Életünk során időnként találkozunk olyan jelenségekkel, amelyek mögött hajlamosak vagyunk misztikus dolgot feltételezni, például megérzés egy közeli hozzátartozó elvesztésekor. Az előadás célja elsődlegesen az volt, hogy bebizonyítsa, nagyon sok ilyen megérzésre van tudományos magyarázat.
 |
Németh Dezső az emlékezetről és a tanulásról beszélt. |
A természettudomány szerint az intuitív dolgok hátterében egy speciális tanulási rendszer áll, melyet implicit készségtanulásnak nevezünk. Ilyen például a biciklizés, a különböző kognitív tevékenységek, például: nyelvi, zenei készség; sőt a szociális készségek hátterében is ez húzódik.
Ezek után felmerül a kérdés: hogyan is tanulunk készségeket? Ma már nem egy emlékezetről, hanem emlékezetekről beszélünk. Az a kép él mindenkiben, hogy az emlékezet a múltról szól, pedig fő funkciója a viselkedés tervezése, vagyis a jövőhöz kapcsolódik.
Az emlékezeti rendszereket két nagy csoportba osztjuk: deklaratív (vagy explicit) és nem deklaratív (procedurális) rendszer. A deklaratív emlékezeti rendszerbe tartozik például, hogy tudjuk, mikor volt a szabadságharc, és azt is, hogy mit reggeliztünk. A procedurális emlékezetnél nem tudjuk deklarálni a tudást. Ebbe a rendszerbe így a biciklizést vagy a nyelvi készséget soroljuk. A két rendszer bár külön csoport, mégis kompetitív, kooperatív módon együtt müködnek.
A többféle emlékezeti rendszerek eltérő idegrendszeri struktúrákhoz köthetők. Azt, hogy külön is müködnek, jól példázza az amnéziás zongorista esete, aki nem tudta magáról, hogy zenész, ugyanakkor miután leütött egy pár billentyüt, elkezdett játszani.
Az implicit készségtanulás neurális hátterét a neuropszichológiai vizsgálatok adják. Ez a tudományterület megmutatja, hogy mi történik, ha sérülés van az idegrendszerben. A képalkotó eljárások segítségével pedig megismerhetjük, hogy az egészséges agyterületnek milyen szerepe van adott funkcióban. Így lehet tudni, hogy az implicit készségtanulás hátterében a bazális ganglionok és a kisagy állnak.
Hogyan lehet mérni az implicit tanulást? Sokféle feladat áll a rendelkezésre, de ami a lényeg, hogy a feladatban rejtett együttjárások vannak. A személy nem tudja, hogy törvényszerüség van benne, és nem tudatosan, de rájön a rejtett szabályokra, ezek következményeként egyre gyorsabban reagál.
„Az intuícióhoz ez úgy kapcsolódik, hogy amikor észrevesszük az együttjárásokat a kísérlet során, akkor nagyon erőteljesen elkezdünk gyorsulni” – magyarázza Németh Dezső. A személy szinte előre be tudja jósolni a jövőt, mert már várja az ingert.
Érdekes kérdés, hogy az implicit készségtanulásnak milyen életkori sajátosságai vannak. Ez azért fontos, mert így megmondhatjuk, hogy mikor érdemes készségeket tanulni. Általában minden más kognitív készség a korral együtt javul (18-45 éves kor között a legjobb), szemben az implicit készségtanulással, amely 12 éves korig nagyon jó, aztán fokozatosan romlik.
Valójában az intuíció háttere, hogy a rejtett törvényszerüségeket – nem tudatosan – megfejtjük. Akkor érdemes hagyatkozni a megérzéseinkre, amikor komplex helyzet adódik, vagyis amikor sok információ van jelen, mert nem tudatosan, de ismerjük a megoldást.
Például annak a „halál-megérzésnek”, amikor egy unoka hetekig gondozza a nagyapját, majd éjszaka felébred, hogy valami rossz történt, és tényleg elveszíti, a magyarázata az, hogy az utolsó napon a sok információ (például: illat, pillantás, mosoly, hangrezgés stb.) megváltozhatott, és ez jelezte az unoka számára, hogy mi fog történni.
„Nagyon sok gyakorlás kell, hogy elsajátítsuk ezeket a készségeket, ezt az időt nem lehet megspórolni” – zárta előadását Németh Dezső.
Tóth Boglárka