– Március 15-én vehette át a Magyar Köztársaság Ezüst Érdemkeresztjét. Hogyan értékeli ezt a díjat?
– Nagy megtiszteltetésnek. Tulajdonképpen váratlanul is ért, nem gondoltam volna, hogy ilyen elismerésben részesülök. Sokszor gondolok arra, hogy miért pont én voltam a szerencsés, mert van itt még rajtam kívül számos kiváló kolléga, én pedig semmi mást nem tettem, csak igyekeztem végezni a munkámat a legjobb tudásom szerint.
– Ez a munka az oktatás mellett az előadó-művészet is?
– Nem mondanám, hogy előadóművész vagyok, sőt, akkor sem tartottam magam annak, amikor kilenc évig voltam a Magyar Állami Operaház zenekarának tagja. Amikor Szegedre kerültem, akkor még egy ideig koncerteztem, aztán felhagytam vele. Tizenöt évig nem álltam színpadra, de mostanában nem tudtam ellenállni néhány igen kiváló kolléga felkérésének, és visszatértem. A visszavonulásnak személyes okai voltak: egy tragikusan fiatalon elhunyt barátom és kollégám halála – akivel sokat koncerteztünk együtt – annyira megviselt, hogy utána évekig nem álltam színpadra. Nem voltam tétlen persze, az elmúlt időszakot főleg a tanításnak szenteltem, emellett gyakoroltam, gondolkodtam. Most, hogy újra elkezdtem koncertezni, úgy érzem, másképp teszem, mert ennek a tizenöt évnek a – főleg szakmai – tanulsága bennem van, és ez mindenképpen pozitív. Emellett klasszikus értelemben vett koncertező hegedűművész sosem leszek, inkább úgy mondanám, hogy nem előadóművész vagyok, hanem egy tanár, aki néha kiáll a színpadra.
Masopust Péter Pesterzsébeten született. 1978-ban végzett a Liszt Ferenc Zeneművészeti Főiskolán (ma Zeneművészeti Egyetem). 1977-86 között a Magyar Állami Operaház zenekarának volt a tagja, 1986 óta Szegeden tanít, az SZTE Zeneművészeti Kar Vonós Tanszék főiskolai docense. Fotó: Segesvári Csaba |
---|
– Hogyan emlékszik az Operaházban eltöltött időre?
– Hihetetlen tapasztalat volt számomra, mert a kilenc év alatt, amíg ott dolgoztam, az operairodalom nagy részét eljátszhattam. Ennek az egyik hozadéka, hogy beépült a tanításomba, hogy a zenét összekötöm a – jó értelemben vett – teatralitással. Mert a zene ugyan elvont, de mindig szól valamiről, és ha az ember sokat játszik operát, akkor egy idő után a színpadiasságot keresi a zenében. Nem mint külsőséget, hanem az élő embert, mert a zene emberi tartalmat akar kifejezni.
– Miért pont Szegedre jött el az Operaháztól?
– Ez érdekes kérdés, mert két dolog volt, ami meg se fordult a fejemben: az egyik, hogy vidékre költözzek, a másik, hogy tanítsak. Annak ellenére gondoltam ezt így, hogy a tanítás nálunk családi hagyomány volt, édesapám ugyanis – amellett, hogy koncertmester volt Pesten – Győrben tanított a főiskolán. Sőt, nagyapám, Masopust Péter egy igen népszerű zeneiskolát működtetett Pesterzsébeten, és elég sokáig fenn is tudta tartani. Végül édesapám volt rám nagy hatással abban, hogy a tanári pályát választottam. Még operista koromban elkezdtem tanítani Győrben a zeneművészeti szakközépiskolában, és amikor otthagytam az Operát, akkor pedig Szegeden is, a konzervatóriumban. Akkoriban még a fővárosban laktam, és kétfelé utazgattam: csak arra kellett vigyáznom, hogy el ne tévesszem a pályaudvart. Pestről mindenképpen el akartam költözni, mert egy idő után úgy éreztem, hogy vágyom a vidéki életre. Az, hogy végül Szegedet választottam, az Szecsődi Ferenc kollégámon, barátomon múlt, tőle jött ugyanis a felkérés, és én azonnal elvállaltam.
– Mit jelent önnek a tanítás?
– Kilenc évig ültem a Magyar Állami Operaház zenekarában, és igazából azért jöttem el, hogy bepótoljam a szakmai hiányosságaimat, utánanézzek egy-két dolognak; tulajdonképpen ezért lettem oktató. Kicsit más megfogalmazásban ez annyit tesz, hogy azért kezdtem el tanítani, hogy tanuljak. Lehet úgyis foglalkozni a növendékekkel, hogy egyszerűen csak átadom, amit tudok, meg úgy is, hogy közben magam is fejlődök, mert együtt gondolkodok velük. Én az utóbbit igyekszem megvalósítani, mert szerintem ez a jobbik megoldás. Ezért is gondolom úgy, hogy az elmúlt tizenöt év, amikor nem álltam színpadra, szellemileg nem volt terméketlen.
