Szeged oktatásának ügyét közvetlenül, mondhatni, a saját kérges kezével formálta a történelem. A középkorban alacsonyabb szintű egyházi iskolák működtek itt, kifejezve a város korabeli helyzetét. Később hiába kapta meg a szabad királyi városi rangot (1498), az 1543-tól 1686-ig tartó török hódoltság idejére a tudást bezárták az alsóvárosi ferences kolostorba. A rangot Szeged csak 1719-ben nyerte vissza, és két év múlva el is kezdte működését a nagy hírűvé lett piarista gimnázium, ahol többek között Csemegi Károly, az első magyar büntetőtörvénykönyv kodifikátora és Klapka György, az 1848-49-es forradalom és szabadságharc tábornoka is végzett. A piarista közösség legjelesebbje pedig Dugonics András, az első magyar nyelvű regény, az Etelka írója volt.
Az egyetemalapításra vonatkozó törekvéseket ennek az iskolának a falai között érhetjük tetten. 1791 és 1849 között ez a gimnázium két egyetemi szintű osztályt indított bölcsészhallgatók számára. Mivel a szabadságharc végső szakaszában Szeged a kormány és az országgyűlés székhelye is volt, nem számíthatott komolyabb támogatásra a Habsburg-háztól. Az 1879-es nagy árvíz után az újjáépítésben az életben maradás fogalmazódott meg, s bár Szeged ekkortól számít modern városnak, iskolavárossá a trianoni tragédia emelte.
Az 1921-ben Kolozsvárról (budapesti kitérővel) Szegedre menekült egyetem éltető közegbe került. A Monarchia korszakában megkezdődött iparosodás és az erőteljes polgárosodás már kikövetelte az egyetem létét, majd ezt hangsúlyozta tovább az a körülmény, hogy a közeli gazdasági centrumok elvesztése révén a városnak már egyszerre több feladatot is el kellett látnia. Szeged csonka-Magyarországon az ipar, a kereskedelem, az egészségügy, a kultúra és az oktatás térségi centruma lett. Nagy szerencséjére a Bethlen-kormány korszakos jelentőségű, hatalmas életművet alkotó kultuszminisztere, gróf Klebelsberg Kunó épp e város országgyűlési képviselőjeként Szegedet, Pécset és Debrecent kívánta fejleszteni a már akkor túlzásokba eső Budapesttel szemben.
Szeged fölkerült a világtérképre, amikor Szent-Györgyi Albert, az egyetem orvosi vegytani tanszékének professzora a C-vitamin feltalálójaként Nobel-díjat kapott. Ez a jeles esemény hetven esztendeje különbözteti meg a Szegedi Tudományegyetemet más rangos hazai intézményektől: magyarországi kutatásokért ugyanis egyedül Szent-Györgyi vehette át a tudományos élet legnagyobb presztízsű kitüntetését.
A második világháború időszaka megviselte az egyetemet, s természetesen az egypártrendszer keményvonalas korszaka is mély nyomokat hagyott az intézményen. Nagyon sokan előbb a zsidótörvények sora, majd maga a háború, később a Rákosi-rendszer kegyetlensége miatt voltak kénytelenek elhagyni az egyetemet. Nagyon sűrű idők voltak ezek: itt tanult Radnóti, aki a Szegedi Fiatalok Művészeti Kollégiumának alapítója volt és József Attila, itt tanított Bálint Sándor, Sík Sándor és Bibó István, valamint Horger Antal is, aki kiváló nyelvész volt.
Az ötvenes évek elején kettészelték a tudományegyetemet, kivált az orvostudományi kar, majd megalakult a gyógyszerésztudományi kar is. Négy évtizeddel később, a rendszerváltást követően újraindultak az integrációs törekvések, melynek betetőződéseként 2000-ben létrejött az universitas.
A mai, immár tizenkét karral működő egyetem szinte leírhatatlan gazdagságot áraszt. A kutatási irányokat csak vaskos kötetben lehetne bemutatni, mert ha figyelmet fordítanánk bármely tudomány képviselőjére, azonnal a rokontudományokkal, a segédtudományokkal és más tudományos területekkel lenne illendő foglalkozni.
Így hát maradjunk annyiban, hogy az egyetem valóban egyetemes. Különös hangulatú, a nehéz időkben is megőrzött autonómiájára kényesen büszke, lokálpatrióta és européer, a hagyományvilágán őrködve keményen konzervatív, és a szellem szabadságát hirdetve liberális élettér.
Egy gyönyörű, élhető és lakható városban.
Ezért is merjük mondani, hogy úgy, ahogy van: fiataloknak való. Oktatóival, jeles személyiségeivel, kultúrájával, tudományos műhelyeivel, kiadványaival, klubjaival, rendezvényeivel, kollégiumaival, művészeivel és sportolóival, politizáló tanáraival, hagyományaival és lehetőségeivel együtt.
Mit is lehetne még mondani?
E különszám elkészítésekor megkérdeztünk néhány diákot, hogy a Szegedi Tudományegyetem múltja, jelene vagy jövője az értékesebb, vonzóbb a számára. Vagy nem értették a kérdést, vagy nem gondolkodtak rajta. Azt felelték: „teljesen evidens volt, hogy idejöjjek", „apámék is itt végeztek, eszembe se jutott, hogy máshová jelentkezzek", „a hely szelleme vonzott, a többin nem is rágódtam", „az egyetemnek nem múltja vagy jövője van, hanem miliője és kisugárzása".
Hát ezért kérdeztük meg őket.
Dlusztus Imre