De hogy ki is volt William James (1842-1910)? Egy amerikai származású tudós, pszichológus, orvos, bölcselő és a valláslélektan tudományág egyik alapítója, továbbá Henry James, a híres irodalmár bátyja.
Apja nyughatatlan szelleme miatt a család folyamatosan utazott, ami a pozitív hatásai mellett, mint a széles körű nyelvismeret, megviselte Williamet. A kutatók feltételezik, hogy emiatt választotta a vallási élmény tanulmányozását, mert ő maga is a biztonságot szerette volna megtalálni.

|
Máté-Tóth András előadása nyitotta az őszi szemesztert. Fotó: szegy
|
Több híres tudós és kutató is hatással volt munkásságára. Az első Louis Agassiz zoológus volt, aki Brazíliába szervezett expedíciót, ahová James is követte, ugyanakkor az idő előrehaladtával egyre nyilvánvalóbbá vált, hogy nem tudnak együtt dolgozni professzorával, mert elutasította fajgyűlöletét. Emellett Charles Renouvier és Hermann von Helmholtz is nagy mértékben formálta gondolkodását, továbbá baráti kapcsolatban állt Henri Bergsonnal is.
James tudományos pályafutása három kiemelkedő téma köré összpontosul. Az első ezek közül a pragmatizmus, amely szerint igaz az, amiből egy követendő pozitív tapasztalat származik. A második a lélektan témaköre, ahol James a módszertan szempontjából kiemelkedő jelentőségű olyannyira, hogy Wilhelm Wundt mellett a lélektan alapítójának tartják. Mindezek mellett a valláslélektan megalapítójaként emlegetik, mivel a 19. század vége felé gyakorlattá vált megfigyeléseket és kísérleti módszereket elsők között kezdte alkalmazni a vallási élményre.
William James fő műve, A vallási élmény változatai. Tanulmány az ember természetről 1902-ben látott napvilágot. Ahogyan a címe is mutatja a vallási élménynyel kapcsolatos megfigyeléseit az emberi természetet kutatva, ennek közegébe ágyazva fejti ki. Többször is előkerül művében, hogy az egyetemes vallást meghatározni nem lehet, így egy funkcionális vallásmeghatározást fogalmaz meg, mely szerint: „A vallás olyan egyének érzéseinek, cselekvéseinek és élményeinek összessége, akik magukról azt tartják, hogy az általuk isteninek tartott valósággal állnak kapcsoltban.” James szerint a vallás nem csupán érzés, hanem cselekvés is. Mindig az adott ember szemszögéből nézve kell megítélni, hogy vallás-e, nem saját nézőpontjából. A kutatás módszere a leírások és szövegek elemezésével, pszichológiai értelmezésével történik.
A mű a vallásinak tartott élményeket pszichológiai módon magyarázza. Eszerint a megtérést a személyiség energiaközpontjának áthelyeződése okozza, vagyis az addig periférián levő vallási képzetek a középpontba kerülnek. A megtérés folyamata James szerint hasonlít ahhoz, amikor az ember a tinédzserkorból a felnőttkorba kerül.
A megtérés mellett Máté-Tóth András a misztika fogalmát emelte ki, mivel szerinte ez a vallási élménnyel kapcsolatos James-i szemlélet fontos részét képezi. A misztikus tudatállapot elkülönítésére alkalmas négy jellegzetesség a kimondhatatlanság, a noétikus minőség, az átmenetiség és a passzivitás. A vallási misztika magában foglalja Isten közvetlen jelenlétének megtapasztalását, melynek egyik jellegzetessége a kozmikus tudat, és ehhez társul a feltétlen igazság érzése is. Ezenkívül van még egy nagyon sajátos jellegzetessége: „A misztika határozott öntudata az, hogy nem érintik a regionális és kulturális hagyományok különbségei.”
William James jelentősége egyrészt abban rejlik, hogy induktív, tapasztalati módon közelített a valláslélektan felé, másrészt pedig tiszteletben tartotta a vallási sokféleséget, ami szintén példaértékű.
Tóth Boglárka