– Tanítványai mindig is sikeresek voltak, legutóbb március elején arattak sikert a debreceni Dohnányi Ernő Egyetemi Vonós Kamarazene Versenyen.
– A debreceni kamarazenei fesztiválon ötször kaptak a növendékeim kitüntetett nívódíjat, ez büszkeséggel tölt el. Az elismerés az intézménynek is szól, hiszen ezek a sikerek nem jöhettek volna létre, ha a kollégáim nem dolgoznának olyan lelkesedéssel, mint ahogy azt teszik. A tanári munkámnak emellett nagyon fontos része a kamarazene-oktatás, mindig is szívügyemnek tekintettem. Ennek talán az az oka, hogy a Zeneakadémián egyik igen kiváló mesterem megismertetett egy olyan fajta zenei szemlélettel, amely a kamarazenében érezhető a leginkább, és amelyet én igyekszek továbbadni. Ez a szemlélet a zenei alaposságot jelenti. A kifejező zenének az erőteljessége abban nyilvánul meg, hogy egy ilyen strukturális rendből, ebből a kérlelhetetlen szigorból hogyan születik meg a korlátlan szabadság. Az más kérdés, és persze ez a növendékektől is függ, hogy én ezt mennyire tudom átadni, hiszen mindenki önálló személyiség a saját adottságaival, habitusával. Van, aki rögtön ráérez, van, aki később – az ugyanis, hogy ki mennyit tud ebből megvalósítani, mindenképp intellektus és tehetség kérdése. És persze a konokságé, mert ahhoz, hogy valaki el tudja ezt a szemléletet sajátítani, és be tudja építeni a saját szakmai tevékenységébe, konokság és kitartás kell. Nekem is sok időmbe telt, míg ezt a hangszeren is meg tudtam valósítani – és még mindig tanulnom kell, mert ez egy olyan folyamat, amely nem zárul le.
– A tanár-diák viszony ön szerint milyen a Zeneművészeti Karon?
– Muszáj személyes kapcsolatot kialakítani, hiszen maga az oktatás sokkal inkább bensőséges jellegű, mint egy több száz fős karon. Persze van olyan, hogy egy tanár és egy diák nem jön ki jól egymással, és ilyenkor – mint ahogy már az én praxisomban is megtörtént – esetleg tanárváltás történhet. Velem is előfordult már, hogy egy növendékemmel nem tudtam egy hullámhosszra kerülni, máskor meg az, hogy egy hallgató, aki nem is nálam kezdte a főiskolás éveit, átkérte magát hozzám. Sok múlik a növedék és az oktató személyiségén is.
A PILLANAT |
---|
Masopust Péter szerint a zenélés egyrészt kínlódás, mert időnként meg kell szenvedni egy darab elsajátításáért, vagy „belejönni”, amikor hosszabb idő után veszi kezébe a hangszert. Másrészt, mint mondja, hihetetlen öröm, főleg a kamarazenélés. „Számomra az az egyik legnagyobb érték, hogy az ember tud kamarazenélni” – árulja el. „Bennem maradt egy emlék, hogy a kollégáimmal hárman próbálunk egy darabot, és pontosan él bennem a pillanat, amikor úgy szólalt meg, ahogy annak kellett, és egyszerre kezdtünk el örülni ennek.” |
– Nagyapja, Masopust Péter szintén hegedűs volt, és harminchat éven át operaházi tag. Az ő hatására választotta ön is ezt a hangszert?
– A családi hagyomány valóban erősen hatott rám e téren is – sokszor ilyen egyszerű a dolog. Ráadásul édesapámnak is az volt az álma, hogy hegedűs leszek, mégsem erőltette. Amikor látta, hogy eldöntöttem, ezt a pályát választom, persze nagyon megörült neki, de azért időnként megkérdezte, hogy biztos ezt akarom-e csinálni. Tisztában volt ennek a pályának a nehézségeivel; avval, hogy a boldogulás ezen a pályán nagyon nehéz, ugyanis a személyes ambíciók harmóniába kell, hogy kerüljenek az ember saját lehetőségeivel. Ilyen szempontból szerencsés vagyok, mert úgy érzem, hogy itt a helyem, és ezért nem egy vidéki zenetanárnak érzem magam. Ebben az is benne van, hogy szeretem Szegedet, és taszít az, hogy ez az ország vízfejű, és minden csak Pesten van. Úgy vagyok vele, hogy ha képvisel valamilyen színvonalat a munkám, akkor örülök annak, hogy az itt van, ezért azt sem érzem magamról, hogy szemléletemben „vidékies” lennék.
– A nagyapja és édesapja is mintaként szolgáltak a családban. Ön mennyire tartja fontosnak a példaképeket a növendékei vagy saját maga számára?
