ma­ti­ka­ta­nu­lás­hoz kap­cso­ló­dó ér­ték­ren­dek­kel és at­ti­tű­dök­kel fog­lal­ko­zó ku­ta­tás ter­ve is.
Azon­ban nem csak emi­att kap­tak po­zi­tív vis­­sza­jel­zé­se­ket a szer­ve­zők: aho­gyan Csa­pó Be­nő el­mond­ta, a kel­le­mes kör­nye­zet­ben, a tech­ni­ka­i­lag jól fel­sze­relt hely­szí­nen nem csu­pán szak­mai ér­te­lem­ben gyűlt ös­­sze jó tár­sa­ság. Az EARLI fej­lő­dé­se szem­pont­já­ból leg­alább ilyen fon­tos­nak ér­té­kel­te a ren­dez­vényt, mely­nek két év múl­va Amsz­ter­dam ad ott­hont.
Tóth Ka­ta­lin
Bezár