2024. április 24., szerda English version
Archívum  --  2005  --  4. szám - 2005 március 7.  --  Fókusz
Néhány tennivaló a hallgatói mozgalom egységéért
„Az összegyetemi identitás megteremtése hallgatói szinten egyértelműen az EHÖK feladata és felelőssége. Ehhez azonban természetesen a kari HÖK-öknek is hozzá kell járulniuk” – nyilatkozta lapunknak Telegdy Gergely.
 
A jelenlegi Egységes Tanulmányi Rendszer korántsem használja ki a benne rejlő lehetőségeket. Fotó: Nagy László
 
Február 17-e óta új vezetője van az SZTE EHÖK-nek. A leköszönő Mák Balázs utódjául Telegdy Gergely végzős joghallgatót, eddigi EHÖK-alelnököt és Jogi Kari HÖK-elnököt választották. Az új elnököt terveiről, a rá váró legfontosabb feladatokról kérdeztük.
Frissen választott EHÖK-elnökként inkább örömöt érzel, vagy a hallgatók által rád ruházott felelősségből fakadó elvárások terhét?
– Elsősorban kihívást látok a megválasztásomban. Nagy feladat számomra, hogy megteremtsem az összhangot tizenegy kari hallgatói önkormányzat, tizenegy kari hallgatói érdek között, ez azonban nagy felelősség is.
Pályázatodban azt írod, hogy bár az egyetem integrációja évekkel ezelőtt lezárult, mégis úgy tűnhet, hogy nemcsak a kari HÖK-ök között nincs összhang, hanem az egységes universitas helyett is egy tizenegy, önálló karral rendelkező intézményt kaptunk. Az integráció elmélyítésében milyen szerepet játszhat az Egyetemi Hallgatói Önkormányzat?
– Teljesen természetes, hogy különbözik a gondolkodásmódja egy bölcsésznek, egy orvosnak vagy egy művésznek, ám ez a sokszínűség előnyére válik az integrált egyetemnek. Úgy vélem, a hallgatóság még nem itatódott át kellőképpen az egységes egyetem gondolatával. Fontos persze a kari identitás is, de azt szeretném, ha a szegedi hallgatók arra is büszkék lennének, hogy ők az SZTE-re járnak.
Sokan úgy vélik, hogy az SZTE-identitás kialakítói lehetnének az esetleges összegyetemi kollégiumok, de lehet egyfajta „olvasztótengely" akár a TIK is. Hogy érzed, lehet szerepe az EHÖK-nek az új egyetemi tudat megteremtésében?
– Az összegyetemi identitás megteremtése hallgatói szinten egyértelműen az EHÖK feladata és felelőssége. Ehhez azonban természetesen a kari HÖK-öknek is hozzá kell járulniuk. Az identitás megteremtéséhez elsősorban olyan alkalmakra lenne szükség, amelyek összehozzák a tizenegy kar hallgatóit. Szeretnénk például egy laza, kötetlen, szabadtéri összegyetemi hallgatói rendezvényt szervezni az elsősöknek év elején, melyre természetesen a felsőéveseket is várnánk – kartól függetlenül.
A programodban kifogásolod, hogy egyes kari hallgatói önkormányzatok az utóbbi időben a valós problémák helyett inkább hatalmi harcokkal, választási kampányokkal foglalkoztak. Azt érzed esetleg, hogy a hallgatók emiatt kicsit kiábrándultak az önkormányzatiságból?