– Ami az előadó-művészetet illeti, nem akarok hasonmásokat gyártani. Vannak dolgok, amikhez nem fér kétség, például hogy hogyan kell lefogni a húrokat, vagy a kottában egy dallam hogyan van lejegyezve, de onnantól „szabad a gazda”. Vannak olyan művészek, akiket nagyon tisztelek, és ezek nem okvetlenül hegedűsök – ilyen értelemben nem vagyok szakbarbár. Azt nem szeretem, hogy ha valaki egy darabot tanul, akkor egyfolytában a nagy hegedűsöket hallgatja. Ez azért nem jó, mert saját magának kell megfejtenie a darabot. Én segítek ebben, mert ez a dolgom, de úgy nem fog rájönni, hogy neki mit jelent az adott darab, ha a nagy művészeket próbálja meg utánozni. A lényeg pont az lenne, hogy a saját maga számára megfejtse az adott művet. Most játszottunk az említett koncerten Márffy Gabriella kolléganőmmel egy Ysaje-darabot, amelyet kéziratból másolták át, nincsen kottakiadása. Épp ezért innentől nem kötött minket semmi, mert nekünk kellett kitalálni, hogy az a darab hogyan hangozzon. Persze ehhez a hozzáálláshoz nagyobb szellemi befektetés kell, mint leutánozni egy másik művész játékát, de ebben van meg a már említett szabadság. A kamarazenére különösen igaz, hogy a szigorú struktúra ellenére reagálni kell arra, ahogy épp akkor játssza a kolléga. Volt már olyan fellépésem, épp a közelmúltban, hogy egy olyan szonátát játszottunk el együtt, melyet szinte nem is próbáltunk. Mert koncertező társammal mindketten tudtuk a darabot, és onnantól kezdve úgy játszottuk, ahogy nekünk akkor jól esett.
Tanárként van példaképem, egy mesterem a Zeneakadémiáról. Mérhetetlen tudását hihetetlen tisztelettel, alázattal és állhatatossággal tudta tovább adni. Többen emlékeznek rá úgy, hogy nagyon szigorú volt, mert képes volt egy-egy taktussal akár egy órán keresztül is foglalkozni. Én ezt nem szigornak fogtam fel, inkább az előbb említett állhatatosság számlájára írtam; úgy éreztem, hogy amit ő tud, azt minden áron át akarta adni. Lenyűgöző volt, ahogy végtelen türelemmel próbálta megértetni velünk a dolognak tulajdonképpen egyfajta egyszerűségét, amit elmondani könnyen lehet, de kivitelezni sokkal nehezebb. Az nem megalázó, ha az embernek tanítani akarnak, sőt, az számomra a legnagyobb megtiszteltetés, ha valaki át akarja nekem adni azt, amit ő tud.
– Manapság a komolyzene iránt érdeklődők száma jelentősen megcsappant. Ez csak a koncerttermek közönségével van így, vagy a zeneművészetis hallgatókkal is?
– Nem lehet azt mondani, hogy sokkal kevesebben jelentkeznének, mint korábban, de a színvonal viszont csökkent. Régen sem volt egyenletes a dolog, de manapság tendenciájában elég szomorú a helyzet. Társadalmi és politikai okai is vannak az egész jelenségnek, és a helyzet világviszonylatban szinte ijesztő. Lehet hibáztatni például a médiát, de nekem nem az a dolgom, hogy ítélkezzek. Nekem az a dolgom, hogy itt üljek, várjam a növendékeket, és higgyek abban, hogy van értelme. A közönség az fogyatkozik, bár néhány éve, amikor kisegítettem a szegedi szimfonikusokat egy színházi előadásban, meglepődtem, hogy tele volt a színház, és szerencsére nagyon sok volt az egyetemista. Sokszor tehát nem is egyértelmű a helyzet. A Zeneművészeti Karnak egyfajta küldetése is, hogy javítson a helyzeten, de a világméretű tendenciát megváltoztatni Szegedről nem lehet. Persze a gyerekkoromban más volt az emberke hozzáállása: említettem, hogy nagyapámnak volt egy jól működő magán-zeneiskolája Pesterzsébeten, ami annak ellenére fenn tudott maradni, hogy az állami zeneoktatás is kiterjedt iskolahálózattal rendelkezett, és hogy volt egy másik zeneiskola is a kerületben. De akkor az igény is nagyobb volt erre, mert egész egyszerűen természetes volt mindenkinek, hogy beíratja a gyerekét zeneiskolába. Ez ellen ma csak azt lehet tenni, hogy hiszünk abban, hogy megfordul a tendencia. A görögök óta ismert klasszikus értékek megbecsülése vissza kell, hogy térjen, mert nem egyértelműen az a kultúra, amit a média sugall. Nem mindig az lesz a sztár, aki hatalmas értéket képvisel, hanem akit a média kinevel. Ez siralmas, de szerencsére sokan felismerik.
– Szabadidejében milyen zenét hallgat?
– Nem vagyok képmutató ilyen szempontból, fiatal koromban természetesen én is szerettem a slágereket, a rockzenét. Ha valami nagyon érdekel, manapság is szeretek zenét hallgatni, de azért én abban a korban vagyok már, hogy sokszor jobban szeretem a csendet. Ilyenkor szokott édesapám eszembe jutni, amikor két próba közben hazajött, én pedig valami aktuális slágert hallgattam, és rám szólt, hogy most már legyen csend. Most már értem, hogy mire gondol.
Tóth Ilona
Katedra ,