A bemutatkozó interjú készítésekor
Pogány Magdolna, a kar dékánja az ESZK esetében a bolognai rendszer előnyeit emelte ki. Az egyik kiváló oktatójuk példáját említette, akinek az oktatási bürokrácia értelmetlen emelkedőit kellett megmásznia a múlt században, hogy PhD-hallgatóként idén nyáron végre megvédje dolgozatát.
Tulkán Ibolyával beszélgettünk, aki a Szegedi Tudományegyetem Egészségtudományi és Szociális Képzési Kar Ápolási Tanszékének tanszékvezető-helyettese, főiskolai docens. Az ő szakmai előmenetelén érezhető, hogy a hagyományos oktatási modell nemigen kedvezett az egykori egészségügyi főiskolásoknak.
„A Radnóti Miklós Gimnázium elvégzése után az orvosi egyetemre próbáltam többször is felvételizni; sikertelenül" – mesélt a kezdetekről Tulkán Ibolya. „Közben ápolóként kezdtem el dolgozni. 1980-ban az Egészségügyi Főiskolára adtam be a jelentkezésem, ahová sikerült bekerülnöm. Majd elvégeztem a hároméves főiskolai képzést, és visszamentem ápolónak, hiszen az egészségügyet mint élethivatást választottam. De ahhoz, hogy e szakterületen dolgozhassak tovább, középfokú szakmai bizonyítvány is kellett. Hiába végeztem én el a Védőnőképzőt, ami biztosította a felsőfokú végzettséget, szakápolói minősítésem nem volt, így nem számítottam szakembernek. Ezért először el kellett végeznem egy általános ápolói szakképzést, és mivel gyermekekkel foglalkoztam, egy gyermek-szakápolói középfokú képzést is. Egyszóval ahhoz, hogy szakemberként dolgozhassak, vissza kellett lépnem a középfokú képzésekhez, hiába volt egészségügyi diplomám. Utána – Szél Éva hívására – visszakerültem ide az iskolába, és a pedagógiai egyetemen újabb három évet töltöttem el. Hiszen egyetemi oklevél nélkül nem oktathattam. Jelenleg PhD-iskolába járok, s közel állok a dolgozatvédéshez. Most sokkal könnyebb dolguk van a fiatalnak. Ha bekerül az ESZK-ra, és elvégzi a négy évet, lehet belőle ápoló, majd másfél év Pécsett vagy a SOTE-n, és felvételizhet PhD-re. Most a saját szakterületén juthat el a diák egészen a legmagasabb tudományos fokozatig, úgy, hogy bármikor kiléphet dolgozni. Nekem védőnőként ápolói iskolát kellett végeznem, majd pedagógiai egyetemet, és így kerülhettem csak vissza az eredeti szakterületre.”
A sok vitát kavart oktatási rendszerváltás minden területen másként nyer értelmet. Ahol az ésszerűség azt kívánja, hogy a hagyományos modellt alkalmazzák – például az orvos- és a jogászképzésben –, ott meg kell hagyni. Ahol pedig tisztábban szól a bolognai kolomp, hát zenéljen! Vagy nem ilyen egyszerű?