– Merem remélni, hogy nincs így. Nem szabad hagyni, hogy látszatviták eltereljék a figyelmet az érdemi munkáról. Elnökként arra törekszem, hogy a kari választások lezárultával álljon fel az adott testület, kezdje meg a munkát, s fejeződjön be az „ellenségeskedés". Az ilyen választási „cirkuszokban" mindig a hallgatók járnak rosszul, mert később lesz ösztöndíjszámítás, szociális támogatás, stb.
Úgy értsem ezt, hogy ha valami ilyesmit tapasztalsz a következő egy évben, akkor keménykezű EHÖK-elnökként odacsapsz a felek közé?
– Az odacsapás kicsit nehéz kérdés, mert lehet csapkodni, csak nem biztos, hogy megvan hozzá a jogosítványom… Mindenesetre törekedni fogok az ilyesfajta helyzetek elkerülésére. Amennyire a lehetőségeim engedik, próbálom biztosítani, hogy minden kari választás szabályszerű és támadhatatlan legyen.
Elég szoros küzdelemben választottak elnökké: 17-15 arányban szavaztak neked bizalmat a választmányi tagok Biró Istvánnal, az Egészségügyi Főiskolai Kar hallgatójával, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciája elnökségi tagjával szemben. Örömtelinek tartod a hallgatói önkormányzatiság szempontjából, hogy két hasonló támogatottságú jelöltet lehetett kiállítani, vagy ez inkább széthúzásra, rivális hatalmi erőcentrumok megjelenésére utalhat?
– Két nagyon hasonló pályázat került a választmány elé: hasonló problémákat s hasonló megoldási javaslatokat vetettünk fel. Az én olvasatomban az eredmény azt jelenti, hogy jó programot tettünk le az asztalra. Nem hiszem, hogy hosszú távon ez hatalmi erőcentrumokat demonstrál. Február 17-én este ez a kérdés lezárult.
Tehát továbbra is számítasz Biró István munkájára.
– Természetesen. Nagy öröm számunkra, hogy személyében végre van az egyetemnek képviselője a HÖOK elnökségében. Ez megteremti azt a régóta áhított lehetőséget, hogy az SZTE és az SZTE EHÖK hallassa hangját az országos érdekképviselet fórumain.
Többször is papírra veted, hogy a hallgatói önkormányzatiság intézményének a mostani időszakban is nagyon komoly feladatai vannak: a felsőoktatási törvény elfogadása után biztosítani kell a megszerzett pozíciókat.
– Óriási privilégium, ugyanakkor komoly felelősség számunkra, hogy egyharmados részt birtokolunk az egyetem döntéshozó fórumain. Ezzel úgy kell élnünk, hogy valóban a hallgatók érdekeit testesítsük meg. Az új felsőoktatási törvény megszületése után a kialakuló döntéshozó fórumokban is biztosítanunk kell ezeknek az érdekeknek a megjelenítését.
Mi a véleményed a felsőoktatási törvény jelenlegi verziójáról, már ami a hallgatói jogokat és kötelezettségeket illeti? Az általános vélekedés az, hogy kicsit túlszabályozott ez a kérdéskör…
– Inkább úgy fogalmaznék, hogy felduzzasztott és túlszabályozott. Megjelennek egyrészt a hallgatói részben olyan alkotmányos alapjogok és alapelvek, amiket nem kellene ennek a törvénynek is szabályoznia. Másrészről olyan dolgokat például, hogy mennyit kell várni az oktatóra a vizsga előtt, nagyon jól rendeznek az egyetemi vagy kari tanulmányi és vizsgaszabályzatok is… Én azt várnám inkább a felsőoktatási törvénytől, hogy biztosítsa a már meglévő hallgatói alapjogokat.
 
