Laci Szekszárdon született, és a zenével való első komolyabb próbálkozásai is ide kötik. A középiskolás évei alatt párhuzamosan a zeneiskolát is végezte, majd érettségi után három évig a Pécsi Művészeti Szakközépiskolában képezte magát.
A muzsika szeretetét talán nagybátyjától örökölte, aki az Állami Népi Együttes örökös tagja, jelenleg a Honvéd férfikarban énekel. De nemcsak ennek köszönhető Laci zenei beállítódása, hanem tanárai – így Pintér Gabriella, Lang Ottilia, majd Müller Beáta és Hardi Alíz – is ebbe az irányba terelték. Laci korábban gitározni is tanult, mint mondja, „amatőr módon” ezzel a hangszerrel kezdett énekelni, és kézenfekvőnek érezte, hogy hangképzést is kapjon.
Ekkor találkozott a klasszikus zenével, és döbbent rá arra, mennyivel több az, amit el lehet érni a kiművelt hangadással, amely során valódi hangélménynyé válik az ének. Korábban Laci az igényesebb könnyűzenét kedvelte és kedveli mind a mai napig, Eric Claptontól a Beatlesig, bár még mielőtt találkozott volna a komoly műfajjal, már akkor is José Carreras albuma volt a kedvence.
|
Pálfi László 1984-ben született Szekszárdon. A középiskolát zeneiskolai tanulmányokkal és énekkari feladatokkal párhuzamosan végezte, az I. Béla Gimnázium és Informatikai Középiskola informatikus osztályában. Fellépett szólóhangversenyekkel Pécsett a Művészetek és Irodalom Házában, Szekszárdon a Művészetek Házában, Budapesten Művészetek Palotájában és Szegeden a Reök-palotában. 2009. április 23-án a XXIX. Országos Tudományos Diákköri Konferencia Művészeti és Művészettudományi Szekciójának Előadóművészet-Vokális Tagozatában bemutatott pályamunkájával III. helyezést ért el Újváriné Illés Mária témavezetésével. 2009 és 2010-ben a SZTE Sófi József a Szegedi Tehetségekért Alapítvány ösztöndíjára leadott pályázatáért Kiemelt Kuratóriumi Dicséretben részesítették. Repertoárját számos külföldi és magyar szerző dala, dalciklusa, oratorikus művek és operaszerepek alkotják. Fotó: Segesvári Csaba |
---|
Az SZTE Zeneművészeti Karon pedig megismerkedhetett a műzene legjavával. Az ifjú bariton szeretne operát is énekelni, de mint mondja, semmi pénzért nem adná fel a dalokat és az oratóriumáriákat, ahhoz túl sok szépséget adnak. Mellettük előkerült már Laci életében egy Rimszkij-Korszakov-opera, a Szadko, melyben a velencei vendéget énekelte. Egy Mozart-keresztmetszetben (a ZMK Figaro házassága opera-keresztmetszete) a grófot alakította. A kolozsvári zeneművészeti egyetemre és a miskolci operafesztiválra pedig egy Ravel-operát vitt a kar. Énekelte már a Háry János címszerepét is, a Szegedi Szabadtéri Játékokon két alkalommal volt Puccini Turandotjában kartag, és többször adott koncertet a Reök-palotában, ahol készségesen fogadták az ifjú tehetséget.
„Az ember végezzen el legalább egy egyetemet, és utána ne érezze azt, hogy készen van” – fogalmazza meg a pálya farkastörvényét Laci. Koncerteket kell szervezni, hogy az énekes megfelelő rutinra tegyen szert, ha tud, induljon versenyeken. Laci épp nemrég érkezett vissza például Hollandiából, ’s-Hertogenboschból. A 48-dik alkalommal megrendezett nemzetközi énekversenyen vett részt, ahol az elő- és negyeddöntőben énekelt. Egy egész kis szellemi alkotókör gyűlt ott össze, a világ minden tájáról ambiciózus, de nem törtető fiatalok.
A kérdésre, hogy Laci önmagát vajon szintén az ambiciózus fiatalok közé sorolná-e, nevetve bólogat. Tehát lehet, hogy a magyar José Carrerast ünnepelhetjük majd személyében, bár – mint Laci rögtön megjegyzi – Carreras tenor, nem bariton… Ehhez a pályához sok önbizalom kell. „Azt érzem, hogy erre vagyok hivatva, ez ad mindig erőt. Még a kudarcok is önbizalommá formálódnak, még ha először le is sújtanak, de azután megszáll egy ’csak azért is’ érzés, és törekszem arra, hogy mindig jobb legyek” – fejtegeti az énekes.
A ZENE |
---|
„Eléggé álmodozó természetű vagyok” – vallja be Laci. „Manapság sok ember nem is találkozik a komolyzenével vagy egyáltalán művészettel. Remélem, hogy életem során lesz lehetőségem változtatni ezen. A komolyzene az emberi értékek, többek között a szeretet értékének hordozója, a jó és a rossz megítéléséből ad leckét. Szólhat erről más zene vagy alkotás is, csak most az az általános, hogy sok felszínes megfogalmazással találkozunk, melyek nélkülözik a koncepciót, az emberséget. Egy előadáson szerintem a hallgatót az ragadja meg, ha párhuzamot tud vonni a látottak és a saját élete között, tudja, hogy érzéseivel, gondolataival nincs egyedül. Az énekes célja embernek lenni a színpadon.” |
2009-ben az OTDK művészettudományi szekciójában is indult Laci, ahonnan harmadik helyezéssel tért haza. Barokk témával érkezett a megmérettetésre, az olasz zeneszerzők dalszerű műveivel, a canzonákkal foglalkozott. Ebben a szekcióban is számot kell adnia az indulónak elméleti tudásáról dolgozat formájában. A téma régóta foglalkoztatta, mint mondja, nagybátyjától kapott egy kottás füzetet, amelyet azóta is nagy becsben tart. A barokk korban az olaszok operakultusza az egekbe tört. A Laci által vizsgált „dalok” ugyan nem voltak részei az operáknak, mégis ugyanolyan szerkezetük volt, mint az operaáriáknak.
„Amióta nagyon komolyan veszem ezt az utat, azóta alig jut időm másra” – mondja Laci, hozzátéve a híres bariton, Dietrich Fischer-Dieskau mondását, miszerint az énekesnek két állapota van: az egyik, amikor énekel, a másik, amikor fekszik. Alkalomadtán persze hódol más hobbiknak is. Reálérdeklődéséből az informatikát sikerült megtartania. Pusztán megélhetési célzattal olykor grafikusmunkákat is vállal. Kiváló hallgatóként több évig volt az Eötvös Loránd Kollégium lakója, ahol diákbizottsági szerepet is vállalt, és a honlap szerkesztésében is részt vett. Továbbra is szívesen gitározik, kedvenc elfoglaltságai közé tartozik a természetjárás.
Arany Mihály