A 19. század második fele Európa számára a szellemi tér kitágulását, az anyagi jólét soha nem tapasztalt tobzódását hozza. A tudomány az emberi zsenit dicsőíti, és a műszaki találmányok, újítások egyre inkább felgyorsítják az életritmust. Miközben a művészet, a filozófia megkérdőjelezi a közhelyek, dogmák, közerkölcs, sőt maga az emberi egzisztencia elfogadott képét. A művészetek egyre inkább integrálódnak, egyes művészeti csoportokban éppúgy találunk festőket, mint írókat, költőket és zenészeket. A század végi festők világa elképzelhetetlen
Zola, Nietzsche, Tolsztoj, Wagner, Kropotkin vagy épp
Marx nélkül. Sajátos színt kölcsönöz a fejleményeknek a távol-keleti civilizációk divatja.
A művészetek központja áttevődik Münchenből és Rómából Párizsba. Ott arat anyagi sikert Munkácsy a maga színpadias realizmusával, miközben Van Goghot és Gauguint az éhhalál fenyegeti. Mégis nem Munkácsy, hanem ez utóbbi kettő fogja a jövőt vászonra vinni, kiegészülve a törpe óriással, Toulouse Lautrec gróffal és Cézanne-nal, a magányos medvével.
Közülük azonban egyedül egy holland lelkész fia, Vincent az, aki öcscsével és néhány barátjával folytatott levelezésében irodalmi szinten fogalmazza meg azokat az elméleti és filozófiai kérdéseket, amelyek egyúttal a korabeli képzőművészet dilemmái. 1888. szeptember 8-án ezt írja öccsének egyik frissen, adósságai zálogaként festett képéről: „Megkíséreltem a piros és a zöld színnel kifejezni az emberek borzalmas szenvedélyeit. A vérpiros és sötétsárga terem közepén egy zöld biliárdasztal és négy citromsárga lámpa látható, fényük narancs és sárga színű. Ez adja az ellentétet az üres és szomorú teremben alvó kis csavargók alakjainak különféle vörös és zöld színeivel. És emellett a lila és a kék ellentéte. Így áll szemben például a biliárdasztal vérpirosa és sárgászöldje a kis, kecses XV. Lajos kori íróasztallal, amelyen egy rózsaszínű csokor áll…”. Rokonléleknek érzi Dosztojevszkijt, Tolsztojt. Egyszerre kutatja a szenvedélyek okát, lényegét az irodalomban, és igyekszik éjt nappá téve a színek világát e kutatás szolgálatába állítani. Miközben végig megmarad praktikus hollandnak, akinek nem szégyellt célja, hogy művészeti tevékenysége beilleszkedjen a piacgazdaságba, a kereslet-kínálat törvényszerűségeinek engedelmeskedve. Ám hiába alkotja egyre karakterisztikusabb képeit, a piac kivár. A „termelő” pedig éhezik, miközben rokonai jól menő műkereskedéseket működtetnek Londonban, Amszterdamban, Brüsszelben, Párizsban. De hite rendíthetetlen: ő értékes árut kínál, és a piac fel fogja ismerni ezt az értéket.
Mint tudjuk, képeinek aranyrudakra váltását nem éri meg.
Nem tudjuk, Van Gogh leveleinek e legszélesebb körű, magyarul megjelent válogatása (4. kiadás) üzleti összefüggésbe hozható-e a megjelenés után nem sokkal megnyíló kiállítással. Tény, hogy a grafikailag is tetszetős könyv nem marad el az európai színvonalú magyar képzőművészeti kiadványok átlagától.
Van Gogh válogatott levelei. Válogatás, fordítás, előszó: Dávid Katalin, Háttér Kiadó, Budapest, 2006, 3700 Ft.
Molnár János