2024. április 28., vasárnap English version
Archívum  --  2008  --  7. szám - 2008. április 21.  --  Egyetemi élet
ETR és más e-lképzelések
Április 10-11-én tartották az V. ETR-konferenciát a József Attila Tanulmányi és Információs Központban. A rendezvény főként az Egységes Tanulmányi Rendszer, illetve tágabban az e-universitas koncepcióját, perspektíváit, fejlesztési lehetőségeit és technikai kérdéseit járta körbe.
A kétnapos konferenciát Pukánszky Béla oktatási rektorhelyettes nyitotta meg, aki bevezetőjében úgy fogalmazott: az ETR az életünk részévé vált.
Rendkívül gazdag tematikát tudhatott magáénak a rendezvény ebben az évben is, és bőségesen kínált lehetőséget a résztvevőknek az együttgondolkodásra és a tapasztalatcserére. Az SZTE-n folyamatban van az elektronikus index bevezetése, erről több előadásban is hallhattak a résztvevők, így például Homor Géza oktatási igazgató elmondta: az ETR adottságai alapján képes helyettesíteni a papíralapú leckekönyvet. Majó Zoltán fejlesztési igazgató „Az SZTE e-universitas koncepciója, online szolgáltatások fejlesztése” címmel tartott előadást, melyben felhívta a figyelme arra, hogy ma már léteznek olyan világranglisták, amelyek bizonyos intézményeknek, így az egyetemeknek is az internetes kiterjedtségét, nyilvánosságát mérik. Nem meglepő, hogy a hagyományos ranglisták vezetői és e netes listavezetők jórészt egybeesnek – fogalmazott az igazgató. Ezeknél azt mérik, hogy az egyetem mekkora helyet foglal el az interneten, mennyi tartalom van az egyetemről feltöltve, mennyire világos és követhető az, hogy az egyetem mit tanít, mit kutat, és milyen szolgáltatások érhetők el a honlapokon, mennyire elektronizált az egyetemi világ. Az európai, webes kiterjedtség alapján összeállított ranglistán a századik hely környékén, illetve az után járó magyar egyetemek közül a sort a BME vezeti, őt az ELTE követi, és az SZTE a harmadik.
Majó Zoltán hangsúlyozta: ez a hely javítható például a tanügyi rendszerek, hallgatói szolgáltatások és kurzusinformációk megfelelő, koherens adatokkal való feltöltésével. „Másoktól tanulni még mindig jó” – fogalmazott az igazgató, mikor az amerikai egyetemeket, illetve konkrétan a Yale-t hozta követhető példának, majd hozzátette: legyen az SZTE élenjáró az adaptációban. „Yale-egyetemista” ugyanis ma már nem csak az ott élő amerikai diák lehet, hiszen az egyetem egyre több kurzusa megtekinthető a neten. „Amikor e-university koncepcióról beszélünk, akkor abban kell előrelépnünk, hogy ezen a meglévő, modernizált infrastruktúrán milyen tartalmakat és szolgáltatásokat tudunk elérhetővé tenni a hallgatók felé, milyen információkat tudunk a nagyvilág felé kurrens módon kibocsátani” – mondta Majó Zoltán.
A fejlődésre példaként az SZTE-n tavaly óta megtörtént az „Információs társadalom” című kurzus, illetve a Szabadegyetem–Szeged digitalizálása is. Beérett és tökéletesen működik a CooSpace mint a tanulást, a távoktatást segítő keretrendszer. Rengeteg oktató van, aki ma már blogokat indít a kurzusok mellé, az egyetem könyvtári kölcsönzése is elérhető elektronikusan is már. Használják a MODULO-rendszert, például az iskolalátogatási igazolások elektronikus úton történő kikérésére, a TIK-ben félévente immár megszokott módon vizsgáznak diákok elektronikusan. Az elektronikus indexről szólva az igazgató hangsúlyozta: fontos, hogy a szabályos kereteket betartva történjen meg az átállás, de a fejlődés iránya mindenképpen az e-index felé mutat, a digitális aláírás használatával.
Április 11-én tematikus kerekasztal-beszélgetésekkel zárult a rendezvény a hallgatói pénzügyek, adatszolgáltatások, a hallgatói szolgáltatások és az oktatásszervezés témaköreiben.
A. M.
Bezár