– Három hónapja tölti be a dékáni tisztséget az ETSZK-n. Mit tekint elsődleges feladatának?
– A legelsőnek és legfontosabbnak természetesen az oktatást tartom, az oktatás színvonalának megtartását, lehetőség szerint pedig emelését. Ezenkívül a lehetőségét javítani annak, hogy mind az oktatók, mind a hallgatók tudjanak tudományos tevékenységükkel foglalkozni, ezen a téren fejlődni. Persze ez szoros összefüggésben van a kar – és az egész egyetem – anyagi helyzetével, ami sajnos nem a legjobb. Pedig annak, hogy nemzetközileg elfogadott kutatásokat végezzünk, nyilvánvalóan vannak financiális követelményei – az egészségtudomány nagy részén ugyanis fontos, hogy legyenek olyan felszereléseink és berendezéseink, amelyek lehetővé teszik az eredményes munkát. A harmadik: próbálom szorgalmazni a saját oktatóink tudományos haladását; ezt az egyetem meg is követeli tőlünk, hiszen úgy tudunk bizonyos oktatói státuszokat betölteni, ha megvan a megfelelő minősítésük. Annak pedig, aki tartósan a felsőoktatásban oktat, a napi tudományt is ismernie kell.

|
Az ETSZK új dékánja a legfontosabbnak az oktatási színvonal további emelését tartja. Fotó: Segesvári Csaba
|
– Ön több mint tizenhárom éve él Szegeden, de tanári pályáját hamarabb kezdte, bár sosem tervezte, hogy tanítani fog. Mi vezette mégis arra, hogy oktató legyen?
– Szakmámat tekintve gyógytornász vagyok. Azt hiszem, innen lehet származtatni a tanítás iránti szeretetemet, mert egyébként nagyon izgulós vagyok, épp ezért nem is gondoltam volna, hogy valaha katedrára állok. Gyógytornászként azonban a beteget tanítani kell, sőt, nemcsak őt, hanem a hozzátartozókat is. Ez adott egyfajta rutint, amit később, amikor gyakorlatvezetőnek kértek fel még „szülővárosomban”, Miskolcon, hasznosítani tudtam. Itt szeretem meg a tanítást, és attól kezdve ezen a pályán vagyok.

|
Barnai Mária
1957-ben született Kisvárdán. 1975-ben érettségizett Miskolcon, majd 1979-ben Budapesten végzett az OTKI-n (Orvosi Továbbképző Intézet Egészségügyi Főiskolai Kara). A Miskolci Megyei Kórház Gyermekrehabilitációs Osztályán dolgozott mint gyógytornász, Szegeden 1996 óta él. PhD-diplomáját a Pécsi Tudományegyetemen szerezte 2008-ban. 2008 óta az SZTE ETSZK Fizioterápiás Tanszékének tanszékvezetője. 2010 júliusától az ETSZK dékánja. Két felnőtt lánya van.
Fotó: Segesvári Csaba
|
– Emellett a kutatás is fontos szerepet tölt be az életében, terhelés-élettani vizsgálatokat végez. Ez mit takar?
– Sok mindent vizsgálunk, például hogy hogyan reagál a szervezet egyes terhelési szituációkban (mint a futópadon való edzés, kerékpározás stb.). Vizsgáltuk egy időben azt is, hogy a terhelés abbahagyása után mennyi idő alatt áll helyre a gázcserénk. Jelenleg az az aktuális kutatási témánk, hogy a különböző tréningtípusok közül melyik hogyan hat a bőr alatti zsírrétegre, vagyis melyik fogyaszt a legjobban. Metabolikus szindrómás páciensek edzésprogramjait teszteljük, most épp egy újabb nemzetközi trendet próbálunk ki a gyakorlatban, hogy az tényleg hatásos-e. A hallgatók nagy lelkesedéssel végzik mind a kutatómunkát, mind az edzésprogramot.
– A kutatásaira és az oktatásra azonban dékáni feladatai miatt kevesebb ideje jut. Mennyire megterhelő új munkaköre?
– Nehéz, az biztos. Nagyon sok olyan munka van benne, amilyenben eddig nem volt részem, és sok időt vesz igénybe: például a levelezéseket lebonyolítani vagy tárgyalni. Ez sok energiát elvesz, de szerencsére nagyon jó helyetteseim vannak, és a dékáni titkárság jól végzi a dolgát, sok segítséget kapok tőlük. Olajozottan működik a rendszer – amit elődömnek, Pogány Magdolnának köszönhetek –, és ez nagyban megkönnyítette a dékáni pályám indulását. Igazából egy hónapja tart a keményebb munka, hiszen csak most indult a tanév. Úgy gondolom, a következő félév során fog eldőlni, hogy tudok-e azon az úton haladni, amit elgondoltam, vagy el kell tőle térnem.
– Kinevezésekor mik voltak célkitűzései? Tervez változtatásokat?
– A vezetésben nem hiszem, mert egy jól működő rendszer élére kerültem. Fontos persze, hogy olyan kollégák legyenek körülöttem, akikkel jól tudunk együtt dolgozni. Úgy terveztem, és remélem, ezt meg is tudom valósítani, hogy a többi karral, ahonnan vannak vendégoktatóink, erősítsük a kapcsolatot. Itt elsősorban az ÁOK-ra gondolok, csak velük együttműködésben tudom elképzelni az oktatást, de természetesen fontos a többi fakultással is a jó kapcsolat ápolása. Ezenkívül voltak elképzeléseim arról is, hogy mit lehetne fejleszteni: itt főként az oktatók képzésére gondolok, a pályázati lehetőségek javítására és a szakos, specifikus jegyzetek beszerzésére, mert abból kevés van. Ezért ez utóbbiakból vagy írni kell újakat, vagy már bevált, nemzetközi tankönyveket lefordítani; ezen sokat dolgozunk a kollégákkal. Szerencsém van, hogy itt egy olyan csapat működik, amelyik jól együtt tud dolgozni. Azt hiszem, egy ilyen volumenű feladatba, mint amilyen a dékáni tisztség betöltése, nem is lehet belevágni anélkül, hogy az ember érezné a kollégái támogatását. Az ő rábeszélésükre adtam be a pályázatot, de persze nekem is voltak ilyen ambícióim.
– Dékánként jobban belelát a kar működésébe, mint korábban. Hogyan ítéli meg az ETSZK helyzetét?
– Mind a hallgatói, mind az oktatói létszámot tekintve a középmezőnyben foglalunk helyet. Ami az itt oktatott szakokat illeti, akármilyen egészséges is egy társadalom, azokra mindig szükség lesz. Sőt, úgy vélem, az elhelyezkedési lehetőségei is igen jók a friss diplomásainknak, hiszen nemcsak a közegészségügyben tudnak munkát találni, hanem a wellness-szolgáltatások és a megelőző, egészségmegőrző programok terén is keresettek szakembereink. A képzéseink pedig rendkívül színesek és változatosak, ezáltal pedig népszerűek – és remélem, egyre inkább azok lesznek.
Tóth Ilona