Vallom, merjünk nagyot álmodni.
 
Több problémát boncolgatsz a programodban, két kulcskérdést szeretnék ebből kiemelni. Először nézzük a kollégiumi helyzetet! Azt írod, hogy az EHÖK-nek hatékonyan kellene részt venni a kollégiumi programok kidolgozásában…
– Szembe kell néznünk azzal, hogy rossz a Szegedi Tudományegyetem kollégiumi helyzete: sem a férőhelyek száma, sem azok minősége nem megfelelő. Nagyon örülök annak, hogy az egyetem vezetése elkötelezett a kérdés megoldása mellett (ezért születtek például a PPP-s tervek, lásd Öthalom, Fürj utca, Herman Kollégium). Szerencsésnek tartanám, ha megpróbálnánk az egyetemi erőforrásokat, anyagi tartalékokat is erre összpontosítani, s rendbe hoznánk a meglévő épületeket, illetve minél hamarabb elkezdődne az Öthalmi Diáklakások tervbe vett továbbépítése. Az Öthalmon átadandó több mint hatszáz férőhely jelentősen javítja majd a szegedi kollégiumi helyzetet…
Szerencsésnek tartod egyébként Szegeden ezt a PPP-konstrukciót? Gondolok itt arra, hogy ilyen albérletkínálat és ilyen lakhatási támogatások mellett sok kollégium év közben is feltöltési problémákkal küzd…
– Ez valóban így van. Tízezer forintos lakhatási támogatás mellett, mikor a hallgató tizenöt-húszezer forintért kivehet egy saját szobát, végiggondolandó, hogy elmegy-e majd kollégiumba… A kollégiumnak azonban van egyfajta összetartó ereje: olyan kohéziós erő lehet, amely eltünteti a karokat. Olyan kollégiumokat kell építeni, illetve úgy kell átalakítanunk a meglévőket, hogy azok vonzzák a hallgatókat. Jómagam a nyugati diáklakásokat tekintem mintának. Ezért látok rengeteg fantáziát Öthalomban: ki lehetne ott alakítani egy valódi campust.
Ugyanakkor Öthalom környezeti infrastruktúrája mindenképpen felveti azt a kérdést, hogy nem kell-e túl sok pénzt beleölni ebbe a beruházásba. Írod, hogy nem szabad megfizethetetlennek lenniük a kollégiumi szolgáltatásoknak a hallgatók számára. Ugyanakkor viszont ennek a finanszírozása (mivel a magántőke profitorientált) az én olvasatomban vagy komoly terheket ró majd az államra, vagy pedig azzal a veszéllyel fenyegethet, hogy többe kerül majd az új kollégiumi férőhelyek finanszírozása az egyetemnek, mint a meglévő – igaz, kicsit elavult, de mégis működő – kollégiumi rendszer működtetése. Hogy látod ezt a kérdést?
– Azt hiszem, markáns szemléletváltásra van szükség ezen a területen. Ha Öthalmon kialakul egy campus, akkor az egy önálló egyetemi városrészként működhet majd. A fenntartásában az egyetemnek természetesen részt kell vállalnia. Azt mondom, hogy először épüljön ki Öthalom! Igény van rá, ezt többször is felmérték. Ha felépül a kollégium, s látjuk, mik a költségek, akkor kell majd elgondolkodni a finanszírozáson. Ezzel nemcsak mi vagyunk tisztában, hanem az egyetem és az Oktatási Minisztérium is. Ami biztos: a hallgató nem fizethet többet, mint egy jelenlegi maximális árú albérleti elhelyezésért. Ehhez viszont ezzel egyenértékű körülményeket is kell biztosítani.
Még egy ponton hadd vitatkozzak veled: sokan azt tartják Szeged legnagyobb erényének, hogy nem alakult ki külön egyetemi campus (mint például Debrecenben), az egyetem nem válik külön a várostól…
– Azon lehet vitatkozni, hogy a campus előny vagy hátrány. Tény és való ugyanakkor: az egyetem kubatúra problémákkal küzd. A hallgatók valóban belefolynak a város vérkeringésébe, de az SZTE nem tud terjeszkedni a belvárosban. A debreceni modellt ebből a szempontból én követendőnek tartom: ott felépült egy külön egyetemi városrész. A campus pedig azért nem lesz valós campus (s lehet, hogy a szóhasználatom nem megfelelő), mert Öthalmon nem lesz oktatás. Egy hallgatói életközösség jöhet létre, természetesen a megfelelő kiszolgáló infrastruktúrával (boltok, éttermek, sportolási lehetőségek, szórakozóhelyek, stb.). Vallom, merjünk nagyot álmodni, s majd meglátjuk, mit hoz a jövő!
A programod másik kulcsmomentuma az elektronikus hallgatói ügyintézés minél gyorsabb kiterjesztése. Milyen konkrét elképzeléseid vannak e téren?
– A jelenlegi Egységes Tanulmányi Rendszer korántsem használja ki a benne rejlő lehetőségeket. A Tanulmányi Osztályok nagyon túlterheltek. Miért kell beiratkozni papíralapon? Ez a hallgatónak és a TO-nak is rossz: az ETR-ben egy pipával meg lehetne oldani. Rossz a kettős adminisztráció rendszere is (index és ETR). Mi a helyzet, ha eltérés van közöttük? Melyik az irányadó? Miért kell aláíratni egy tárgyat, ha nem volt érdemi számonkérés, s csak aláírásra vettem fel? Sokkal egyszerűbbé lehetne tenni a rendszert egy a TO által kinyomtatott, az indexbe beragasztható kurzuslap segítségével. A hallgatói kérelmeket is egyszerűbb lenne elektronikus úton intézni. Az EHÖK éppen ezért maximálisan elkötelezett az elektronikus hallgatói ügyintézés kiterjesztése mellett!
- Melyek a legfontosabb célkitűzéseid a következő egy évre? Milyennek szeretnéd látni az EHÖK-öt, a szegedi hallgatói mozgalmat, hogy büszkén, elégedetten állhass majd fel az elnöki székből?
– Ha egy szóval szeretnék válaszolni: egységesnek. Nagyon remélem, hogy egy év alatt felül tudunk emelkedni az esetleges korábbi sérelmeken, problémákon. Akkor fogom nyugodt szívvel itt hagyni az EHÖK-öt, ha sikerült megteremteni az EHÖK, a kari HÖK-ök és a hallgatók közös gondolkodását, s a tizenegy kart magában foglaló, egységes Egyetemi Hallgatói Önkormányzatot.
Pintér M. Lajos

DSC_1776_230x154.png

Címkék

Hírek, aktualitások *

Rendezvénynaptár *

  • Szorgalmi időszak 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Education period 2023/2024/2
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak a 2023-2024/2. félévben
    február 12. - május 18.
  • Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.
  • 2023/2024-II. félév Szorgalmi időszak
    február 12. - május 18.

Gyorslinkek

Bezár